Mistä omista saavutetuista eduista sinä olisit valmis luopumaan?

  • 8 724
  • 114

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Arkipyhät ja lomarahat tulevat nyt heti ensimmäisenä mieleen. Korkovähennys asuntolainasta myöskin. Ja ammattiliiton jäsenmaksun verovähennys on myös sellainen, jota en ole koskaan ymmärtänyt. Olen jäsen muista syistä kuin verovähennyksen vuoksi.
 
K

Kiekkokatsoja

Mahaan kertyneistä extrakiloista.

No kyllähän se olisi hyvä, jos lähinnä kuluttamisen verotusta nostettaisiin. Tavallinen ruoka ja tavallinen asuminen ym pakollinen olisi puolestaan hyvä pitää kohtuuhinnoissa.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Onko se saavutetuista eduista luopumista, jos ei ikinä ole saavuttanut sitä etua. Vähän sama kun ajokortiton duunari luopuisi autoedustaan.

Sen takia se olikin tuossa erikseen, ja yritin sitä painottaa etten itse niitä ole koskaan saanut eli en voi luopuakaan. Viesti jäi ilmeisesti epäselväksi, pahoittelut siitä.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Sen takia se olikin tuossa erikseen, ja yritin sitä painottaa etten itse niitä ole koskaan saanut eli en voi luopuakaan. Viesti jäi ilmeisesti epäselväksi, pahoittelut siitä.

Lähinnä se oli tuollainen yleinen toteaumus, kun minusta aika monessa viestissä oli sellainen henki, että luovuttiin eduista mitkä eivät itseä koske.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täällähän alettiin vähän niin kuin poliitikkomaisesti vääntämään eduista ja mikä nyt sopiikaan käsitteen "etu" alle. Itse vaan lähdin nopeasti miettimään asioita mitkä mulle tulee normaalin 7.5h työajan peruspalkan päälle ajattelematta sen kummemmin pykälien kautta. No ehkä tästä työryhmän mietinnöstä on lopputuloksena 25-sivuinen ketju ja moderaattorien loppupäätös, että mistään edusta ei ole mahdollista luopua:)
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sen takia se olikin tuossa erikseen, ja yritin sitä painottaa etten itse niitä ole koskaan saanut eli en voi luopuakaan. Viesti jäi ilmeisesti epäselväksi, pahoittelut siitä.
Oletko palkansaaja ja millaista työaikaa teet? Jos saat liukumia niin olisitko valmis luopumaan niistä ilman kompensaatiota? Ei ihan yksi yhteen pekkasten kanssa mutta sinne päin.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Oletko palkansaaja ja millaista työaikaa teet? Jos saat liukumia niin olisitko valmis luopumaan niistä ilman kompensaatiota? Ei ihan yksi yhteen pekkasten kanssa mutta sinne päin.

Olen palkansaaja. En ymmärtänyt kysymystä. Siis jos saan liukumia? Eli tarkoitatko, että voinko päättää itse työajoistani liukumia käyttäen, vai että minulle maksetaan ylitöinä plussatunnit?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen palkansaaja. En ymmärtänyt kysymystä. Siis jos saan liukumia? Eli tarkoitatko, että voinko päättää itse työajoistani liukumia käyttäen, vai että minulle maksetaan ylitöinä plussatunnit?
Muotoilen toisin: lähteekö liukumasi kerryttämään plussaa 7,5h työn jälkeen? Olisitko valmis että liukuma lähtisi kerryttämään plussaa vasta 8 tunnin jälkeen? Samalla palkalla tietysti.

Kunhan nyt yritän tuoda esiin sitä että pekkaset pois on helppo populistinen heitto, usein sellaiselta henkilöltä joka ei itse ole valmis pidentämään työaikaansa ilman kompensaatiota.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Matalapalkkaisena ihmisenä en kovin monesta jutusta voisi luopua, mutta voisin siirtyä 40 työtunnin viikkoon ilman lisäpalkkaa.
Luopuisin työttömyyskassan jäsenmaksun verovähennyskelpoisuudesta, mutta edellyttäisin sen koskevan myös kaikkia ay-jäsenmaksuja.
Luopuisin myös automaattisesta tulonhankkimisvähennyksestä ja siirtyisin todellisiin (teoreettisiin) toteutuviin kuluihin.
 

julle-jr

Jäsen
Lomarahasta luopuminen kuulostaa vähän hassulta. Tai siis, varmasti jostain näkökulmasta on fiksua pyrkiä yleiseen palkanalennukseen, mutta minä ainakin olen aina uutta työsopimusta tehdessäni miettinyt, mikä tulee suunnilleen olemaan kokonaisvuosipalkkani verrattuna edelliseen sopimukseen.

Lomaraha on vain yksi komponentti kokonaispalkassa. Joskus mulle on maksettu ylitöistä, joskus on ollut erityyppisiä bonuksia jollain odotusarvolla jne. Miksi juuri lomaraha olisi se palkkakomponentti, jota kautta sitä kokonaisvuosipalkkaa olisi jotenkin helpompi pienentää?
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Muotoilen toisin: lähteekö liukumasi kerryttämään plussaa 7,5h työn jälkeen? Olisitko valmis että liukuma lähtisi kerryttämään plussaa vasta 8 tunnin jälkeen? Samalla palkalla tietysti.

Kunhan nyt yritän tuoda esiin sitä että pekkaset pois on helppo populistinen heitto, usein sellaiselta henkilöltä joka ei itse ole valmis pidentämään työaikaansa ilman kompensaatiota.

Tottakai se lähtee. Kyllä mä tohon olisin valmis. Puoli tuntia ei ole mikään valtava uhraus mielestäni.

Mutta helppohan se on tosiaan heitellä vaikka mitä. Katsotaan sitten jos tilanne tulee eteen :)
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tottakai se lähtee. Kyllä mä tohon olisin valmis. Puoli tuntia ei ole mikään valtava uhraus mielestäni.

Mutta helppohan se on tosiaan heitellä vaikka mitä. Katsotaan sitten jos tilanne tulee eteen :)
Ok, näin ollen "pekkaset pois" ehdotuksesi on täysin perusteltu sekä olisit samansuuntaisella asenteella ja panoksella valmis talkoisiin.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pekkasissakin on käsittääkseni eroja, eli eri alojen työehtosopimuksissa on eroja pekkastenkin kohdalla.

Vanhoissa hommissa meillä oli työehtosopimuksessa kaksi vaihtoehtoa. Työviikko oli joko 37,5 tuntia tai 40 tuntia. Jos se oli 40 tuntia viikossa, niin sitten oli myös 80 tuntia vuodessa "pekkaspäiviä". Nyt kun tuosta räknäätte todellisten keskimääräisten työpäivien mukaan (joita on yli 200), niin huomaatte että pekkaspäivien kanssa työtunteja kertyy tuolla sopimuksella vuodessa enemmän, kuin ilman pekkasia. Palkka on sama molemmilla työaikavaihtohdoilla.

Ei ne pekkaspäivät siis ainakaan kaikissa työehtosopimuksissa ole mitään ylimääräisiä vapaapäiviä.
 
Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mietin omalta kohdaltani asiaa miten voisin kantaa korteni kekoon, niin päädyin seuraaviin lopputuloksiin;

- Pekkaspäivät
- Lomaraha
- Asuntolainan korkovähennys
- Asunnon myynnin verovapaus
- Luovutustappioiden vähentäminen verotuksessa
- Kilometrikorvaus

Pekkaset, lomarahat ja asuntolainan korkovähennys joutaisi. Noista muista en luopuisi, joskaan noista mitään en ole koskaan saanutkaan. Samoin joutaisi kaikenlaiset sunnuntaikorvaukset ja etenkin arkipyhäkorvaukset kirkollispyhiltä kun perkele kukaan ei kuulu edes kirkkoon, (paitsi minä)
Luovutustappioiden vähentäminen siinä ja siinä, mutta niiden poisto ei ehkä olisi kokonaistaloudellisesti viisasta.
Kilometrikorvaukset on hyvä maksaa työliikenteestä niin pitkään kuin liikennettä verotetaan ihan mielenköyhästi.
Kaikenlaiset kotitalousvähennykset olisin valmis poistamaan kuten esim, omasta siivoojasta tehdyt vähennykset.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Rajojen sulkeutuminen ei ole tuntunut juuri missään, joten voisin luopua avoimista rajoista. Myöskään turvapaikkajärjestelmän hetkellinen pysäyttäminen ei ole valtavasti vaikuttanut elämänlaatuuni. Olen valmis luopumaan myös turvapaikkajärjestelmästä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Aika moni luopuisi asuntolainan korkovähennyksistä, mutta nehän on jo ajettu hiljoksiin pois. Se onkin hyvä, koska kysehän on (ollut) käytännössä lähinnä pankkituesta.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Osa-aikaa tekevänä nettopalkka luokkaa 1600€/kk nykyään. Olen jo luopunut aika monesta asiasta vs 10v sitten. Suurimmasta osasta pakon edessä. Anteeksi ettei oikein pystyis venymään paljon pitemmälle.
 

hege

Jäsen
Oikeastaan sama miten tätä pyörittää, niin kaikki raha mikä on pois kulutuksesta on huono asia. Tuskin pahimman hitin kärsineitä palvelualoja paljon piristäisi se, jos kuluttajille jäisi koronan jälkeen vielä vähemmän rahaa kulutukseen. En tiedä olisiko fiksua, mutta voisi vaikka miettiä olisiko yksityistä kulutusta mahdollisuus lisätä laajentamalla korkojen vähennysoikeutta asuntojen ulkopuolelle? Toisaalta korot tulee olemaan matalia eli asialla ehkä lähinnä psykologinen vaikutus kulutukseen.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Arkipyhät olisi varmasti helpoin. Toteuttaisin nämä niin, että uskontokuntiin kuuluvat saavat halutessaan pyhänsä pitää (Esim helatorstai ja mitä näitä), mutta palkattomina vapaina. Itsestä tuntuu ainakin ihan helvetin tyhmältä olla vapaalla jonain helatorstaina tai pääsiäismaanantaina, kun nuo päivät eivät merkitse yhtään mitään.

Joulu ja juhannus voitaisiin kompromissina pitää koko kansalla vapaapäivinä, jos nyt ei sellaisessa työssä satu olemaan, joissa nuokin työpäiviksi saattavat osua.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Arkipyhät olisi varmasti helpoin. Toteuttaisin nämä niin, että uskontokuntiin kuuluvat saavat halutessaan pyhänsä pitää (Esim helatorstai ja mitä näitä), mutta palkattomina vapaina. Itsestä tuntuu ainakin ihan helvetin tyhmältä olla vapaalla jonain helatorstaina tai pääsiäismaanantaina, kun nuo päivät eivät merkitse yhtään mitään.

Joulu ja juhannus voitaisiin kompromissina pitää koko kansalla vapaapäivinä, jos nyt ei sellaisessa työssä satu olemaan, joissa nuokin työpäiviksi saattavat osua.
Suurimmalla osalla suomalaisista on esimerkiksi pääsiäiseen liittyviä perinteitä, vaikkei uskonnollisia olisikaan tai kuuluisi edes kirkkoon. Mun on vähän vaikea ymmärtää, että tällaiset kansallisperinteeseen ihan yhtä lailla kuin uskontoon kuuluvat pyhät pitäisi lopettaa vain, jotta voisimme olla hyviä renkejä joulupäivänä ja pääsiäismaanantainakin.

Voisi noita joitain poistaa, esimerkiksi helatorstai tuskin monellekaan mikään erityinen juttu. Nämä tärkeimmät tietysti säilytettävä, joskaan ei poistaminen ole millään muotoa realistinen skenaario edes.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suurimmalla osalla suomalaisista on esimerkiksi pääsiäiseen liittyviä perinteitä, vaikkei uskonnollisia olisikaan tai kuuluisi edes kirkkoon. Mun on vähän vaikea ymmärtää, että tällaiset kansallisperinteeseen ihan yhtä lailla kuin uskontoon kuuluvat pyhät pitäisi lopettaa vain, jotta voisimme olla hyviä renkejä joulupäivänä ja pääsiäismaanantainakin.

En sanonut, että pitää lopettaa, mutta ihan hyvin ne mun mielestä voisi olla palkattomia vapaita.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En sanonut, että pitää lopettaa, mutta ihan hyvin ne mun mielestä voisi olla palkattomia vapaita.

Helpointa olisi jos nämä pyhät muutettaisiin vain lomapäiviksi joita olisi kiinteä määrä joka vuosi. Nyt näiden ylimääräisten vapaiden määrä vaihtelee sen mukaan, että kuinka ne osuvat viikonlopulle.


Itse ketjun kysymykseen sen verran, että niitä saavutettuja etuja pitäisi ensin saada, jotta niistä voisi luopua. Asuntolainan korkovähennys taitaa olla ainoa varsinainen suora etu tällä hetkellä. Niin ja aloittavan yrittäjän YEL-alennus on vielä voimassa jos sen sellaiseksi laskee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös