Mitä sähköä?

  • 761 010
  • 6 098

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka tuulivoiman rakentaminen kansallispuiston läheisyyteen onkin asiana haastava, vähän asenteellinen otsikko Turun Sanomilta. Suomi ei nouse uusiutuvan energian suurvallaksi, mikäli hankkeita kariutuu yksi toisensa jälkeen.
 
Vaikka tuulivoiman rakentaminen kansallispuiston läheisyyteen onkin asiana haastava, vähän asenteellinen otsikko Turun Sanomilta. Suomi ei nouse uusiutuvan energian suurvallaksi, mikäli hankkeita kariutuu yksi toisensa jälkeen.
No ei se tuulivoimakaan joka paikassa ole positiivinen asia.
 

Benkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, NUFC
Mikäköhän on tällä hetkellä halvin 12kk määräaikainen ilman mitään käyttövaikutuksia.. Ei tee mieli tässä markkinassa tehdä 24kk sopimuksia.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Mikäköhän on tällä hetkellä halvin 12kk määräaikainen ilman mitään käyttövaikutuksia.. Ei tee mieli tässä markkinassa tehdä 24kk sopimuksia.
Itse sitouduin juuri noin 8,4snt 24kk sopparilla. Aavistuksen enemmän olisi saanut maksaa 12kk sopparista. Hinta on oikeastaan jo sama, kuin mitä tuli maksettua ennen viimeisiä halvimpia vuosia, jolloin itselläkin oli 5snt kiinteä soppari.

Tuskin tuo tuosta kovin montaa senttiä laskee vuodessa ja jos laskee, niin hyvä juttu.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Vaikka tuulivoiman rakentaminen kansallispuiston läheisyyteen onkin asiana haastava, vähän asenteellinen otsikko Turun Sanomilta. Suomi ei nouse uusiutuvan energian suurvallaksi, mikäli hankkeita kariutuu yksi toisensa jälkeen.
Melu on muistaakseni yksi ongelma. Pirkanmaalla taisi mennä iso hanke nurin tuon takia eikä tuo muutenkaan mitään ongelmatonta ole Suomessa missä välillä sisämaassa on aika tyyntä.

Ydinvoimaa vaan, se ei ole riippuvainen säästä.
 

Benkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, NUFC
Itse sitouduin juuri noin 8,4snt 24kk sopparilla. Aavistuksen enemmän olisi saanut maksaa 12kk sopparista. Hinta on oikeastaan jo sama, kuin mitä tuli maksettua ennen viimeisiä halvimpia vuosia, jolloin itselläkin oli 5snt kiinteä soppari.

Tuskin tuo tuosta kovin montaa senttiä laskee vuodessa ja jos laskee, niin hyvä juttu.
Laitoin itse nyt kiinni Oomilta 8,19snt 24kk. Pitää vielä bongailla seuraavat 2 viikkoa jos joku tarjoaisi edullisemmin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laitoin itse nyt kiinni Oomilta 8,19snt 24kk. Pitää vielä bongailla seuraavat 2 viikkoa jos joku tarjoaisi edullisemmin.
Mulle Oomi tarjosi 7,99 kun sopimukseni heidän kanssaan on syyskuussa päättymässä. Aikaa hyväksyä kesäkuun loppuun. En aio ottaa kun menen pörssillä, mutta tiedoksi, että Oomia uhkailemalla voisi saada paremmankin diilin.
 

Benkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, NUFC
Mulle Oomi tarjosi 7,99 kun sopimukseni heidän kanssaan on syyskuussa päättymässä. Aikaa hyväksyä kesäkuun loppuun. En aio ottaa kun menen pörssillä, mutta tiedoksi, että Oomia uhkailemalla voisi saada paremmankin diilin.
Ok, kiitos tiedosta. Voisi soitella sinne päin ja kysellä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulle Oomi tarjosi 7,99 kun sopimukseni heidän kanssaan on syyskuussa päättymässä. Aikaa hyväksyä kesäkuun loppuun. En aio ottaa kun menen pörssillä, mutta tiedoksi, että Oomia uhkailemalla voisi saada paremmankin diilin.
Näihin voi olla vaikeaa päästä kiinni, jos ei ole vanha asiakas. Yleensä "erikoistarjoukset" on varattu niille, jotka ovat aikeissa irtisanoa asiakkuutensa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Mulle Oomi tarjosi 7,99 kun sopimukseni heidän kanssaan on syyskuussa päättymässä. Aikaa hyväksyä kesäkuun loppuun. En aio ottaa kun menen pörssillä, mutta tiedoksi, että Oomia uhkailemalla voisi saada paremmankin diilin.
Sama tarjous omallakin pöydällä. Saisi pariksi vuodeksi puolitettua sähkölaskut siitä mitä ne on viimeiset kaksi vuotta ollut. Täytyypä katsella tässä vielä pari viikkoa, jos jostain saisi halvemmalla.
 

Freewind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Mulle Oomi tarjosi 7,99 kun sopimukseni heidän kanssaan on syyskuussa päättymässä. Aikaa hyväksyä kesäkuun loppuun. En aio ottaa kun menen pörssillä, mutta tiedoksi, että Oomia uhkailemalla voisi saada paremmankin diilin.
Itse otin tämän kiinni. Kesäkuun 22. Päivään asti aikaa katsella muita vaihtoehtoja ennen kuin tuo 14vrk sopimuksen purkuaika tulee täyteen. Harmittaa että en ottanut kesäkuun alussa tuota Hehkun 7,99 snt/kwh 6kk tarjousta talven yli. Päivän liian kauan aikailin sen kanssa ja nostivat hinnan 8,79 senttiin, niin päätin tarttua Oomin tarjoukseen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tiedä sitten miten tuulivoiman melu vertautuu esim. vilkasliikenteisen tien tai pääradan, mistä muutaman kymmenen metrin päässä itse asun ääniin. Selvät pelisäännöt mielestäni on syytä olla tuulivoiman rakentamiselle, mutta Suomen ei tulisi myöskään jäädä pois vihreän siirtymän kelkasta. Oma visioni Suomesta on uusiutuvan energian suurvalta, mutta ilmeisesti ei kaikkien.
 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jollain on varmasti kattavampiakin laskelmia, mutta tässä suuntaa antavaa.
Paneelit asennettiin huhtikuun puolessa välissä tänä vuonna, joten jonkun verran jäi hyvää kevätaurinkoa ottamatta talteen ja vuositason laskelma tarkentuu vasta kun aikaa kuluu kevääseen asti. Invertteristä ei saa tarkasti tai ainakaan helposti ulos tuottoa tunneittain niin täsmällisen spot-hinnan sijaan olen tehnyt seuraavat oletukset:
- kuukauden kokonaistuoton näen invertteristä
- kuukauden myyty sähkö näkyy laskulta ja siitä saan toteutuneen keskimääräisen kwh-myyntihinnan kyseisessä kuussa
- lasken oman kulutuksen arvon samalla kuukauden keskimääräisellä kwh-hinnalla
- omaan käyttöön lasken siirtohinnan mukaan niin, että painotan yöhintaa suhteessa 60/40, koska esim auton latauksen olisin ilman aurinkosähköä tehnyt yöllä ja maksanut siitä silloin yösiirron

Näillä tiedoilla olen saanut tänä vuonna (tai reilussa 5 kuukaudessa) vähän yli 6 % tuoton kun maksoin paneeleista 7500e ja myydyn + käytetyn sähkön arvo on tähän mennessä ollut 460e. Vuosituotto päätynee siis jonnekin 7-8 prosentin välille.

Paneelit ovat tuottaneet n 4800 kwh ja oman käytön osuus on ollut 63%. Myydyn sähkön keskihinta ollut 5,7 snt/kwh.

Ja kuten @Ruutuässä jo kommentoikin asiaa, isona tekijänä hankinnassa oli sähkölämmitteisen omakotitalon myyntiin varautuminen tulevaisuudessa, koska en usko viime aikojen sähkön hintaan liittyvien tapahtumien ihan heti unohtuvan ihmisten mielestä.
Nyt olikin sopivasti keskustelua taas paneelien tuotoista ja viime aikoina on ollut kyllä melko ihanteellisia päiviä. Mutta tarkennetaan nyt kun on kokonainen vuosi menty paneelien kanssa. Teho on 6,48kw (16 kpl), suuntaus suurin piirtein kaakkoon.

Jos tarkastellaan ajanjaksoa 1.6.2023-31.5.2024, paneelit ovat tuottaneet 5370 kwh, josta olen itse käyttänyt 3483 kwh eli 64,9%. Käyttö on ollut "peruskulutuksen" lisäksi käyttöveden lämmitystä ja autojen lataamista.
Sähköä tuli siis myytyä 1887 kwh, josta sain yhteensä 106,15 euroa, keskihinta oli 5,625 snt/kwh.

Itse käytetyn sähkön hinnan arviointi on sitten enemmän tai vähemmän epätieteellistä, koska osa käytetystä sähköstä olisi muutoin käytetty eri aikaan ja eri hinnalla (ja mahdollisesti eri siirtohinnalla). Mutta jos laskee lainatussa viestissä selitetyllä tavalla, säästin vuodessa 410 euroa ostosähköistä ja siirroista. Tällöin vuosituotto on yhteensä 516 euroa ja tuotto 7500 euron investoinnille oli 6,9 %.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ei luonnosuojelupiireissäkään varauksitta tueta tuulivoimaa.
Tuo voi olla aika merkittävä tapaus. Olen ollut useissa tuulivoimapuistojen kaavoitusprosesseissa mukana ja siellä maakotka nousee esille aina, jos reviiri on edes lähellä (alle 5 km) suunniteltua tuulivoimapuistoa. Maakotka ja erityisesti sen pesä, on rauhoitettu ja pesää koskee häirintäkielto. Tuo kielto käytännössä estää kesäaikaisen rakentamisen kotkan reviirin läheisyyteen. Lisäksi eri tuulivoimapuistoja on suunnitteilla niin lähelle toisiaan, että niiden yhteisvaikutukset maakotkaan alkavat hidastamaan tai kaatamaan hankkeita. Kotkille lasketaan törmäysmallinnus perustuen maastossa tehtyihin havaintoihin. Mallinnuksessa käytetään lukemana indeksiä, joka kertoo teoreettisen törmäysten lukumäärän vuotta kohti. Mikäli laskennallinen arvo ylittyy, tulee suojelusta vastaavalta taholta (Metsähallitus) lausunto, joka viime kädessä punnitaan oikeudessa, ellei hanketoiminnan siirrä voimaloita kauemmaksi pesistä vapaaehtoisesti. Olen aika varma, että mikäli linkatun uutisen tapauksen törmäysmallinnukset ovat puutteeliset tai liian optimistiset, tulevat mallinnukset (laskennallinen törmäysmäärä/vuosi) kiristymään ja siten muuttamaan tai pysäyttämään kaavoitus-/suunnitteluprosesseja koskien tulevia tuulivoimapuistoja.

Asia on vähintään kaksipiippuinen. Toisaalta tarvitsemme uusiutuvaa kotimaista energiaa, toisaalta luontokato ja -arvot ovat kovasti esillä. Ympäristö ja eläimistö muuttuvat pysyvästi, kun puisto rakennetaan.

Melussa on raja-arvot vakituisia ja vapaa-ajan asumuksia koskien olemassa, joita ei saa ylittää. Raja-arvojen ongelmana on se, että ne ovat teoreettisia mallinnuksia, jotka ovat tehty vakio-olosuhteissa. Käytännössä melu on ajoittain huomattavasti kovempaa kuin lupaehdoissa käytety arvot.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaikki kaavaillut tuulivoimahankkeet eivät toden totta eri syistä tule toteutumaan, mutta mielestäni Suomen ei ainakaan ehdoin tahdoin tulisi pyrkiä rajoittamaan uusiutuvan energian hankkeita, vaan pyrkiä olemaan vihreän siirtymän aallonharjalla. Mahdollisuudet tuuli- ja aurinkovoiman tuotannolle ovat maassamme lähes rajattomat ja Suomen tulisikin profiloitua tässäkin mielessä investointimyönteisenä maana.

Vaikka länsirannikkomme onkin pitkään ollut tuulivoiman merkittävin painopiste, kauemmaksi merelle rakennettava offshore-tuulivoima on Suomessa edelleen isolta osin vielä alkutekijöissään, vaikka Pohjanlahden tuotantopotentiaalin voinee olettaa olevan valtava.

Yhtä asiaa mitä tuulivoiman vastustajat usein näyttävät nostavan esille, eli väitettyä maisemahaittaa en ymmärrä. Vaikka juurikin uhanalaisten lajien kannalta huoli tuulivoimasta onkin hyvin perusteltu, mielestäni voimalayksiköt itsessään ovat pikemminkin maiseman kaunistajia, eivät pilaajia. Muistan jo lapsena parilla Tanskan reissulla ihailleeni tuulivoimaloiden rivistöjä ja näin aikuisiällä lentäessä Helsingin ja Oulun välillä. Valitettavasti täällä PK-seudulla niitä ei pääse ihailemaan, vaikka johonkin Helsingin edustalle kunnon rivi satametrisiä myllyjä olisikin hieno. Toki pelkästään maisemallisista syistä miljoonahankkeita ei toteuteta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Melu on muistaakseni yksi ongelma. Pirkanmaalla taisi mennä iso hanke nurin tuon takia eikä tuo muutenkaan mitään ongelmatonta ole Suomessa missä välillä sisämaassa on aika tyyntä.

Ruovedelle, Ruhalan/Väärinmajan välille oli suunnitteilla todella korkeita myllyjä, linkki Aamulehteen tässä
Maatkin myytiin, mut sit "Täti" tais alkaa vastustaan hommaa. Ja myllyt tulis Runoilijan reitin varrelle, joka on kaiketi kulttuurihistoriallinen. Näkyisi liian hyvin ja liian pitkälle?

Ai niin OL1 huolto venyy taas. 18.6 kuulemma käynnistyy.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Mulle Oomi tarjosi 7,99 kun sopimukseni heidän kanssaan on syyskuussa päättymässä. Aikaa hyväksyä kesäkuun loppuun. En aio ottaa kun menen pörssillä, mutta tiedoksi, että Oomia uhkailemalla voisi saada paremmankin diilin.
Tarjosivatko myös tuota 24kk Jousto-sopparia vastaavalla alennuksella, eli 6.99 c/kwh? Olen nimittäin pohdiskellut, että 7.19 c/kwh, millä tuota sivuillaan myyvät, alkaa olemaan jo suht hyvä hinta. Vastaisi nykyisellä marginaalilla 6.7 c/kwh pörssisähkön keskihintaa, eli ei lainkaan hassumpi vakuutus. Kulutusvaikutuksen kun saisi VILPin automatiikalla lähelle nollaa tai jopa pakkaselle, ainakin ensitestien perusteella.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Mulle Oomi tarjosi 7,99 kun sopimukseni heidän kanssaan on syyskuussa päättymässä. Aikaa hyväksyä kesäkuun loppuun. En aio ottaa kun menen pörssillä, mutta tiedoksi, että Oomia uhkailemalla voisi saada paremmankin diilin.
Onko tuossa jokin kk maksu?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tarjosivatko myös tuota 24kk Jousto-sopparia vastaavalla alennuksella, eli 6.99 c/kwh? Olen nimittäin pohdiskellut, että 7.19 c/kwh, millä tuota sivuillaan myyvät, alkaa olemaan jo suht hyvä hinta. Vastaisi nykyisellä marginaalilla 6.7 c/kwh pörssisähkön keskihintaa, eli ei lainkaan hassumpi vakuutus. Kulutusvaikutuksen kun saisi VILPin automatiikalla lähelle nollaa tai jopa pakkaselle, ainakin ensitestien perusteella.
Heitin paperin jo pois, mutta mielestäni eivät.
Onko tuossa jokin kk maksu?
4,95 eur/kk
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #71

Corona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tännekin kilahti myös oomin 24kk:n sopimustarjous hintaan 7,99snt, kun vanha (8,99snt) sopimus on päättymässä heidän kanssaan elokuun lopussa. Itselleni tuo sopimus on loistava, koska Oulun Seudun Sähkön osuuskunnan jäsenalennuksella tuosta saa nipistettyä vielä sen 30% pois energian hinnasta.

Tähän maailman tilanteeseen, jos saan kiinteän sopimuksen 5,59snt hintaan, niin kättelen kyllä sen suuremmin miettimättä.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vähän myöhässä jaan, mutta viime kuussa oli Väreellä tarjous pörssisähköstä
-spot+0,39snt/kWh
-6kk ilman kk-maksua

Eipä taida vastaavia tarjouksia olla juurikaan. Kerrostalossa pörssisähköllä oikeastaan vain kk-maksulla väliä, mutta silti pitkään aikaan aikaisempaan nähden edes kohtuullinen marginaali.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Tännekin kilahti myös oomin 24kk:n sopimustarjous hintaan 7,99snt, kun vanha (8,99snt) sopimus on päättymässä heidän kanssaan elokuun lopussa. Itselleni tuo sopimus on loistava, koska Oulun Seudun Sähkön osuuskunnan jäsenalennuksella tuosta saa nipistettyä vielä sen 30% pois energian hinnasta.

Tähän maailman tilanteeseen, jos saan kiinteän sopimuksen 5,59snt hintaan, niin kättelen kyllä sen suuremmin miettimättä.
Tuo on kyllä uskomaton etu ja hinta. Käynyt viimeiset pari vuotta kateeksi, eipä muut Oomin perustajaverkkoyhtiöt tarjoa vastaavaa kuin OSS..
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän myöhässä jaan, mutta viime kuussa oli Väreellä tarjous pörssisähköstä
-spot+0,39snt/kWh
-6kk ilman kk-maksua

Eipä taida vastaavia tarjouksia olla juurikaan. Kerrostalossa pörssisähköllä oikeastaan vain kk-maksulla väliä, mutta silti pitkään aikaan aikaisempaan nähden edes kohtuullinen marginaali.

Joo nyt näyttäisi Lumme energialla olevan sama 6kk kk-maksu ilmaiseksi pörssisähkö mutta marginaali +0.49snt. Eipä tuokaan kerrostaloon taida paha olla voi sitten blackfriday/joulu/uusivuosi tarjouksia hyödyntää niin saa taas uutta settiä perään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös