Itse olen tässä viime vuoden lopulta seurannut markkinoita aika tarkasti ja kuunnellut asiantuntijoita, niin tällä hetkellä en uskaltaisi paljoa enää odotella määräaikaisen sopimuksen kanssa, sillä hintojen odotetaan vain nousevan entisestään. Toisaalta ymmärrän, että tämän hetken määräaikaisten hinnat eivät houkuttele, mutta huonolla tuurilla odottelu voi johtaa siihen, että maksaa aina vain enemmän. Joidenkin arvioiden mukaan loppuvuodesta halvimmatkin määräaikaiset voivat olla hintaluokassa 16-17snt ja ensi vuoden puolella 20snt saattaa olla realismia.
Jos itse olisin nyt ilman määräaikaista, niin tarttuisin kynsin ja hampain kiinni 10-12snt määräaikaiseen, mikäli sellaisen jostain löytää, koska uskon sen olevan halvin vaihtoehto seuraavan kahden vuoden ajalle.
Tarjoushaukkana oleminen ei ole ainakaan tässä viimeisen puolen vuoden aikana johtanut oikein mihinkään, kun joka kuukausi hinnat ovat vain nousseet entisestään, eikä yksikään sähköyhtiö oikein uskalla laittaa hyviä tarjouksia, koska tietävät, että ihmiset tarttuvat niihin herkästi ja pahimmillaan se voi johtaa suuriin tappioihin.
Joo sitä valintaa määräaikaisen ja toistaiseksi voimassaolevan välillä on tullut pohdittua. Vaikea kai tätä tilannetta on ennustaa edes asiantuntijoiden, sellaisiakin ennusteita olen kuullut että vuoden loppuun/ensi kevääseen hinnat nousisivat ja sitten mm. Olkiluoto 3n täysi käyttöönotto niitä laskisi. Mutta tosiaan monta muuttujaa tässä, kyllä ne sähköyhtiötkin varmasti pyrkivät uudet määräaikaiset hinnoittelemaan riskit minimoiden, varsinkin kun tämän hetkisistä vanhoista määräaikaisista sopimuksista ottavat takkiin.
Tuollainen 10-12snt vuoden määräaikainen olisi kyllä houkutteleva jos sellaisen jostain löytäisi.