Heimopäällikkö
Jäsen
Joo, se olisi kieltämättä helpompi tapa käsitellä tätä asiaa, koska se olisi huomattavasti spesifimpi keino esittää oma osuus tähän kortensa kekoon kantaminen. Tästähän saisi tehtyä hyvän äänestyksenkin.Mä olisin myös henkilökohtaisesti valmis lapsilisistä luopumaan, mutta heikon syntyvyyden takia en ole varma, olisiko tuo yleisesti hyvä peliliike, että rajattaisiin.
Edelleen mua vaivaa tämä kokonaisansion pilkkominen osiin, joista voisi luopua. Palkan osalta olisi selkeämpää puhua siitä, kuinka suuresta osasta bruttopalkkaa olisi valmis luopumaan. Luulen, että tätä @Tadu :kin tuossa hieman aiemmin tarkoitti. Jollain kun ei ole lomarahaa, joillain ei erilaisia lisiä, joillain ei tulospalkkioita, joillain ei bonuksia, joillain ei pekkasia jne.
Ketjun aloituksen tarkoituksena oli lähinnä pohtia sitä, että minkälaisista eduista olisin valmis luopumaan ja juurikin siitä syystä, kun kaikilla aloilla on erilaisia tapoja maksaa kompensaatiota tehdystä työstä. Keskustelu sitten (yllätys yllätys) lähti polveilemaan esimerkiksi maahanmuuttoon (jota en henkilökohtaisena saavutettuna etuna osaa pitää) ja yleiseen pohtimiseen siitä, että mitä se ketään auttaisi vaikka minun tuloja tai veronvähennyksiä leikattaisiin, ja kuinka se vaikuttaisi kulutukseen. Se nyt ei ihan se alkuperäinen pointti ollut, mutta oikeastaan kun tätä keskustelua on lukenut, niin alkaa ymmärtämään vielä paremmin kuinka vaikeita ja monisyisiä asioita nämä asiat on, ja avaa myös sitä hankaluutta mitä päättävissä elimissä toimivilla henkilöillä on, kun näitä asioita tulevaisuudessa joudutaan pohtimaan.
Laskin tuossa joutessani, että ensimmäisessä viestissä mainitsemillani asiolla olisi omaan kokonaisansioon noin 20% pudotus, karkeasti 6000€ vuositasolla. Tuli tuossa eilen vielä mietittyä lisää noita saavutettuja etuja, niin päivärahoja voisin myös tarkastella omalta kohdaltani, ja siirtää niitä verotettavan ansion piiriin. Sekä nykyisen kaltaisen eläkejärjestelmän muokkaamista järkevämmäksi.