Missä olit 11.9.2001?

  • 15 946
  • 153

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olin tuona päivänä Tampereella yliopistolla, koska olin juuri aloittanut opettajaopinnot. Kotiin tullessani koko karmeus alkoi paljastua ja loppupäivä menikin Kalevan kaupunginosassa uutisia katsellen. Muistan kyllä hyvin tuon päivän.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Lukiota kävin tuohon aikaan ja koska en kovin kirkkaasti muista mitään, oletan että kaiken alettua olen ollut matkalla koulusta kotiin. Asuin sellaisessa perähikiässä, jossa oltiin antennin varassa, joten taisi mennä hetki, että perhekin tajusi telkkarin avata. Tiiviisti tuli kyllä kytättyä sitten.
 

F#21

Jäsen
Hernesaaren jäähallissa. Joukkuekaveri tullessaan koppiin kertoi asiasta, mutta vasta illalla kotiin tullessa ymmärsin mitä oikeasti oli käynyt. Olin tosin 11-vuotias, joten ehken kuitenkaan ihan sisäistänyt miten vakava asia oli.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Vyöllä oli neljä täyttä kierrosta Auringon ympäri. En muista missä olin, mutta hyvin todennäköisesti mummon tai jommankumman/molempien sisarusten kanssa kotona. "Tieto" asiasta todennäköisesti tuli perille alkuillan uutisista tai seuraavan päivän Aamulehden kannesta. Ymmärrys tapahtuneesta ehkäpä joskus 2005-2006 aikoihin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olin työpaikallani toimistossa Espoossa. Kirjoitin jotain asiakkaalle menevää raporttia, ja olin saanut sen osapuilleen valmiiksi. Tarkistin parhaillaan aikaansaannoksiani, kun naiskollegani kysyi josko olen katsonut uutisia viime minuutteina. Siitä se sitten lähti.

Toimitusjohtajan vaimolla ei minulle ollut juuri ikinä puhelinasiaa, mutta sinä iltapäivänä hän sai vihdoin jonkun tietämänsä ihmisen konttorilta kiinni, eli minut. Mies kun oli hetkellisesti tavoittamattomissa, niin pitihän ukko tavoittaa, jotta tämäkin tietäisi maailmankirjojen olevan sekaisin. Kerroin, että toimari oli käymässä asiakkaalla, ja mitä luultavimmin menisi sieltä suoraan kotiinsa. Todettiin siinä yhdessä, että eiköhän ukko ehdi päästä jyvälle tapahtumista asiakaskäynnin jälkeenkin. Siinä puhelun aikana ensimmäinen WTC:n torneista sortui.

Totesin puhelun jälkeen, että taidanpa lähteä kotiin seuraamaan ikäviä uutistapahtumia. Tuohon aikaan matkustin työn takia aika usein lentokoneella, ja muistan vielä kotiin ajaessani miettineeni, että saattavat nämä tapahtumat vielä heijastua lentokenttärutiineihin. Ja kyllähän ne sitten vähäsen heijastuivat.
 

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Mä olin duunissa silloin. Mulla oli radio päällä ja kuulin sieltä uutiset. Menin kahvihuoneeseen ja kerroin siellä olleille duunikavereilleni, mitä oli tapahtunut. Aikamoinen yleinen järkytys siitä syntyi siellä. Tulihan siellä ollleelta porukalta sellainenkin lausahdus, että onneksi ei tapahtunut Suomessa.
 

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yläasteella, iskut taisivat tosin tulla jo kun olin tullut kotiin. Suomen aikaa 16:00 alkoi ilmeisesti napsahdella?

Aika pysäyttävä päivä kyllä oli ja tv:tä ja netin uutisia tuli tiiviisti katsottua. Jos nyt en väärin muista, tätä aihetta ei kauheasti käsitelty koulussa jälkeisinä päivinä. Ihme juttu.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tarkimmat muistikuvat ovat jo haalistuneita, joten kaikista yksityiskohdista en kauheasti muista.

Yläastetta kävin tuohon aikaan ja koulusta olin tullut kotiin, kunnes rupesi tapahtumaan. Kanavaa en enää muista, että oliko se MSNBC (joka näkyi yleisesti suomalaisessa kaapeliverkossa tuolloin) vai joku suomalainen kanava, jonka kohdalla kanavasurfatessa tuli nuo tapahtumat ruudulle ja tuumasin, että mitä helvettiä tuolla tapahtuu. Faijan on mitä luultavimmin täytynyt tulla töistä kotiin juuri niitä aikoja, kun ensimmäinen kone oli jo osunut, koska sen muistan, kun hänelle huikkasin, että tulepas katsomaan mitä ihmettä täällä tapahtuu. Sen muistan, että ei ollut mistään saanut vielä tietää iskuista.

Ensimmäisen kohdalla mietittiin vielä, että voiko kyse olla jonkinlaisesta vahingosta. Sitten kun toinen törmäsi, niin siinä selvisi, että kyse ei voi olla mistään vahingosta. Sen verran tiukasti lähetyksen äärelle tuli nauliuduttua, että tuon toisen törmäyksen ja tornien sortumiset näin luultavasti televisiosta ihan livenä.
 
Viimeksi muokattu:

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Olin pelaamassa sählyä ja autuaan tietämätön koko iskuista, kunnes menin kotiin ja siellä telkkarissa pyöri pätkä, kuinka koneet iskeytyivät WTC:n torneihin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistan joo. Mä olin bussissa jossain Porvoon suunnalla kun radiosta kuulin.

Yllättävän moni täällä muuten kertoo olleensa loppupäivän uutisten äärellä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Mä olin duunissa silloin. Mulla oli radio päällä ja kuulin sieltä uutiset. Menin kahvihuoneeseen ja kerroin siellä olleille duunikavereilleni, mitä oli tapahtunut. Aikamoinen yleinen järkytys siitä syntyi siellä. Tulihan siellä ollleelta porukalta sellainenkin lausahdus, että onneksi ei tapahtunut Suomessa.

Minä olin muistaakseni kotona tuolloinkin. Kävin tuolloin lukiota ja olin varmaankin lukion ensimmäisellä luokalla. Vietin koulun lisäksi paljon aikaa nuoruudessani myös kotona ja kotosalla olin varmaan tuolloinkin. Eipä minulla ollut paljoa nuoruudessani kavereita, harrastuksia ja aika helppo arvata että ihan kotona olin.

Tosin en muista missä kohtaa kotoa olin kun sain tietää tästä asiasta. Se on toisaalta hassua sillä kun Suomi voitti maailmanmestaruuden 1995 niin muistan selkeästi että katseltiin veljeni kanssa finaali kodin yläkerrassa, vihreissä vanhoissa ja kulahtaneissa nojatuoleissa istuen.

Sen kuitenkin muistan tästä tapahtumasta että kuinka juntti ja varmaan paha ihminen olin ja suhtauduin asiaan aika välinpitämättömästi. Sieltä suustani tuli just kanssa että onneksi ei tapahtunut Suomessa ja ei siellä ulkomailla kannata reissata, just nyt se nähtiin taas. Sittemmin olen kyllä ymmärtänyt enemmän asian vakavuuden. Sitä en tiedä miksi nuoruudessani suhtauduin asiaan lähinnä olkia kohauttamalla ja ihmetytti miksi koulussa pidettiin asian vuoksi hiljainen hetki seuraavana päivänä ja muistan hyvin kuinka yksi luokkalainen alkoi itkemäänkin kesken hiljaisen hetken.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin kotona. Muistan avanneeni telkkarin kun faija kävi kertomassa. Sitten näki livenä kuinka toinen kone iskeytyi torniin. Hullua.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olin tuona päivänä Tampereella yliopistolla, koska olin juuri aloittanut opettajaopinnot. Kotiin tullessani koko karmeus alkoi paljastua ja loppupäivä menikin Kalevan kaupunginosassa uutisia katsellen. Muistan kyllä hyvin tuon päivän.

Itse olin aloittanut opinnot Turun yliopistossa. Oli tiistai, iskut tapahtuivat aamuyhdeksältä, Suomen aikaan neljän aikaan iltapäivällä eli varmaan joskus klo 16-17 aikoihin kuulin uutisen silloiselta tyttöystävältäni, jonka kanssa oli juuri muutettu yhteen. Loppuilta seurattiin televisiosta uutisia. Samana iltana ei ollut mitään opiskelubileitä, mutta jos olisi ollut, niin olisi jäänyt menemättä.

Sanoin jo tuolloin, että tämä saattaa olla meidän elämämme merkittävimpiä tapahtumia historian kannalta.

Täytyy muistaa, että tuolloin uutisten seuraaminen tapahtui pääosin TV:n kautta, itsellä ei vielä ollut nettiä kotona, älypuhelimista ei vielä edes unelmoitu.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olin kotonani, asuin silloin Turussa. Silloinen tyttöystävä soitti ja sanoi, että avaa telkkari, nyt on tapahtunut kauheita. Ei sitä meinannut heti tajutakaan.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Silloisessa opiskelijaboksissa olin, ja laiskana opiskelijana pelasin päivän luentojen ja sulkapallovuoron jälkeen kaikessa rauhassa Football Manageria (vai oliko se Championship Manager siihen aikaan). Sitten kaverini soitti että käännäpäs BBC:lle, siellä on molemmat tornit tulessa. Myönnettäköön etten silloin tiennyt millainen rakennus World Trade Center edes oli, mutta kyllä tilanteen vakavuus kävi aika nopeasti selville.

Aika moni muistaa nähneensä toisen koneen iskeytyvän torniin suorassa lähetyksessä. Ainakaan Suomen kanavilta sitä ei näkynyt (toki juuri oli aloittanut digikanava YLE24, jossa saattoi näkyä, mutta se oli varmasti todella harvoilla käytettävissä tuohon aikaan), sillä YLE näytti eduskunnan istuntoa ja Maikkari kaikessa rauhassa omia iltapäivälähetyksiään. Tuo BBC oli ainakin Oulussa näkyvistä kaapelikanavista ainoa, jossa suoraa kuvaa näkyi aika varhaisesta vaiheesta lähtien. Mitään nettistriimejä tuonaikaisilla yhteyksillä ei tainnut vielä olla edes tarjolla.

Tässä YLE:n ensimmäiset TV-uutiset tapahtuneen jälkeen: New Yorkin World Trade Center tulessa
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maikkari kaikessa rauhassa omia iltapäivälähetyksiään.
Ei se Maikkari kaikessa rauhassa näyttänyt iltapäivälähetyksiään, kun minä olin rupeamassa katsomaan Marienhofia, mutta Marienhof jäi välistä ja tuli Urpo Martikainen ylimääräisessä uutislähetyksessä ruutuun.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kuinkas vanha keskustelupalsta tämä jatkoajan on? Meinaan, että löytyisikö kyseisestä tapahtumasta live ketjua luettavaksi?
Toki löytyy.

Mä olin duunissa ja duunikaveri palaverista tullessaan kertoi ovelta että kone törmännyt WTC:iin. Eka reaktio "Älä nyt paskaa puhu". Hänellä kun oli (ja vieläkin on) tapana hieman huijata, silleen vilpittömästi kuitenkin.

Jatkoin duunia varmaan puolisen tuntia ja sitten ajattelin että käyn nyt kuitenkin netissä tsekkaamassa. No, netti silloin oli vielä mitä oli, niin mihinkään ei tietenkään vaivatta ja odottelematta päässyt. En jäänyt odottelemaan vaan suuntasin himaan telkkarin ääreen. Sieltä se sitten paljastui.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Töissä, olin noihin aikoihin it-alan kammottavassa suossa ja netistä rupesin seuraamaan - sitä en muista, että oliko noihin aikoihin jo uutisstreamejä vai katsoinko vain tekstiuutisia. Kun pyöräilin Tapiolasta kotiin Taka-Töölöön niin Kesärannassa oli poikkeuksellisesti poiliisivartio portin kohdalla.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Istuin autossa duunista kotimatkalla, kun Radio Cityn Njassa (muistaakseni) kertoi, että pienkone on törmännyt World Trade Centeriin. Ennen kuin ehdin himaan asti, kerrottiin että toinenkin lentokone on törmännyt. Kanavalla podettiin yleistä hämmästystä.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Ei se Maikkari kaikessa rauhassa näyttänyt iltapäivälähetyksiään, kun minä olin rupeamassa katsomaan Marienhofia, mutta Marienhof jäi välistä ja tuli Urpo Martikainen ylimääräisessä uutislähetyksessä ruutuun.

OK, en lähde kiistämään, mutta sen verran muistan, että siinä vaiheessa kun itse aloin seuraamaan tilannetta, niin molemmat tornit olivat tulessa ja BBC Worldilla ainoastaan näkemistäni kanavista oli seuranta päällä. Mielestäni Maikkarillakaan ei ollut vielä ylimääräisiä uutisia siinä vaiheessa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kun minä olin nuori, niin opiskelijat asuivat jopa soluasunnoissa. Sellaisessa asuin 11.9.2001.

Istuimme kämppiksen kanssa keittiön pöydän äärellä. Ulko-ovesta sisään tuli soluasuntomme kolmas asukki, silloin noin 45-vuotias Ylen toimittaja, joka siis opiskeli työnsä ohessa. Hän sanoi, että avatkaapas telkkari. Keittiössä oli rupuinen vanha matka-tv. Sen me avasimme.

Näinpä siis Ylen toimittaja henkilökohtaisesti minulle tämän uutisen äärelle opasti.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Yllättävän yksityiskohtaisesti porukka muistaa 20v wanhoja juttuja (missä tarkalleen oli, mitä söi tai mitä teki) tai sitten laitellaan vähän värikynää. No itse en muista missä tarkalleen olin, mutta koska oli tiistai niin varmaan töistä kotia tulossa ja ehkä autossa radiosta kuulin ensimmäiset uutiset tapahtuneesta. Kotona sitten telkusta illan aikana varmaan useamman kerran uutisista näki kuinka koneet osuivat ja tornit sortuivat. Vaikka tapahtui toisella puolella palloa niin kai tuo vähän mietitytti, että mitäs tästä etiäpäin....
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Oltiin juuri lähdössä järveltä kotiin äidin kanssa. Mökkitie oli poikki, kun rinne oli pettänyt. Piti odottaa suunnilleen tunti, että saivat korjaukset valmiiksi. Kotona oltiin sitten siinä viiden aikoihin iltapäivällä. Telkku auki lastenohjelmia varten, mutta siellä olikin joku "lentokonefilmi" menossa. Sitten se lentokone iskeytyi torniin ja toinen vähän myöhemmin toiseen. Aluksi oli vaikea uskoa, että se ei ollutkaan mitään elokuvaa. En ollut tuolloin vielä edes koulussa, mutta muistan kyllä tuon päivän ja ne kuvat iskeytyvistä lentokoneista ja tornien luhistumisista pienestä mustasta kuvaputkitelevisiosta katsottuna.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös