Olen suorittanut pari vuotta sitten metsästäjäntutkinnon osana opintojani (sen siis sai suorittaa erään kurssin yhteydessä). Näin ollen voin siis sanoa, että kyseinen "koe" on helvetin hyvä vitsi, jos siis asiassa olisi jotain hauskaa. Lajitunnistus-osion kysymykset noudattelevat linjaa: Mikä eläin on kuvassa? a. rusakko b. varis c. majava. Liput liehuen läpi mentiin, vaikka asekysymyksiin vastasin lähinnä 1x2-menetelmällä. Asetta en osaisi edes ladata, puhumattakaan että ehtisin tunnistaa taivaalla vilahtavaa lintua vesilintua kummemmaksi, puhumattakaan lajitason tunnistuksesta. Ja itselläni on kuitenkin keskivertosuomalaista parempi lajiosaaminen. Mutta mitä pienistä, metsästyskortin lunastamalla olisi minullakin oikeus mennä lintuja teurastamaan oikein viranomaisten luvalla.
Ja kyllähän niitä isänmaan toivoja saaristossa pörisee näin syksyn rattona oikein urakalla. Muutama paukku on tosin tullut nautittua ennen vesille lähtöä, mutta ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että kunnon metsämies ilman lämmikettä pärjäisi.
Esimerkki parhaasta päästä ovat ah, niin ihanat mökkinaapurini, jotka sorsastavat veneestä (tietenkin ilman koiraa), tulevat täsmälleen tonttimme rajakaislikkoon (noin 100 metriä laiturilta) ampumaan ja kuuluupa pyssyjen pauketta iltapimeälläkin, vaikka itse tuskin enää taivasta erotin. Aikoinaan kun kevätmetsästys oli vielä saariston alkuperäisille asukkaille sallittua, nämä saaristossa syntyneet ja koko ikänsä kaupungissa asuneet "alkuperäisasukkaat" kiertelivät syksyisin lähimökkejä tarjoten ilmaiseksi keväällä metsästettyä riistaa, kun syksyn metsästyskausi alkoi ja pakastimet olivat lihaa pullollaan. Saaristossakin jaksetaan rutista EU:n kieltämän kevätmetsästyksen perään, saaristolaiskultturin nimissä. Voi jumalauta, minkä kultuurin?
Itse en voisi koskaan tehdä pahaa yhdellekään eläimelle. Suvussamme on aina ollut äärimmäisen eläinrakkaita ihmisiä ja minut on kasvatettu lapsesta asti kohtelemaan hyvin kaikkia eläimiä. Näin ollen metsästys on itselleni täysin käsittämätön harrastus, enkä voi mitenkään ymmärtää siitä nauttivia ihmisiä. Olen kuitenkin myös realisti, enkä millään lailla kyseenalaista sitä, etteikö hirvien karsinta metsästämällä olisi välttämätön asia liikenneturvallisuuden ja taimikkotuhojen takia, nyt kun niiden luonnollisten petojen kannat on metsästetty niin alas, että ne eivät voi toimia hirvikannan säätelijöinä. Luonnonvalinta säätelee kuitenkin pienempien eläinten kuten jänisten ja lintujen määriä ilman ihmisenkin apua, joten niiden metsästys on täysin turhaa.
Uskon, että fiksujakin metsästäjiäkin on olemassa tuolla jossain, itse en ole tosin vielä tavannut ainuttakaan. Yleisajatus kuitenkin kyselyä mukaillen on, että metsästäminen ja metsästys ovat syvältä.