Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

  • 650 432
  • 5 563

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Suunnilleen 20 sivua olen jo ehtinyt lukea Gabriel Garcia Márquezin Sadan vuoden yksinäisyyttä. Mielenkiintoiselta vaikuttaa ja tähän mennessä olen tykännyt kerronnasta.

Semmoinen huomio vaan tähän väliin, että kyseessä on pehmeäkantinen versio, mikä ei ole minusta kovinkaan hyvä ominaisuus kirjalle. Toki tuolloin kirja mahtuu pienempään tilaan, mutta minusta kirjan tulisi aina olla kovakantinen. Se tuo tietynlaista jämäkkyyttä ja kestävyyttä kirjaan ja vaikka kovakantiset kirjat ovatkin painavampia kuin kevytkantiset, ei minua henkilökohtaisesti haittaa kantaa painavaakaan kirjaa. Äänikirjat eivät edelleenkään ole minua varten, sillä haluan itse lukea kirjan enkä kuunnella, kun joku toinen lukee sen. Ainoastaan lapsena se oli mukavaa.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Äänikirjat eivät edelleenkään ole minua varten, sillä haluan itse lukea kirjan enkä kuunnella, kun joku toinen lukee sen. Ainoastaan lapsena se oli mukavaa.
Filosofisesti voisi kysyä, että onko äänikirjan kuunteleminen kirjan lukemista? Joo, itse puolustelen äänikirjan kuuntelemista mm. sillä, että enköhän minä ole jo elämässäni ihan riittävästi fyysisiä kirjoja lukenut. Kuitenkin päivittäin tulee luettua sitten kaikkea muuta, mm. kyllä myös fyysisiä kirjoja ja niistä joitain tiettyjä yksityiskohtia, ja lukutaitoni pysyy hyvin yllä. Oma lukutaitoni ei tuosta heikkene, jota monesti sanotaan olevan äänikirjojen kuuntelemisen huono puoli. Lapsilla ja nuorilla ehkä näin, mutta ei enää keski-ikäisillä. Äänikirjojen kuuntelemisessa on myös se hyvä puoli, että tulee kuunneltua kirjoja elämän sellaisilta osa-alueilta, joista en fyysisiä kirjoja lukisi. Äänikirjojen kuunteleminen sopii monenlaisiin arkisiin hetkiin laidasta laitaan.
 

Jotva

Jäsen
Petja Lähde ja hänen kirjansa Yksi neljästä oli minulle ihan uusi tuttavuus. Kyseessä on uuden sarjan ensimmäinen osa ja varmasti tulen lukemaan myös seuraavat osat, mikäli ne käsiini saan.
Hyvin rakennettu juoni ja kiinnostavat henkilöhahmot saivat lukemaan kirjaan pikavauhtia. Jatkoa odotellessa...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Lordiarya luen. Olen aiemminkin arvostanut Rollon hevihirmua, mutta nyt kunnioitan vielä enemmän. Kaikki se paska mitä ukko on käynyt läpi… Petolliset managerit, valehtelevat dokumentaristit, juopot muusikot, yhteistyökyvyttömät yhteistyökumppanit, Suomen kansa joka ensin dissaa, sitten jumaloi ja seuraavana vuonna vihaa, terveysongelmat, taloudelliset kusetukset… Jumalauta että mies on vaihtuvine taustamuusikoineen kyennyt menemään tuon kaiken läpi ja silti säilyttämään itsensä ilmeisen selväjärkisenä, työkykyisenä ja jopa innostuneena… Siinä on mallia ihan kenelle tahansa ja hatunnoston paikka.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pullopostia Seilin saarelta: Potilas numero 43

Susan Heikkinen kiinnostui pop-up museossa käydessään lasipullosta jonka ilmoitettiin löytyneen Seilin saarelta, mutta kukaan ei ollut sitä avannut tai tutkinut sisältöä. Tuo jäi Heikkisen mieleen ja hän saikin silloisen työnantajansa Suomen Kuvalehden kustantamaan pullon, tai oikeastaan pullojen sisällön. Niitä kun oli löytynyt kolme kappaletta metallisesta laatikosta. Pulloista paljastui, että niiden kirjoittaja oli Viipurin seudulta kotoisin ollut Saima Rahkonen. Pullot sisälsivät Saiman kirjoittamia lappuja jotka, hän oli jostain syystä piilottanut metalliseen laatikkon saarelle. Sisältö oli säilynyt hyvässä kunnossa ottaen huomioon ympäröivät olosuhteet. Tuon innoittama Heikkinen kirjoitti alkuun jutun Saimasta, mutta myöhemmin se laajeni kirjaksi. Kirja on koonnut Saiman elämän yhteen joten kuten oikeusasiakirjoista, lääkärien kirjoittamista mielentilatutkimuksista, raporteista sairaaloista, Saiman lähettämistä ja saamista jotka ovat säilyneet Pitkäniemen ja Seilin arkistoissa.

Kirja kertoo yleisemminkin suomalaisen yhteiskunnan muutoksesta 1900-luvun alkuvuosista aina 1950-luvun loppuun saakka. Mieleltään sairas henkilö, jonka mieli tylsistyi hänen laitostuessaan ja aina uusia terapia muotoja kokeiltiin. Koettiin nälkää, agressiota, rangaistuksia, huumausta ja kaikkea muuta. Ajatukset olivat hyviä mutta hoitokeinot jopa barbaarisia. Suosittelen kaikille.

Punainen nälkä: Stalinin sota Ukrainassa

Anne Applebaumin kirjoittama historiateos Holodomorin aikaisista tapahtumista ja siitä kuinka ei pitäisi olla epäilystäkään että kyseessä oli suunnitelmallinen kansanmurha. Kirja kertoo myös melko pitkällisesti siitä, millainen historia Ukrainalla on, miten se on aina ollut oma erillinen kansansa Venäjästä vaikka jo tsaarien aikana ukrainalaisten kansallistunnetta pyrittiin tukahduttamaan. Kiellettiin ukrainalaisten kieltenopetus kouluissa, ukrainan kielellä kirjoitettu kirjallisuus ja niin edelleen. Kieli ja kulttuuri säilyivät kuitenkin merkittävän osana maaseudun väestön elämää ja erilainen salainen kirjallisuus ja runot säilyivät käytössä vuosikymmeniä.

Ukraina oli osoittanut olevansa ongelmallinen alue Venäjän sisällissodan aikaan kun niin Makhnon mustat prikaatit kuin kansallismieliset ukrainalaiset joukot halusivat erota Venäjän ikeestä oli vallassa sitten tsaari tai työväen diktatuuri Leninin johtamana. Samoin pitkin 1920-lukua ukrainalaiset anarkistit, nationalistit ja sosialistivallankumoukselliset joita ei oltu vielä puhdistettu tai onnistuivat sitä välttelemään kapinoivat jopa aseellisesti kun de-kulakisointia aloitettiin ja vaativat vähintään ukrainan kielistä koulutusta. Tämä ei voinut jäädä Stalinin, Molotovin ja Kaganovitshin huomiotta kun he määräsivät että Ukrainan pitää tuottaa viljaa massiivisia määriä. Tuo jatkui siitä huolimatta että huonot sääolot aiheuttivat sadon menetyksen. Siemenviljaa jäi hädin tuskin käytettäväksi ja 1932 ihmisiä alkoi kuolemaan suuria määriä. Huonosti johdetut ja toimivat kolhoosit eivät pystyneet korvaamaan kulakien karkoitusten myötä kadonnutta tietotaitoa viljelystä. Ja kun Stalin 1933 suostui laskemaan sitä määrää mikä Ukrainan piti tuottaa viljaa ja muuta ruokaa siihen kuului kiero temppu. Korvauksena siitä että viljanottomäärää laskettiin vietiin paitsi se vilja mitä oli hädin tuskin tarpeeksi elättämään ihmisiä, vietiin myös kotieläimet, perunat, kaali kaikki mitä oli. Samoin puolueen toimijat ampuivat esimerkiksi koiria ettei niitä syötäisi. Miljoonia ihmisiä kuoli Ukrainassa. Samoin nälkää nähtiin Kazakstanissa alueilla jonne ukrainalaisia kulakkeja oli karkoitettu kuten myös Volgan rannoilla missä oli myös suuria määriä karkotettuja kulakkeja.

Jos kannibalismi ja loputon suru kelpaa tämä on kirja sinulle.

Gulag: Vankileirien saariston historia

Gulageista on kirjoitettu lukuisia historioita, mutta Anne Applebaum on kerännyt niistä merkittäviä osia yhteen ja koittanut selvittää mitä leireillä oikeastaan tapahtui. Kerrotaan varkaiden järjestöistä, poliittisten vankien kohtelusta, rangaistuksista ja tavoista joilla vangit tekivät yhteistyötä. Vaikka esimerkiksi Shalunov ja Solzhenitsyn ovatkin kirjoittaneet omista ja muiden kokemuksista niin nyt on luettavana kymmenien ellei peräti satojen ihmisten kokemuksia siitä miten vankilat muuttuivat Solovetskin leiristä kokonaiseksi saaristoksi, mielipuolisista projekteista joita Stalin ajoi ja ennen kaikkea siitä miten ei ollut niinkään väliä sillä oliko joku oikeasti syyllinen. Stalin oli päättänyt että orjatyövoimalla pystyy rakentamaan kaikkea jännää välittämättä ihmishengistä.

Yksi mielenkiintoisimpia asioita on se, että kun puhutaan gulagista se käsitetään kattamaan ajan 1920-luvulta Stalinin kuolemaan. On totta että tuolloin leirit olivat suurimmillaan, mutta se ei tarkoita että leirielämä olisi päättynyt siihen kun Stalin kuoli ja Berija sekä Hrustsov vapauttivat vangit. Ei suinkaan. Viimeiset työleirit lopettivat toimintansa vuoden 1986 lopulla. Toki ne eivät enää saavuttaneet merkittävää asemaa Neuvostoliiton taloudellisessa elämässä. Mutta orjatyöllä aloitettiin nikkelin kaivuu Norilskissa, Magadan perustettiin asemaksi jonka kautta kuljetettiin vankeja kaivamaan kultaa, Vorkuta on perustettu keskitysleirin hiilikaivoksen ympärille ja lukuisia muita kaupunkeja erilaisten muiden vastaavien toimipisteiden ympärille.

Raiskaukset, nälkä, kylmyys, vartijoiden julmuus, lukemattomat tavat aiheuttaa itselleen tai muille ruumiillisia vammoja. Yksi jäi mieleen. Nainen joka oli tullut raskaaksi ja halusi keskeyttää raskauden tunki sisäänsä lukuisia rautanauloja. Sen jälkeen hän istui ompelimossa kunnes veri virtasi valtoimenaan. Tai ihmiset jotka ompelivat silmiään kiinni, leikkasivat omaa ihoaan ja paistoivat lihan nauttien sen itse. Kaikki jotta pääsisivät sairaalaan eivätkä olisi leirillä. Eristyssellit joihin laitettiin ihmisiä jopa vuosiksi ja joissa ajauduttiin hulluiksi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ai niin piti vielä lainata Gulag kirjan epilogista pieniä pätkiä. Tässä tulee:

On hallitusten selvityksiä, hallitusten komissioita, julkisia anteeksipyyntöjä - mutta Venäjän hallitus ei ole koskaan harkinnut käyttävänsä mitään näistä vaihtoehdoista. Venäjällä on pidetty vain lyhykäinen, tulokseton Kommunistisen puolueen oikeudenkäynti mutta ei mitään avoimia totuuden julkistamistilaisuuksia, ei parlamentaarisia kuulemisia, ei mitään virallisia tutkimuksia Neuvostoliiton murhista, verilöylyistä tai leireistä.

Lopputulos: puoli vuosisataa sodan päättymisen jälkeen saksalaiset käyvät yhä säännöllistä keskustelua uhreille myönnettävistä korvauksista, muistomerkeistä, uusista natsihistorian tulkinnoista, jopa siitä, pitäisikö Saksan nuoremman polven ottaa harteilleen syyllisyystaakka natsien rikoksista. Puoli vuosisataa Stalinin kuoleman jälkeen ei Venäjällä ole käyty mitään vastaavaa keskustelua, koska menneisyyden muistot eivät ole olleet osa julkista keskustelua.
....
Aleksander Jakovlev, Venäjän rehabilitointikomission puheenjohtaja, ilmaisi tämän ongelman suoraviivaisemmin: "Yhteiskunta ei piittaa menneisyyden rikoksista", hän selitti minulle, "koska niin monet osallistuivat niihin." Neuvostojärjestelmä veti miljoonat ja taas miljoonat kansalaisensa mukaan monenlaiseen yhteistoimintaan ja myötäilyyn. Vaikka useat suostuivat siihen halukkaasti, myös muuten kunnollisisa ihmisiä pakotettiin kauheisiin tekoihin. He, heidän lapsensa ja lapsenlapsenlapsensa eivät välttämättä halua muistaa sitä nyt.
....
Mitä paremmin pystymme ymmärtämään kuinka eri yhteiskunnat ovat muuttaneet naapurinsa ja maanmiehensä ihmisistä kohteiksi, mitä enemmän tiedämme juuri niistä olosuhteista, jotka ovat johtaneet joukkokidutuksiin ja murhiin sitä paremmin ymmärrämme oman ihmisluontomme synkempää puolta. Tätä kirjaa ei ole kirjoitettu "jotta niin ei enää tapahtuisi", kuten klisee kuuluu. Tämä kirja on kirjoitettu, koska niin tapahtuu jälleen melko varmasti. Totalitaariset filosofiat ovat vedonneet voimakkaasti miljooniin ihmisiin ja vetoavat edelleenkin. "Objektiivisen vihollisen" tuhoaminen, kuten Hannah Arendt kerran ilmaisi, kuuluu jatkuvasti useiden diktatuurien perimmäisiin tavoitteisiin. Meidän on tiedettävä, miksi - ja jokainen Gulagin historian tarina, jokainen sen muistelma, jokainen dokumentti on palapelin pala, osa selitystä. Ilman niitä me vielä heräämme jonain aamuna tajuten, ettemme tiedä, keitä olemme.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
R.I.P. -ketjussa on Cormac McCarthya muisteltu useamman viestin voimin ja aihetta onkin. Juuri sain luettua toiseksi viimeisen kirjansa Matkustaja, Stella Maris on suomennettuna ilmestymässä syksymmällä. Suomennettu tuotantonsa on hyllyssä Veren ääriin kirjaa lukuunottamatta, mitä ei tietenkään enää löydä, jospa otettaisiin uusintapainos niin ostaisin sen kirkuen.

Kylmääviä tyyppejä osasi Cormac luoda, Anton Chigurh (ant on sugar) oli pelottava kaveri, mutta sukkaa kutova mummo Tuomari Holdenin ja joukkionsa rinnalla. Kirjoitustyylinsä ei ole helpommasta päästä, keskustelun seuraaminen on ajoittain hieman haastavaa kun ei mainita kuka on äänessä, päähenkilöilläkään ei ole aina nimeä, mutta kun jaksaa pysyä kyydissä niin olen päässyt hienoille matkoille. Välillä melko hurmeisia matkoja, mutta hienoja silti.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Hararin 21 oppituntia maailman tilasta sain luettua viime viikolla loppuun, ja sen myötä on "trilogia" paketissa. Kirjassa Harari siis käsittelee erilaisia nykyajan yhteiskunnallisia kysymyksiä. Viihdyin kyllä hyvin tämänkin teoksen parissa, vaikka toki Sapiens näistä se ykkönen itselleni on, kuten varmaan monelle muullekin.

Kirjastosta nappasin mukaan Frans de Waalin "Olemmeko riittävän älykkäät tunnistamaan, kuinka älykkäitä eläimet ovat", ja aika huikeaa tutkimustietoa tuo pitää sisällään. Tämän jälkeen sitten vuorossa Stephen Hawkingia.

 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä minun juhannuslukemiseni:

Hugh Howey: Hiekan poikki on itsenäinen jatko-osa Hiekka-kirjalle. Luin Hiekan joskus kun se ilmestyi suomeksi eli 2016, enkä oikein muista sitä kunnolla, mutta sen lukemisesta tämän alle olisi ollut hyötyä. No, eiköhän se tästä kun pääsee alkua pidemmälle. Hugh Howey tunnetaan yhdestä parhaista scifi-trilogioista eli Siilon saagasta.

Matt Haig: Kuinka aika pysäytetään
. En lue enää juurikaan fantasiaa, mutta nappasin tämän kirjastosta, koska takakanteen oli saatu itse Neil Gaiman sitä kehumaan.

Ja koska nämä kaksi eivät kuitenkaan riitä, tai jälkimmäinen voi osoittautua kehnoksi, niin minulla on pari pakollista Donna Leonin kesädekkaria ja yksi historiallinen romaani, Bernard Cornwellin Azincourt.
Eiköhän se näillä mene.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kun tuo itänaapuri toimittaa tragikomediaa ihmeteltäväksi, onpa sattunut sopiva kirja lukuvuoroon, kyseessä on Seeva Vuolle - Tiedustelijan päiväkirja. Päiväkirjamerkintöjä tuoreeltaan kun naapurin kanssa oli erimielisyyttä, yhdessä Seeva pohtii kaukonäköisesti miten käy kun rauha saadaan aikaan ja voi sanoa, että oikeassahan mies on ollut.

Lainaus päiväyksellä 17.7. 1941: ”Minä omasta puolestani lisäsin tähän vielä seuraavaa: varsinkin jos ihminen vieressään näkee toisen järjestelmän alaisuudessa elävien voivan hyvin, niin hän koettaa karistaa yltään sen, mikä on esteenä hänen hyvinvoinnilleen. Tosin ryssähän ei ole päässytkään vertaamaan omaansa muihin. Mutta luulen, että kun tämäkin ihmiskuntaa raastava sota päättyy ja jos rauhanehdot ovat kaikille kohtuulliset, niin uusi elämä alkaa ryssälläkin. Meistä itsestämme puhumattakaan. Joskin toiselta puolen minua epäilyttää, että ainakaan ryssä ei saa asioitaan koskaan kuntoon hallitsipa sitä kuka tahansa omistajana ja tämä taas riippuu siitä ”russkaja naturasta” [venäläisestä luonteesta]”.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sain ma 19.6. tekstiviesti noudettavana olevasta varauksesta, ja kävin sen hakemassa. Sitten sain ti 20.6. tekstarin varauksesta vuodelta 2018. Eilen huomasin, että minulla on noutamaton uudehko varaus, ei siis se vuonna 2018 varaamani kirja. Siitä en ollut saanut ilmoitusta.

Ei siinä mitään, jossain on päivitetty järjestelmiä tai ne sekoilevat muuten vaan kuumuudesta, ja minulle on liipaistu lähtemään joku vanha viesti. Mutta kun näytin tekstiviestit kirjastonhoitajalle, niin hän ei tasan suostunut ymmärtämään asiaa. Vanhemmassa viestissä näkyy pelkkä 19.6. varaus. Uudemmassa näkyy se ja v. 2018 varaus. Lopulta minulta loppui rautalanka kesken.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Tuomas Kyrön - Aleksi Suomesta tuli juuri loppuun. Hieno teos ja samalla aika surullinen.

Lukijan / kuuntelijan mietittäväksi jää, minkätakia palkkasotilaat sotivat, jos ajatusmaailma on kuitenkin sotaa vastaan ?
 

Jotva

Jäsen
Max Seeckin Loukko oli nyt ensimmäinen kyseisen kirjailijan teos, jonka luin. Varmaan olisi pitänyt lukea samaan sarjaan kuuluvat kirjat ensin, mutta kyllä tämä meni ihan erillisenäkin.
Hetki piti tunnustella alussa kirjoittajan tyyliä, mutta loppujen lopuksi ihan hyvä trilleri.
 

axe

Jäsen
Lordin Lordiary-kirjaa on kehaistu yhtyeen kanssa suunnilleen samaa nimeä kantavassa omassa ketjussa, mutta kehaisenpa silti minäkin. En oo mikään fani ja ihan järkyttävän kokoinen järkäle kirjaksi oli vähän luotaan työntävä, mutta onneksi tartuin kuitenkin. Mää kyl tykkään, kun taiteilija kertoo kunnolla ja yksityiskohtaisesti asiansa eikä hymistele, hyssyttyle ja kaunistele.

Mistä tuli mieleen toinen Kiss-fani, jonka musiikki ei juurikaan puhuttele, mutta jonka oman bändihistoriansa dokumentointi Jeppiksissä ja Rollossa on ollut erinomaisen mukavaa luettavaa tässä vuosien varrella. Siis Tommi Liimatta ja Absoluuttinen nollapiste. Ja sieltähän on muutaman viikon kuluttua tulossa lisää rockumenttia Tampereen vuosista.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Gabriel Garcia Márquezin Sadan vuoden yksinäisyys tuli juuri luettua, joten on aika arvostella se.

Ensimmäinen asia, joka ansaitsee kehuja, on kirjoitustyyli, sillä se kolahti minuun heti ensimmäisestä kappaleesta lähtien. Erikoinen ja mukaansatempaava tarinointi, jollaista en muista kovin montaa kertaa kohdanneeni, vaikka olen lukenut elämäni aikana satoja kirjoja. Juuri tuo eläväinen kirjoitustyyli on ehdottomasti kirjan parasta antia. Dialogeja on kirjassa yllättävän vähän, mutta tuo erikoisuus ei haitannut minun lukukokemustani ollenkaan.

Toinen positiivinen asia on tietenkin se, että kirjan myötä pääsi tutustumaan eteläamerikkalaiseen kulttuuriin höystettynä fantasia- ja satuaiheilla, sillä kuten tuli todettua muutama viikko sitten aloittaessani tämän lukuprojektin, oli kysymyksessä ensimmäinen eteläamerikkalaisen kirjailijan tuotos, jonka olen koskaan lukenut. Tämän puolen kirjailija toi vahvasti esille, kuin myös sen tuikitavallisen arjen, jota kolumbialaiset ihmiset elivät vuosisatoja sitten.

Sitten niitä huonoja puolia.

Joku palstalainen taisi jo tuolloin viikkoja sitten mainita henkilöhahmojen nimistä, joiden kanssa meni helposti sekaisin. Vaikka olinkin lukenut Sodan ja rauhan (kirjan, jossa on yli 500 henkilöhahmoa), oli tässä sukukronikassa ongelmana se, että useammalle sukupolvelle annettiin sama nimi, mutta onneksi netti tarjosi minulle apua Buendíojen sukupuun muodossa, jota tulikin luettua yhdessä kirjan kanssa.

---

Kaiken kaikkiaan kirja oli nautinnollinen lukupaketti, jota voi suositella oikeastaan kenelle tahansa. Kirjassa oli komediaa, draamaa, fantasiaa, toimintaa ja romantiikkaa sekä erotiikkaa, joten jokaiselle on jotakin.

****
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Seuraavana lukuvuorossa on pitkästä aikaa Steinbeckia eli Eedenistä itään. Leffa on nähty ja erinomaiseksi todettu ja koska kyseessä on yksi suosikkikirjailijoistani, ovat odotukset pirun korkealla. Vakaa usko on siihen, että en tule pettymään.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Aloin eilen lukemaan Martti J. Karin ja Antero Holmilan kirjoittamaa kirjaa "Miksi Venäjä toimii niin kuin se toimii".
 

Spire

Jäsen
Lordin Lordiary-kirjaa on kehaistu yhtyeen kanssa suunnilleen samaa nimeä kantavassa omassa ketjussa, mutta kehaisenpa silti minäkin. En oo mikään fani ja ihan järkyttävän kokoinen järkäle kirjaksi oli vähän luotaan työntävä, mutta onneksi tartuin kuitenkin. Mää kyl tykkään, kun taiteilija kertoo kunnolla ja yksityiskohtaisesti asiansa eikä hymistele, hyssyttyle ja kaunistele.
Tuli tartuttua tähän kirjaan itsekin. En ole yhtyeen fani, vaikka Get Heavysta tykkäsin sen ilmestyttyä. Olin silloin ala-asteella. Pari vuotta myöhemmin julkaistu kakkosalbumi ei enää napannut, kuten eivät myöhemmätkään teokset. Euroviisuvoitto oli tietty silti siisti juttu.

Aloin lukemaan lähinnä siksi että minua kiinnostivat musiikkibisnekseen (levy-yhtiöt yms.) liittyvät asiat ja toissijaisesti bändin jäsenten väliset kahnaukset ja henkilökemiat. Halusin myös tietää että minkälainen ihminen jaksaa tehdä hirviöheviä vuodesta toiseen. Mielestäni sainkin tähän vastauksen ja se oli juuri sellainen kuin oletinkin. Täytyy myöntää että tyylini vastaisesti pikakelasin joitain kohtia jotka eivät niinkään kiinnostaneet.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Aloin eilen lukemaan Martti J. Karin ja Antero Holmilan kirjoittamaa kirjaa "Miksi Venäjä toimii niin kuin se toimii".
Eilen sain luettua tämän teoksen kyseiset kirjoittajat käyvät läpi Venäjän historiaa aina sen alusta nykypäivään ja kertovat, miten Venäjän strateginen kulttuuri ja taktinen totuus on ilmennyt eri ajanjaksoina. Suosittelen lukemaan!
 

Shakey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä ketju onkin taas unohtunu, mutta tossa silmään sattui, niin lisätäänpä tälläinen japanilaisen dekkaristi Keigo Higashino:n "Namiyan puodin ihmeet"

Joku sitä suositteli ja olipa hieno monitasoinen tarinankerronnallinen kirja

Namiyan puodin ihmeet on myyty jo 12 000 000 kappaletta. Se on myös voittanut arvostetun japanilaisen Chuo Koron -kirjallisuuspalkinnon. Muut suomeksi ilmestyneet "Uskollinen naapuri" joka ei sillain säväyttänyt erityisesti ja "Myrkyllinen liitto" jota en ole lukenut, mutta varmaan täytyis.

"Namiyan puodin ihmeet" ei ole dekkari, vaikka arvoituksia siinäkin on, ja muutama pikkurikollinenkin.

Takakansi määrittelee teoksen ”palapelimaiseksi romaaniksi, jossa on sydäntä, yllätyksiä ja ripaus taikaa.” Allekirjoitan
Tämän postauksen innoittamana varasin kirjastosta "Namiyan puodin ihmeet" ja sain sen nyt luettua. Täytyy kyllä kompata @Tarinankertoja sanoja, oli hieno ja hyvän tuulen kirja. Kiitokset vinkistä!
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kesken ovat Hannah Arendtin kirjat Totalitarismin Synty ja Eichman Jerusalemissa. Viimeisimmän päivtyksen jälkeen tullut kulutettua:

Johanna Holmström Sielujen saari

Fiktiivinen, mutta todellisuudesta ammentava tarina Seilin saaresta ja sen asukkaista. Vähän tuli eksyttyä saaren historiaan aiemmin kesällä joten tämä oli hyvää jatkumoa sille.

Barbara W. Tuchman Elokuun Tykit

Klassikko jota voi osaltaan kiittää siitä, että Kuuban ohjuskriisi ei päättynyt traagisesti. John F. Kennedy oli lukenut tämän kirjan ja jakoi kopioita kaikille kenraaleilleen ja toivoi heidän ottavan mallia siitä miten vältetään maailmansota sen sijaan että koitetaan näyttää kovalta ja ajaudutaan tilanteeseen jossa miljoonia kuolee kommunikaation puutteen takia. Itse kirja ei tuonut minulle juuri mitään erityisen suurta määrää uutta tietoa, mutta se syventävänä se toimi.

Oscar Wilde Dorian Grayn muotokuva

Kirjallisuuden klassikko ja on helppo ymmärtää miksi. Kauniisti kirjoitettua tekstiä, tietoa siitä miten jotkut ehkä ajattelivat maailmasta, turhamaisuudesta miten narsismi ja ikuinen nuoruus on enemmän kärsimystä sekä tunneköyhyyttä. Myöhemmin toki enemmän tai vähemmän loppuun kaluttu aihe nykyisessä mediassa, mutta ei tätä pidä rangaista siitä hyvästä että muut ovat tätä kopioineet.
 

Kyle

Jäsen
Sue Black: Kaikki mitä jäljelle jää. Elämänkerta oikeusantropologi Sue Blackista joka tutkii ruumita ja ihmisen jäännöksiä päivittäin. Kirjassa on paikoin aika hurjiakin ja yksityiskohtaisesti kerrottuja tapauksia hänen uransa varrelta, kun Black muistelee uraansa. Kirjan parasta antia on itselleni ainakin kerronta ja sellainen hänelle hyvin realistinen ja myötätuntoinen tapa kohdata kuolemaa.

Veikkaan, että uppoaa myös true crimen ystäville vaikka kerronta tapahtuu vähän normaalia poikkeavammasta vinkkelistä.
 

redpecka

Jäsen
Kirjallisuus on ehkä hienoin ilmaisun keino. (On musaa ja veistämistä tietenkin) Hyvä että äänikirjaakin nykyisin.

Rikos ja rangaistus taitaa edelleen olla viimeinen minkä luin. Silloin kun vielä jotain näin.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tästä ketjusta bongattuna Lemaitren Näkemiin taivaassa ja Tulen varjot luettu. Tulen varjot oli hieman parempi ja kolmas osa varauksessa. Ihan hyviä kirjoja, mutta jotain jäi puuttumaan. Sapkowskin Narretumin ensimmäisen osan luin myös. Ihan kelpo kirja, hieman samoja piirteitä kun Noituri sarjassa, mutta pysyi sentään kasassa. Noituri sarja olisi tarvinnut tiukan kustannustoimittajan joka olisi vedellyt korville ja kirjoituttanut uudelleen ja/tai poistattanut ylimääräistä kuonaa. Etenkin kolme viimeistä hajosi välillä ihan totaalisesti ja meni periaatteen puolelle lukea ne loppuun. Nyt pitäisi taas keksiä luettavaa kun se kolmas Lemaitre loppuu. Välillä voi lukea historiaa tms ja sitten kaivaa joku dekkari väliin. Kyllä lukeminen on kivaa puuhaa.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luin Jonathan Hickmanin ja Mike Huddlestonin scifi-sarjakuvan Decorum (Image, 407 sivua). Visuaalisesti todella näyttävä teos, eikä tarinakaan ole hassumpi.
Tähtivaeltajablogissa sitä on kehuttu mm. näin:

Jonathan ”East of West” Hickmanin käsikirjoittama ja Mike Huddlestonin kuvittama Decorum (Image) on graafisena taideteoksena heittämällä vuoden 2022 komein sarjakuvatapaus. Isossa koossa julkaistu, noin 400-sivuinen opus ottaa kaiken ilon irti erilaisista kuvitustyyleistä. Skaala on uskomattoman laaja, ja vaihtelu on tarinankerronnan kannalta jopa perusteltua.
Kokonaisuutena Decorum on huumaava sarjakuva, jonka visuaalinen loisto hakee vertaistaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös