Mulla on pari eri "linjaa" kirjoja menossa. Työmatkoilla kuuntelen autossa äänikirjoja, yleensä vanhoja klassikoita ja kotona iltaisin luen vähän laajemmalla skaalalla mitä huvittaa.
Äänikirjapuolella nyt edellinen loppuun saatettu oli Alessandro Manzonin The Betrothed. Italialaisia kirjoja on tullut luettua hyvin vähän, oikeastaan vain Danten Jumalainen näytelmä tulee mieleen. Manzonin kirja oli ihan menevää tekstiä, vaikka aikaansa tyypillisesti välissä oli aika keksimällä keksittyjä vaikeuksia ja uskonnollista paatosta. Ehkä mielenkiintoisin osa kirjasta oli kuvaus Milanosta mustan surman aikaan, jota oli hyvä verrata nykyajan tapahtumiin
Nyt äänikirjana menossa toinen tiiliskivi, eli Dostojevskin The Brothers Karamazov. Tykkäsin aikanani Rikos ja rangaistus - teoksesta, mutta tämä on kyllä ollut pettymys. Pitkäveteisiä tarinoita, itseään toistavia keskusteluja, todella kärjistettyjä henkilöitä jne. Ei jotenkin iske. Osasyynä on kyllä lukija, joka vetää kaiken ylidramaattisesti. Osaa. Olla. Aika. Ärsyttävää. Pidemmän. Päälle. Sitten oikeasti dramaattisissa kohdissa menee jo koomisen puolelle tulkinta.
Perinteisessä formaatissa olen viime aikoina lukenut Dan Simmonsin Olympuksen ja Michael Cunninghamin The Hoursin. Olympus on scifisaagan jatko-osa, jossa aina pätevä Simmons sekoittaa antiikin mytologiaa, kaunokirjallisuuden helmiä ja korkealentoista spekulaatiota tulevaisuuden teknologioista. Simmons on mulle ennestään tuttu ja turvallinen viihdyttäjä, mutta The Hours taas vain sattui käteen. Kolmessa eri aikalinjassa kerrotaan kolmesta eri naisesta ja näiden kohtaamista ongelmista. Nopealukuinen kirja, teksti vähän sekavaa, mutta loppujen lopuksi ihan hyvä kokemus.
Nyt sitten päätin hetken mielijohteesta lukea Rosa Liksomin Hytti numero 6. Kertoo nuoren naisen junamatkasta Neuvostoliiton halki, enempää en oikein osaa vielä mielipidettä muodostaa.