Itselläni alkas nyt oleman vuosi tuon ilmalämpöpumpun kanssa, tarkalleen ottaen 10kk, mutta heinä- ja elokuussa tuskin suuria muutoksia tulee sähkönkulutukseen verrattuna kesäkuuhun. Aiemmin on mennyt siis ~21000 kwh vuodessa sähköä ja nyt näyttäisi menevän melko lailla 16500 kwh, jos laskee nuo kaksi tulevaa kuukautta yläkanttiin 750 kwh per kuukausi. Kesäkuussa jäädään hieman vajaaseen 600 kwh.
Valtava ollut muutos kulutuksessa tuon pumpun myötä. Toki tammi- ja helmikuu olivat lämpimiä, mutta halkojakaan ei vastaavasti mennyt kuin noin puolet aiemmista vuosista kun ei jaksanut lämmittää lämpötilan ollessa tasainen pumpulla. Vielä kun laskee että mulla on tuo Oomin 14,39 snt/kwh soppari vuoden voimassa, niin näillä hinnoilla pumppu maksaa itsensä takaisin tällä sopimuskaudella ja jatkossa sitten tuottaa. Kertaakaan ei kulutus ollut yli 2000kwh kuussa, mikä oli iso muutos aiempiin vuosiin, jolloin on mennyt yli 3000 kwh useampana kuukautena.
Voin kyllä suositella noita pumppuja, vaikka itsekin olen aiemmin suhtautunut hieman skeptisesti niihin, kyllä ne oikeasti on tehokkaita. Mulla on siis Mitsubishin RW-35 ja tuo valikoitui sillä kun oh-keittiössä on lähes 4 metrin huonekorkeus ja kuutioita paljon. Itse pumppu ei ole edes tuossa tilassa, vaan 2 metrin päässä eteisen käytävällä osoittaen kuitenkin isoon tilaan. Uusi sähkönsäästökohde löytyi sattumalta, kun vaihtelin iv-koneen suodattimia pari viikkoa sitten ja kesäpeltejä laitellessa huomasin että siellähän on lämmitysvastus ollut päällä vuosikausia. Sen kun sammutti niin päiväkohtainen sähkönkulutus tippui 13 kwh.....