Gabriel Garcia Márquezin Sadan vuoden yksinäisyys tuli juuri luettua, joten on aika arvostella se.
Ensimmäinen asia, joka ansaitsee kehuja, on kirjoitustyyli, sillä se kolahti minuun heti ensimmäisestä kappaleesta lähtien. Erikoinen ja mukaansatempaava tarinointi, jollaista en muista kovin montaa kertaa kohdanneeni, vaikka olen lukenut elämäni aikana satoja kirjoja. Juuri tuo eläväinen kirjoitustyyli on ehdottomasti kirjan parasta antia. Dialogeja on kirjassa yllättävän vähän, mutta tuo erikoisuus ei haitannut minun lukukokemustani ollenkaan.
Toinen positiivinen asia on tietenkin se, että kirjan myötä pääsi tutustumaan eteläamerikkalaiseen kulttuuriin höystettynä fantasia- ja satuaiheilla, sillä kuten tuli todettua muutama viikko sitten aloittaessani tämän lukuprojektin, oli kysymyksessä ensimmäinen eteläamerikkalaisen kirjailijan tuotos, jonka olen koskaan lukenut. Tämän puolen kirjailija toi vahvasti esille, kuin myös sen tuikitavallisen arjen, jota kolumbialaiset ihmiset elivät vuosisatoja sitten.
Sitten niitä huonoja puolia.
Joku palstalainen taisi jo tuolloin viikkoja sitten mainita henkilöhahmojen nimistä, joiden kanssa meni helposti sekaisin. Vaikka olinkin lukenut Sodan ja rauhan (kirjan, jossa on yli 500 henkilöhahmoa), oli tässä sukukronikassa ongelmana se, että useammalle sukupolvelle annettiin sama nimi, mutta onneksi netti tarjosi minulle apua Buendíojen sukupuun muodossa, jota tulikin luettua yhdessä kirjan kanssa.
---
Kaiken kaikkiaan kirja oli nautinnollinen lukupaketti, jota voi suositella oikeastaan kenelle tahansa. Kirjassa oli komediaa, draamaa, fantasiaa, toimintaa ja romantiikkaa sekä erotiikkaa, joten jokaiselle on jotakin.