Mitä sähköä?

  • 768 365
  • 6 156
Suosikkijoukkue
HPK
Mikäs muuten nyt on halvin määräaikainen ilman kulutusvaikutusta? KSS oli halvin minkä löysin. 8.60snt 24kk, mutta meneekö kukaan tuon ali?
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Pitää tutustua tuohon kulutusvaikutukselliseen kiinteään soppariin jossain vaiheessa, mutta ilmeisesti hinta elää jonkun verran sen mukaan millä pörssisähkön hinnalla sähköä kulutat? Ilmeisesti siinä on sitten määritelty joku kattohinta, jonka yli ei mennä? Itsellä on täyssähköauto, jota pysty lataamaan pääsääntöisesti öisin, kun pörssisähkön hinta on halvinta, joten tuosta varmaan saisi jotain etua? Lisäksi katolla on paneelit, jolloin pystyn aurinkoisella kelillä hyödyntämään niiden tuottoa, mutta talviaikaan se ei ole aina ihan niin helppoa näillä leveysasteilla.
Kysymys kuuluu, että kannattaako tätä ottaa, mikäli kukaan toimittaja ei pysty tarkkaan avaamaan, kuinka paljon tämä lopulta maksaa? Itse selailin aikoinaan näitä melko paljonkin, kun nämä lanseerattiin, mutta mistään ei löytynyt oikeastaan tuon tarkempaa kuvausta. Mitään hintakattoa ei ainakaan silloin ollut, vaan vaikutus oli "keskimäärin jotain suuntaan tai toiseen" suunnilleen kaikissa sepustuksissa näistä. Hintaero kiinteään on ollut omalla seurantajaksolla aina hyvin pieni, joten säästö jäänee minimaaliseksi, jos "sössit" vähänkin optimoinnissa ja joudut maksamaan enemmän, kuin kiinteästä.

Sähköyhtiöille nämä ovat varmaan erinomainen diili, kun voivat myydä ilman mitään riskiä "kiinteitä" sopimuksia.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olikos pörssin keskihinta alkuvuodelle tasan 7snt? Hyvin olet onnistunut kulutusvaikuttamaan, mutta varmaan joskus hullumpien hintojen aikoina pääsit vielä parempaankin kulutusvaikutukseen? Vai onko turnausväsymystä, tai siis ihan sitä että hinnat alkaa olla sen verran vakaita että toimilla saavutetut säästötkin jää maltilliseksi?

Mä en itseasiassa ole paljon katsellut tässä kesällä mikä pörssin keskari on ollut. Ja nyt kun kepeillä vetänyt kohta 4vk (torstaina seuraava tuomio sairaalalla) niin "kikkailu" jäänyt korkeintaan siihen, että käynyt laittamassa varaajan futismatsien jälkeen päälle. Jos siis halvemmat hinnat alkaneet klo 00. Melkein koko kuu kyllä mennyt automaattisella yösähköllä eli lähtenyt lämmittämään varaajaa ja kylppärin lattiaa kun Elenia niin päättää (klo 22-23). Tietty saunan ajankohdan valitseminen tulee myös aika selkäytimestä

Kesäkuu oli 822kWh ja ka. 3,59snt/kWh. Ei tuossa varmaan älytöntä kulutusvaikutusta ole. Tai toki yö vs. päivä. Mutta kun 30vrk yöhintojen keskiarvo on luokkaa 2,5-3snt/kWh niin tuostahan tuo melkein tulee. Suurimmat kikkailut tehty tammi-maalis lämmityskaudella, kun hinnoissa oli suuret erot.
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tuli nyt napattua Hehkun 6kk sopimus 30.9 alkaen hintaan 8,79 snt/KWh +perusmaksu. Viime talvena vastaava diili Koillis-Satakunnan sähköltä hieman halvemmalla, tykkäsin kyllä kun ei tarvinnut kylminä kuukausina kytätä jatkuvasti hintaa ja säätää lämmityksiä/auton lataamista pörssihinnan mukaan. Laskurin perusteella olisin säästänyt pörssisähköllä muutaman kympin koko talven (1.10 - 31.3) ajalta.
Kannattaa laskut seurata tarkkaan. Muutamalla muulla palstalla varoiteltu, että uudelleen nimetty koijarifirma.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Kysymys kuuluu, että kannattaako tätä ottaa, mikäli kukaan toimittaja ei pysty tarkkaan avaamaan, kuinka paljon tämä lopulta maksaa? Itse selailin aikoinaan näitä melko paljonkin, kun nämä lanseerattiin, mutta mistään ei löytynyt oikeastaan tuon tarkempaa kuvausta. Mitään hintakattoa ei ainakaan silloin ollut, vaan vaikutus oli "keskimäärin jotain suuntaan tai toiseen" suunnilleen kaikissa sepustuksissa näistä. Hintaero kiinteään on ollut omalla seurantajaksolla aina hyvin pieni, joten säästö jäänee minimaaliseksi, jos "sössit" vähänkin optimoinnissa ja joudut maksamaan enemmän, kuin kiinteästä.

Sähköyhtiöille nämä ovat varmaan erinomainen diili, kun voivat myydä ilman mitään riskiä "kiinteitä" sopimuksia.

Onhan kulutusvaikutuksen laskukaava kuitenkin monen yhtiön sivuilla annettu, ei kai sitä sen tarkemmin voi sanoa. Se on pörssisähkösopimus, jossa olet etukäteen lukinnut keskihinnan, eli suojaat itsesi korkealta keskihinnalta. Sähköyhtiö kantaa riskin keskihinnasta, asiakas kulutusvaikutuksesta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan kulutusvaikutuksen laskukaava kuitenkin monen yhtiön sivuilla annettu, ei kai sitä sen tarkemmin voi sanoa. Se on pörssisähkösopimus, jossa olet etukäteen lukinnut keskihinnan, eli suojaat itsesi korkealta keskihinnalta. Sähköyhtiö kantaa riskin keskihinnasta, asiakas kulutusvaikutuksesta.
Olen siis lukinnut keskihinnan vaikkapa 7,5 snt/kwh tällaisessa kulutusvaikutuksellisessa sopparissa. Sitten pörssisähkö maksaa vaikka 2 viikkoa putkeen yli 20 snt/kwh. Käytän sähköä täysin samalla tavalla kuin pörssisähkösopimuksen omaava naapurini, samoihin aikoihin ja yhtä paljon.

Sanotaan, että naapurini keskihinnaksi tulee vaikkapa 22 snt/kwh tuolta ajanjaksolta. Mitähän se olisi minun kv sopparillani?
 

Vatso

Jäsen
Keskihinta 2c yli pörssin, joka lisätään sinun lukittuun hintaan, eli maksat 9,5 snt/kwh.

e: Ja muokataan vielä vään, aikaisempi vastaus ei ole täysin kattava. Lopullista hintaa määritettäessä tuo 2 viikon ajanjakso ei ole ratkaiseva, vaan kulutusvaikutus katsotaan koko kuuden ajanjaksolta todelliseen laskentaan tarvitaan siis koko kuukauden keskihinta ja koko kuukauden toteutunut kulutus ja ilman näitä tietoja ei pysty laskemaan tuon kahden viikon hintaa kulutusvaikutuksellisessa sopimuksessa. Päivätasolla voit päästä vaikka kuukauden jokaisena päivänä alle päivän pörssin keskihinnan, mutta silti kuukauden keskihinta voi olla yli pörssin keskihinnan, koska päiväkulutus varsinkin talvella vaihtelee niin paljon.
 
Viimeksi muokattu:

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Onhan kulutusvaikutuksen laskukaava kuitenkin monen yhtiön sivuilla annettu, ei kai sitä sen tarkemmin voi sanoa. Se on pörssisähkösopimus, jossa olet etukäteen lukinnut keskihinnan, eli suojaat itsesi korkealta keskihinnalta. Sähköyhtiö kantaa riskin keskihinnasta, asiakas kulutusvaikutuksesta.
Juu on toki, eihän siinä mitään. Meinaan vaan, että mitä hyötyä on elää, kuin pörssisähkön kanssa, jos vaikutus on minimalistinen tai kukaan ei voi sinulle taata, että se tulisi oikeasti halvemmaksi, kuin kiinteä hinta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vaikuttaa tosiaan siltä, nämä kulutusvaikutussopparit on viisainta työntää syvälle sinne mihin aurinko ei paista, eikä paneelit tuota.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Olen siis lukinnut keskihinnan vaikkapa 7,5 snt/kwh tällaisessa kulutusvaikutuksellisessa sopparissa. Sitten pörssisähkö maksaa vaikka 2 viikkoa putkeen yli 20 snt/kwh. Käytän sähköä täysin samalla tavalla kuin pörssisähkösopimuksen omaava naapurini, samoihin aikoihin ja yhtä paljon.

Sanotaan, että naapurini keskihinnaksi tulee vaikkapa 22 snt/kwh tuolta ajanjaksolta. Mitähän se olisi minun kv sopparillani?
Jos sanotaan, että kuukauden keskihinnaksi tulee tuossa skenaariossa 20 senttiä, niin sulle hinta on 9.5 senttiä, siinä missä naapurille 22. Kulutusvaikutus ja hyötymismahdollisuus black friday -typpisistä tapahtumista on molemmissa täysin sama. Tuossapa se kv-sopparin mahdollinen hyöty on, kun keskihinta on korkea. Jos oikein volatiilia on, voi kulutusvaikutuksen ansiosta päästä "parhaassa tapauksessa" hyötymään merkittävästi.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Juu on toki, eihän siinä mitään. Meinaan vaan, että mitä hyötyä on elää, kuin pörssisähkön kanssa, jos vaikutus on minimalistinen tai kukaan ei voi sinulle taata, että se tulisi oikeasti halvemmaksi, kuin kiinteä hinta.
Se, että voit säästää fyrkkaa ajoittamalla ja sulle on ihan sama, vaikka pörssin keskihinta olisi 1000 €/kwh. Ymmärrän kyllä ajatuksen, mutta on tuossa sopimustyypissä pointtinsa, vaikkei toki kaikille sovikaan.

edit. ja siis vaikutus on ihan yhtä suuri kuin puhtaassa pörssissä elävällä, vain perustaso, jolta tämä vaikutus lasketaan, muuttuu.
 
Viimeksi muokattu:

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Olikos pörssin keskihinta alkuvuodelle tasan 7snt? Hyvin olet onnistunut kulutusvaikuttamaan, mutta varmaan joskus hullumpien hintojen aikoina pääsit vielä parempaankin kulutusvaikutukseen? Vai onko turnausväsymystä, tai siis ihan sitä että hinnat alkaa olla sen verran vakaita että toimilla saavutetut säästötkin jää maltilliseksi?

Edit: Kulutuksesihan on muuten lähes sama kuin minulla. Mulla olisi pörssin keskihinta ollut 9,58snt + marginaali, eli kulutusvaikutus +37%...

Mulla reilu 12000kW kulutus ja keskihinta 6,94snt sisältäen marginaalin. Auto latautuu öisin sellaisen tuntimäärän että riittää seuraavan päivän ja varaaja lämpenee 00-06. Muuten aika normaalia elämää. Talvella/keväällä päivän pahimmat tunnit katsotaan ettei pesukoneet lähde päälle mut aika harvoin tarvinnut muuttaa suunniteltua aikaa.

@Tombe76 sulla siis Elenia siirtoyhtiönä? Elenia Ainassa pystyy itse valita milloin yösähkö napsahtaa päälle (ainakin uudella mittarilla). Muutin sen itse 00-06 niin ei tarvi kikkailla varaajan ja lattialämpöjen kanssa.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Tuli nyt napattua Hehkun 6kk sopimus 30.9 alkaen hintaan 8,79 snt/KWh +perusmaksu. Viime talvena vastaava diili Koillis-Satakunnan sähköltä hieman halvemmalla, tykkäsin kyllä kun ei tarvinnut kylminä kuukausina kytätä jatkuvasti hintaa ja säätää lämmityksiä/auton lataamista pörssihinnan mukaan. Laskurin perusteella olisin säästänyt pörssisähköllä muutaman kympin koko talven (1.10 - 31.3) ajalta.
Eikös tuo KSS ollut 9,30 snt kun kesällä solmi 3 kk:n päähän aloituksen?

Tuosta Hehkusta vaan on netti väärällään varoituksia, joten tuohon en taida viitsiä tarttua, vaikka 6kk kiinteä talveksi kiinnosteleekin.
 

VeMa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NYR
www.teravoima.fi

Mielenkiintoinen systeemi. Hinnaltaan niin mielenkiintoinen, että mikäköhän koira tuossa on haudattuna? Nettisivujen FAQn mukaan ei mikään, joten pakkohan se oli oma nimi laittaa jonotuslistalle. Jospa sieltä vaikka joku soittaisi, niin pääsisi kyselemään tarkemmin hommasta.

Linkki vie sivulle, jossa kaupataan akkupakettia kotiin, jonka mukana saa sähkön ja siirron 4snt/KWh hintaan ja esim 100KWh akustosta joutuisi maksamaan vaan 20 euroa kuussa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielenkiintoinen systeemi. Hinnaltaan niin mielenkiintoinen, että mikäköhän koira tuossa on haudattuna?
Piti oikein googletella. Yhden Turenkilaisen pellepelottoman startup-yritys joka aikoo mullistaa sähkömarkkinoita. Tässä haisee lievästi Sunny Car Center mutta voihan tuo olla ihan tosissaan liikkeellä ilman varsinaista huijaustarkoitusta. Näitä on tarjottu nyt viime vuodesta lähtien, yhtään asennusta ei ole ilmeisesti silti vielä ole tehty.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Teravoiman tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Esim Carunan verkossa pelkkä siirron energiamaksu veroineen on yli 7 snt/kWh. Ja itse energiastakin pitäisi jotain maksaa kun paneeleilla ei voi ympäri vuoden tuottaa sähköä. Voiko tuo yhtälö toimia? Ymmärsin tuolta että kiinteistö on edelleen sähköverkossa kiinni mutta verkkopalvelusopimuksen tekee asukkaan sijasta Teravoima. Teravoima siis maksaa siirtomaksut (ja sähkön myyjät laskut) asiakkaan sijaan. Joustomarkkinan korvaus täytyy olla aika merkittävä että yhtälö toimii.

Sellainen kuriositeettinen riski tuossa on että jos Teravoima ei maksa laskujaan ajallaan verkko- tai myyntiyhtiölle, katkaisee verkkoyhtiö asukkaalta sähköt. Asukas tietää ongelmista vasta siinä kohtaa kun sähköt katkeaa, koska hänellä ei ole enää sopimussuhdetta yhtiöihin Teravoiman kuvauksen mukaan.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kesäkuun kulutus 625 kWh, keskihinta 3.00 snt / kWh, kulutuslasku 25 euroa. OKT 105 neliöä.
Kyllä mä edelleen pörssiä liputan. Tuohon hintaan on ladattu kuukausi hybridiautoa (bensaa ei ole tarvinnut tankata kertaakaan!) ja poreamme on kokoajan lämpimänä plus toki kaikki muu. Yölle kun ajoittaa (nyt ei ole kyllä edes tarvinnut, on ollut niin halpaa jatkuvasti) niin halvalla pääsee.
Tässähän se juju, mulle pörssisähkö sopii kuin nenä päähän kun on ladattavaa autoa ja poreammetta. Jollekkin muulle taas sopii kiinteä paljon paremmin. Ei ole niin mustavalkoista niin kuin täälläkin annetaan välillä ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tässähän se juju, mulle pörssisähkö sopii kuin nenä päähän kun on ladattavaa autoa ja poreammetta. Jollekkin muulle taas sopii kiinteä paljon paremmin. Ei ole niin mustavalkoista niin kuin täälläkin annetaan välillä ymmärtää.

Juu ei ole, mutta tässä ketjussa on myös niitä sähköautollisia omakotiasujia, jotka kertoneet kuinka kiinteä sopii paremmin. Ja perusteena, koska ei halua kytätä hintoja ja haluaa ladata sähköautoaan milloin on tarve.

Sitä en välttämättä ymmärrä, mutta en kaikkea muutakaan tässä maailmassa. Ja se valinta ja perustelut toki suotakoon heille.

Ja tämä vain vastauksena ylläolevaan lainaukseen.

ps. Itsellä ei ole sähköautoa eikä poreammetta.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Tässähän se juju, mulle pörssisähkö sopii kuin nenä päähän kun on ladattavaa autoa ja poreammetta. Jollekkin muulle taas sopii kiinteä paljon paremmin. Ei ole niin mustavalkoista niin kuin täälläkin annetaan välillä ymmärtää.
Oletko jotenkin ajastanut tuota poreammeen sähkön kulutusta vai kuinka se erityisesti siis istuu pörssisähköön? Kysyn, koska en itse ole keksinyt helppoa tapaa tuota optimoida.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu ei ole, mutta tässä ketjussa on myös niitä sähköautollisia omakotiasujia, jotka kertoneet kuinka kiinteä sopii paremmin. Ja perusteena, koska ei halua kytätä hintoja ja haluaa ladata sähköautoaan milloin on tarve.
Sähköauto voi olla tuollaisellekin kuitenkin aika vähäpätöinen osuus kokonaiskulutuksesta. Koko vuoden ajot vastaa esim yhden talvikuukauden muuta sähkökulutusta. Eli kuten Vili sanoi, ei mustavalkoista.



Oletko jotenkin ajastanut tuota poreammeen sähkön kulutusta vai kuinka se erityisesti siis istuu pörssisähköön? Kysyn, koska en itse ole keksinyt helppoa tapaa tuota optimoida.
Ei nyt varsinaisesti vastaa kysymykseesi, mutta kieltämättä vähän ärsyttävää että ilmatäytteisessä porealtaassa kun on ihan töpseli, niin wifi-pistorasialla olisi suht rajattomat automaatiomahdollisuudet, mutta perhana sentään kun altaan sisäänrakennettu vikavirtasuoja ei selviä sähkökatkosta.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oletko jotenkin ajastanut tuota poreammeen sähkön kulutusta vai kuinka se erityisesti siis istuu pörssisähköön? Kysyn, koska en itse ole keksinyt helppoa tapaa tuota optimoida.
Talvella en pidä allasta jatkuvasti kylpylämpötiloissa vaan lasken sen johonkin 20 asteen tietämiin kun sähkö on kalliimpaa ja nostan se sitten lähellä vkloppua tai kylpyhetkeä sinne 37 asteeseen yöllä, kun hinta usein lähellä nollaa.
Kesällä allas saa olla jatkuvasti kylpylämmöissä kun lämpötilan ylläpitoon ei liiemmin energiaa kulu lämpöisillä keleillä. Toki jos joku poikkeus hintoihin tulee, niin sama jumppa kesällä, jos jaksaa.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Se, että voit säästää fyrkkaa ajoittamalla ja sulle on ihan sama, vaikka pörssin keskihinta olisi 1000 €/kwh. Ymmärrän kyllä ajatuksen, mutta on tuossa sopimustyypissä pointtinsa, vaikkei toki kaikille sovikaan.

edit. ja siis vaikutus on ihan yhtä suuri kuin puhtaassa pörssissä elävällä, vain perustaso, jolta tämä vaikutus lasketaan, muuttuu.

Just noin. Keskihintahan kulutusvaikutuksessa määritellään. Niinkuin olen aiemmin kirjoitellut niin hieman kulutusvaikutuksella aina päässyt miinukselle ihan enempää kyttäämättä pelkällä yöohjauksella ja yöllä plugaria lataamalla. On tuossa sopimustyypissä sellainenkin plussa ettei tarvitse säikähdellä niitä hintapiikkejä ja se hintapiikki ei näy suoraan laskulla euromääräisesti ja voit kokkailla ja saunoa aika normaaliin tapaan. Tai toki se omassa kulutusvaikutuksessa näkyy mutta loivemmin kuin pörssissä.

Melkein suurin syy tässä on se paljon puhuttu ”vakuutus” josta sentin-pari markkinahintaa korkeammin maksat. Jos tulee talvella yllätyksiä ydinvoimaloissa tai muuten niin voi kovastikin tienata hintansa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #71

JusuPlus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa HT
Tänään tuli tehtyä uusi sähkösopimus. Valinnaksi päätyi lopulta Koilis-Satakunnan Sähkö ja 12kk määräaikainen hintaan 8,43 snt/kWh.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös