Mitä sähköä?

  • 793 282
  • 6 283

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Edulliselta kuulostaa, jos 6 ke saa 10 kWp järjestelmän. Mulla on 6,4 kwp järjestelmä ja, jos nyt ostaisin, ottaisin hieman isomman. Perusteena ei ole myynti, vaan se, että näin pilvisenä päivänä kattaisi myös koko päiväajan kulutuksen. Laskelmassasi myyntihinta olisi 4,5 c. Tämän vuoden kokemuksella en pidä tuota realistisena. Onhan tuo sulla veroton hinta?
On toi 4,5 aika lähellä tämän vuoden lukuja, mulla on totetutunut myyntihinta marginaalin jälkeen ollut tänä vuonna 4,28 (ja 0,3 marginaali mukaan niin 4,58 spot-hintojen perusteella). Viime vuonna se oli 5,54 ja kk-tasolla vaihdellut 1,62 ja 8,48 välillä. Ja suuntaus sellainen, että suurin tuotto on keskellä päivää.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
On toi 4,5 aika lähellä tämän vuoden lukuja, mulla on totetutunut myyntihinta marginaalin jälkeen ollut tänä vuonna 4,28 (ja 0,3 marginaali mukaan niin 4,58 spot-hintojen perusteella). Viime vuonna se oli 5,54 ja kk-tasolla vaihdellut 1,62 ja 8,48 välillä. Ja suuntaus sellainen, että suurin tuotto on keskellä päivää.

Omat lukemat sähkölaskusta kevätkuukausilta (marginaali 0,3 vähennetty), jolloin luonnollisesti tuotanto eri luokkaa kuin alkuvuodesta. Huhtikuu 3,99 c, toukokuu 3,69 ja kesäkuu 3,59. Heinäkuusta taitaa tulla vielä alempi mutu-tuntumalla. Talvella hinta tietenkin suurempi, mutta tuotantokin ihan eri luokkaa. Jossain FB-ryhmässä joku oli laittanut näkyviin hyvityslaskunsa, jossa vielä selvästi pienemmät lukemat eli jonkin verran tässäkin on vaihtelua tuottajakohtaisesti.

@kone82 kaakko on siten hyvä suunta, että saa yleensä kalliimmat aamutunnit paremmin kiinni. Meillä on aika suoraan etelään.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Edulliselta kuulostaa, jos 6 ke saa 10 kWp järjestelmän. Mulla on 6,4 kwp järjestelmä ja, jos nyt ostaisin, ottaisin hieman isomman. Perusteena ei ole myynti, vaan se, että näin pilvisenä päivänä kattaisi myös koko päiväajan kulutuksen. Laskelmassasi myyntihinta olisi 4,5 c. Tämän vuoden kokemuksella en pidä tuota realistisena. Onhan tuo sulla veroton hinta?
Olit muuten oikeassa, eli mulla on alv liikaa pientuotannon myynnissä. Täytyy excelissä korjata, myyntihinta laskee sen 24 pinnaa eli oikea myyntihinta on noin 3.4 snt/kwh
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
ei saatana. olen ollut lumme energialla nyt 4-5 vuotta ja tarjosivat nyt 24kk jatkoa jonka sitten hyväksyin mutta nyt kun katsoin vahvaria niin 10 senttiä oli kalliimpi kuin sovittiin. ei saatana, onneks ei oo 14vrk mennyt vielä umpeen. voin sanoa että vaihtuu, vaikka sitten kalliimpaan, mutta vaihtuu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
ei saatana. olen ollut lumme energialla nyt 4-5 vuotta ja tarjosivat nyt 24kk jatkoa jonka sitten hyväksyin mutta nyt kun katsoin vahvaria niin 10 senttiä oli kalliimpi kuin sovittiin. ei saatana, onneks ei oo 14vrk mennyt vielä umpeen. voin sanoa että vaihtuu, vaikka sitten kalliimpaan, mutta vaihtuu.
Jos kWh-hinta, niin tuo on jo aikamoista ja ihan varmasti löydät halvemman.
 

speksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Capitals, TPS
ei saatana. olen ollut lumme energialla nyt 4-5 vuotta ja tarjosivat nyt 24kk jatkoa jonka sitten hyväksyin mutta nyt kun katsoin vahvaria niin 10 senttiä oli kalliimpi kuin sovittiin. ei saatana, onneks ei oo 14vrk mennyt vielä umpeen. voin sanoa että vaihtuu, vaikka sitten kalliimpaan, mutta vaihtuu.
Alv korotuksen vaikutus sähkön hintaan on aika tarkkaan 0,10c/kWh ja se tulee kaikille voimaan 1.9.2024. Johtuisikohan tuosta tuo ero jos myyntivaiheessa on puhuttu vielä vanhan alv:n mukaisesta loppuhinnasta. Itse sain juuri kampanjatarjouksen 7,99c/kWh (24kk) mutta käytännössä tuo on siis 8,09c/kWh uudella alv:lla.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Alv korotuksen vaikutus sähkön hintaan on aika tarkkaan 0,10€/kWh ja se tulee kaikille voimaan 1.9.2024. Johtuisikohan tuosta tuo ero jos myyntivaiheessa on puhuttu vielä vanhan alv:n mukaisesta loppuhinnasta. Itse sain juuri kampanjatarjouksen 7,99c/kWh (24kk) mutta käytännössä tuo on siis 8,09c/kWh uudella alv:lla.

Nyt ei taida pilkku olla ihan oikeassa paikassa ekassa luvussa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Määräaikaisten hinnat ovat olleet lievässä nousussa jo kolmisen viikkoa. Mikä arvio tukee tätä nousua kun pörssisähkö on ollut halpaa kuin vakaina vuosina ennen energiakriisiä? Mikä tukee tuota kahden sentin ”käppiä” vanhoihin hyviin aikoihin?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Määräaikaisten hinnat ovat olleet lievässä nousussa jo kolmisen viikkoa. Mikä arvio tukee tätä nousua kun pörssisähkö on ollut halpaa kuin vakaina vuosina ennen energiakriisiä? Mikä tukee tuota kahden sentin ”käppiä” vanhoihin hyviin aikoihin?
Talvi. Talvi on tulossa ja nykyään hinnat nousevat aina kun talvi lähestyy.

Samasta syystä hinnat olivat halvimmillaan keväällä. Kesällä kun voi ottaa sopimuksen alkamaan syksyllä, eli juuri ennen talven alkua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös