Mitä mieltä metsästyksestä?

  • 18 624
  • 164

Mitä mieltä metsästyksestä?

  • Olen metsästäjä

    Ääniä: 66 12,4%
  • Ihan ok, itseäni ei kuitenkaan kiinnosta

    Ääniä: 326 61,3%
  • Metsästys ja metsästäjät ovat syvältä

    Ääniä: 80 15,0%
  • Ei ole korttia, mutta kiinnostaa sen verran että kortin voisi hankkia

    Ääniä: 60 11,3%

  • Äänestäjiä
    532

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Itse olen viisihenkisestä perheestämme äitini lisäksi ainoa, joka ei metsästyslupaa omista. Ja olen sitä mieltä, että jos saaliin kantaa kotiin ruokapöytään, on metsästys erittäin ok. Huvin ja sadismin takia en tuota hommaa kannata, on siihen parempiakin keinoja noita kahta toteuttaa.

Ja riistakannan harventamisen vastustajille, voin ennustaa että kyllä vituttaa omat mielipiteet metsästämisestä, kun se hirvi/kauris makaa oman auton konepellillä tai sitä kettua tmv. väistäessänne vedätte autonne metsikön puolelle. Ihminen ja eläin ovat kuitenkin aikojen alusta asti "tapelleet" toisiaan vastaan, joten luonnollisen poistuman lisäksi metsämiehen uhriksi joutuminen on sitä luonnon omaa kiertokulkua.

Vittuako siihen siis puuttumaan.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
1. Metsästäjät eivät ihannoi tappamista
2. Metsästäjät eivät tapa huvikseen
3. Tutustu hieman asioihin ennenkuin otat niihin kantaa noinkin voimakkaasti. Tuollainen suu vaahdossa höyryäminen (pelkästään omien mielipiteiden ja harhaluulojen varassa), asiasta josta ei ilmeisesti tiedä mitään, saa sinut vaikuttamaan hieman yksinkertaiselta. Kaikella kunnioituksella tietysti.

Joo, tottakai ne metsästäjäraukat inhoaa joka hetkeä kun pitää tarpoa metsässä aseen kanssa. Suorastaan vastentahtoisesti käyttävät aseitaan!
Äiti ja Isi varmaan ovat pakottaneet pikku poikiaan menemään metsään aseen kanssa, vai onko olemassa jossain joku laki joka velvoittaa joitakin metsästämään?

Kukahan tässä yksinkertainen on? Pitäisikö sinunkin vähän ajatella ennenkuin suollat paskaa näppikseltäsi?!

Ja olen tutustunut ihan riittävästi metsästämiseen ja metsästykseen tietääkseni mistä kirjoitan! Tunnen henkilökohtaisesti useita "metsämiehiä" ja tiedän miten toimivat.

Mutta kuuden tunnin kuluttua alkaa loma, joten hyvää kesää vaan! Lähden mökille, luonnon keskelle ja järven rantaan ruokkimaan sorsia jotta ovat sitten oikein pulleita ja hyvinvoivia kun metsästys alkaa!
 
Viimeksi muokattu:

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Argumenttisi eivät taida riittää kun joudut hakemaan vertauksia, joilla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen asian kanssa. Metsästys ja kahvinviljely eivät ole verrattavissa toisiinsa.
Eihän näitä asioita tosiaan tässä yhteydessä voi verrata, mutta pidemmälle ajateltuna kahvinviljely on takuulla tuhoisampaa ympäristölle kuin metsästys. Plantaasit kun perustetaan sademetsää raivaamalla, ja lannoitus + keinokastelu kuormittavat vesistöjä. Sademetsien tuhoamisen vaikutuksesta esim. kokonaisten eläinlajien katoamiseen ei tarvinne edes verrata (ainakin Suomessa) säännösteltyyn yksilöiden harvennukseen.

Jokainen tietysti arvottaa asioita omalla tavallaan. Minäkin juon kahvia ja metsästän, pitänee siirtyä reilun kaupan kahviin.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Vaikka tämä nyt ei ehkä tänne kuulukaan, niin joku viisaampi voisi vastata miksi lokit ovat suojeltuja lintuja? Lokithan on varsinainen riesa, ainakin meidän mökillä ja Helsingin Kauppatorilla. Paskovat joka puolelle, ryöstävät muiden järvilintujen pesiä ja häiriköivät muuten vaan.

Kuka tämän järjettömyyden on keksinyt? Joku viherpiipertäjä, vai onko metsästäjillä ollut sanansa sanottavana? Onko lokki niin pahanmakuinen ettei kannata ampua saadakseen lintua ruokapöytään?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Vaikka tämä nyt ei ehkä tänne kuulukaan, niin joku viisaampi voisi vastata miksi lokit ovat suojeltuja lintuja? Lokithan on varsinainen riesa, ainakin meidän mökillä ja Helsingin Kauppatorilla. Paskovat joka puolelle, ryöstävät muiden järvilintujen pesiä ja häiriköivät muuten vaan.

Kuka tämän järjettömyyden on keksinyt? Joku viherpiipertäjä, vai onko metsästäjillä ollut sanansa sanottavana? Onko lokki niin pahanmakuinen ettei kannata ampua saadakseen lintua ruokapöytään?
Taidat ampua nyt itseäsi jalkaan. Vastustat metsästystä, mutta olet valmis harventamaan lokkikantaa, koska niistä on riesaa itsellesi. Lokit ovat riesa, koska ihminen toimillaan on opettanut ne löytämään helposti ruokaa. Kaikki lokit eivät ole suojeltuja (pl. pesimäaika) vaan ainoastaan muutama laji. Niiden hävittäminen kaupunkiympäristöstä on hankalaa, koska ei-suojellut lajit olisi hävitettävä siten, että suojeltuja ei vahingoiteta. Samoin ei-suojellun lajin yksilöitä tulee helpon sapuskan perässä aina uusia ja uusia. Ihmisen asenteista tämä lähtee.

Miksikö ovat suojeltuja? Tietysti siksi, että niillä on oma paikkansa ekosysteemissä (mm. syömässä muiden vesilintujen munia) ja kanta on heikentynyt yleensä ihmisen toimista johtuen. Suojelun tarkoitus ei ole se, että vain söpöjä ja ihmiselle harmittomia lajeja suojellaan vaan se, että biodiversiteetti säilyy mahdollisimman runsaana.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kaikki lokit eivät ole suojeltuja (pl. pesimäaika) vaan ainoastaan muutama laji.

Muistaakseni kuudesta kotimaisesta lokkilajista rauhoittamattomia ovat ainoastaan kaksi isointa eli meri- ja harmaalokki. Selkälokki, pikkulokki sekä selkeästi yleisimmät Kyynikollekin harmia tuottavat nauru- ja kalalokki ovat rauhoitettuja kuten lähes kaikki linnut pl. siivekäs riista.
 

sem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, tottakai ne metsästäjäraukat inhoaa joka hetkeä kun pitää tarpoa metsässä aseen kanssa. Suorastaan vastentahtoisesti käyttävät aseitaan!

Jos ei ihannoi tappamista ja nauti eläinten ampumisesta niin ainut vaihtoehto on inhota metsästämistä ja kaikkea siihen liittyvää? Minullakin oli parikymmentä vuotta sitten tällainen mustavalkoinen maailmankuva mutta paranin siitä kun puberteetti meni ohi. What's your excuse?

Itse en metsästä (ei kiinnosta) mutta kun suvusta noita metsämiehiä löytyy niin varsinkin hirvi- ja peuraporukoissa kaveria joka aiheuttaa eläimelle turhaa kärsimystä (ts. haavoittaa ja eläintä joudutaan jäljittämään) pidetään tunarina ja saattaa olla ettei seuraavan vuoden jahdissa ole enää passipaikkaa tarjolla.

Ylipäätään jos eläimen kärsimys otetaan keppihevoseksi niin minulle eettisesti kestävämpää on luonnossa vapaana kasvaneen hirven lihan nauttiminen kuin tehokasvatetun naudan/sian/tms. liha.

Eikä se kasvissyöntikään ole mikään vapautus eläinten tappamisesta. Kyllä alkaa vegaanikin hamuamaan asetta kun pupu järsii porkkanat, hirvet laiduntaa ruispellossa eikä lämpimiä ajatuksia liikene rotillekkaan enää kun ne eivät ole söpöjä lemmikkejä vaan ovat popsineet siemenviljat. Kaupunkilaisilla tuntuu toisinaan olevan melkoisia hankaluuksia hahmottaa miten se ruoka lautaselle tulee ja mitä sen eteen on tehty.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Paljonko saa sakkoja, jos ampuu harakoita ilmapistoolilla tai sattuu osumaan harakkaan puukengällä tai kivellä?

Alkaa pikku hiljaa vituttamaan nämä runkkarit, jotka viime kesänä vei pikkulinnunpoikasia talon seinustalla olevasta pesästä ja nyt nämä samat runkkarit kiusaa siilinpoikasia.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Eikä se kasvissyöntikään ole mikään vapautus eläinten tappamisesta. Kyllä alkaa vegaanikin hamuamaan asetta kun pupu järsii porkkanat, hirvet laiduntaa ruispellossa eikä lämpimiä ajatuksia liikene rotillekkaan enää kun ne eivät ole söpöjä lemmikkejä vaan ovat popsineet siemenviljat. Kaupunkilaisilla tuntuu toisinaan olevan melkoisia hankaluuksia hahmottaa miten se ruoka lautaselle tulee ja mitä sen eteen on tehty.
Ihmeellinen stereotypia on tämä kaupunkilaisten tietämättömyys siitä, mistä ruoka tulee ja mitä kaikkea sen eteen on tehty. Tietoa saa, kun sitä viitsii ja osaa hakea.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paljonko saa sakkoja, jos ampuu harakoita ilmapistoolilla tai sattuu osumaan harakkaan puukengällä tai kivellä?
Golf-kentällä ollaan kaverien kanssa sovittu, että jos pallolla saa linnun pudotettua niin se on sitten birdie (yksi lyönti alle ihannetuloksen). Tuosta sinun tapauksesta vaikea sanoa, eiköhän siitä bisse kavereilta lohkea ja apua sen viskatun puukengän etsimiseen.

Mitä metsästykseen tulee niin en ole koettanut, mutta muiden harrastuksena suhtaudun siihen erittäin myönteisesti. Ainakin minulle on jäänyt suhteellisen korkea käsitys niistä ihmisistä, jotka metsästävät ja jotka tunnen. Noin luonnonsuojelun ja vastaavista näkökulmista harvinaisen valistunutta porukkaa.

Isoista otuksista hirviä voisi harventaa, ihan jo liikenneturvallisuuden vuoksi. Pienemmistä taas en olisi ollenkaan pahoillani, jos esim. Kauppatorin lokit saisivat huutia ja muuttaisivat vaikkapa saaristoon tai Ruotsin kauppatorille.
 

sem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihmeellinen stereotypia on tämä kaupunkilaisten tietämättömyys siitä, mistä ruoka tulee ja mitä kaikkea sen eteen on tehty. Tietoa saa, kun sitä viitsii ja osaa hakea.

Niin ja kun minä kirjoitan että kaupunkilaisilla "tuntuu toisinaan olevan melkoisia hankaluuksia hahmottaa" tätä asiaa niin se tarkoittaa juuri sitä mitä kirjoitin. Ei että kaikilla kaupunkilaisilla on aina vaikeuksia asian kanssa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Golf-kentällä ollaan kaverien kanssa sovittu, että jos pallolla saa linnun pudotettua niin se on sitten birdie (yksi lyönti alle ihannetuloksen).
Eikö olisi korrektimpaa lisätä kotka- ja albatrossi-optiot sopimukseen?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö olisi korrektimpaa lisätä kotka- ja albatrossi-optiot sopimukseen?
... kunhan nyt saadaan ensin se yksi birdiekin, siis lintu. Toki on tuossa ajatusta, kotkan ja etenkin albatrossin jos Suomessa onnistuu golfpallolla pudottamaan, niin siitä kuuluu kunnon palkinto.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Niin ja kun minä kirjoitan että kaupunkilaisilla "tuntuu toisinaan olevan melkoisia hankaluuksia hahmottaa" tätä asiaa niin se tarkoittaa juuri sitä mitä kirjoitin. Ei että kaikilla kaupunkilaisilla on aina vaikeuksia asian kanssa.
Vaikka lainasin tekstiäsi, oli kysymykseni kommenttini yleisluontoisempi. Tälläkin palstalla on moitittu kaupunkilaista tietämättömyyttä useammassa kommentissa. Ehkä olisi pitänytkin käyttää uutta multilainaustoimintoa...
 

adrenocrome

Jäsen
Suosikkijoukkue
jänis
Metsästys on sairasta, omasta mielestäni jo elävien kasvien tappaminen syömistarkoitukseen on mitä pahinta luonnon raiskaamista. Jos ihmiset söisivät vain puista pudonneita mätiä omenia niin kaikilla olisi kivaa, kasvit mukaanlukien. Hyttyset puhallan hellästi iholta pois kun se on ensin saanut tankattua. Olen mielestäni muita parempi ihminen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Odotan edelleen nimim. Kyynikon vastausta kysymykseeni automaattiaseista.
 
Metsästys on lystiä sekä hyödyllistä

Itse en pahemmin metsästä enkä ole jäniksiäkään/sorsiakaan ampunut enää herran vuosiin. Silti se on ihan lystiä hommaa ja saahan sillä vielä kelpo ateriankin päälle. Eläinten tappaminen tappamisen vuoksi on vehkeestä, mutta monelle tällaiselle saa loihdittua varsin helposti syyn. Milloin se on tuholaisten harventamista, milloin kannan rajoittamista ja milloin se on ihan sitten ruuan hankkimista. Varmaan löytyy niitäkin, jotka räiskivät räiskimisen ilosta ja jättävät raadot metsiin mätänemään, aivan kuten ne olisivat juuri sydänkohtauksen saaneet.

Harhaluulo näyttäisi olevan ketjussa (joillakin), että metsästäjät olisivat mielissään itse tappamisosiosta. No ei se varmaan vastenmielistä kenellekään ole, mutta kyllähän sinne metsiin monia vetää muutkin asiat kuin tähtäimen läpi katsominen. Monesti vanhemmat metsämiehet siirtyvätkin aseettomaan palvelukseen ja toimivat lähinnä tähystäjinä jne. Jos tappaminen olisi se ainoa juttu, ei heitä pahemmin metsissä näkyisi. Monen metsästysura alkaa suht samalla tavalla kuin joidenkin loppuu eli mukana ollessa ja muita seuratessa, tosin oppia hakiessa. Mutta kuulemma reissut ovat mukavia vaikka ei ammuttavaa löytyisikään. No miksei olisi.. äijäporukalla istua nuotiolla ja olla luonnon helmassa. Ehkä vähän miestä väkevämpää (joskus ihan vitun paljon) kaveriksi. Kyllä se aina kotiolot voittaa.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Paljonko saa sakkoja, jos ampuu harakoita ilmapistoolilla tai sattuu osumaan harakkaan puukengällä tai kivellä?

Harakka on rauhoittamaton paitsi pesimisaikaan eli käytännössä juuri silloin, kun se ahdistelee toisten eläinten poikasia. Sakkoja kuvailemastasi vahingosta ei kyllä kesällä paljon tule, mutta joku aktivisti (lue: esimerkiksi minä) saattaa kostoksi käydä hämärän aikaan paskantamassa nurmikollesi, jos näkee tihutyösi.

Tuli on vapaa alkukeväällä, talvella ja syksyllä, joskin julkisella paikalla suosittelen aseeksi tuota puukenkää, josta saa takuulla respektiä enemmän kuin ilmakiväärillä tussauttelemisesta myös muiden kuin aktivistien silmissä.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

ei vaan U.S.A. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1375593

Kyllä keskimäärin typerimmät metsästäjät löytyvät jenkeistä.

Itse tunnen muutaman metsällä käyvän ihmisen, ja osa on jopa järkeviä tyyppejä.

Seuraava kysymys on metsästystä vastustaville henkilöille. Kumpi on parempi, että hirvi elää vapaana luonnossa ampumishetkeen asti vai että nauta elää vankeudessa teurastushetkeen asti?

(oletan, että kaikki ihmiset eivät rupea kasvissyöjiksi)
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Itse en metsästystä harrasta, mutten myöskään sen kummemmin vastusta. Monet kaverini harrastavat metsästystä ja he ovat kertoneet, että oleellista ei ole se näkyykö itse riistasta edes jälkeäkään itse metsästystapahtumassa vaan se että irtaudut arjesta ja aikatauluista käkkiessäsi jossain suon laidalla kello 4 aamuyöllä.

Mitä tulee metsästyksen moraaliseen aspektiin, en kykene näkemään eroa siinä, onko eläin menehtynyt teurastamossa ostaessani pakastekanaa vai olenko ampunut sen itse. Luulen, että eläimen itsensä kannalta kuolintavalla ei ole merkitystä.

Sen sijaan olen melko varma siitä, että luonnossa vapaana eläneet eläimet ovat eläneet onnellisemman elämän kuin lihanjalostuslaitoksissa kasvaneet vaikka se elämä päättyisikin metsästäjän luotiin.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Voi vittu, etten paremmin sano."Sisätilat näyttävät kuuluvan niille, joilla on varaa maksaa... Epäkaupallinen omaehtoiseen toimintaan perustuva nuorisotila."

Ainakin minun käsitemaailmassani tuo "omaehtoiseen toimintaan perustuva" tarkoittaa sitä, että omaehtoisella toiminnalla tienataan ne rahat, joita tuon omaehtoisen toiminnan ylläpito vaatii.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Seuraava kysymys on metsästystä vastustaville henkilöille. Kumpi on parempi, että hirvi elää vapaana luonnossa ampumishetkeen asti vai että nauta elää vankeudessa teurastushetkeen asti?

Piikki menee kyllä ohi, koska takuulla jokainen metsästystä vähänkään tosissaan vastustava todellakin päätoimisemmin boikotoi modernia lihatuotantoa ja popsii itse heinää ja papuja.

Eivät kaikki lihansyöjät nyt suoranaisesti pidä metsästyksestä, mutta melkoinen tumpelo saa olla se, joka nousee tässä barrikadille makkara suussa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse pidän pienriistan metsästämistä erittäinkin mielekkäänä harrastuksena, vaikka en itse harrastakaan. Mielestäni päivän mittainen kävely luonnossa osaavan koiran kanssa ja muutaman linnun pudottaminen ei kuulosta lainkaan hullummalta varsinkin kun liha on erittäin hyvää. Ainakin pienriistan metsästäjillä tuntuu tuo luonto olevan huomattavasti lähempänä sydäntä kuin monella metsästystä kritisoivalla.

Sitten pieni loppukevennys...

http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?p=295150#post295150
 

LexaMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FPS
Joo, tottakai ne metsästäjäraukat inhoaa joka hetkeä kun pitää tarpoa metsässä aseen kanssa. Suorastaan vastentahtoisesti käyttävät aseitaan!
Äiti ja Isi varmaan ovat pakottaneet pikku poikiaan menemään metsään aseen kanssa, vai onko olemassa jossain joku laki joka velvoittaa joitakin metsästämään?

Kukahan tässä yksinkertainen on? Pitäisikö sinunkin vähän ajatella ennenkuin suollat paskaa näppikseltäsi?!

Ja olen tutustunut ihan riittävästi metsästämiseen ja metsästykseen tietääkseni mistä kirjoitan! Tunnen henkilökohtaisesti useita "metsämiehiä" ja tiedän miten toimivat.

Mutta kuuden tunnin kuluttua alkaa loma, joten hyvää kesää vaan! Lähden mökille, luonnon keskelle ja järven rantaan ruokkimaan sorsia jotta ovat sitten oikein pulleita ja hyvinvoivia kun metsästys alkaa!


Kaikenlaista sitä joutuukin.

Olen liikkunut luonnossa ihan poikasesta asti, metsästystä olen harrastanut vasta yläasteikäisestä saakka. Liikun luonnossa mielellään kymmeniä kilometrejä vaeltaen, ihaillen kaikkea ympärillä, ei se ole mitenkään vastenmielistä. Minua ei kukaan ole pakottanut tai velvoittanut metsälle, olen tehnyt sen omien halujeni mukaisesti. En ole myöskään niin vieraantunut todellisuudesta, etten ymmärtäisi sitä että ihminen on osa luontoa ja sen kiertokulkua, ollen ravintoketjussa siellä yläpäässä. Lajimme on syntymästään asti käyttänyt heikompiaan ravinnoksi, kuten muutkin tällä pallolla elävät lihaa syövät lajit. Joitakin tietysti harmittaa toisen ylivoima heikompaa vastaan, mutta en vielä ole kenekään kuullut valittavan ketuille ym. pedoille, että voisi niille linnuille pesineen ja munineen antaa jonkin mahdollisuuden, koska he ovat heikompia.. Joopa joo koetappa kerran repo nokan kanssa, niin katsotaan. Sanoi heinäsorsa.

Uskon että tunnet joitakin "metsämiehiä", mutta epäilen sinun tuntevan yhtään metsämiestä. Toivon että edes osa jutuistasi on jonkinlaista provoa, muuten epäilen että sinua jopa säälitään tuon typerän perusteettoman vauhkoamisen takia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös