Starfield
Starfieldin missaaminen PS5-omistajana harmitti...
Itsellä olisi ollut muuten sama tilanne, mutta tuli innostuttua vuodenvaihteessa laittamaan vanha pöytäkone vielä pelikuntoon ja Starfield pyörii nyt ihan kivasti, kunhan ei yritä ihan kaikkea kauneutta päälle laittaa. Eli tuli ostettua Starfield ja sehän on ollutkin omaan makuun hieno peli. Toki se pätee, että jos ei yhtään tykännyt Bethesdan aiemmista roolipeleistä, niin samat hyvät ja huonot tässäkin on. Silti tämä onnistuu siinä, mitä näkisin, että on ensisijaisesti haettu, eli tarjota avaruudessa suuri leikkikenttä, jossa voi kokolailla tehdä mitä tykkää. Itselläkin pelikellossa varmaan jo kohta jotain 40 tuntia, enkä ole oikeastaan pääjuonta pelannut yhtään. Myös se on osoittautunut ainakin todeksi arvosteluista, että inventaario/valikkokikkailu ja pelin hallitseminen helpottuu ainakin vähän, kun alkaa saada näppäimet ja asiat haltuun.
Eli tämä on hieno peli siinä, että niin paljoa kaikkea voi tehdä ja tulla vastaan ja aina on paikkoja ja lukittuja ovia ja muita, jonne ei meinaa päästä, jolloin pelin kaluaminen pohjia myöten on mahdotonta. Skyrimin ja Falloutin fiilari on läsnä, mutta niiden ongelmakohtia on saatu paranneltua ainakin alkuvaikutelman perusteella. Skyrimissä jäin lopussa jotenkin jumiin, enkä yksinkertaisesti enää keksinyt, miten pääsen pelin läpi, mutta sen suurempi ongelma oli aina minulle taistelu, joka oli vähän liian kökkö pysyäkseen mielenkiintoisena. Vaikka Starfieldissäkään taistelu ei mitään mullistavaa ole, on se hauskempaa kuitenkin minusta, kuin Elder Scrolls -maailmassa.
Fallout 4 tuli mentyä kokonaan läpi aikanaan, oli ihan ok, kunnes loopua kohti tylseni kyllä. Mutta se on aina näissä peleissä, kun ei enää oikein löydy mitään parempaa kamaa maailmasta.
Mutta siis tämän hetkisenä arviona, että Starfieldissä ei kyllä menneet 69€ hukkaan, tulee sen kanssa sen verran aikaa varmasti vietettyä ja pystyn katsomaan puutteiden tuolle puolen.
Death Stranding
Sitten voisi heittää vielä lopullisen tuomion PS5:llä nyt viimeisessä lopputaistelussa olevalle Death Strandingille. Peli oli kyllä paljon parempi, kuin minkä käsityksen sain alunperin nettiä lukemalla. Ja nyt kun se on viittä vaille valmis, niin aika sopivan mittainenkin. Hyvä kohta lopettaa, jos kakkonenkin on tulossa - sen pitää kyllä viedä asioita eteenpäin, jotta voi jatkaa kehujen jakamista, mutta tuossa on kyllä paljon mitä viedä pitemmälle.
Huonoimpina puolina, että sinne muulien leireihin eikä BT-alueille juuri ollut motivaatiota murtautua tarvittavaa enempää, kun ei sieltä oikein mitään käänteentekevää saanut. Toki on voinut olla, ettei olla haluttu tehdä Metal Gear Solidia uudestaan ja pistetty painotusta muualle, mikä on ihan fine, mutta ammuskelun kontrollitkin olivat aika huonot pleikkarilla.
Itse miten kehittäisin peliä olisi, että erillisten lopputaisteluiden sijaan, jotka olivat itselle ainakin ihan vain pakollisia läpirämpimisiä, lisäisin taistelemalla/leireihin hiipimällä saavutettavia asioita strategioissa kuljetustehtävien suhteen ja poistaisin melkein kokonaan selkeät lopputaistelukohtaukset. Tuontapaiset tosin taitavat olla aika syvällä Hideon DNA:ssa, mutta sanon vain, että tähän olisi voinut keksiä paljon pelillisesti mielenkiintoisemman grande finalen, kuin 3 tuollaista lopputaistelua putkeen. Katsotaan mitä ne nyt tuohon päättävät tuoda lisää. Sen core-peli on kuitenkin kai se, mihin kehityseffortit on laitettava, koska ei noi lopputaistelut tuosta kuitenkaan pahemmin kummene.