Joo kyllähän mä tiesi että mulle tullaan pitämään saarna mm. corsin puolesta ja kertomaan että +- tilasto ei kerro mitään. Jännästi kuitenkin sitä vielä käytetään melko yleisenä tilastona. Näin tekee esim. NHL, ESPN...
Ehkä Heiskanen tuon viime yön -5 jälkeen oli tyytyväinen peliinsä. Ehkä se "silmä" kertoi että homma oli hanskassa ja mokia ei tullut. Mun silmään kuitenkin osui tuo -5. Peliä en katsonut.
Polakin +- muuten +5 tämän kauden osalta ja Heiskasen tuo -15. Nää on varmaan sit kaikki ilman maalivahtia tyhjiin heitettyjä miinuksia, kuten Laineenkin tapauksessa aina vastataan? Polakin "kannattelussa" toki Miro tällä kaudella onnistunut kun Tsekki on plussalla ja +- lukema pakeista Starsin 3.paras.
Kerroin tossa corsin lisäksi kolme muuta tilastoa, jotka kertoo enemmän kuin +/-. SF% (osuus joukkueen vedoista pelaajan ollessa jäällä), SCF% (osuus joukkueen maalintekopaikoista pelaajan ollessa jäällä) ja GF% (osuus maaleista pelaajan ollessa jäällä, tämähän toki on käytännössä plusmiinus).
NHL ja ESPN ei ole mitään kummosia tahoja, kun puhutaan merkittävistä ja suuntaanäyttäväistä tilastoista, vaan ne tekee juuri normaaleille kasuaaleille katsojille helpostiymmärrettäviä "analyysejä" käyttäen helpostiymmärrettäviä tilastoja.
Yksi esimerkki +/- tilaston puutteista on esimerksiksi: Heiskanen on pelannut yli 130 minuuttia ylivoimalla, kun taas Polak on pelannut 3 minuuttia. Tämä on kaikki aikaa, jolloin niitä niin tärkeitä plussia ei voi saada. Polak taas on pelannut yli 200 minuuttia alivoimalla, kun taas Heiskanen 100. Tämä on kaikki aikaa, jolloin pelaaja ei voi saada niitä miinuksia, vaan pelkkiä plussia.
On paljon parempia tilastoja, joita katsoa eli jos tilastot kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti hypätä syvemmälle siihen maailmaan. Jos aamulla avaa, vain matsiraportin, se +/- sarake ei kerro paljoa ja voi pahimmillaan valehdella jopa pahasti.