Viestin lähetti JTK
Nyt on työn alla Iron Maiden kirja nimeltään Run to the hills. Suuri oli yllätykseni, kun kirjan sain ja totesin, että sehän on suomennettu. Yli 500 sivua tekstiä Maidenista ja suomeksi! Positiivinen yllätys tällaiselle kielitaidottomalle...
Huh huh... Pyrin jokunen vuosi sitten itsekin yliopistoon, ja samaa kirjaa olisi pitänyt päntätä. Totesin, ettei tuollaista paskaa viitsi kukaan lukea. Kävin kuitenkin koittamassa pääsykokeissa, joista sain miinuspisteitä! Sen jälkeen päätin ryhtyä insinööriksi.Viestin lähetti lejon
Työstössä tällä hetkellä, Pekkarinen & Sutela: Kansantaloustiede
Yliopiston pääsykokeisiin tulee valmistautua huolella ja hyvissä ajoin.
Niin, Raamattuhan koostuu 66:sta eri kirjasta, ja kirjoittajiakin on useita kymmeniä. Kannattanee lukea yksi kirja kokonaisuutena ja aloittaa Uuden Testamentin puolelta, näin ymmärtää oleellisen helpommin.Viestin lähetti Lätty
...jatkuvuusongelmia. Satunnaista lukijaa sen sijaan tyyli lähinnä ärsyttää.
[off topic]Viestin lähetti Lätty
Huh huh... Pyrin jokunen vuosi sitten itsekin yliopistoon, ja samaa kirjaa olisi pitänyt päntätä. Totesin, ettei tuollaista paskaa viitsi kukaan lukea. Kävin kuitenkin koittamassa pääsykokeissa, joista sain miinuspisteitä! Sen jälkeen päätin ryhtyä insinööriksi.
Viestin lähetti Sistis
Lällällälläälläää....
Itse olen 'lukenut' tuon kirjan kolmeen kertaan läpi ja saanut vihdoin tuon 'Johdatus kansantaloustieteeseen' läpi.
Kirja on paksu, kuin Raamattu, yhtä kiinnostava kuin puhelinluettelo ja sisältöä siinä on yhtä vähän kuin Futis-Forumissa.
Viestin lähetti sampio
Niin, Raamattuhan koostuu 66:sta eri kirjasta, ja kirjoittajiakin on useita kymmeniä. Kannattanee lukea yksi kirja kokonaisuutena ja aloittaa Uuden Testamentin puolelta, näin ymmärtää oleellisen helpommin.
Itselläni on tällä hetkellä menossa A. F. Airon elämäkerta Taipumaton Kenraali, seuraavana vuoroaan odottaa Sarjasen ja Kallosen Törni-elämäkerta Legenda.
Tuskaa tuottaa juu. Olen ihan mielelläni tavannut KELAn etuuksia läpi sosiaaliturvan kurssilla, puhumattakaan sosiaalialaan liittyvistä tärkeimmistä laista. Nekin meni. Mutta taloustieteen kurssi roikkuu edelleen. Kauppiksessa opiskeleva kaveri lupasi auttaa kyseisen kurssin kanssa kunnes kuuli että tuo on tenttikirjana...Viestin lähetti dude
Kaiken kattava perusopus kansantaloustieteestä, jossa asiat on selitetty kansantajuisesti, mutta silti riittävän laajasti, että kansantalouden perusjutuissa pysyy kärryillä.
Joo, pukki toi minulle samaisen opuksen viime jouluna. Ajattelin aloittaa uusintakierroksen tuon Legendan jälkeen.Viestin lähetti peruspata
Jos Törni-kirjallisuus viehättää, voin suositella J. Michael Cleverleyn kirjaa Lauri Törni-Syntynyt sotilaaksi. Se muistaakseni tuli markkinoille vähän ennen viime joulua, ja sainkin sen joululahjaksi. Oli aika mielenkiintoinen pakkaus.
Viestin lähetti sampio
Sarjasen ja Kallosen Törni-trilogian olen jo aiemmin lukenut, ja tuo Legenda taitaa perustua melko pitkälti siihen. S&K piirtävät Törnin luonteesta tarkemman kuvan ja yleensäkin keskittyvät kuvaamaan hänen elämänvaiheitaan välillä jopa pikkutarkasti. Cleverley puolestaan ei käy tapahtuma tapahtumalta Törnin elämää läpi, vaan keskittyy isompien kokonaisuuksien setvimiseen. Mielenkintoisia ja toisiaan täydentäviä opuksia kaikki tyynni. S&K pureutuu henkilöhahmoon, Cleverley Törnin elämään vaikuttaneisiin tapahtumiin. Pitänee hommata lukulistalle vielä muidenkin sankareiden versioita Törnistä.
Myös minä pidän Cleverleyn kirjaa kiinnostavampana kokonaisuutena. Cleverley käy lävitse vain todellisesti tapahtuneet tilanteet ja valottaa melko laajoja kokonaisuuksia niiden taustalla, esimerkiksi Törnin seikkailut Saksassa --> lyhyt oppimäärä SS:n historiaa jne. Kai sitä voisi kuvailla jonkin sortin makroelämäkerraksi.Viestin lähetti tony
Itse pidin Cleverleyn kirjasta ehkä enemmän, en osaa edes sanoa miksi mutta pysyi kiinnostavuus jotenkin paremmin yllä, vaikka tiesin kirjan sisällöstä jo aika paljon.
Petri Sarjasen Simo Häyhästä kertova Valkoinen Kuolema -kirjaa voin myös suositella, ikävä kyllä se on aika lyhyt aivan kuten Törni -trilogian osat mutta kiinnostava.Siitä löytyy myös muutaman kappaleen verran tarinaa Aarne Juutilaisesta, Marokon Kauhusta siis.
Viestin lähetti sampio
Myös minä pidän Cleverleyn kirjaa kiinnostavampana kokonaisuutena. Cleverley käy lävitse vain todellisesti tapahtuneet tilanteet ja valottaa melko laajoja kokonaisuuksia niiden taustalla, esimerkiksi Törnin seikkailut Saksassa --> lyhyt oppimäärä SS:n historiaa jne. Kai sitä voisi kuvailla jonkin sortin makroelämäkerraksi.
Kallonen&Sarjanen puolestaan värittävät tapahtumia välillä hyvinkin reippaalla kädellä. Kuten kirjoitin, he keskittyvät Törniin välillä hyvinkin pikkutarkasti (kapakkatappeluiden kuvaukset ym.), eikä kaikista tapahtumista taida olla faktatietoa olemassa kovin runsaasti... Törni-trilogia on kaiketi mikroelämäkerta, jos tällaisia termejä saan käyttää. Ehkä juuri tuo Cleverleyn kirjan faktoihin perustuminen tekee siitä itselleni mieluisamman, vaikka ihan luettava teos myös tuo trilogia/Legenda on.
Valkoisen Kuoleman lisäksi löytyy vielä "Tuntematon Rokka", Viljam Pylkkään elämäkerta. En paljon kirjasta muista, mutta kai se ihan ok oli, kun ei ole pahaakaan jäänyt mieleen.
Tarkistin nimen, kyseessä on Sarjasen kirjoittama "Teräsnyrkki".Viestin lähetti sampio
Sitten jommalla kummalla, Sarjasella tai Kallosella, on joku fiktiivinen kertomus suomalaisesta SS-jannusta, mutta se meni mielestäni hiukan överiksi. Tai sitten kuutisenkymmentä vuotta takaperin maassamme asui jotain Ryhmä-X:n supersankareita.