Missä olit 11.9.2001?

  • 15 955
  • 153

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Armeijassa minäkin, ja kyllä se toi kieltämättä melkoisen mausteen tähän juttuun.

Olin komennuksella ampumaradalla, jossa skapparit ampuivat heille kuuluvia pistooliammuntoja. Kun iltapäivällä lähdimme vänrikin kanssa maastoautolla pois radalta, niin herra vänrikki sai viestiä kännykkäänsä. Julisti juurikin sen kolmannen maailmansodan siinä.

Kun pääsin kasarmille, niin muut eivät tienneet vielä mitään, mutta varsin pian tornihuhut lähtivät kiertämään. En kyllä itse uskonut näihin "meidän asepalvelusta pidennetään nyt ja kaikki lomat paloi" -juttuihin, mutta kyllä mahdollista kriisiä tuli mietittyä.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Duunissa kuulin että joku (ensimmäinen) kone oli lentänyt päin tornia. Ilman sen enempiä lisätietoja ajattelin että kyseessä oli varmaan vaan joku pikku-cessnan kokoinen ritsa..
 

Karhu2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins
Olin sukulaisteni luona. Serkkuni kanssa olimme pihalla, kun enoni tuli kertomaan meille asiasta. Aluksi en edes tajunnut, mistä oli kyse ja päivä jatkui normaalisti ilman, että koko asia minua edes kiinnosti. Silloin en siis vielä tiennyt kunnolla, mitä oli tapahtunut. Loppupäivästä minulla ei ole muistikuvia.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Ajoin rekka-autolla Helsingistä, kohti Turkua. Saukkolan Essolle piti mennä katsomaan ylimääräisiä uutisia 17.00, kun radiokanavat vaahtosivat asiasta aivan saatanasti. Olihan se aika tyrmistyttävä kokemus, kun ei meinannut uskoa todeksi vaikka teevee-kuvasta näki, mitä tapahtui.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Olin kaverillani ja olimme juuri syömässä tacoja kun naapuri tuli soittamaan ovikelloa ja sanoi, että nyt kannattaa aukaista tv. Näin toisen tornin osuman livenä ja ei sitä voinut tajuta todeksi.
 

Dilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, New Jersey Devils, Ässät
Kotona, ilta meni telkkaria katsoessa sekä samalla valmistautuen 6 kuukauden Etelä-Afrikan matkaan.

Seuraavana päivänä oli siis lähtö Etelä-Afrikkaan, Heathrown kautta!
Oli kyllä kaaos Lontoossa, jäi kyllä mieleen.
Pieni pelko oli, pakko myöntää.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taivalkoskella keikkahommissa. Katottiin telkkaria motellissa ja ihmeteltiin maailman menoa. Yö-vuoro meni aika nopeaan potkurilaitteiden parissa kun kelaili mielessään tapahtunutta.

Edit: Söin muuten elämäni ensimmäistä ja viimeistä poropitsaa paikallisessa kun taustalla soinut Mafia alkoi välittää uutisia. Olga kertoi ensiksi että pienkone on törmännyt pilvenpiirtäjään. Sitten se oli matkustajakone ja sitten tuli kiirus majapaikkaan.
 
Viimeksi muokattu:

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Duunista tullessa kävin iskemässä pitkävetoa vakiomestassa ja tuttu myyjä höpisi lentokoneen törmäneen "johonkin torniin". No, kotona TV päälle ja totuus alkoi valjeta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Olimme muuttamassa juuri sinä päivänä. Viidentoista kilometrin matkaa ajeltiin pakulla eestaas, ja uudella asunnolla vaimo antoi aina väliaikatietoja. "Nyt sortui torni." "Nyt ne osui Pentagoniin."

Ajattelin heti, että siitäs saivat. Tuota ne ovat II Maailmansodasta asti kerjänneet, ja saavatpa vihdoin edes hieman omaa lääkettään. Oikein niille. (Ei toki välttämättä siviileille yksilöinä, mutta kansakunnalle ja sen imperialistiselle sortopolitiikalle.)
 

Cube

Jäsen
Ajattelin heti, että siitäs saivat. Tuota ne ovat II Maailmansodasta asti kerjänneet, ja saavatpa vihdoin edes hieman omaa lääkettään. Oikein niille. (Ei toki välttämättä siviileille yksilöinä, mutta kansakunnalle ja sen imperialistiselle sortopolitiikalle.)
Irak vasta onkin viimeisten vuosien ajan saanut sitä mitä Husseinin aikana kerjäsi.

EDIT: Olin himassa ja kanavasurffaillessa huomasin jonkun Suomen kanavan ylimääräisen uutislähetyksen. Loppupäivä olikin sitten sattuneesta syystä melkoista tuskaa.
 

Jindebyne

Jäsen
Olin koulussa.

Pidin vielä samana aamuna Englannin tunnilla esittelyä New Yorkin WTC-torneista (jokaisen oppilaan piti valita joku tunnettu rakennus Ämerikasta ja tehdä esitelmä siitä), sitten pari tuntia myöhemmin koko torneja ei enää ollutkaan. No ehdimpä kuitenkin.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Olin koulussa.

Pidin vielä samana aamuna Englannin tunnilla esittelyä New Yorkin WTC-torneista (jokaisen oppilaan piti valita joku tunnettu rakennus Ämerikasta ja tehdä esitelmä siitä), sitten pari tuntia myöhemmin koko torneja ei enää ollutkaan. No ehdimpä kuitenkin.

Intissä olin silloin. Joku fiksu tais vielä heittää lähetystä seuratessa, että viivästyykö nyt meidän kotiutuminen tuon vuoksi, tuostahan saattaa seurata sota... Eipä muuten viivästynyt.

Tunnelma oli aikalailla hautajaisten tasolla riehakkuudessaan silloin telkkaria seuratessa. Ei montaa kommenttia tullut sillä hetkellä.
 

Tumbi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Red Wings (Oilers), Liverpool, La Selección
Tampereen avoimen yliopiston luennolla Attilassa.

Luentosalista pihalle astuessamme porukka tietenkin kaivoi puhelimet taskuistaan ja laittoivat ne päälle. Mielenkiintoinen tilanne kaiken kaikkiaan, kun luennolla olleista suurimman osan puhelimet rupesivat välittömästi soimaan sekä tekstarit paukkumaan. Ensimmäinen mitä ymmärsin puheista, kun vieressäni ollut tyttö kyseli puhelimessa, että "kuinka monta kuollut" ja "missä, ai New Yorkissa?". Samassa tuli silloinen tyttöystäväni kertomaan, että New Yorkissa oli jotkut mellakat tai vastaavat käynnissä... No ei aivan ollut mellakat ei. Autolle päästyämme tilanne alkoi selvetä meillekin ja sitten sitä videokuvaa tulikin teeveestä koko loppuilta ja joku PV:n heppu oli uutisissa kommentoimassa ja analysoimassa tilannetta.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Ajelin autolla silloisen tyttöystävän luo kuunnellen Radiomafiaa. Ennen kappaleen alkua juontaja Olga K kertoi juuri tulleen tiedon mukaan lentokoneen törmänneen pilvenpiirtäjään New Yorkissa. Muutaman minuutin kuluttua hän kertoi tilanteen olevan pahempi kuin aluksi luultiin, koska oli tullut tieto, että törmännyt kone oli matkustajakone ja toinen matkustajakone on juuri törmännyt toiseen torniin.
Siinä menikin sitten koko ilta katsoessa livekuvaa Euronews kanavalta...

Edit. Näköjään Chambzallekin on jäänyt jotenkin mieleen Olga K:n ääni...
 

Rocco

Jäsen
Töissä istuin, tekemättä mitään järkevää. Olin jenkkituttujen kanssa Yahoon chatissa ja sain sitä kautta kuulla uusimpia uutisia ja huhuja.

Ensimmäinen ajatus kun pääsin pari tuntia tapahtuman jälkeen kotiin, että "Jenkit saivat vihdoin sitä mitä tilasivat".
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Olin ensimmäistä päivää uudessa duunissa ja kollega (vanha tuttu) tuli kertomaan, että kone on törmännyt WTC:hen. Kuuntelin häntä vain toisella korvalla enkä heti hoksannut, että kyse oli NY:n torneista vaan mieleen tuli ensin Aleksin WTC. Kysyin tyhmänä "Mikä kone?" ja kollega vastasi, ettei ainakaan pölynimuri.

Vilkaisu tv-ruutuun paljasti totuuden ja kotiin päästyäni ja telkun avattuani ensimmäinen torneista sortui.

Ei maailma muuttunut turvattomammaksi mutta ahdistavammaksi ja hankalammaksi, kiitos USA:n vainoharhaisen politiikan.
 

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olin 11.9.2001 iskujen aikaan World Trade Centerissa.

Tämä on vielä kaiken lisäksi ihan totta. Eri asia on sitten se, että olin Suomen WTC:ssa. Joka tapauksessa kohtuullisen outo sattuma, kun normaalisti ei siellä tule käytyä kuin aniharvoin.
 

cobra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManUtd
Vietin hyppytunteja lukiosta himassa nettiä selaillen.
Faija soitti sisäpuhelimella työpisteeltään (samassa talossa seinän takana)
mitä on tapahtunut. Sitten tv auki ja ihmettelemään mihin ihmeeseen tämä maailma on menossa..
 

häkkipää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Airsoftattiin kavereitten kanssa kotimme läheisyydessä olevassa metsässä, kunnes faijalta tuli puhelu että nyt mäsähti. Pienenä poikana ei oikein tajunnut koko asiaa vielä kunnolla. Ja ei osannut suhtautua oikein mitenkään muuten kuin että "vou".
Nykyään kun on tullut perehdyttyä asiaan tarkemmin, voin sanoa että ei osaa uskoa enään mihinkään "virallisiin totuuksiin" taikka vaihtoehtoteorioihin. Nykyään alkaa enemmän naurattamaan ainainen hössötys "Osama iski luolasta"-shitti. Ei sillä uskoohan monet joulupukkiinkin, mutta kokonaisuudessa 11.9-iskuissa on liian paljon hämärää.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Poikkesin töistä tullessa Eerikinkadun Veikkauksessa ja Ylen tekstiteeveessä mainittiin että pienkone on törmännyt pilvenpiirtäjään Nykissä. Big deal, ajattelin ja laiton SM-liigan runkosarja ja pistepörssin voittajavedot menemään. Kävelin kotiin ja siellä töllö auki. Ja pienkone olikin muuttunut hieman isomaksi ja määräkin oli tuplaantunut.
 

Betoz

Jäsen
Heräsin. Näin uutisista tapahtuneesta. Lähdin kouluun. Jatkoin elämää.
 

Särki

Jäsen
Oltiin koulussa pelaamassa biljardia ja sivusilmällä katsottiin uutisista kun ensimmäinen torni savusi. Samalla nähtiin "livenä" kun toinen kone lensi kakkostorniin ja loppu päivä istuttiinkin uutisten ääressä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Olin Joensuussa ja juuri tullut koulusta. Siinä sitten surffailin kanavia ja katselin hetken maikkarin chattia, jossa joku kirjoitti tästä Nykissä sattuneesta tapahtumasta, en enää muista mitä, mutta käänsin siitä sitten BBC Worldille ja sieltä tulikin dataa reaaliajassa, tai niin reaaliajassa, kuin ikinä tuollaisen koittaessa voi tulla. Siinä menikin sitten ilta kaikkia mahdollisia uutis ja muita kanavia katsellessa. Vaihdeltiin tekstareita kaverin kanssa ja mietittiin, että mitähän nyt mahtaa oikein tapahtua. Kyllä se pysäytti. Seuraavana aamuna ope sanoi studiolla luokalle, että olipa aika sähäkkä uutispäivä eilen. Kaikki nyökytteli vain. Hiljaista poikaa ja tyttöä oli porukka.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Töissä iltavuorossa. Ajattelin kyllä siinä kun radion varassa tilannetta seurailimme että siinä sitten varmaankin syttyi WW-III.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös