Mitä/ketä fanitit täysillä ollessasi n. 10-vuotias?

• 16 507
  • 179

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Datsun kirjoitti:
Taas uusi nostalgiaketju meille konkareille. Koska jos nyt olet 15-vuotias ei näistä taida juuri nostalgiaa herua.

No vastataanpa kuitenkin..

Muistaakseni tuohon aikaan fanitin aika kovaa Kimmo Rintasta ja Tomi Kalliota.. Vaikkei kyllä enää tuohon aikaan tainnut enää pelata Tepsissä, mutta aina kun oli maajoukkueessa samaan aikaan, niin tykkäsin..

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täytin kyllä jo 11 näiden aikana, mutta...

MUSIIKKI:
- Yö ja Dingo. Ei ollut kovempaa juttua olemassakaan kuin Yön kappale Laulu meille kahdelle (josta mainio live-versio Elävässä arkistossa). Varietee, Nuorallatanssija ja Nimeni on Dingo -levyt opettelin ulkoa alusta loppuun.
- Eppujen Reppu-laulu, Popedan Alabama ja Sukset, Nenan 99 ilmapalloa, Bon Jovin Runaway ja Van Halenin Jump myös kestokuuntelussa.
- Juice Leskinen. Kaikki mitä hän sanoi tai lauloi, oli ainoa absoluuttinen totuus.

URHEILU:
- Pihapeleissä riippuen pelipaikasta olin aina joku yli-ihmisistä: Arto Javanainen, Tapio Levo tai Kari Takko.
- Muita jumalia: Martti Vainio, Tiina Lillak, Arto Bryggare, Matti Nykänen, Marja-Liisa Hämäläinen

TV-OHJELMAT:
- Velipuolikuu ja Reinikainen. Harmi ettei ollut vielä videoita kun ensimmäistä kertaa näytettiin. Velipuolikuut opettelin ulkoa vasta kun olin 13.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
10-vuotiaanakin fanitin Marko Paloa. En ole tainnut koskaan mitään tai ketään muuta fanittaakaan.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Paavo Nurmi.

Olin siinä onnellisessa asemassa, että sain katsella hänen harjoitteluaan läheisellä kentällä ja hän teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Vein Nurmelle äitini leipomia karjalanpiirakoita evääksi. Hän kiitti ja katsoi minua silmiin ja silloin minä tiesin, että hänestä tulee yksi olympiahistorian suurimmista, kenties kaikkein suurin. Olin oikeassa.

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olin jo löytänyt itseni:

- Motörhead
- Tappara
- Timo Susi (nykyään ehkä enempi Ojanen/Selänne)
- Lätkämaajoukkue
- Brasilia futiksessa, erityisesti -82 kisat
- Tolkien
Edit: Ah, tietenkin Aku Ankka ja Älli&Tälli

Lisää listaan on tullut ehkä vain Peer Günt ja originaali Star Wars.

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Lapsuuden idoleita (en muista minkä ikäinen olin)

- Ruud Gullit
- Marco van Basten
- Ronald Koeman
- Hans van Breukelen
- Toni Schumacher

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
TV-ohjelmista (ainakin noiden vuosien paikkeilla):
- Jonkun jo mainitsema GI-Joe, tuli tosiaan joltain ulkomaalaiselta kanavalta
- Matka maailman ympäri 80 päivässä
- Ruusun aika
- MacGyver (Ritari Ässä oli myös kova, mutta taisi sijoittua vähän aiempiin vuosiin)
- JP Jalon ja Katariina Ebelingin juontama peukkujenheilutus-ramboilu, mistä voittajat pääsivät ottamaan mittaa amerikkalaisista kollegoistaan.

Lehdistä/kirjoista:
- Asterix ja Lucky Luke kirjat. Tuli luultavasti luettua kaikki tehdyt Asterixit.

Urheilussa:
- Pallo-Kärppien 1980 tai 1979 syntyneiden joukkue. Eivät tainneet hävitä piirinsarjassa pariin vuoteen yhtään peliä. Välillä kiinnosti enemmän kuin omat pelit.
- Jalkapallossa Italia ja Hollanti ja lätkässä tietysti Suomi. HPK:kin kiinnosti toki, mutta oli tuolloin ala-aste -aikoina vähän kausittaista se kiinnostuksen taso. Kyllä tuohon aikaan MM-kisat olivat kovempi juttu kuin liiga.
- 1992 EM-kisoissa ei ollut muistaakseni Italia ollenkaan mukana (tai ei ainakaan pärjännyt), joten kannustin Hollantia. Sekin tippui Tanskalle ja vitutti.
- Jarkko Varvio. Kävin ostamassa Palokunnankadun Intersportista jonkun "J. Varvio suosittelee" -Titanin ja sain nimmarikortin kaupanpäälle. Sitten äijä lähtikin ämerikkoihin ja taas vitutti.

Musiikissa oli tuohon väliin jonkinlainen tauko. Joskus 6-7 -vuotiaana kuuntelin Mikko Alatalon Poppalooraa yms. mutta nuo Metallicat, Klamydiat, Gunnarit ja Radio Mafian Salovaaran showt tulivat vasta tuossa 12 ikävuoden paikkeilla.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Saku Koivu teki niin suuren vaikutuksen, että Tepsistä tuli hetkessä SE seura. NHL:ssa sama tapahtui Patrick Roy´n ja Montreal Canadiensin kohdalla. Myöhemmin Pyhän Patrickin siirtyessä Avalancheen, tuli sitäkin seurattua paljon.

Mutta ensimmäinen oikea urheilurakkaus syttyi erään valkopaitaisen jalkapallojoukkueen kanssa. Siksi Real Madrid on ja pysyy muiden seurojen ja lajien yläpuolella.

Ai niin, Bonanza oli ehdoton TV-sarja. Ja Tex Willerin voittanutta mielikuvituskaveria minulla ei ole vieläkään.

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kai niitä oli montakin suosikkia, mutta kaksi pohjoismaalaista jalkapalloilijaa olivat ylitse muiden.

1) Peter Schmeichel
2) Tomas Brolin

Näistä varsinkin nro 1 sai varauksettomat ihailut pelitaidoistaan. Pidin jo tuolloin maalissaolosta, eli siis henkisen kehityksen suunta oli jo tähtiin kirjoitettu. Maalivahdithan ovat hieman outoa väkeä...

Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Musiikki

Leevi and the leavings. Ostin tuolloin Keskiviikko kokoelman ja sitä sitten kuunneltiin arkena ja sunnuntaina. Kuuntelen silloin tällöin vieläkin.

Eppu Normaali. Edelleen mukana vahvasti musakuvioissa, mutta bändin löysin noin 10 vanhana.

Urheilu

HIFK oli jo silloin kova sana ja kotikaupungin SaPKon peleissä tuli käytyä aika tiukasti.

Jalkapallossa Ranskan kisat kesällä ´98. Hollanti tiputti Bergkampin maalilla argentiinan ja haastoi välierässä myös Brasilian todella hyvin. Olen aina ollut vastarannan kiiski ja koska kaikki muut kaverit fanittivat Brasialiaa oli minun oltava Hollannin fani. Ja olen edelleen.

Wicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins, Sudden Death (RIP)
Tarkkaan en muista vuotta mut yks eksoottinen fanituskohde oli Dave Archibald...

Ei mitään hajua miks mutta näin vaan oli joskus. Toki oli nää perussetit kuten Brasilia ja Hollanti futiksessa. Ja Kolumbia tietty, juma että oli pojilla tukkaa...

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jääkiekossa löysin Lukon omakseni suunnilleen 10-vuotiaana.

Muutenkin olin tosi kaikkiruokainen urheilun suhteen jo niinkin nuorena, joten tv:tä tuli katsottua aina, kun sieltä vain jotakin urheiluun liittyvää oli ohjelmassa.

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Lasse Viren lienee kaikkien 70-luvulla kasvaneiden natiasten suurin sankari?

Lätkässä oman kylän HPK (1.divaria ulkojäällä) oli tietty tosi kova, varsinkin edarin veskari "Juhnu" oransseine maskeineen. Leijonissa ihailun kohteena olivat Kivelä, Leppänen & Valtonen ja myöhemmin Kamppuri...

Futiksessa ylivoimainen ykkönen oli tietty Liverpool ja siellä erityisesti legendaarinen Kevin Keegan => TV2:n lauantai-iltapäivien "Englannin Liigaa" tuli tapitettua tiiviisti!

Musiikissa ei tuohon aikaan (n. 10-vuotiaana) ollut mitenkään erityisen suurta idolia; faija huudatti autoradiossa Hullujussia ja Sammy Babizinia... ne kai ne kaksi parasta oli?

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Miten saatoin unohtaa W.A.S.P.:in? Jos elit kymmenvuotisuutesi 80-luvun puolivälissä niin mitä todennäköisimmin vaspi kuului suosikkeihisi. Ekan kerran näin keikalla muuten vasta joskus 2000-luvun alkupuolella, ja niinkin epätodennäköisessä kaupungissa kuin Rauma.

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Siihen aikaan, kun olin 10, oli mulla jääkiekko vielä kakkonen ja futis ykkönen. Mikkelin Pallo-Kissat oli kovin nimi pikku-pekutin urheilumaailmassa. Koulussa oli tiukkaa vääntöä MP:tä tunnustavien kesken, kumpi on parempi. MP:läisten kanssa ei voinut edes oikein olla kaveria, kun oltiin niin "verivihollisia" Voi sitä häpeän ja vitutuksen määrää, jos MP voitti MiPK:n ja piti kouluun mennä.

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Pikaisen mietinnän jälkeen:

-Matti Nykänen
-Carl Lewis
-Reijo Ruotsalainen
-Hollannin jalkapallomaajoukkue
-Kärpät
-Tapio Korjus & Seppo Räty
-Heman -ukot & Transformersit
-Gepardi (siis se eläin, ei elintarvike)

Näin siis vuonna 1988.

Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
- The Beatles
- Esa Keskinen
- Jaromir Jagr (ehkä vuosi-pari myöhemmin)
- NHL Weekly (myös vähän myöhemmin)
- Manfred Von Richthofen
- Hristo Stoichkov
- Diego Maradona (vuosi-pari aikaisemmin)
- Stephen King
- Ayrton Senna
- Tintti, Lucky Luke ja Asterix

e: lisätty pari viimeistä

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Neppis-skabat oli se kovin juttu mutta ei sovi unohtaa Bud Spencer/Terence Hill-leffoja, Tex Willereita, Matchbox-autoja sekä Hakki Hagmania ja Rocky Rautakalliota.

vehhhmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Viesti2
- Wasp, Twisted Sister, Kiss sekä Accept:in Metal Heart levy
- Commodore 64 + kasettiasema
- Star Warsit ja oheisrojut
- Macgyver, Ritari Ässä sekä vanha kunnon Galactica, jossa olivat Apollo ja se miespuolinen Starbuck
- Lentopallo
- Jääkiekossa taisin fanittaa tuolloin TPS:aa (huh)

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Musiikki:
Kiss ja Gene Simmons
The Beatles ja John Lennon
Twisted Sister (Jay Jay oli ehdottomasti se viilein)
Näitä kolmea bändiä tuli kyllä kuunneltua koulun jälkeen non-stoppina.

Kirjallisuus:
Ryhmä-X:ää ja Leppakomiestä luin hulluna ja muutenkin sarjiksia.
Olen ihmetellyt että miten nykyään en oikein jaksa sarjiksia edes lueskella. Kai sitä sitten sai lapsuudessa yliannostuksen. Tosin nykyajan muksuille olen kyllä uskomattoman kateellinen kun sarjiksista tehdyt leffat sentään näyttää hyviltä. Itse muistan katelleeni mm. sitä 60-luvulla tehtyä Batman sarjaa ja 70-luvulla tehtyä Spider-Man leffaa, jossa isot äijät vetää pitkät kalsarit jalassa ympäri kaupunkia.

TV & Leffat:
Kaikki Ritari Ässät oli vielä videolla ja osasin ne ulkoa. Tosin viimeksi kun SubTv näytti Ritari Ässää niin eipä oikein enää kolahtanut. :)
Star Wars trilogia oli leffoista ykkönen, ja kakkosena oli Rickhard Lesterin versio Kolmesta Muskettisoturista.

Urheilu:
Ensimmäinen urheilija jota todella fanitin oli Gary Lineker. Oli Meksikon MM-kisojen maalikunigas, ja koska olen aina lajissa kun lajissa tykännyt tehdä maaleja niin oli aika luonnollinen valinta suosikkipelaajaksi. Lisäksi sattui vielä olemaan ainoa pelaaja jonka tiesin pelaavan suosikkifudisjoukkueesani. Lätkässä taas ekat suosikit olivat Jarmo Myllys ja Timo Susi.

Muut:
Sabrina Salerno julisteita oli seinälläni ”muutama”. Oli mulla sen levykin, mutta eipä sitä tullut hirveesti kuunneltua. Tässä linkki kaikille niille junioreille jotka ei tiedä kuka naikkonen on kyseessä ja niille ikälopuille jotka taas haluaa virkistää muistoja:
http://www.youtube.com/watch?v=YvstDQIG5Kk

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Timo Peltomaa ja Jukka Tammi!
Mulla oli sängyn päätyyn liimattu SM-liiga-suklaapatukasta saatu Tinke-tarra. Jukka Tammen kuvia ja Ilveksen logoja piti haalia joka paikasta. Kaverit olivat kaikki SaiPa-faneja, joten mä sain ihan yksin haalia Tinke-Taisto-Ilves romppeeni, ei tullut tappelua että kuka ne tarrat saa...

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muut:
Sabrina Salerno julisteita oli seinälläni ”muutama”. Oli mulla sen levykin, mutta eipä sitä tullut hirveesti kuunneltua. Tässä linkki kaikille niille junioreille jotka ei tiedä kuka naikkonen on kyseessä ja niille ikälopuille jotka taas haluaa virkistää muistoja:
http://www.youtube.com/watch?v=YvstDQIG5Kk

Sabrinaa ja Sam Foxia tuli digattua. Musiikillisista ansioista tietenkin. http://www.youtube.com/watch?v=MiuimDNlyuQ Foxista tulisi meikäläisen nainen.

Kissin kovin jätkä oli tietenkin Ace Frehley. Ace osasi karatea mestarin tavoin ja pisti jengiä pinoon (phantom of the park leffassa).

Maradona oli kovin futaaja koskaan.

Nikolai Makarov oli ylivoimaisesti paras kiekkoilija liigassa.

Hämähäkkimies oli paras sarjakuva. Teräsmies on laimein sarjakuva. Pystyy kaikkeen, mutta pieni vihreä kivi pistää hänet selälleen. Ei iskenyt kymmenvuotiaaseen.

Musalehtien kuvien ja julisteiden vaihtokauppa.

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Urheilijoista Arto Bryggare oli ÄIJÄ!!

Lätkäpelaajista olin pihapeleissä aina Petri Skriko, vaikka Helsingissä asuinkin.

Jalkapallossa silloin ja yhä siniset, eli MP.

"Viihteen" puolella Buster-lehti ja Dallas-sarja oli vähän kovia juttuja!

TmiT

Jäsen
Suosikkijoukkue
<Your ad here>
Muistaakseni siinä apaut kymmenen vanhana ei maailmassa ollut kovempia jätkiä kuin Juha Jokiharju ja Mika Rautio. Voi sitä itkua ja hammasten kiristystä, kun Jokkeri ja Eepi Hämäläinen myytiin Jokereihin. Siihen aikaan tällaiset pelaajakaupat eivät olleetkaan ihan niin yleisiä, joten muistan kun kiekosta "tienneet" kaverit spekuloivat siirron vaikutuksia KalPaan: "On se nyt kova homma, kun ne menivät toiseen joukkueeseen. KalPa joutuu muuttamaan nyt koko pelisysteeminsä, kun nämä kertoo sen Jokereissa..."
Olihan se salamyhkäistä ja ihmeellistä...

Kun KalPa sai hopeamitalit keväällä 1991, olin n. 8,5-vuotias. Tämän jälkeen meni pari vuotta, että TPS sijoittui samaan pahuuden kategoriaan suolakurkkujen, Saddamin ja kouluterveydenhoitajan kanssa. Vieläpä keulille tässä listassa. Oli se pienelle miehenalulle katkera paikka tuo finaalitappio!

Tämän jälkeenhän tunnetusti KalPalla lähti käyrä aika jyrkästi alaspäin ja kotipaikkakunnalla ei paljoa kehdannut näyttäytyä KalPa-pipossa. Meidän luokalla ryhdyttiinkin kannattamaan silloin -yllätysyllätys- Jokereita, muutamat tilasivat jopa fanipaidatkin ja mitään muuta joukkuetta ei voinut kannattaa. Itse turpaansaamisenkin uhalla (ja välillä uhka toteutui) yritin pitää KalPan puolia, mutta oli aikoja, jolloin kovin julkisesti ei omaa suosikkiaan pystynyt julistamaan.

SM-liigan tarrasarjoja tuli kerättyä hysteeriselllä intensiteetillä. Olen vieläkin katkera, kun vuoden 1991-92 -sarjassa nimenomaan Jokiharju oli ainoa, joka jäi uupumaan.

Rupesin seuraamaan formuloita 90-luvun alussa. Silloin eräs temperamenttinen, keltakypäräinen McLaren-kuski teki pieneen mieheen lähtemättömän vaikutuksen. Oli yksi formula"urani" parhaista päivistä, kun Häkkisen tiedotettiin siirtyvän samaan talliin tämän legendan kanssa.

Joku tuolla mainitsikin Gladiaattorit. Muistan, kun välitunnilla viriteltiin omia variaatioita näistä lajeista. Yksi suosituimmista oli läpimurto, jossa yksi oli aina vuorollaan estämässä kilpailijaa ja toiset yrittivät rynniä tämän ohi. Pariin otteeseen oli huuli auki kotiin mennessä. Kaverin luona pelasimme myös kaupunkisotaa. Viriteltiin olkkariin tuoleista suojat ja sinne eri välineitä (pyssyjä, palloja) joilla ampua maalitauluun. Toinen oli vuorollaan gladiaattorina ampumassa kilpailijaa imukuppinuoliaseella. Rytinää riitti, tuolinjalkoja vaurioitui, lamppuja hajosi, imukuppeja lasahteli silmiin ja kaverin äiti kiitteli.

Siinä nyt muutamia asioita. Tulihan silloin katsottua piirrettyjä ihan pirusti ja Ghostbustersit ja Rockyt pyöri uusintoina. Ei kait sen parempia leffoja ollutkaan...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy