Mitä sähköä?

  • 696 788
  • 5 725

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikös nuo paneelit kannata tilata vaikka Saksasta ja invertterit yms. Härpäkkeet mistä halvimmalla saa. Sitten rojut katolle itse tai jonkun näppärän laittamana. Luvat omaava sähkäri sitten pistää sen verkkoon. Lähellä oleva pelle peloton teki näin ja yhteissumma oli n.4000 euroa. Toki itse pisti rojut katolle. 14 paneelia ja viime kesänä tuon teki. Nyt varmaankin hinnat nousseet, eli tohon hintaan ei pääse
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös nuo paneelit kannata tilata vaikka Saksasta ja invertterit yms. Härpäkkeet mistä halvimmalla saa. Sitten rojut katolle itse tai jonkun näppärän laittamana. Luvat omaava sähkäri sitten pistää sen verkkoon. Lähellä oleva pelle peloton teki näin ja yhteissumma oli n.4000 euroa. Toki itse pisti rojut katolle. 14 paneelia ja viime kesänä tuon teki. Nyt varmaankin hinnat nousseet, eli tohon hintaan ei pääse
Aina pääsee halvemmalla mitä enemmän itse tekee. Eri asia sitten on, että kuka osaa/viitsii/haluaa itse noita paneeleja tilata ja asentaa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aina pääsee halvemmalla mitä enemmän itse tekee. Eri asia sitten on, että kuka osaa/viitsii/haluaa itse noita paneeleja tilata ja asentaa.
Itse sain kahden päivän töille yli neljän tonnin säästön. Ei vaadi kummoista osaamista tai työkaluja. Hyvät ohjeet tuli mukana suomenkielisenä, toki tilasin tutun kautta kotimaasta läpilaskutushintaan. Karkeasti laskien noin 4000 euron sijoitus tuo 400 euron vuotuisen säästön seuraavan 25 vuoden ajan. Minä laskin, halusin ja viitsin.
 

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
Ensi keväällä loppuu alle 5 sentin rallattelu joten aurinkopaneelien metsästys on käynnissä. Paneelien rahti suomeen on ollut 700-800e per lava (30-36 paneelia) keskieuroopasta kun olen koittanut etsiä 13-14kw järjestelmää. Lisäksi pitäisi saada kiinnitysjärjestelmä johon tulee 60 metriä alumiinikiskoa. En ihmettele jos ihmiset ottavat avaimet käteen paketteja. Halvin tarjous on kotitalousvähennyksen jälkeen 12000€. Itse osat hommaamalla ja kehikot asentamalla näyttäisi pääsevän ehkä johonkin 10000€+ sähkärin päivän työ.

Omaa kulutusta olisi 6000kwh ja myyntiin 5000kwh. Takaisinmaksu olisi 8-12v.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Osaako joku sanoa noista paneeleista, miten paljon näkyvät talon hinnassa tai ostajaehdokkaiden kiinnostuksessa taloa myydessä? Varmaan niille nyt lähiaikoina on alettu antaa enemmän arvoa sähkön hinnan noustua, mutta miten paljon ja mikä oli tilanne sanotaan vaikka vuosi sitten.

Itse en vieläkään ole noihin järjestelmiin pahemmin tutustunut, mutta suurin kulutushan monella on talvella kun aurinko ei juuri paista. Toki jo aiemmin mainittu sähköautojen yleistyminen varmaan vaikuttaa osaltaan noiden paneelien hyödynnettävyyteen ja joillekin sekin varmasti merkitsee jotain, että saa akut täyteen ihan itse tuotetulla aurinkosähköllä. Toisaalta joku ei ehkä halua mitään ylimääräistä. Menevät rikki kuitenkin ja tulee taas ihan turhaan ylimääräistä huollettava/korjattavaa.
 

444

Jäsen
En nyt muista kuinka pitkä on aurinkopaneelien kuoletusaika mutta ei taida kääntyä voitolle ennen ensi vuosikymmentä. Jos tuota sähköä saisi varastoitua huhti-syyskuun välissä voisi olla jotain järkeä, omakotitaloissa ei lyö leiville. Aivan eri on esimerkiksi kylpylät/kauppakeskukset missä sähkönkulutus on jatkuvasti korkea.
Sehän riippuu ihan järjestelmästä. Mulla on oma järjestelmä syöttänyt ”ilmaista” sähköä nyt 1 v 10 kk. Tähän mennessä säästö on ollut n. 1600€ ko. ajanjaksolla hankintahinnan ollessa karvan vajaa 8000€. Näillä näkymin on maksanut itsensä pois alle 10 vuodessa.
Tässä on hyvä toki muistaa sekin, että tähän mennessä olen maksanut sähköstä vähemmän, kuukauden päästä enemmän, ja tämä muutos tulee näkymään myös kannattavuudessa. Mikäli järjestelmien hinnat eivät ole nousseet merkittävästi, niin lyhempikin kuoletusaika pitäisi olla selviö. Omalla kohdallani tämä on n. puolet säästetyissä sähkölaskuissa sisältäen siirrot ja verot käyttämättömistä kilowattitunneista sekä n. puolet verkkoon myytyä sähköä.

Voipi siis olla, että nyt hankkimalla ehtii saada omansa pois vielä tämän vuosikymmenen puolella.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En nyt muista kuinka pitkä on aurinkopaneelien kuoletusaika mutta ei taida kääntyä voitolle ennen ensi vuosikymmentä. Jos tuota sähköä saisi varastoitua huhti-syyskuun välissä voisi olla jotain järkeä, omakotitaloissa ei lyö leiville. Aivan eri on esimerkiksi kylpylät/kauppakeskukset missä sähkönkulutus on jatkuvasti korkea.

Tässä tuore esimerkki Kokkolasta. TMA noin kaksikymmentä vuotta silloisella hintatasolla. Olennaisesti tuo ei mielestäni ole laskenut kymmenessä vuodessa. Ei jatkoon.



 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Joo kuutiot on todella merkittävä homma tuossa lämmittämisessä. Ilppi ja takka taitaa olla hyvä yhdistelmä jossa takka tuo lämpöä ja ilppi kierrättää sitä ympäri taloa. Viime talvena kun meillä oli mitsu uutena laskin vaan sen varaan ja takka jäi paitsioon. No sen näki kulutuksessa. Toinen moka oli, että pidin sitä automaatilla, big mistake, kun olisi pitänyt olla vaan lämmityksellä. Nyt se saatana sousi ja huopasi vieden energiaa paljon. Kaikesta oppii ja lasku opettaa muistamaan.
Tämän ketjun myötä tarkastelin omaa kulutustani 1955 rakennetussa rintamamiestalossa. Viime vuonna n. 16000 kWh ja edellisenä n. 12000 kWh. Ilmalämpöpumppu ja takka joka talvella ahkerassa käytössä. Toissa talvi oli muistaakseni todella lämmin joka selittää alhaisemman lukeman.

Laitoin tarjouspyynnön aurinkopaneeleista ja tarjous oli vajaa 9000€. En tiedä tarkkaa takaisinmaksuaikaa, mutta ideologiani onkin ainoastaan, että koitan minimoida pörssifirmoille maksamani rahat.

Halvalla tarjouksella pääsee vielä ensivuoden syksyyn, jos ei sitten Lumme energia mene konkurssiin välissä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämän ketjun myötä tarkastelin omaa kulutustani 1955 rakennetussa rintamamiestalossa. Viime vuonna n. 16000 kWh ja edellisenä n. 12000 kWh. Ilmalämpöpumppu ja takka joka talvella ahkerassa käytössä. Toissa talvi oli muistaakseni todella lämmin joka selittää alhaisemman lukeman.

Laitoin tarjouspyynnön aurinkopaneeleista ja tarjous oli vajaa 9000€. En tiedä tarkkaa takaisinmaksuaikaa, mutta ideologiani onkin ainoastaan, että koitan minimoida pörssifirmoille maksamani rahat.

Halvalla tarjouksella pääsee vielä ensivuoden syksyyn, jos ei sitten Lumme energia mene konkurssiin välissä.


Minkä kokoinen aurinkojärjestelmä oli kyseeessä? Entä @444 ja onko aurinkopaneelit pelkästään etelän ja lännen puoleisilla katoilla?
 
Viimeksi muokattu:

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Minkä kokoinen aurinkojärjestelmä oli kyseeessä? Entä @444 ja onko aurinkopaneelit pelkästään etelän ja lännen puoleisilla katoilla?
Tarjouksesta ei löytynyt kuin paneelien määrä 13 kpl. Kävin katsomassa laskurista ja ilmoitti tehoksi 5330 Wp.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä tuore esimerkki Kokkolasta. TMA noin kaksikymmentä vuotta silloisella hintatasolla. Olennaisesti tuo ei mielestäni ole laskenut kymmenessä vuodessa. Ei jatkoon.



Video näyttää tosiaan olevan vuodelta 2020, jonka jälkeen sähkön hinnassa on tapahtunut jonkinlaisia muutoksia. Tosin ehkäpä OL3 tiputtaa hinnat matalalle. Ehkä. Ehkä ei.
 

444

Jäsen
Minkä kokoinen aurinkojärjestelmä oli kyseeessä? Entä @444 ja onko aurinkopaneelit pelkästään etelän ja lännen puoleisilla katoilla?
Täällä paneelit osoittavat kaakkoon / eteläkaakkoon. Oikein hyvä ilmansuunta sekin. Kesällä voisi saada pientä lisäetua, jos myös vastakkaisella puolella olisi muutama paneeli, mutta hyvin marginaalisesti. Tämä järjestelmä on 7,37kWp.
Ainoa saantia häiritsevä tekijä on naapurin kaksi valtavaa tammea, jotka varjostavat aamupäivän tunteina osaa paneeleista. Mutta komiat puut ovat, ei siitä mihinkään pääse. Ja oli kyllä hankintahetkellä myös tiedossa, minkä verran varjostavat.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täällä paneelit osoittavat kaakkoon / eteläkaakkoon. Oikein hyvä ilmansuunta sekin. Kesällä voisi saada pientä lisäetua, jos myös vastakkaisella puolella olisi muutama paneeli, mutta hyvin marginaalisesti. Tämä järjestelmä on 7,37kWp.
Ainoa saantia häiritsevä tekijä on naapurin kaksi valtavaa tammea, jotka varjostavat aamupäivän tunteina osaa paneeleista. Mutta komiat puut ovat, ei siitä mihinkään pääse. Ja oli kyllä hankintahetkellä myös tiedossa, minkä verran varjostavat.

Meillä myös tuo kaakko/eteläkaakko toinen puoli, ei varmaan vastakkaiselle puolelle kannata laittaakaan, vaikka iltaisin saisikin jotain tuottoa. Tammi löytyy meiltäkin naapurin pihalta, mutta olen katsellut, ettei mitään kovin isoa varjoa tee meidän katolle :) Jos vielä yhden kysymyksen kehtaisi kysyä, niin millainen kattokulma teillä on, meillä kohtuu jyrkkä ja sen vuoksi mietityttää, olisiko loivempi parempi kiinnityksen ja hoidettavuuden suhteen. Tehontuotto varmaan olisi suunnilleen sama.
 

Lavis

Jäsen
Mistäs nyt saa halvimman sähkösopimuksen? 5,99 c/kWh sopimus päättyy elokuun viimeinen päivä. Nykyinen sähköntarjoaja on Vaasan Sähkö ja sieltä tuli 12kk määräaikainen sopimus hintaan 28 ja risat c/kWh + perusmaksu 3,5e. Mitä nopeesti vilkaisin nettiä, niin vähän halvemmalla saa 24kk määräaikaisen, mutta mietin onko nyt fiksua sitoutua 24kk määräaikaiseen? Mieleni sopukoissa 12kk tuntuu paremmalta vaihtoehdolta näihin ryöstöhintoihin.
 

JeiJeieL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes
Mistäs nyt saa halvimman sähkösopimuksen? 5,99 c/kWh sopimus päättyy elokuun viimeinen päivä. Nykyinen sähköntarjoaja on Vaasan Sähkö ja sieltä tuli 12kk määräaikainen sopimus hintaan 28 ja risat c/kWh + perusmaksu 3,5e. Mitä nopeesti vilkaisin nettiä, niin vähän halvemmalla saa 24kk määräaikaisen, mutta mietin onko nyt fiksua sitoutua 24kk määräaikaiseen? Mieleni sopukoissa 12kk tuntuu paremmalta vaihtoehdolta näihin ryöstöhintoihin.
Itse kyllä nappaisin tuon. Onhan niitä vaihtoturvia saatavilla lisähintaan 24kk soppareihin, mutta niissäkin ilmeisesti vähintään vuosi on mentävä nykyisellä hinnalla.

Mulla Oomilta toistaiseksi voimassaoleva soppari, tällä hetkellä n. 16c/kWh luokkaa, vähän kyllä pelottaa mihin tuo lokakuussa pomppaa ja vakavasti harkinnassa nämä määräaikaiset ryöstöhinnat. Kun vaan olisi tajunnut napata Oomilta sen 15snt määräaikaisen jota aikaisemmin tarjosivat...
 

Lavis

Jäsen
Itse kyllä nappaisin tuon. Onhan niitä vaihtoturvia saatavilla lisähintaan 24kk soppareihin, mutta niissäkin ilmeisesti vähintään vuosi on mentävä nykyisellä hinnalla.

Mulla Oomilta toistaiseksi voimassaoleva soppari, tällä hetkellä n. 16c/kWh luokkaa, vähän kyllä pelottaa mihin tuo lokakuussa pomppaa ja vakavasti harkinnassa nämä määräaikaiset ryöstöhinnat. Kun vaan olisi tajunnut napata Oomilta sen 15snt määräaikaisen jota aikaisemmin tarjosivat...
Tampereen sähkölaitokselta 24kk määräaikainen 20,95c/kWh tai Vattenfallilta kiinteäsopimus 25e/kk, kulutus vuodessa max. 2500 kWh. Itellä menny vuodessa sähköä noin 2200 kWh, joten toi Vattenfall ei kuulosta pahalta.

Lisäys. Nämä hinnat siis tänään julkaistussa Hesarissa. Soitto molempien firmojen aspaan ja kumpaakaan tarjousta ei ole enää "olemassa". Heh ja vapaavalintainen hymiö.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Meillä myös tuo kaakko/eteläkaakko toinen puoli, ei varmaan vastakkaiselle puolelle kannata laittaakaan, vaikka iltaisin saisikin jotain tuottoa. Tammi löytyy meiltäkin naapurin pihalta, mutta olen katsellut, ettei mitään kovin isoa varjoa tee meidän katolle :) Jos vielä yhden kysymyksen kehtaisi kysyä, niin millainen kattokulma teillä on, meillä kohtuu jyrkkä ja sen vuoksi mietityttää, olisiko loivempi parempi kiinnityksen ja hoidettavuuden suhteen. Tehontuotto varmaan olisi suunnilleen sama.
Nyt kysyit vähän vaikean. Sanoisin, että ”aika tavallinen” tuo kattokulma on. Ihan tällainen ”normaali” kaksikerroksinen talo. Yläkerrasta varmaan puolet on sellaista alamittaista asuintilaa, kun katon alaraja kulkee siinä kerrosten välissä. Itse katolla elsmutessa tuo toki tuntuu hurjan jyrkältä kesämökkiin verrattuna, mutta silmämääräisesti hyvin samannäköinen kuin valtaosa muistakin taloista. Siis katon osalta.

Jos tilaat paketin joltain ammattilaiselta, niin he varmaan osaavat arvioida tuota asennusta paremmin. Luulisi, että alareunat saa helposti nostettua vähän ylemmäksi, jolloin kulma loivenee. En tiedä, onko tuolle käytännön syistä joitain esteitä olemassa. Kesällä, tuoton ollessa parhaimmillaan, paneelien olisi toki syytä olla optimaalisessa kulmassa näille leveyspiireille, mutta en tiedä, kuinka paljon esim. 10 asteen ero kulmassa käytännön tasolla vaikuttaa tuotto-oletukseen. Monen sähköyhtiön sivuilla on jokin karttapohja, johon osoitteen syöttämällä saa jonkinlaisen arvion, mitä sinne kannattaa asentaa. Tuo käsittääkseni ottaa ainakin ilmansuunnat ja varjostukset huomioon, kattokulmista en tiedä.

Meillä homman hoiti Rasol Oy, ja koko hommasta ei jäänyt mitään valittamista. Caruna aikaili kuukauden päivät ilmoituksen tekemisessä sähköyhtiölle, joten yksi hyvä kuukausi meni vähän hukkaan alkupäästä, mutta toimittajan kanssa homma hoitui alusta loppuun mallikkaasti. Asennukseen meni lopulta kaksi päivää, kun ensimmäisenä useampi sadekuuro keskeytti hommat. Mutta jos tätä ajattelee esim. 15-20 vuoden mittaisena investointina, niin nämä asiat ovat ihan silkkaa kosmetiikkaa.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Sähkökaupan suojaustuotteet ennustavat sähkön maksavan tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä 26.6 cent/kWh ja ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 29.6 cent/kWh, mutta koko tulevana vuotena 2023 15.5 cent/kWh, vuonna 2024 10.1 cent/kWh ja 2025 8.2 cent/kWh. Nämä siis hintoja, joilla sähkönmyyjä voi suojata ostonsa tuottajilta. Eli tulevana talvena näyttäisi olevan kallista ja sen jälkeen todennäköisimmin helpottavan hieman. Itsellä määräaikainen sopimus päättyy talvella. Taidan kärvistellä loput talvikuukaudet sitten jollain toistaiseksi voimassaolevalla ja tarkastella määräaikaisten hintoja uudelleen keväämmällä.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Kesällä, tuoton ollessa parhaimmillaan, paneelien olisi toki syytä olla optimaalisessa kulmassa näille leveyspiireille, mutta en tiedä, kuinka paljon esim. 10 asteen ero kulmassa käytännön tasolla vaikuttaa tuotto-oletukseen.
Jyrkässä kulmassa voi toki kesäaikaan hävitä hieman tuotannossa, mutta toisaalta jyrkkä kulma voi auttaa siinä kertyykö talvella paneelien päälle lunta, eli pystyvätkö ne tuottamaan sähköä. Matalalta paistava kevään auringon säteily voi myös tulla paremmin paneeleille jos ne ovat jyrkemmässä kulmassa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kysyit vähän vaikean. Sanoisin, että ”aika tavallinen” tuo kattokulma on. Ihan tällainen ”normaali” kaksikerroksinen talo. Yläkerrasta varmaan puolet on sellaista alamittaista asuintilaa, kun katon alaraja kulkee siinä kerrosten välissä. Itse katolla elsmutessa tuo toki tuntuu hurjan jyrkältä kesämökkiin verrattuna, mutta silmämääräisesti hyvin samannäköinen kuin valtaosa muistakin taloista. Siis katon osalta.

Jos tilaat paketin joltain ammattilaiselta, niin he varmaan osaavat arvioida tuota asennusta paremmin. Luulisi, että alareunat saa helposti nostettua vähän ylemmäksi, jolloin kulma loivenee. En tiedä, onko tuolle käytännön syistä joitain esteitä olemassa. Kesällä, tuoton ollessa parhaimmillaan, paneelien olisi toki syytä olla optimaalisessa kulmassa näille leveyspiireille, mutta en tiedä, kuinka paljon esim. 10 asteen ero kulmassa käytännön tasolla vaikuttaa tuotto-oletukseen. Monen sähköyhtiön sivuilla on jokin karttapohja, johon osoitteen syöttämällä saa jonkinlaisen arvion, mitä sinne kannattaa asentaa. Tuo käsittääkseni ottaa ainakin ilmansuunnat ja varjostukset huomioon, kattokulmista en tiedä.

Meillä homman hoiti Rasol Oy, ja koko hommasta ei jäänyt mitään valittamista. Caruna aikaili kuukauden päivät ilmoituksen tekemisessä sähköyhtiölle, joten yksi hyvä kuukausi meni vähän hukkaan alkupäästä, mutta toimittajan kanssa homma hoitui alusta loppuun mallikkaasti. Asennukseen meni lopulta kaksi päivää, kun ensimmäisenä useampi sadekuuro keskeytti hommat. Mutta jos tätä ajattelee esim. 15-20 vuoden mittaisena investointina, niin nämä asiat ovat ihan silkkaa kosmetiikkaa.


Kiitos näistä, pitää tosiaan ottaa asia puheeksi jonkun palveluntarjoajan kanssa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaasan Sähköllä nousee 1.10 hinnat 46 c/kwh. Aikamoista.

Ei jumalauta. Meidän kulutuksella ja tuolla hinnalla homma leviäisi ns. käsiin. Pakko uskoa, että ensi keväänä tilanne on toinen ja myös siihen, että oma tämänhetkinen sähköntarjoaja pysyy pystyssä koko vuoden...
 

Freewind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Kyllä itsellä tuolla hinnalla olisi pakko hypätä pörssisähköön ja etsiä sieltä niitä halpoja spotteja. Onneksi tuli ajoissa lukittua tuo Oomin tarjous.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luojan kiitos minulla on määräaikainen 6,99snt kiinni tuonne vuoden 24 tammikuuhun saakka.

Reilu vuosi aikaa ihmetellä ja katsella mitä tapahtuu.

Nyt jo alettava harjoittelemaan matalampaan lämpötilaan sisällä. Autotallia ei pidetä talvella lämpimänä ja vene olkoot ulkona katoksessa säilössä.

Jos nyt joutuisi koppaamaan uuden diilin ja meidän perheen kulutuksella, pahimpina talvikuukausina tulisi siirtojen kanssa +1ke laskuja per kuukausi. Oikeasti, mitä helvettiä... :D
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaasan Sähköllä nousee 1.10 hinnat 46 c/kwh. Aikamoista.

Vinkki vaihtaa pörssisähköön. OL3 ehkä kenties joskus lähtee taas mahdollisesti tulille, syksyllä tuulee hyvin ja tuulivoimakapasiteettia on jo 2,5 OL3 verran, Norjassa on satanut hyvin ja altaat ovat täynnä. Ainakaan nyt syksyllä ei kannata ottaa tuollaista riistohintaa. Talven tullen tilanne on varmaan toinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös