Missä olit 11.9.2001?

  • 15 935
  • 153

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Olin silloin Ugissa ATK-kurssilla ja palannut jo Laitilaan ja ehtinyt käydä ulkona kun tulin kotiin, tarkoituksena syödä jotain ja avasin telkun ennen neljää. Kanavasurffailua ja päädyin CNN:lle. Luulin konetta aluksi pienkoneeksi ja joksikin onnettomuudeksi. Päätin sitten soittaa eräälle tutulle ja mainita siitä hänellekin. Loppuilta tulikin vietettyä telkun ääressä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Golfkentällä olin tietenkin, koska kyseessä oli kaunis syyskuinen päivä. Tullessani pois kierrokselta kaveri tuli kertomaan clubilla,että nyt on piru irti jenkkilässä. Se ilta meni sitten kyllä tiiviisti televisiota seuraillen. Eipä sieltä tosin paljon mitään muuta tullutkaan.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Olin armeijassa, kun lentokoneet ajoivat tornia päin. Kavereiden kanssa siinä sitten ihmeteltiin, että mitähän nyt tapahtuu. En osaa selittää täysin sitä tunnetta, mutta jotenkin se, että itse oli armeijassa toi tuohon hetkeen sellaisen näkökulman, että mitä jos joskus meidän lintukodossammekin näitä sattuu. No, toki se ajatus meni ohitse, koska Suomi ei nyt minään päällepäsmärinä ollut Yhdysvaltojen rinnalla, kuitenkaan. Vähän ironisesti joku totesi ihanasta komppanian vääpelistämme, että jokohan se pakkailee tetsaria ja tekee lähtöä Afganistaniin....

Mitään muuta ei tosiaan sinä iltana televisiosta tullut, ainakaan Ylen kanavilta.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Asuin tuolloin vielä vanhempieni luona Nokialla ja olin kaupassa töissä. Töistä päästyäni suuntasin Tampereelle tarkoituksena käydä Anttilassa ostoksilla.

Ajomatkalla silloin intissä ollut kaverini soitti että olinko tietoinen mitä oli tapahtunut kun komppaniassa oli levinnyt huhu jostain hyökkäyksestä Pentagonia vastaan. Tiedot eivät siis olleet kovin tarkkoja, lentokoneista ei ollut puhetta ja muutenkaan ei tuntunut olevan edes tietoa pitääkö juttu paikkansa.

Anttilaan päästyäni kävelin viihdeosastolle ja siellä n. 30 televisiota samalla seinällä näyttivät uutiskuvaa. Oli aika mieleenpainuva näky.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Ensin olin töissä ja sitten kotona, välissä toki autolla matkasin töistä kotiin. Jostain syystä jäänyt mieleen että kyseessä oli perjantai päivä, en tosin ole varma.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Oulussa Tulliväylän ja Rautatienkadun välisissä liikennevaloissa odottamassa valojen vaihtumista. Uskoin koko jutun olevan jotain mielikuvitustarinaa, kunnes näin uutiskuvia asiasta.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Intissä, tarkalleen ottaen jossain helvetin tärkeellä leirillä keskellä Sodankylän metsiä. Oltiin siinä vetämässä perinteistä sissimuonaa naamaan, kun ovelasti mettään puhelimen salakuljettanut tupakaverini soitti kaverille ja sen kautta kuultiin että WTC:t käryää. Ei oikein käsittänyt tilannetta siellä korvessa. Seuraavana päivänä sitten ihmisten ilmoille ja lomille. Telkkarin välityksellä sitten jälkijunassa katteli lähetyksiä ja kieltämättä naama venähti.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Minäkin olin silloin intissä ja sotkuun menossa ostoksia tekemään. Pisti merkille kun kahvilan puolella ei ollut juuri ketään vaan kaikki tuijottivat telkkaria vähän sivummalla. Pakkohan se oli sinne itsekin kammeta ja olla todistamassa tätä tapahtunutta. Kyllä kävi kaikenlaisia ajatuksia mielessä jos Suomeen jotain vastaavaa kävisi, varsinkin kun itsekin intissä samalla hetkellä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuona päivänä n. klo 15.45 Suomen aikaa, kun ensimmäinen kone osui, olin Raumalla Lukon toimistossa ostamassa kausikorttia alkavalle kaudelle. Sieltä menin kotiin, otin iltapäivätorkut. Tuolloin en vielä ollut uusimipia uutisia kuullut. Heräilin kuuden maissa ja mietin, että lähettääköhän Maikkari Speden Spelejä ollenkaan, kun itse Spede oli juuri edellisenä viikonloppuna poistunut keskuudestamme. Laitoin telkun päälle, mutta ei tullut Spelejä, vaan ylimääräinen uutislähetys. Siinä sitä menikin ilta töllöttimen ääressä hämmästellessä tätä tapahtumaa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kotkan edustalla Kirkonmaan kasarmilla nukkumassa päiväunia.. Kaverit tulivat sanomaan, että "Nykissä vähän mennyt paikkaa paskaksi" ja jatkoivat korttipeliä. Sodeen mennessä näkymä telkkarista oli jokseenkin pysäyttävä, kun Manhattan oli täysin savun peitossa molempien tornien sortuman jäljiltä. 11/9 on varmaan ainoita tälläisia missä-olit-silloin-päiviä mitä muista. Jäi mieleen.
 

H-katsomo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko 2004-2005, Napoli
Jura-vuoren huipulla Sveitsiä ja Ranskaa rajaavalla kiviaidalla istuskelin, kunnes sain kotosuomesta tekstiviestin "kolmas maailmansota?" Siitä paikasta alas Cexin kylään, jossa koitettiin saada paikalliset vaihtamaan joku vitun toto-ohjelma jollekkin uutiskanavalle, josta olisi nähnyt live-kuvaa. So what, tuumivat ranskalaispapat ja jättivät minut tekstareiden varaan.

Illemmalla sitten tarjoutui saumat CNN:n seuraamiseen.

Sikäli sijaintipaikkani oli tavallaan pelottava, että muistaakseni kyseisen tapahtuman jälkeen vielä noin muutaman päivän ajan spekuloitiin iskujen mahdollisesta leviämisestä myös vanhalle mantereelle. Siihen luonnollisesti Geneve tarjoaa monta potentiaalista kohdetta.

Ajeltiin 12.9.2001 USA:n Geneven suurlähetystön ohi ja näky oli kuin elokuvissa. Kartano oli suurinpiirtein maastoutettu ja noin komppanian vahvuinen G.I-joukko täydessä taisteluvarustuksessa valvoi ympäristöä.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Tianjinissa Kiinassa, baarissa nimeltä Ali Baba. Meni hetki, että ymmärsin mistä oli kysymys, joskin kiinalaisia ei tuntunut paljoa homma nappaavan muutoinkaan.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Olin tuolloin ajelemassa isän kanssa hävityn futismatsin jälkeen Raumalta kotiinpäin. Laitettiin Radio ihan rändömillä päälle, ja sieltähän alkoi melkoinen selostus.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Uutena fuksina taisin istua akateemisen urani ensimmäisellä luennolla, aiheena multimedia. Olisiko luento ollut neljästä kuuteen, sillä kipitin läpi aution Jyväskylän keskustan kohti linja-autoasemaa ehtiäkseni kuuden linja-autoon kohti tuolloista kotipaikkaani (tuolloin asema oli vielä Kauppakadun ja Harjun välissä). Kieltämättä ihmetytti jo tuolloin, kun vilkas keskusta oli typötyhjä.

Noh, linja-autossa tilanne valkeni, kun radiouutiset kuuluttivat tapahtuneesta. Linja-autossa jo istuvat tuntuivat pelottavan rauhallisilta, kieltämättä kävi mielessä onko päässä napsahtanut lopullisesti. Outoa vaikutelmaa terästi vielä uutisankkurin radioääni, joka oli korostetun tyyni ja rauhallinen, jolloin tilanteen epätodellinen luonne voimistui edelleen. Muut matkustajat tuntuivat kuuntelevan yhä jotain muuta ohjelmaa kuin minä. Välillä linja-auton meteli peitti alleen radion äänet, jolloin osa radio-ohjelmasta jäi hämäräksi.

Oikeastaan lopullisesti uskoin kuulemani vasta kun näin televisiosta WTC-iskut yhä uudelleen ja uudelleen. Toisaalta näky helpotti, toisaalta ei...
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Kuuntelin kotona Radio Mafiaa, jossa Olga K kertoi lentokoneen törmänneen WTC:hen. Nauratti, että kaikenmaailman kännisiä tai itsetuhoisia hölmöjä sitä päästetäänkin noita pienkoneita ohjaamaan. Hetken päästä tuli sana "matkustajalentokone" ja tulikin kiirettä telkun ääreen. Ylellä ei ollut vielä uutislähetystä menossa, mutta ruudun yläreunassa rullasi teksti, jossa annettiin ymmärtää uhreja olevan mahdollisesti jopa 50 000. Jonkun ajan päästä maikkarin puolella näytettiin suorana toisen tornin romahtaminen. Kyllä järkytti 17-vuotiasta.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Duunissa..
Järkyttävä tapahtuma.
Uutisen näin itseasiassa vasta kotiuduttuani.Taisi olla telkussa joku ylimääräinen uutislähetys aiheesta kun avasin teeveen.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
mutta ruudun yläreunassa rullasi teksti, jossa annettiin ymmärtää uhreja olevan mahdollisesti jopa 50 000..

Tämä oli kanssa silloin sillä hetkellä nähtynä se pysäyttävin juttu. Itse muistan, että puhuttiin +30 000 kuolleesta. Noh, jälkeenpäin suhteutettuttuna Kaksoisvirranmaan ja Afganistanin kuolleet pääsevät jo ylikin tuosta, mutta mitä ei Pyhä Ristiretki vaatisi? Unohtamatta Jumalan valitun kansan viime kesän toilailuja Libanonissa...
 

jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Duunissa oltiin, ja ensimmäisen koneen iskeydyttyä laitettiin tietenkin toimiston jättiscreeni päälle. Toisen koneen törmäyksen näki sitten livenä. Kyllä sitä ajatteli, että mitä helvettiä, ja jo silloin tiesi että maailma tulee muuttumaan.

Ja muuttuihan se.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kotonahan sitä. Ja vielä sopivasti TV:n ääressä. Tornit olivat kyllä jo sortuneet kun TV:n avasin ja teksti-tv:ltä uutisen näin. Loppuilta tuli kyllä seurattua tiivisti tapahtumia.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Kotona olin, koko ilta tuli katsottua CNN:ää.

13.9 lensin Frankfurtiin.

Koko Frankfurt am Mainin kenttä oli kuin hallittu kaaos. Pohjois-Amerikkaan lentävät koneet oli ympäröity sotilaiden ja muun armeijakaluston voimin, itse terminaaleissa matkustajia ohjattiin pahvilappusin. Uskomaton viikko. Yövyimme vielä Europaan keskuspankin välittömässä läheisyydessä, kaikenlaisia scenaarioita tuli mietittyä.
 

julle-jr

Jäsen
Olin lukion uskonnonkurssiin liittyen vierailulla Helsingin synagogassa. Juutalaiset olivat kauhuissaan kun uutiset tulivat julki, he olivat varmoja, että seuraavaksi rytisee Israelissa ja osa soittelikin sinne sukulaisille.

Itse en oikein tiennyt mitä ajatella, olo oli jossain määrin epätodellinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös