Missä olit 11.9.2001?

  • 15 956
  • 153

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nauttimasta hienosta ja aurinkoisesta säästä pelaamalla Perfect Darkia kaverin luona kunnes puhelin soi ja ryntäsin heti naapuriin kertomaan asiasta ukilleni ja töllö auki. Lisäinfon janoisena kevarilla kaasupohjassa kohti kotia ja CNN tulille.
 

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hahaa. En muuten enää muista missä olin ja mitä tein. Eikä sillä ole väliä.

Sitä vain välillä ihmettelen, että miksi ämerikan tuplatornin romahtamisesta pitää tehdä niin iso numero. Ovathan ämerikkalaiset itse tappaneet ties kuinka monta kertaa enemmän "vihollisiaan". Heidän vuotuisina pommituspäivinä ei kysytä, että missä olit silloin kun tapettiin niin ja niin monta arabia tai vietnamilaista tai tummaihoista tai keitä kaikkia vastaan ämerikkalaiset ovat ehtineetkään sotia ties minkä syyn vuoksi. Minulle yhdestoista syyskuu on normipäivä.
 

MusanMake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Suomi
Mulla oli vapaapäivä duunista, mutta olin muuten vaan käväisemässä työmaalla, kun pari juttua piti järjestää. Siitä menin sitten St. Urhos pubiin ottamaan parit kaljat ja siellä näin töllöstä että mitä oli tapahtunut. Livenä näin toisen koneen osuman myös. Kun lähdin Manskua pitkin rautatientorille päin kävellen, oli n. 100:n metrin välein maija passissa siinä kadun varrella. Vähän epätodellinen olo siinä tuli, että nytkö alkaa ne kolmannet isot bileet...
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Hahaa. En muuten enää muista missä olin ja mitä tein. Eikä sillä ole väliä.

Sitä vain välillä ihmettelen, että miksi ämerikan tuplatornin romahtamisesta pitää tehdä niin iso numero. Ovathan ämerikkalaiset itse tappaneet ties kuinka monta kertaa enemmän "vihollisiaan". Heidän vuotuisina pommituspäivinä ei kysytä, että missä olit silloin kun tapettiin niin ja niin monta arabia tai vietnamilaista tai tummaihoista tai keitä kaikkia vastaan ämerikkalaiset ovat ehtineetkään sotia ties minkä syyn vuoksi. Minulle yhdestoista syyskuu on normipäivä.

Tätä voi verrata siihen että miksi vanhemmalle sukupolvelle JFK:n murha oli niin iso asia, tapetaanhan valtionpäämiehiä vuosittain ympäri maailmaa. Tai kärjistettynä, miksi Estonian uppoaminen on niin Big Deal, tänäkin vuonna useampi sata on hukkunut Filippiineillä kun siellä keikahti laiva ympäri (ennenkuin kukaan tulee huomauttamaan, henkilökohtaisesti Estonia oli minulle Big Deal). Tai vaihtoehtoisesti, miksi 30.000 länsimaalaista sai suuremman huomion kuin 170.000 indonesialaista tsunamin uhria?

Ihminen kokee henkilökohtaisemmin asiat joihin hänellä on joku tuntuma, kokemus, muisto jne. Mielestäni tälläisen asian ihmetteleminen on itsensä muiden yläpuolelle nostamista.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Jäänyt varsin tarkkaan tämä päivä mieleen. Olin edellisenä päivänä ollut jossain hieman dokailemassa ja tuossa sitten yrittelin jo vähitellen saada uutta päivää kehiin.

Noh, satuinpa siinä sitten vilkaisemaan juuri sopivasti erästä irc-kanavaa johon kaveri copy-pastasi toiselta kanavalta kaverinsa viestin (kirjoitettu New Yorkista) noin 30 sekuntia ensimmäisen törmäyksen jälkeen jossa kerrottiin että WTC:hen on törmännyt jotain.

Noh, siinä sitten kaikki uutissivut netistä auki mutta mitään ei vielä kuulunut. CNN:ltä sitten tuli varmistus muutama minuutti myöhemmin ja televisio ja CNN auki. Siinä sitten kohtuu krapulakoomassa kavereiden kanssa kasattiin "kisastudio" kasaan. Kohtuu hiljaiseksi veti kun livenä myöhemmin näki kun toinen kone törmäsi. Nälkäkin tuli mutta pizzataksi pelasti.

Vieläkin muistan sen myötähäpeän tunteen kun YLE näytti piiiiitkään eduskunnan käytännössä tyhjää istuntosalia jossa oli meneillään joku kyselytunti tjsp. Luonnollisesti kaikki edustajat olivat siirtyneet television ääreen seuraamaan uutisia. Maikkari hakkasi ylen uutisoinnissa tuolloinkin 100-0.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koulusta kotiin, Ylen Teksti-tv auki ja siellä luki etusivulla ihan normaalilla otsikolla jotenkin että "Pilvenpiirtäjä liekeissä New Yorkissa". Ei mennyt montaakaan minuuttia kun otsikko vaihtui, myöhemmin illallahan koko tekstarin etusivu vilkkui ja välkkyi asiasta. Aika paljon tuli katseltua noita uutiskanavia siinä iltapäivän mittaan, kyllä se iltapäivä ja ilta on jäänyt mieleen varmaan aika lailla pysyvästi.
 

kekkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Leijonat, Vapaa Ukraina
Katselin koulupäivän jälkeen Nelosen esittämää Lontoo Liekeissä-ohjelmaa, kun ruudun yläreunassa alkoi sinkoilemaan tekstiä jossa kerrottiin lentokoneen törmänneen toiseen WTC:n torniin.
 
Olin World Trade Centerissä syömässä, kun kuulin tapahtuneesta. Tosin Helsingissä.

Taisi yksi suomalainen olla New Yorkin WTC:ssä, kun koneet törmäsivät. Paula oli armeijan käynyt lääkintämies, ja jäi jokisikin aikaa auttamaan vapaaehtoisena. Kehitteli noiden päivien aikana ilmeisesti Suomen suurimman matkapuhelinlaskun...

Itse olin yliopistolla, tsekkasin sähköpostit ja vilkaisin samalla tekstiteeveetä. Siinä kerrottiin muistaakseni pienkoneen törmänneen pilvenpiirtäjään ja rakennuksen olevan tulessa. Lähdin sitten kotia katsomaan CNN-kanavaa. Lähipäivät menivät sitten tiiviisti tapahtumia seuratessa, odotellen sitä kuinka kauan anti-amerikkalaisilta tyypeiltä kestää kehitellä pakollinen salaliittoteoriansa.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olutta maistamassa

Aijai. Nostin kylmää huurteista just huulille.. otin pitkän huikan.. koffia muistaakseni. Muistan erittäin hyvin, ohran maun voin melkein maistaa huulillani.

Tuoretta communicaattoria räpläsin duunin sauna-ilta oli alkamassa..nautin olutta ja seurasin maailman tapahtumia. Oli se aikaa, kun olin nuori ja vetreä.

Ruokana tais olla jotain perus saunamättöä...kermaperunaa ja joku "elefantin korva" leike. Meillä lähti tuolloin porukka aina kaupunkiin sauna-iltojen päätteeksi. Nykysin tahti hieman muuttunut.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Jostain syystä jäänyt mieleen että kyseessä oli perjantai päivä, en tosin ole varma.

Niin, itse muistelisin, että kyseessä oli tiistai tai keskiviikko. Tämän muistaminen johtui siitä, että olin itse juuri työkeikalla eräällä suomalaisella ydinvoimalaitoksella, joka muistuttaa ulkonäytöltään jossain määrin WTC-torneja, ollen tosin aika lailla matalampi.

Yhtä kaikki, en kiellä, ettenkö olisi huvitellut ajatuksella siitä, miltä näyttäisi, jos ko. voimalaitoksen seiniin oli mäjähdellyt koneita.

Illalla hotellissa tuli katseltua kyllä melko tiiviisti televisiota.

Täältä tähän
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Hahaa. En muuten enää muista missä olin ja mitä tein. Eikä sillä ole väliä.

En usko. Sille ei nyt voi mitään, että kyseinen tapahtuma oli jättiuutinen, jota ei voinut välttää mitenkään. Ei meikäläistäkään koskettanut joku Dianan kuolema henk.koht. tasolla mitenkään, enkä vieläkään ymmärrä vouhotusta ja kulttia hänen ympärillään. Mutta olisi naurettavaa väittää, etten muistaisi sitäkään uutista yhdistyneenä siihen, missä olin juuri silloin.

11.9.2001 olin istumassa hammaslääkärin tuolissa Forumissa, kun ensimmäinen kone törmäsi. Itse asiassa pääsin juuri veks ja kuulin jonkunlaisen maininnan hammaslääkärissä soineelta radiokanavalta. No, ajelin vähän ajan päästä himaan ja tarkkaan ottaen Kehä kakkosella ollessani Radio Cityn toimitus ilmoitti, että nyt on jotain helvetin hämmentävää tapahtumassa New Yorkissa. Ajoin himaan, tsekkasin Yleltä yllämainittuja tyhjiä käytäviä ja käänsin Maikkarille. Vaimo ja skidi tulivat hetken päästä ja siinähän se ilta vierähti. Jos viikonpäivää kysytään, muistaisin että se oli maanantai?
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Ihminen kokee henkilökohtaisemmin asiat joihin hänellä on joku tuntuma, kokemus, muisto jne.
Kyllä näinkin, mutta ihan puhtaan itsekkäästihän tällaista voi lähestyä.

Nythän WTC-iskuilla ei loppujen lopuksi ollut mitään vaikutusta suomalaiseen ja suomalaisen elintasoon tai turvallisuuteen, mutta 11.9.2001 minä ja moni muu pelkäsi puhtaasti itsensä takia, että mitä tästä tulee.

Kyllä tuossa tilanteessa oli aivan mahdollista, että tulee isot hulinat. Joko paljon laajempi ja totaalisempi sota, tai sitten yhdysvaltojen aseman heikentyminen, joka taas olisi saattanut maailmataloudessa keikauttaa asioita vähän uusiin asentoihin. Se, että USA on tuolla Irakissa sotinut, on aiheuttanut muutaman jenkin kuoleman, mutta pääosin sota lienee ollut esimerkiksi Suomelle korkeintaan yhdentekevä, miksi ei jopa meitä lännen läskimahoja hyödyttävä toimi.

Kun Bangladeshissa kuolee tuhat ihmistä maanjäristyksessä, niin se ei tarkoita, että irkkausrauhani ja tilille mätkähtävä massiivinen palkka olisi vaarassa, puhumattakaan vapaudesta tehdä asioita ilman, että natsakauluksella olisi siihen mitään sanottavaa.

Mutta tarvitaan vain yksi riittävän ison jehun päänahka pahaan aikaan, niin taas mennään, ja Happy Meal jää kesken silloin.
 

Rocco

Jäsen
Tiistai oli kyseinen viikonpäivä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Nythän WTC-iskuilla ei loppujen lopuksi ollut mitään vaikutusta suomalaiseen ja suomalaisen elintasoon tai turvallisuuteen, mutta 11.9.2001 minä ja moni muu pelkäsi puhtaasti itsensä takia, että mitä tästä tulee.

Tähän voisi kyllä todeta, että on vaikuttanut. Ei elintasoon tai yleiseen turvallisuuteen, mutta oletkos lentänyt viime aikoina? Samoin kaikenlaiset yleiseen turvallisuuteen ja valvontaan liittyvät vaatimukset viranomaisten taholta ovat lisääntyneet joko suoraan tai epäsuorasti terrori-iskujen vaikutuksesta.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Tähän voisi kyllä todeta, että on vaikuttanut. Ei elintasoon tai yleiseen turvallisuuteen, mutta oletkos lentänyt viime aikoina? Samoin kaikenlaiset yleiseen turvallisuuteen ja valvontaan liittyvät vaatimukset viranomaisten taholta ovat lisääntyneet joko suoraan tai epäsuorasti terrori-iskujen vaikutuksesta.
En ole koskaan ollut lentokoneessa. Mutta vaikka matkustelisinkin, niin pieni hintahan joku hankaluus lentokentillä tai kumihanska ahterissa on, kun vaarassa oli elintaso ja turvallisuus.

Tietenkin sitä voi pohtia, onko tässä myyty vapaus. Kokemus kuitenkin osoittaa, että ihmiset ovat valmiit tinkimään vapaudesta, kunhan itsellä menee paremmin. Voidaan syyttää jutkuja/ählämeitä ja rakentaa leirejä ja kerätä kultahampaita/öljyä. Mutta porsaanlihaa on pöydässä.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Jumbosta tulossa ja radiossa taidettiin mainita pienkoneen törmänneen WTC:hen juuri kun kaarroimme kotipihaan. Sitten sisälle ja tv auki ja siinä sitä tuli jokunen tunti hämmennyksen vallassa istuttua.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Jos viikonpäivää kysytään, muistaisin että se oli maanantai?

Se oli tiistai. Kännykässäni on kalenteri, joka näköjään ulottuu noin kauas taaksepäin.

Minä olin tuolloin ajelemassa autolla duunista kotiin. En muista mitä radiokanavaa silloin kuuntelin, mutta juontaja kertoi, että joku pienkone on tainnut New Yorkissa törmätä WTC torniin. Siitä alkoikin sitten melko herkeämätön uutisten seuranta.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tiistai kyllä. Olin vielä silloin edellisessä työpaikassani, jossa tehtiin myös lauantaisin töitä ja kyseisellä viikolla mulla oli keskiviikko vapaapäivä. Klo 17.30 olin vielä autuaan tietämätön koko tapauksesta. Olin tuolloin autossa about Eurajoen ja Luvian rajalla jossain tietyöruuhkassa ja kuuntelin Popedan "Ei oo valoo" c-kasettia autossa. Takana olevassa pakettiautossa joku mies puhui pitkää puhelua kännykkään. Ajelin vanhempieni luokse ja isäukko kertoi heti tämmöisestä tapauksesta kerrotun radiossa. Avasin teksti-tv:n, jossa etusivulla vilkkui keltaisella isoin kirjaimin pari otsikkoa aiheesta.

Sitten katselin melko tiiviisti uutisia loppuillan, mutta tietysti myös lämmitin saunan ja otin vähän alkoholia, koska oli tuo vapaapäivä edessä. Luin myös kausiennakkoja, koska SM-liigan alkuun oli aikaa enää 2 päivää (Ässillä 4).
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
edit. Turhana tietona sen verran että 12.9.2001 oli Helsingin Sanominen etusivulla uutinen. Edellisen kerran uutinen oli ollut käsittääkseni etusivulla useita kymmeniä vuosia aiemmin, ettei mentäisi jopa rauhansopimuksen kirjoittamiseen asti.
Tämä jäi hyvin itselleni mieleeni koska en muista milloin moista olisin ennen nähnyt. Olisiko kuvakaappausta kannesta jollain/jossain..?

Niin, ja kyseisenä päivänä olin lukiopäivän jälkeen lähikaupungin Anttilassa ostamassa uusinta NHL-sarjan peliä tietokoneelle, kannessa Mario Lemieux. Kotiin tullessani ehdin vielä tv:n äärelle ennen toista osumaa (kun vanhemmat olivat ensin informoineet asiasta).
 
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Itse asuin tuolloin pohjois nykissä (Rochester) ja olin tapahtumien aikaan 343 State Streetillä Kodakin pääkonttorissa palavereissa. Pikku hiljaa alkoi miitingit loppua ja kaikki kokoontui telkkareiden ääreen. Kaduille tuli myös päivän aikana lehtipojat myymään erikoispainoksia ihan kuin sota-ajan leffoissa konsanaan.

Jukka
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lukio oli alkanut elokuussa. Tulin koulusta kotiin ja rupesin katsomaan MTV3:lta Marienhofia. Ei tullutkaan Marienhof, vaan Urpo Martikainen ja ylimääräinen uutislähetys. Taisin nähdä sen toisen koneen osuman suorassa lähetyksessä, jos oikein muistan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Olin juuri aloittanut opinnot yliopistossa Joensuussa - taisi olla toinen viikko kun asuin kaupungissa ja livenä tuli sitä tiirattua. Tuntui epätodelliselta kaikkiaan, veli oli vieläpä muuttamassa jenkkeihin ja 2004 kun tuli itse siinä WTCn ympärillä tepasteltua niin mittakaava ja kaikki iski voimakkaasti - viereinen paloasema esim.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
9v olin sillon. Kotona.

Äiti oli jossain selkäleikkauksessa ja oltiin siskon ja isän kaa kolmestaan kotona. Itse sivuutin asian suht äkkiä koska "ainahan ulkomilla rähistään"

Muistaakseeni suomessa oli aamupäivä, joten ihmettelen miksi olin siihen aikaan kotona enkä koulussa.

Moneltakos Suomen aikaa ne uutiset lensi Suameen?

Edit. Mä oon muuten jo ihan vitun vanha...
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Istuin Hämeenlinnassa silloisessa Tawastia Bankissa kahvikupin ja röökin kanssa, ja katselin telkasta, että mitä helvettiä siellä tapahtuu...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös