Ilmari Ahde
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Haukiputaan huorakuoro
Jukka Viikilä - Taivaallinen vastaanotto. Finlandia voittaja oli minulle, tyhmälle lukijalle, turhan älykäs kirja. Kehun silti, että antaisin itsestäni kultturellimman vaikutuksen.
Jos aiempi Abercrombie on maistunut, niin varmasti uppoaa myös seuraava trilogia. Erityisesti jos kaikki yksittäisetkin kirjat (Red Country, Best Served Cold, The Heroes) on ensimmäisen trilogian lisäksi lukenut, niin viittauksia edeltävien kirjojen tapahtumiin on mukavan paljon.Kirjastolla olisi nyt odottelemassa sentään Joe Abercrombieta, eli pääsen aloittamaan taas uuden pitkän (ja ainakin aiempien teosten perusteella hyvän) sarjan. Kyseessä siis Age of Madnessin ensimmäinen kirja "A little hatred".
Loistavat Vuodet "piilottaa" hienosti yhteytensä aiempiin ja on osa "mysteeriä". Koko saaga, joka Näkemiin Taivaassa alottaa on kyllä hienoa tarinankerrontaa... jatkoa odotellessaPierre Lemaitren Loistavat vuodet. Olen kehunut täällä aiemminkin, mutta tästä patongista on tullut oma suosikki.
En tiedä saako tämänkaltaisesta klassikosta näin sanoa, mutta minusta kirja oli paikka paikoin jopa hivenen tylsä.
Juu olisinkohan n vuosi sitten lukenut ensimmäisen trilogian ja syksyllä nuo yksittäiset joista viimeisen joutui tilaamaan omaksi kun ei kirjastosta löytynyt. Hyvällä mielihalulla kyllä tuota Age of Madnessia odotan.Jos aiempi Abercrombie on maistunut, niin varmasti uppoaa myös seuraava trilogia. Erityisesti jos kaikki yksittäisetkin kirjat (Red Country, Best Served Cold, The Heroes) on ensimmäisen trilogian lisäksi lukenut, niin viittauksia edeltävien kirjojen tapahtumiin on mukavan paljon.
Itselle ehdottomasti viime vuoden parhaimpia kirjoja tuo Age of Madness trilogia.
Ainoa Dostojevskin kirja, joka kannattaa kolmen luetun kirjan perusteella lukea, on Rikos ja rangaistus. Siinä on ensinnäkin alle 500 sivua, siinä on oikeasti kiinnostava juoni, se on koskettava eikä siinä uppouduta puhumaan paskaa samalla tavalla kuin Idiootissa ja varsinkaan tässä tiiliskivessä.Arvostan @alwahla sun sitkeyttä ja periksiantamattomuutta noinkin ylivoimaisen vastuksen edessä.
Itse en ole tuota lukenut ja alkaa tuntumaan etten tule koskaan edes yrittämään.
Karamazovin veljekset on vuosia odottanut hyllyssäni sopivaa hetkeä lukemiseen.No niin. Painajainen on ohi ja voin vihdoin keskittyä muihin asioihin.
Tuo yllä mainittu toimikoon johdatuksena lukemaani Dostojevskin möhkäleeseen nimeltä Karamazovin veljekset, jonka otin työn alle pari kuukautta sitten. Noina viattomina alkupäivinä vielä kuvittelin, että pystyisin kepeästi lukemaan kyseisen tiiliskiven runsaassa kuukaudessa, mutta sitten tuli koulu ja alati paheneva vitutus kirjaa kohtaan. Mikä sitten aiheutti vitutuksen?
Yksinkertaisesti sanottuna: saatananmoinen jaarittelu, jossa ei näkynyt päätä eikä häntää, vaan joka tuntui jatkuvan lähes loputtomiin. Oletin kirjan takakantta lukiessani, että pääsisin lukemaan jotain todella merkityksellistä romaania erinomaisine henkilöhahmoineen, kutkuttavine tarinoineen sekä näkemään sieluni silmin tuonaikaisen Venäjän maan melkein kuin silmieni edessä. Esimerkiksi Anna Karenina ja jopa toinen Dostojevskin tiiliskivistä eli Idiootti onnistuivat nimittäin siinä. Miten väärässä olinkaan ja miten monta kertaa olenkaan kironnut itseäni sen johdosta, että päätin aloittaa tämän kirotulta tuntuvat luku-urakan!
Kirjassa on siis päähenkilöinä hummaileva 50-vuotia isäpappa Karamazov, joka on onnistunut haalimaan itselleen varsin mittavan omaisuuden erityisesti koronkiskurina, sekä tämän kolme poikaa sekä yksi äpärä, jonka pappa sai aikaiseksi raiskattuaan paikallisen kylähullun. Nuorin poika, 20-vuotias Aleksei on poikakatraan kiltein ja samalla myös naiivein jäsen, joka on vuosikausia viettänyt munkkiluostarissa. Keskimmäinen poika on Ivan, joka on neljä vuotta Alekseita vanhempi ja jota kuvaillaan älykkääksi. Vanhin poika Dmitri on 28-vuotias ja kaikkein eniten hän muistuttaa isäänsä eli on sekoiluun ja kännäämiseen taipuvainen.
Jokainen noista edellämainituista tyypeistä pääsee kirjan sivuilla avaamaan sanaisen arkkunsa ja voi helvetti, miten paljon sitä tekstiä jokainen heistä suoltaakaan ulos. Kaiketi sen voi tulkita filosofiaksi, sillä se tuntui olevan Dostojevskin suosikkityylejä, mutta enimmäkseen se teksti, jota melkein 1100 sivulle on oksennettu, tuntuu täysin turhalta jargonialta ilman päätä tai häntää. Jokaisella päähenkilöllä tuntuu olevan jonkinlainen ruuvi löysällä, sillä he kaikki tuntuvat kilahtavan milloin mistäkin aiheesta, minkä jälkeen seuraa aina sovittelu, johon tuhrautuu taas muutama kymmenen sivua,
Kirjassa on kyllä juoni, jonka paljastan tässä heti, jotta muiden ei tarvitse kärsiä niin paljon kuin minä kärsin: äpärä tappaa isäpapan ja päättää lavastaa sen näyttämään vanhimman veljeksen tekosilta. Tuohon kutkuttavaan tilanteeseen päästään vasta jossain sivulla 600 tai jotain sinne päin, jonka jälkeen edessä on taas monta sataa sivua paskanjauhantaa ja isänmaallista hehkutusta äiti-Venäjästä sekä siitä, miten Jumalan valittu kansa venäläiset ovat. Vanhin veli tuomitaan murhasta karkoitettavaksi Siperiaan ja sen jälkeen itketään ja puhutaan taas pitkiä hienoja puheita vailla mitään sisältöä.
Kuten tästä purkauksesta voi päätellä, menetin hermoni sekä kiinnostukseni kirjaan kovin nopeasti aloitettuani sitä lukemaan, mutta koska olin päättänyt kahlata koko romaanin alusta loppuun, en palauttanut kirjaa takaisin kirjastoon ennen aikojaan. En muista, olenko koskaan kironnut niin paljon, kuin tätä kirjaa lukiessani ja tuo kiroaminen on johtunut nimenomaan siitä, että tarina eteni niin helvetin h-i-t-a-a-s-t-i, tekstin ja erityisesti turhan tekstin osuus oli niin tähtitieteellisen suuri, henkilöhahmot eivät herättäneet mitään mielenkiintoa ja kaikkein suurimpana syntinä oli Dostojevskin tapa kuvata lasten puhetyyliä.
Jos joku 13-vuotias pojankloppi jostain pikkukaupungista Jumalan selän takaa puhuu parikymppiselle miehelle (Alekseille) kuin joku saamarin 60-vuotias korkeakoulutettu jostain Pietarista, ollaan melkein science fictionissa. Tuo täysin epäuskottava asia sai minut monta kertaa harkitsemaan koko lukuprosessin keskeyttämistä, mutta en tehnyt niin, vaan purin hammasta ja toivoin painajaisen jossain vaiheessa päättyvän. Tuo hetki koitti vihdoin tänään eikä hetkeäkään liian aikaisin. Enemmänkin olisi avauduttavaa tästä massiivisesta pettymyksestä, mutta tässä olivat ne tärkeimmät syyt sille, miksi annan kirjalle niin surkean arvosanan.
*
P.S. Pahoittelut kirosanojen määrästä.
Itse olen tämän myös lukenut. Vaikka toki tämäkin oli paikoitellen hieman puuduttavaa luettavaa, oli tarina silti ihan mielenkiintoinen.Ainoa Dostojevskin kirja, joka kannattaa kolmen luetun kirjan perusteella lukea, on Rikos ja rangaistus. Siinä on ensinnäkin alle 500 sivua, siinä on oikeasti kiinnostava juoni, se on koskettava eikä siinä uppouduta puhumaan paskaa samalla tavalla kuin Idiootissa ja varsinkaan tässä tiiliskivessä.
Minulla on menossa Karl Ove Knausgårdin uusin Ikuisuuden sudet. Olen myös joskus lukenut @alwahla :n mainostaman Karamazovin veljekset, ja jos ei aika ole ihan kullannut muistoja, niin jälkimmäisessä tapahtuu enemmän ja vauhdikkaammin.Sama juttu kuin @Patarouva lla Karamazovin veljesten kanssa, vie hyllypaikan eikä ole kertaakaan ollut edes lähellä lukuvuoroa, @alwahla otti luodin minunkin puolesta. Voisi viedä opuksen kirjaston kierrätyshyllyyn, Fedorin toinen tiiliskivikynäily, Idiootti jääköön vielä Rikoksen ja rangaistuksen rinnalle.
Jaa mitä luen, Karl Ove Knausgårdin Aamutähti-sarjan kolmas osa, Kolmas valtakunta on käsittelyssä. Heikki Kännön uutukaisen Kädet kävin tänään käsiini hakemassa, Kännön aiempi, dostojevskimäinen murikka Jumalhämärä on vielä lukematta, vaan eipä tuo odotellessaan ole ruokaa pyytänyt.
Onko tuo mahdollisesti niitä kirjoja, jotka on alunperin julkaistu jonkin lehden jatkokertomuksena?Itse olen tämän myös lukenut. Vaikka toki tämäkin oli paikoitellen hieman puuduttavaa luettavaa, oli tarina silti ihan mielenkiintoinen.
Uskallan väittää että nykyään olis mahdotonta saada Karamazovin Veljeksen tyylistä tekstiä läpi missään voittoa tavoittelevassa kustantamossa, varsinkin tuollaista sivumäärää.
Olisi itseasiassa mielenkiintoista olla näkemässä kustannustoimittajan ilme kun eteen lyödään yli tuhat sivua tuollaista tekstiä ja vielä saatesanoilla, mitään ei ole varaa karsia, juoni kärsii muuten :D
Joo näin minäkin muistelisin, oli ilmeisesti aika yleinenkin tapa tuolloin julkaista näitä jatkokertomuksia lehdissä. jotkut niistä sitten koottiin kirjaksi asti ja toiset vain katosivat lehtien hävitessä.Onko tuo mahdollisesti niitä kirjoja, jotka on alunperin julkaistu jonkin lehden jatkokertomuksena?
Itse pääsin Rikosta ja rangaistusta jonkun sata sivua, kunnes totesin, että voin käyttää aikani paremminkin.
Minullakin tuo Karamazovin veljekset oli hyllyssä pitkään. Lopulta päädyin kuitenkin kuuntelemaan sen äänikirjana. Allekirjoitan kaiken viestistäsi. Oli suuri pettymys. Etenkin, kun tykkäsin aikanaan paljon Rikoksesta ja Rangaistuksesta.No niin. Painajainen on ohi ja voin vihdoin keskittyä muihin asioihin.
Tuo yllä mainittu toimikoon johdatuksena lukemaani Dostojevskin möhkäleeseen nimeltä Karamazovin veljekset, jonka otin työn alle pari kuukautta sitten. Noina viattomina alkupäivinä vielä kuvittelin, että pystyisin kepeästi lukemaan kyseisen tiiliskiven runsaassa kuukaudessa, mutta sitten tuli koulu ja alati paheneva vitutus kirjaa kohtaan. Mikä sitten aiheutti vitutuksen?
Yksinkertaisesti sanottuna: saatananmoinen jaarittelu, jossa ei näkynyt päätä eikä häntää, vaan joka tuntui jatkuvan lähes loputtomiin. Oletin kirjan takakantta lukiessani, että pääsisin lukemaan jotain todella merkityksellistä romaania erinomaisine henkilöhahmoineen, kutkuttavine tarinoineen sekä näkemään sieluni silmin tuonaikaisen Venäjän maan melkein kuin silmieni edessä. Esimerkiksi Anna Karenina ja jopa toinen Dostojevskin tiiliskivistä eli Idiootti onnistuivat nimittäin siinä. Miten väärässä olinkaan ja miten monta kertaa olenkaan kironnut itseäni sen johdosta, että päätin aloittaa tämän kirotulta tuntuvat luku-urakan!
Kirjassa on siis päähenkilöinä hummaileva 50-vuotia isäpappa Karamazov, joka on onnistunut haalimaan itselleen varsin mittavan omaisuuden erityisesti koronkiskurina, sekä tämän kolme poikaa sekä yksi äpärä, jonka pappa sai aikaiseksi raiskattuaan paikallisen kylähullun. Nuorin poika, 20-vuotias Aleksei on poikakatraan kiltein ja samalla myös naiivein jäsen, joka on vuosikausia viettänyt munkkiluostarissa. Keskimmäinen poika on Ivan, joka on neljä vuotta Alekseita vanhempi ja jota kuvaillaan älykkääksi. Vanhin poika Dmitri on 28-vuotias ja kaikkein eniten hän muistuttaa isäänsä eli on sekoiluun ja kännäämiseen taipuvainen.
Jokainen noista edellämainituista tyypeistä pääsee kirjan sivuilla avaamaan sanaisen arkkunsa ja voi helvetti, miten paljon sitä tekstiä jokainen heistä suoltaakaan ulos. Kaiketi sen voi tulkita filosofiaksi, sillä se tuntui olevan Dostojevskin suosikkityylejä, mutta enimmäkseen se teksti, jota melkein 1100 sivulle on oksennettu, tuntuu täysin turhalta jargonialta ilman päätä tai häntää. Jokaisella päähenkilöllä tuntuu olevan jonkinlainen ruuvi löysällä, sillä he kaikki tuntuvat kilahtavan milloin mistäkin aiheesta, minkä jälkeen seuraa aina sovittelu, johon tuhrautuu taas muutama kymmenen sivua.
Kirjassa on kyllä juoni, jonka paljastan tässä heti, jotta muiden ei tarvitse kärsiä niin paljon kuin minä kärsin: äpärä tappaa isäpapan ja päättää lavastaa sen näyttämään vanhimman veljeksen tekosilta. Tuohon kutkuttavaan tilanteeseen päästään vasta jossain sivulla 600 tai jotain sinne päin, jonka jälkeen edessä on taas monta sataa sivua paskanjauhantaa ja isänmaallista hehkutusta äiti-Venäjästä sekä siitä, miten Jumalan valittu kansa venäläiset ovat. Vanhin veli tuomitaan murhasta karkoitettavaksi Siperiaan ja sen jälkeen itketään ja puhutaan taas pitkiä hienoja puheita vailla mitään sisältöä.
Kuten tästä purkauksesta voi päätellä, menetin hermoni sekä kiinnostukseni kirjaan kovin nopeasti aloitettuani sitä lukemaan, mutta koska olin päättänyt kahlata koko romaanin alusta loppuun, en palauttanut kirjaa takaisin kirjastoon ennen aikojaan. En muista, olenko koskaan kironnut niin paljon, kuin tätä kirjaa lukiessani ja tuo kiroaminen on johtunut nimenomaan siitä, että tarina eteni niin helvetin h-i-t-a-a-s-t-i, tekstin ja erityisesti turhan tekstin osuus oli niin tähtitieteellisen suuri, henkilöhahmot eivät herättäneet mitään mielenkiintoa ja kaikkein suurimpana syntinä oli Dostojevskin tapa kuvata lasten puhetyyliä.
Jos joku 13-vuotias pojankloppi jostain pikkukaupungista Jumalan selän takaa puhuu parikymppiselle miehelle (Alekseille) kuin joku saamarin 60-vuotias korkeakoulutettu jostain Pietarista, ollaan melkein science fictionissa. Tuo täysin epäuskottava asia sai minut monta kertaa harkitsemaan koko lukuprosessin keskeyttämistä, mutta en tehnyt niin, vaan purin hammasta ja toivoin painajaisen jossain vaiheessa päättyvän. Tuo hetki koitti vihdoin tänään eikä hetkeäkään liian aikaisin. Enemmänkin olisi avauduttavaa tästä massiivisesta pettymyksestä, mutta tässä olivat ne tärkeimmät syyt sille, miksi annan kirjalle niin surkean arvosanan.
*
P.S. Pahoittelut kirosanojen määrästä.
Itse pääsin Rikosta ja rangaistusta jonkun sata sivua, kunnes totesin, että voin käyttää aikani paremminkin.
Taustalla "saattaa olla" myös mainitsemattomia seikkoja, kuten vaikkapa raskas työjakso, joka johti siihen, että eteneminen oli hidasta ja sitten piti aloittaessa palata pari sivua takaisin, jotta taas pääsi juoneen kiinni. Ehkä palaan kirjaan myöhemmin.Jotenkin hämmentävää lueskella tätä kritiikkiä, joka kohdistuu ihan siedettävän sivumäärän omaavaan romaaniin. Myönnän toki ensimmäisenä, että Dostojevski ja keveys ovat sanoja, jotka eivät koskaan esiinny samassa lauseessa, mutta onhan tuo Rikos ja rangaistus ihan eri maata, kun vertaa sitä esimerkiksi Idioottiin. Raskas kirja kuin mikäkin, mutta luulisi ihmisillä sen verran olevan taistelumieltä ja sitkeyttä, että kykenisivät tarttumaan tuohon haasteeseen.