Teos on melko vanha sillä se on julkaistu 90-luvun puolivälin hujakoilla,
Vuosi oli 1993.
Reilu parikymppisenä sällinä on vasta kirjat alkaneet kiinnostamaan meikäläistä, joten montaa opusta ei ole tullut luettua. Mitä nyt koulussa pakottivat. Tiki: Viiden Stanley Cupin mies voisi olla seuraava kirja jota voisin alkaa lukemaan. Iron Maidenista kertova Run to the hills -kirja kiinnostaa myös. Mitäs lukemista palstaveljet ehdottaisivat tällaiselle aloittelevalle lukijalle? Etenkin suomalaisista urheilijoista kertovat teokset kiinnostavat kovasti.
Tikkasesta kertova tekele ei yllä kovin suuriin taiteellisiin saavutuksiin, ja siinä on asiavirheitäkin ikävästi. Etenkin kirjan loppuosa keskittyy turhahkoon tilastoneppailuun. Mutta ei sen lukeminen haitaksikaan ole.
Meikäläinen luki parikymppisenä paljon Arto Paasilinnan ja Veikko Huovisen teoksia. Artsin tuotantoon tutustuminen kannattaa aloittaa tuotannon alkupäästä. Hänen otteensa kun on valitettavasti alkanut lipsua viimeisen reilun vuosikymmenen aikana. Hirtettyjen kettujen metsä, Ulvova mylläri, Onnellinen mies, Jäniksen vuosi, siinäpä omia suosikkejani. Operaatio Finlandia on erityisellä tavalla mielenkiintoinen: siinä kuvataan Suomen ja Ruotsin sotaa nykyaikana.
Huovisen tuotannossa Koirapojan mainitsema Veitikka on ehdoton, samoin eräs suomalaisen kirjallisuuden ehdottomista merkkiteoksista Havukka-ahon ajattelija. Suomessa ei muutenkaan tarvitse välttämättä lähteä merta edemmäs kalaan. Käännöskirjallisuudessa on aina se huono puoli, että suomennos ei vastaa koskaan alkuperäistä ajatusta tai tunnelmaa. Moni tietenkin vähintään väittää lukevansa teoksia alkuperäiskielellä, mutta omalla äidinkielellä kirjoitettuja kirjoja ei voita mikään käännös tai ulkomaan kielellä kirjoitettu romaani. Sitä mieltä minä olen, vai pitäisikö sanoa itse? Jotkut käännökset tietenkin ovat parempia kuin toiset, Harry Potterit on käännetty hienosti, samoin monet venäläiset klassikot kuten Saatana saapuu Moskovaan ja Kuolleet sielut.
Silti: luennassa tällä hetkellä ketjussa jo muutaman kerran mainittu Shlomo Venezian Sonderkommando. Eräs hyytävimmistä kohtauksista kirjassa on se, kun krematorion takapihalla kerätään altaaseen palavista ruumiista rasvaa, ja sitä lapioidaan tuleen liekkien ylläpitämiseksi.
Viimeisimmältä kirjastoreissulta lähti mukaan myös Kommunismin musta kirja, jonka lukemista olen suunnitellut jo useita vuosia.
No, pitäähän sekin vielä mainita, että lueskelen samalla myös Kalle Päätalon Hyvästi Iijoki -opusta...