Missä olit 11.9.2001?

  • 15 665
  • 153

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kotona olin, puuhasin omassa huoneessani jotain ja isoveljeni katsoi silloisen tyttöystävänsä kanssa telkkaria. Silloin näkyi kaapeli-tv:ssä maksutta CNBC-niminen kanava ja bongasivat kanavasurffatessa tuon. Silloin tuli ensihetket katsottua livenä sieltä ja pian tuon jälkeen Ylelläkin valjastettiin suora lähetys. Muistan että eka torni oli jo tulessa kun CNBC:tä katsottiin ja toisen koneen törmääminen nähtiin livenä sieltä. Ekan tornin kohdalla pohdittiin että olisiko voinut olla joku ihan käsittämätön vahinko mutta kun toinen kone törmäsi niin ei tuo enää paljon arvailulle jättänyt sijaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jäänyt hyvin mieleen, koska oli vähän erikoisempi päivä. Olin silloisen työpaikan ensiapukoulutuksessa jossain Kirkkonummen suunnalla. En muista enää tarkkaa paikkaa, mutta joku koulutuskeskus ja saattoi olla Siuntiota tai Inkootakin.

Sieltä poislähtiessä bussikuski kertoi, että lentokone on törmännyt World Trade Centeriin. Alkuun ajatteli vain, että "vai niin". Mielessäni näin pienkoneen törmänneen ja varmaan pilotti ja mahdolliset kyydissä olleet kuolleet, mutta ei mikään isompi juttu. No, kuski laittoi radiolähetyksen kuulumaan bussin kaiuttimista ja rupesi aukeamaan mistä on kyse.

Olin tuossa duunipaikassa noin vuoden ja kävin kaksi kertaa tuossa koulutuskeskuksessa. Ensimmäisellä kerralla tulin yhtäkkiä niin kipeäksi kesken päivän, että oli pakko makoilla loppupäivä jossain sivuhuoneessa odottamassa kotiinpaluuta. Paha karma siinä paikassa varmaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Käyttäjä on saanut pelikiellon.
Himassa, loputtoman oravanpyörän vapaapäivä ja join kahvia. Radiossa kova älämölö ja matskua tapahtumasta. Plarasin CNN kanavalle ja katsoin tunteja sitä surullista tapahtumaa. Olisi ollut mahtavaa, että USA olisi laittanut niin paljon ohjusta kaikkialle, ettei yksikään rättipää olisi noussut luolistaan ikinä, mutta ei..Shaatana!!
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Olin juuri tullut koulusta kotiin ja keittiössä söin risottoa ja luin aku ankkaa. Isä sitten huikkasi olohuoneesta mitä on tapahtunut ja kun siirryin television äärelle, toinen lentokone iskeytyi saman tien toiseen torniin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin joko tiistaipäivän viimeisellä oppitunnilla (2-luokkalainen tuolloin), tai sitten matkalla kotiin. Vaikka kasvoinkin paljon maailman tapahtuvia seuraavassa "kulttuuriperheessä", sain kuulla itse iskuista vasta aikaisin seuraavana aamuna faijani toimesta ja seuraavat päivät menivätkin tuolloisia uutismedioita ahmien ko. aiheesta.
 
Lapsuuden kaverin tykönä. Kaverin äiti oli hakenu mut koulusta todennäköisesti siitä syystä, kun meidän mutsilla oli joku meno ja oli jotenkin sovittu, että me touhutaan mun kaverin kans jotain.

No, oltiin olohuoneessa ja telkkarissa pyöri nämä ylen sekä maikkarin uutiset, ja ihmeteltiin mitä tapahtuu. Manhattan oli savua täynnä. Kova päivä kyllä.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Tulin kotiin jostain (koulusta,keskustasta) ja ihmettelin, miksi koko perhe oli kokoontunut telkkarin ääreen. Isäni oli sitä mieltä, että jenkkeihin on hyökätty ja sota on syttynyt. Alkoi kiinnostaa ja suurinpiirtein sillä sekunilla toinen kone iskeytyi torniin. Olihan se melkosta seurattavaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin 16-vuotiaana vaihtarina Jenkeissä ensimmäistä kuukautta. Kävelin aamulla toiselle oppitunnille sisään ja ihmettelin, kun kaikki katsoivat TV:tä. Pari minuuttia myöhemmin toinen kone osui eteläiseen torniin. Puoli tuntia myöhemmin kaikki oppilaat lähetettiin kotiin. Host-perheen kesken katseltiin, kun tornit romahtivat.

Tuon jälkeen alkoivat ne pernaruttokirjeet, oli jossain määrin pelottavaa ja muistaakseni jollain tasolla käytiin keskustelua lähetetäänkö kaikki vaihtarit takaisin kotiin kesken vuoden.

Loppu vaihtariaika meni hyvin, toki aika patriot-meno oli Jenkeissä. Amerikan lippuja oli aivan joka paikassa, esim jokaisen oppilaan lokerossa.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Olin töissä, 4. kuukausi työpaikassa jossa vierähti lopulta melkein 14 vuotta.

Olin Liigapörssin sivuilla ja uloskirjautumisen jälkeen selain heitti Ilta-Sanomien etusivulle jossa luki mustalla pohjalla PIENKONE TÖRMÄNNYT WORLD TRADE CENTERIIN. Siitä se sitten lähti, yksi elämän mieleenpainuvimmista päivistä. Ryntäsin työpaikan yläkertaan kyselemään onko muut kuulleet mitä on tapahtunut. Ei ollut vielä kukaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Olin tuolloin Pietarissa töissä. Oli jo ilta ja olin käynyt työpäivän jälkeen syömässä jossain lähistön ravintolassa ja kämpille palatessani pistäydyin vielä naapurikadun (Улица Рубинштейна) irkkupubissa, Mollies' issa. Siellä oli merkillisen hiljaista normi menoon verrattuna ja syykin selvisi nopeasti, kun totesin ihmisten vaiti tuijottavan televisiosta absurdia näkymää WTC-torneista.
Epäusko tapahtunutta ja myötätunto tragedian uhreja kohtaan olivat vallitsevat tunnereaktiot niin venäläisten kuin ulkomaalaistenkin keskuudessa, olihan Venäjälläkin koettu vast'ikään muutamia terrori-iskuiksi virallisesti määriteltyjä räjähdyksiä.
Siemailin tiskillä yhden tuopin kaljaa ja painuin sitten hiljaisena poikana kämpille seuraamaan tapahtunutta CNN:n kautta.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Ainakin Musta Pörssissä tv-ostoksilla, ihan kaikkea muuta en muista. Tuli poltettua kaikki säästöt silloisen kihlatun kanssa että saatiin yhteiseen kämppään oikein 32" laajakuvatöllö kaarevalla putkella, ai että. Ja DVD-soitin siihen kylkeen, heti kymppitonnilla sai:D
Tuli tosiaan juhlistettua syntymäpäivää sadasta ruudusta WTC-iskua katsellen, se oli hyvin epätodellinen olo se.
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käpylässä pelaamassa futista puulaakiporukalla. Yksi jannu tuli paikalle myöhässsä ja tiesi kertoa uutisia. Peli jäi siihen ja tuli kiire lähteä kotiin lukemaan uutisia.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kotona oltiin. Tein tietsikalla jotain koulujuttua, ja kun sain sen valmiiksi niin menin jollekin uutis sivuilla lukemaan lätkäuutisia. Siinä olikin otsikkona että lentokone on törmännyt WTC-torniin joten telkkari äkkiä päälle. Siellä oli sitten lähetys menossa, ja ei siinä kauaa menny kun se toinen kone sitten törmäsi ja sen näin ns. livenä. Loppu päivä menikin sitten telkkaria katellessa.

Oli kyllä ahdistava kokemus kun ei silloin oikein tiennyt paljonko niissä torneissa oli sakkia kun ne sortu. Ja tais niitä apua huutavia ihmisiä ikkuinoissakin näkyä. Muistan että joskus illalla oli kyllä vielä aika järkyttynyt fiilis kun ei tosiaan tiennyt mihin tää maailma on menossa.
 

julle-jr

Jäsen
Olin Helsingissä Kampissa Synagogassa lukion uskonnonkurssiin liittyvällä vierailulla kun kuulin tapahtumasta. Juutalaiset olivat ehkä vielä muita järkyttyneempiä, siellä alkoi levitä huhuja kuinka myös Jerusalemiin on isketty jne. Kotimatkalla poikkesin johonkin kahvilaan katsomaan uutisia, systerini asui silloin P-Amerikassa, joten häneltä pyysin sit raporttia jossain vaiheessa.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Olin omalla sängyllä lukemassa historiaa kirjoituksia varten ja ihmettelin, kun jokainen irkkikanava välkkyi punaista. Nousin hetkeksi katsomaan, että mistä on kyse ja ehdin muistaakseni hetken aikaa ihmetellä savuavaa WTC-tornia CNN:ltä, kun toinen kone lensi suoraan päin toista tornia. Sen jälkeen kirjoituksiin lukemisesta ei vähemmän yllättäen tullut yhtään mitään ja seuraava päiväkin taisi mennä seuratessa historian tapahtumista, ei niinkään sitä kirjasta löytyvää tietoa lukiessa.

Isoin harmi oli, että meidän ryhmällä ei ollut historian tuntia seuraavana päivänä. Koulun tasoon nähden siellä oli aivan loistava opettaja tuota opettamassa ja tuo oppitunti sitten sen mukainenkin myös, että jotain erittäin merkittävää oli todistettu edellisenä päivänä.

Tuntuu jotenkin absurdilta, että tuosta on jo 20 vuotta aikaa. Vastahan ne tuli pois sieltä Afghanistakin.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Olimme juuri kuukautta aiemmin muutaneet ensimmäiseen yhteiseen kotiin tuolloisen kihlatun (nykyisen vaimon) kanssa. Tulin kotiin viiden aikoihin ja tuolloinhan alkoi jo olla selvillä että terrori-iskuista oli kyse. En siis ollut kuullut koko tapahtumasta ennen kotiin saapumista. Se oli sitä aikaa. Avovaimo oli kotona ja televisio oli valmiiksi auki MTV:n uutisilla. Jäin mykistyneenä tuijottamaan ruutua kun lentokone iskeytyi toiseen torniin. Epätodellinen tunne. Kuin olisi elokuvaa katsonut. Olin aika varma, että joku kolmas maailmansotahan tästä syntyy. No onneksi ei sentään aivan niin käynyt.

Eräs yksityiskohta on myös jäänyt mieleen: samaisena aamuna ostin Slipknotin albumin Iowa Anttilan Top Tenistä (RIP). On muuten edelleenkin loistava lätty.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En muista tarkalleen mitä tein sillä onnistuin missaamaan koko tapahtuman. Veikkaan siis, että luin jotain Harry Potteria tai pelasin jotain peliä. Isoveljeni tuli jossain kohtaa kertomaan että televisiossa hyppii ihmisiä alas rakennuksista. Seuraavana päivänä koulussa olin hyvin hämmästynyt siitä mitä oli tapahtunut.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Jalkapalloharjoituksissa olin, kun kuulin tapauksesta yhdeltä valmentajistamme. Silloin ei ollut tietoa siitä, miksi lentokoneet olivat törmänneet WTC-torneihin. Vasta myöhemmin kotiin tullessani jalkapalloharjoituksista ja uutisia katsoessani selvisi, että kyse on terrori-iskusta.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Kotona ja avannut josain raossa telkkarin. Kamun kanssa sit soiteltiin kun hänellä enemmin kanavia ja tiedot oli välillä mitä sattuu (Kanadan ilmatilassa joku matkustajakone) jne.

Estonian muistan paremmin kun kahdessa eri paikassa olin aamusta asti kun kuulin asiasta.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Olin sählyvuorolla ja siellä joku sanoi lentokoneen törmänneen pilvenpiirtäjään Jenkeissä. Vuoron jälkeen sitten menin kotiin, avasin telkun ja olin ihan suu auki. Loppuilta meni telkkarin ääressä, ei sitä näkyä uskonut todeksi.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mietin hauskoja vastauksia: Hampurissa, Kabulissa, Pentagonissa, "eräällä leirillä eräässä vuoristossa", Itä-Helsingissä jne. mutta mähän olin paskalla ja luulin että viereisessä kopissapa tulee paineella kun jysähti, mutta se olikin lentokone. Pyyhin perseeni mutta jätin kädet pesemättä ja ulkona kiitin palomiestä kädestä pitäen. Sanoin: "Thank you, buddy."
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nostalgiaa hakeville: näin Jatkoaika otti vastaan tapahtuneen:

 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Kurvin Sivuraiteessa pizzalla, juuri pääsin intistä viikonlopun viettoon, ja seurasin livenä kun toinen kone nasahti torniin.

Joissain varuskunnissa ilmeisesti hieman pidemmät viikonloppuvapaat. Iskuthan tapahtuivat tiistaina iltapäivällä Suomen aikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös