Vaikka ohijuoksutukset tarjoavatkin näyttävän shown likelle sattuneille, kaiketi olisi syytä myös tutkia, onko varastoaltaiden lisärakentaminen mahdollista ja kannattavaa.Kemijoki Oy ennustaa ohijuoksutusten määrän kasvavan
Voimalaitoksilla annetaan minuutin äänimerkki ennen patoluukkujen avaamista.yle.fi
Pahimpina talvikuukausina sähkölasku näyttää olleen 233 euroa (plus siirto ja verot), joten saa nähdä, mihin pörssillä pahimpina kuukausina päädytään. Ainakin on oppinut sen verran pihiksi sähkönkäytön osalta, että lyhyet korkeat jaksot eivät haittaa.
Oma sähkösoppari loppuu syyskuun loppuun ja tarkoitus olisi saada siirrettyä sopimuskauden alku syksyltä keväälle. Puolen vuoden sopimuksia on harvalla myyjällä tarjolla, eikö ne vähätkään luottamusta herätä arvioiden perusteella.
Itse otin tuon Vattenfallin pörssisähkön, kun sai tarjouksella ekat 6kk ilman kuukausimaksua. Maanataista se lähtee rullaamaan kerrostalokaksiossa ja sitten 6kk päästä katotaan taas josko halvempaa sopparia löytyis muualta.Vattenfall ilmoittaa nostavansa pörssisähkön kiinteän kuukausimaksun ad 5,95e/kk. Muut yhtiöt seurannevat perässä. Kun pörssisähkö ei miinus- ja nollapäivinä tuota muuten lainkaan niin siihen kehittyy tämä kiinteä osuus joka kasvanee vielä tuntuvasti.
Itse otin tuon Vattenfallin pörssisähkön, kun sai tarjouksella ekat 6kk ilman kuukausimaksua. Maanataista se lähtee rullaamaan kerrostalokaksiossa ja sitten 6kk päästä katotaan taas josko halvempaa sopparia löytyis muualta.
Keravan Energialta sai pörssisähkön 12kk ilman kk-maksua. Marginaali 0,59 senttiä. Jos ei sähkölämmitystä, niin kuukaisimaksuttomuus vaikuttaa paljon kokonaiskuluihin
= tällä ei ole merkitystä, kun ei ole sitä saamarin kulutusta. Tai siis monestako eurosta puhutaan esim kun heinäkuun hintasi on puolittunut vuodentakaisesta? 10€?Mielestäni näissä edelleenkään ei puhuta paljon siitä että tuuli/aurinko-kapasiteetti kasvaa koko ajan voimakkaasti, eikä niille ole uutta kulutusta.
= Pörssihinnat pysyvät alhaalla vaikka ei edes tuule tai kunnolla paista, kuten heinäkuussa 2024, vaikka jatkuvasti nytkin on siirtorajoituksia. (Edit: kovalla pakkasella toki korkeita piikkejä tulee)
= tällä ei ole merkitystä, kun ei ole sitä saamarin kulutusta. Tai siis monestako eurosta puhutaan esim kun heinäkuun hintasi on puolittunut vuodentakaisesta? 10€?
Jos nyt olettaa että mun heinäkuu menee kulutusvaikutuksen osalta aika liki 0 kuten todnäk tapahtuu, niin nykyisellä pörssisähkösopparilla se sähköenergia maksaa jotain 9€. Kiinteällä 8,5snt sopparilla se maksaisi 34€, joka olisi siis huimat n 2% koko vuoden sähkölaskusta, olipa sitten kiinteä tai pörssi. Eli en nyt sano että sillä ei ole mitään merkitystä, mutta kovin vähän kuitenkin. Profiilini on aika tyypillinen lämmittävän kuluttaja-asiakkaan profiili. Muille kuluttaja-asiakkaillehan valtaosalle asia (sähkönhinta) on nykyisillä myyntituotteilla vuositasolla lopulta aika yhdentekevä, erot on murto-osia esim sähkönsiirtolaskusta.Mutta toki pienistä summista kyse jos vertaa viime vuoden pörssihintaan. Sitten saadaankin isompia lukuja jos vertaa vaikka 8,5snt-kiinteään.
Melkein kateeksi käy kun vertaa esim. broidin siirtohintoja. No onneksi Elenialta tulee se älymittari ensi viikolla. Ja olikos se +7% sitten syyskuun alusta jälleen kerran. Silloin toki myös nousee alv-tasokin 24% --> 25,5%
Keravan Energialta sai pörssisähkön 12kk ilman kk-maksua. Marginaali 0,59 senttiä. Jos ei sähkölämmitystä, niin kuukaisimaksuttomuus vaikuttaa paljon kokonaiskuluihin
Tämä kyllä ärsyttää suunnattomasti joka kerta kun Elenian lasku lävähtää. Itse en edes osannut miettiä tätä kun maalle Tampereelta muutin.Tämä siirtohinta on kyllä myös jonkinlainen kummajainen meidän yhteiskunnassa. Minä maksan Alvalle vanhan Jyväskylän kaupungin alueella alle 2 senttiä/kwh siirtomaksua ja heti tuossa vanhan maalaiskunnan alueella vanhan kunnanrajan takana Elenia perii sen 8 senttiä. Jostain paikallisaviisista luin alkuvuodesta että omakotitalon omistaja maksaa 20-25k:n kulutuksella kantakaupungissa sen 600-700 vuodessa ja sitten Elenian verkossa kolminkertaisen hinnan. Perusmaksu Alvalla taitaa olla vähän isompi.
En itse valita mutta ei tuo reilulta tunnu
Kysyitkö itse tarjouksen vai mistä tällainen tarjous? Olenhan minäkin reippaat 20 vuotta Oomilla ja Oomin edeltäjällä jo ollut...Oomin kautta 12kk kiinteä pitkäaikaisasiakkaan hinnalla 6,9cnt/kwh + 3,99€/kk perusmaksu.
Vanha 12kk kiinteä oli mallia 12,99€/kwh + 4,99€/kk, joten aika mukavasti tulee takaisin päin viimeisen vuoden törky hinnoittelusta.
Kulutus asunnossamme n. 12t kwh/vuosi.
Viimeisimmän 12kk ajalta sähkölaskut kaikkinensa olleet 1677€.
Uudella hinnoittelulla jäätäneen ilman yllätyksiä alle 900€.
Sähkölämmitys, ilppi, 97 neliötä, -83. Surkea yhdistelmä. Kulutus kesästä sydäntalveen heittelee 350kwh aina 1800kwh/kk asti.
Tässä millainen sopimus jonkun toisen kannattaa ottaa on kyllä vaikea neuvoa kun kulutusprofiilit on niin erilaiset.
Yhden tutun kanssa juuri juteltiin sähkäauton käytöstä ja heillä auto on kesäkauden vähällä ajolla ja tietysti vähällä latauksella ja sitten ovat yleensä reissuissa heinäkuun niin auto lataillaan tienpäällä ja meillä taas auton lataustarve on vähimmillään ajanjaksolla joulukuun puoliväli - helmikuun loppu.