Mistä omista saavutetuista eduista sinä olisit valmis luopumaan?

  • 8 713
  • 114
Mä olisin myös henkilökohtaisesti valmis lapsilisistä luopumaan, mutta heikon syntyvyyden takia en ole varma, olisiko tuo yleisesti hyvä peliliike, että rajattaisiin.

Edelleen mua vaivaa tämä kokonaisansion pilkkominen osiin, joista voisi luopua. Palkan osalta olisi selkeämpää puhua siitä, kuinka suuresta osasta bruttopalkkaa olisi valmis luopumaan. Luulen, että tätä @Tadu :kin tuossa hieman aiemmin tarkoitti. Jollain kun ei ole lomarahaa, joillain ei erilaisia lisiä, joillain ei tulospalkkioita, joillain ei bonuksia, joillain ei pekkasia jne.
Joo, se olisi kieltämättä helpompi tapa käsitellä tätä asiaa, koska se olisi huomattavasti spesifimpi keino esittää oma osuus tähän kortensa kekoon kantaminen. Tästähän saisi tehtyä hyvän äänestyksenkin.

Ketjun aloituksen tarkoituksena oli lähinnä pohtia sitä, että minkälaisista eduista olisin valmis luopumaan ja juurikin siitä syystä, kun kaikilla aloilla on erilaisia tapoja maksaa kompensaatiota tehdystä työstä. Keskustelu sitten (yllätys yllätys) lähti polveilemaan esimerkiksi maahanmuuttoon (jota en henkilökohtaisena saavutettuna etuna osaa pitää) ja yleiseen pohtimiseen siitä, että mitä se ketään auttaisi vaikka minun tuloja tai veronvähennyksiä leikattaisiin, ja kuinka se vaikuttaisi kulutukseen. Se nyt ei ihan se alkuperäinen pointti ollut, mutta oikeastaan kun tätä keskustelua on lukenut, niin alkaa ymmärtämään vielä paremmin kuinka vaikeita ja monisyisiä asioita nämä asiat on, ja avaa myös sitä hankaluutta mitä päättävissä elimissä toimivilla henkilöillä on, kun näitä asioita tulevaisuudessa joudutaan pohtimaan.

Laskin tuossa joutessani, että ensimmäisessä viestissä mainitsemillani asiolla olisi omaan kokonaisansioon noin 20% pudotus, karkeasti 6000€ vuositasolla. Tuli tuossa eilen vielä mietittyä lisää noita saavutettuja etuja, niin päivärahoja voisin myös tarkastella omalta kohdaltani, ja siirtää niitä verotettavan ansion piiriin. Sekä nykyisen kaltaisen eläkejärjestelmän muokkaamista järkevämmäksi.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Pienituloisena ja hieman katkeroituneena en olisi tällä hetkellä valmis luopumaan mistään saavutetuista eduistani (eikä niitä juuri olekaan). Siinä vaiheessa kun kaikenmaailman hyväveliverkostot ja muut suhmuroinnit alkaisi paljastumaan ja sieltä rahoja ohjattaisiin jonkinlaiseen yhteiseen hyvään, olisin valmis tekemään oman pienen osani.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Omalla kohdalla eläke häämöttää runsaan viiden vuoden kuluttua. Takana on pitkä työura melko hyvillä ansioilla ja uskon työn jatkuvan sinne asti, tuli tästä kuinka paha lama tahansa. Olisin valmis leikkaamaan tulevasta eläkkeestäni vaikka 20 %. Jotenkin on sellainen kutina (jo ilman tätä koronahässäkästä aiheutuvaa taantumaa, kenties lamaakin), että en tule sitä eläkettä saamaan, mitä laskelmat tällä hetkellä näyttävät. Yleisesti sanoisin, että suuria eläkkeitä pitäisi leikata.

Voisin myös lyhentää työaikaani ja samalla ansioitani sekä jäädä pois työelämästä hieman ennen eläkikää ilman ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Pienituloisena ja hieman katkeroituneena en olisi tällä hetkellä valmis luopumaan mistään saavutetuista eduistani (eikä niitä juuri olekaan). Siinä vaiheessa kun kaikenmaailman hyväveliverkostot ja muut suhmuroinnit alkaisi paljastumaan ja sieltä rahoja ohjattaisiin jonkinlaiseen yhteiseen hyvään, olisin valmis tekemään oman pienen osani.
Tää on hyvä kommentti. Ymmärrän että monella ei ole paljoa etuja joista voisi (järkevästi) luopua.

Toistan itseäni mutta minä voisin luopua palkastani 20-25% jos työaikakin vähenee samassa suhteessa. Tuo olisi periaatteessa sellainen win-win luopuminen koska töiden vähentyessä yhdeltä se toisi lisää töitä muille.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Jos olisi pakko kärsiä jollain tavalla, niin voisin olla vaikka tammikuun töissä ilman palkkaa. Tämä olisikin hyvä ratkaisu, vaikka sillä ei suoranaista vaikutusta valtion kassaan ole, paitsi jos palkka laitetaan menemään kokonaan tai suurimmaksi osaksi veroina. Ehdotankin siis kaikille kahta palkatonta kuukautta seuraavan 10 vuoden ajalle. Toki en tähänkään haluaisi ryhtyä, mutta jos pakko on niin sitten varmaan...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä voisin luopua melkoisesta osasta sitä talouskasvua, mikä on syntynyt finanssimarkkinoiden säätelyä ja valvontaa purettaessa - hups, nyt luovuinkin lähinnä Nalle Walhroosin (et al) saavutetuista eduista, sori siitä. Ja voisin mielelläni maksaa merkittävästikin lisää veroa siitä ettei terveydenhuoltojärjestelmä ja sitä tukevat asiantuntijaorganisaatiot olisi ihan täydellisen "tehostettuja".
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulle tuo sopisi oikein hyvin henkilökohtaisesti, mutta yhteiskunnallisesti on ihan perusteltua, että nuo vapaat vietetään samana päivänä (esim. päivähoito ym. järjestelyt).

Kyllä ne itsenäisyyspäivät yms pilipalipäivät lomana voisi jatkossakin pitää jos haluaa. Toisaalta ne jotka taas ovat töissä ja haluavat pitää loman muuna ajankohtana tekee sen silloin. Nou problem. Puolassa työskennellessäni mulla oli vähän tämäntapainen järjestely. Paikalliset halusivat ottaa vapaana kansallispäivät yms vaikka ne olivat keskellä viikkoa, mutta mulle sopi paremmin sitten ihan joku muu perjantai tai maanantai yms.
 

redpecka

Jäsen
Olen tykännyt, kun joku on telkkarissa pukenut sanoiksi sen, mitä olen aina jotenkin yrittänyt itse pukea, että ei voi verrata nepalilaisen toimeentuloa jonkun muun maan köyhään tai itseään köyhäksi luokittelevaan henkilöön, vaan aina pitäisi laskea se suhde ympäröivään yhteiskuntaan. Kukaan köyhä tai mielenvikainen ei lohduttaudu siitä että nepalissa on kenties huonommin ja afrikassa nälkä. Kai se nyt se maitokin maksaa siellä vähemmän.

Tämä ketju ei ollut sitä mitä luulin, eikä vissiin politikointikaan olisi avausviestin mukaan suotavaa.

Länsimaalaisena hyvinvointivaltioiden kasvattina itse näen tämmöisen aiheen sinä, että onko jotain etuuksia joista luopuisin, jos se auttaisi yhteisöä. Kuten omassa viestissäni ekalla sivulla sanoin, niin aika vähissä on omat resurssini mitä voin tehdä jos oletuksena elää ja olla. Mutta kun tämän sanon, niin uskokaa tytöt pois, että vielä olisin valmis kiristämään vyötä jos tietäisin sillä olevan jotain merkitystä, kuten nimimerkki @adolf ekasivulla hyvin sanoo.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
En mistään. Miksi olisin? Lomarahoista luopuminenkin olisi aika vaikeaa, jos sitä ei sitten täysimääräisesti siirretä palkkoihin. Se on monelle se ainoaa paikka saada rahaa säästöön. Palkka-alen vaikutukset valuva suoraan kysynnän heikkenemiseen. Ei oikein nappaa edes arkipyhistä luopua. Nuo kuitenkin tuovat satunnaista piristystä samaa kaavaa rullaavaan työ arkeen. Jonkun muun eduista voin kyllä luopua.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lomarahoista on jo kolme vuotta viety 30 pinnaa. Saas kattoo, miten käy tänä vuonna. Meillä ilmeisesti sopimus loppu 31.3., joten ollaan sopimuksettomassa tilassa, mitä se sitten tarkoittaakin. Vallitsevassa tilanteessa tuskin ihan heti sopimukseen päästäänkään. Kiky-tunnit edellen työvuoroissa näkyvät, mutta mites sitten, jos uudessa sopparissa niitä ei enää olekaan?

Uuden vitun työaikalain ja keskusviraston erittäin ahtaan tulkinnan myötä olen jo joutunut luopumaan yhdestä vapaapäivästä, joten olen kantanut korteni kekoon näissä talkoissa ihan riittävästi. Siitä olen yllättynyt, että yliopistolla opiskelevan siskoni mukaan heiltä ei lomarahoja ole leikattu ollenkaan.

Tän koronakriisin myötä etuja tullaan joka tapauksessa leikkaamaan ja veroja nostamaan, joten yhteisvastuullisesti tässä kaikki tullaan kärsimään. Vitun ikävä ja yllättävä tilanne, mutta minkäs teet?
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Lomarahoista on jo kolme vuotta viety 30 pinnaa. Saas kattoo, miten käy tänä vuonna. Meillä ilmeisesti sopimus loppu 31.3., joten ollaan sopimuksettomassa tilassa, mitä se sitten tarkoittaakin. Vallitsevassa tilanteessa tuskin ihan heti sopimukseen päästäänkään. Kiky-tunnit edellen työvuoroissa näkyvät, mutta mites sitten, jos uudessa sopparissa niitä ei enää olekaan?

En tiedä, missä olet töissä, mutta tänään on tehty sopimus:

"75 000 valtion työntekijää sai uuden virka- ja työehtosopimuksen – kiky-tunnit poistuvat, palkankorotukset yleisen linjan mukaisia."

Oheisen tiedotteen sain tänään...
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
... kilometrikorvaukset, joiden tarkoituksena on korvata oman auton käytöstä aiheutuneet kustsnnukset, mutta mielestäni niiden taso on noussut aivan liian korkeaksi.

Paikkansa on siis varmasti tarkastella lisiä ja etuuksia ihan yksitellenkin.

Kilometrikorvaukset eivät suinkaan ole liian suuria niille, jotka ajavat alle viisi vuotta vanhoilla autoilla ja huollattavat ne ammattilaisella.
Kilometrikorvauksilla ansaitseminen on mahdollista, mutta se vaatii vaivannäköä eli vanhemmalla autolla ajamista ja sen mahdollista ylläpitoa omin käsin.

Jollain monimutkaisella ajopäiväkirja perusteisella autoveronpalautusjärjestelmällä ja korjaamolaskun alv:n hyvityksellä voitaisiin päästä tästä tilanteesta eroon, mutta en minä ainakaan jaksa mieltäni murehduttaa sillä, että joku saa pienen korvauksen siitä, että omin käsin vääntää auki 400tkm ajetun audin kiinniruostuneita tukivarrenpultteja kotipihalla räntäsateessa bilteman työkaluilla. Varsinkin, kun se kilometrikorvauksilla juhliminen on eläkkeestä pois.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Helppoja ratkaisuja ei tosiaan ole ja jumalaton mekkala on tullut mm. lomarahaleikkauksista, jotka osaltani on nyt lusittu. Yllä jo mainittu lapsilisät voidaan hyvätuloisilta poistaa. Meillä ne ainakin nyt menee suoraan lapsille.

Hyvätuloisia lapsia on tosi vähän. Tällä ei saavutettaisi juuri mitään.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Voisin luopua vanhempieni perimisestä ja taidan niin todellakin tehdä. Toisaalta se ei ole paljon mitään jos sitäkään.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
En tiedä, missä olet töissä, mutta tänään on tehty sopimus:

"75 000 valtion työntekijää sai uuden virka- ja työehtosopimuksen – kiky-tunnit poistuvat, palkankorotukset yleisen linjan mukaisia."

Oheisen tiedotteen sain tänään...
Kunnathan vielä ilman sopimusta, eli suurin porukka julkisella. Lomarahat siis kuitenkin palaavat normaaliksi, tähän ei sopimukseton tila vaikuta.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Hyvätuloisia lapsia on tosi vähän. Tällä ei saavutettaisi juuri mitään.

No tuo on totta. Vastasin vain ketjun aiheeseen ja itse hyvätuloisena en lapsilisiä tarvitse, joten ne annetaan lapsille. Poistamalla ne, saataisiin valitusta pienemmälle, että hyvätuloisten pitää maksaa enemmän veroja jne. Saavutus olisi sekin.
 

Fordél

Jäsen
Kilometrikorvaukset eivät suinkaan ole liian suuria niille, jotka ajavat alle viisi vuotta vanhoilla autoilla ja huollattavat ne ammattilaisella.
Kilometrikorvauksilla ansaitseminen on mahdollista, mutta se vaatii vaivannäköä eli vanhemmalla autolla ajamista ja sen mahdollista ylläpitoa omin käsin.

Mulla on ollut tilanne pääosin tuo (uudehko auto ja huollot merkkiliikkeessä), mutta silti olen kokenut, että saatu kilometrikorvaus on liian iso suhteessa minulle syntyneisiin kustannuksiin. Sama juttu päivärahojen kanssa. Kokopäiväraha tuntuu liian suurelta korvaukselta syntyneisiin kustannuksiin nähden.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
No tuo on totta. Vastasin vain ketjun aiheeseen ja itse hyvätuloisena en lapsilisiä tarvitse, joten ne annetaan lapsille. Poistamalla ne, saataisiin valitusta pienemmälle, että hyvätuloisten pitää maksaa enemmän veroja jne. Saavutus olisi sekin.
Miksi luulet, että valitus vähentyisi? ;)
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....Yleisesti sanoisin, että suuria eläkkeitä pitäisi leikata.
...
Tämähän olisi kiljuva vääryys. Eläke on siirrettyä palkkaa ja eläkemaksuja on maksettu sen mukaan, mitä olet saanut liksaa ja eläke tulee sen mukaan. Sinä ja työnantajasi olette koko työurasi maksanut törkeän ylisuuria eläkemaksuja, verrattuna siihen mitä tulet eläkettä saamaan. Samalla olet kärsinyt maailman suurimmasta progressiosta ja marginaaliverosta. Jos joku tulee nyt vielä vittuilemaan, että eläkkeestä pitäisi leikata, niin vedän turpaan, ainakin kuvainnollisesti.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omat mistä olisi helppo luopua:

- Asuntolainan korkovähennys
- Asunnon myynnin verovapaus
- Luovutustappioiden vähentäminen verotuksessa
- Kilometrikorvaus

Suurituloisten lapsilisät ja yksinhuoltajakorotuksen voisi poistaa ja samalla leikata suuria eläkkeitä ja rajata ne 5000e/kk.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämähän olisi kiljuva vääryys. Eläke on siirrettyä palkkaa ja eläkemaksuja on maksettu sen mukaan, mitä olet saanut liksaa ja eläke tulee sen mukaan. Sinä ja työnantajasi olette koko työurasi maksanut törkeän ylisuuria eläkemaksuja, verrattuna siihen mitä tulet eläkettä saamaan. Samalla olet kärsinyt maailman suurimmasta progressiosta ja marginaaliverosta. Jos joku tulee nyt vielä vittuilemaan, että eläkkeestä pitäisi leikata, niin vedän turpaan, ainakin kuvainnollisesti.

Eläkejärjestelmä olisi joutanut remonttiin jo vuosikymmeniä sitten.
Oliko nyt Virossa(?) vai missä jonkinlainen systeemi, että osan pakollisista eläkemaksuista pystyi säästämään itse.
Muutetaan meilläkin mielumin tätä siten, että työnantajan osuus pois ja mahdollisuus säästää tuo summa itse. Eläkeiässä olisi ns vitun paljon enemmän fyrkkaa kuin nykyjärjestelmällä.

Hetkellinen mielihyvä siitä, kun hyvätuloiset joutuvat maksamaan tai siis eivät saa jotain etua, mitä muut saavat. Kesto olisi varmasti lyhyt aikainen...

Tässä se dilemma onkin. Jos ihmisiltä kysytään, että mistä eduista yleisesti ollaan valmiita luopumaan, niin hyvätuloisten eduista.
Hyvätuloisilla niitä etuja ei kuitenkaan juurikaan ole. Joku lapsilisä ja asuntolainan korkovähennys ym aika marginaalista jos on suomalainen omistusasunto tai kondomissa reikä väärässä päässä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suurituloisten lapsilisät ja yksinhuoltajakorotuksen voisi poistaa ja samalla leikata suuria eläkkeitä ja rajata ne 5000e/kk.
Tämä pandemia voi loputa tuoda mukanaan yllättävän paljon hyviäkin asioita, tai pikemminkin viedä mukanaan järjettömyyksiä josta nuo mainitsemasi asiat olisivat hyvä esimerkki. Tänäänhän saatiin jo esimakua kun pikavippifirmoja pistetään ahtaammalle, ja totta puhuen ne saisi julistaa vaikka kokonaan laittomiksi. Toivon saman linjan jatkuvan ja tämän kaiken myötä korjataan paljon epäoikeudenmukaisuuksia ja typeriä asioita joita on pidetty itsestäänselvyyksinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös