Tänään vielä halpaa sähköä, kun 2v-sopparin viimeinen päivä ja karvan alle 5snt puskee pistorasiasta. Yöllä sitten tuplaantuu taksa. Vajaa 10 yöllä ja reilu 11 päivällä (toistaiseksi voimassa).
Ihan tyytyväinen olen tohon neuvottelutulokseen, voisi olla paljon enemmänkin. Joten toistaiseksi jatketaan Vattenfallin asiakkaana, ja katsellaan nyt kauan pitävät sen tossa.
Kesä nyt menee 800-900kwh:n kulutuksella näillä, ehkä talvikin kun kulutus lämmityskaudella tuplaantuu, jos pitävät hinnan tuossa. Se on selvä että takassa on tuli joka päivä kun kelit viilenevät.
Vaikea kysymys onkin sitten se, millaisilla luvuilla löisi nimen 2v pituisen soppariin. Kyllä se reilusti alle kymppiä pitää olla?
Tällä hetkellä on mahdotonta tietää, että mikä on se kannattavin ratkaisu. Itse löin nimen alle 2v soppariin maaliskuussa, kun halvimman mahdollisen sopparin hinta oli rahtusen yli kympin. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen tuohon päätökseen.
Tämän hetken ennusteet ovat sen verran synkkiä, että en uskaltaisi olla ilman määräaikaista sopparia, kun ei yhtään tiedä mitä tapahtuu ja tuntuu siltä, että määräaikaisten sopimusten hinnat nousevat jatkuvasti. Maaliskuussa halvin kaksivuotinen oli tosiaan hieman yli 10 senttiä, niin nyt näyttäisi olevan hieman yli 13 senttiä. Toki tuo on kova hinta määräaikaisesta, mutta se saattaa silti olla järkevin ratkaisu, jos hintoihin ei tule seuraavan vuoden aikana järkeä, vaan nousu jatkuu ennustusten kaltaisesti.
Nyt ei oikein voi katsoa sähkön hintaa enää entiseen malliin, kun maailma on muuttunut niin radikaalisti tämänkin asian suhteen. Jos odottelee alle kympin määräaikaista, niin voi olla, että saa odotella loputtomiin ja maksaa sillä välin hirveitä hintoja toistaiseksi voimassaolevien sopimusten mukaan. Jos tilanne ei parane, niin perushinnat nousevat kohta kaikkialla johonkin 15-20 sentin tuntumaan.
Tietysti kukaan ei tiedä mitä tulee tapahtumaan. Tämä menee ihan veikkailuksi. Odottaminen on riski, mutta hyvällä tuurilla se kannattaa.