James Ellroy: Muistoja pimeästä.
Voisinpa melkein sanoa, että tämä on raadollisin muistelmateos jonka olen koskaan lukenut. James Elroy - kuuluisa dekkarikirjailija - käy armottomasti punatukkaisen, eli äitinsä, ja isänsä kimppuun mutta vieläkin armottomampi hän on kirjoittaessaan itsestään ja aivan lapsuudesta alkaen.
Kirjassa hän käsittelee äitinsä Jean Ellroyn (Geneva Hilliker) selvittämätöntä seksuaalimurhaa ja hänen suhdetta äitiinsä, mikä paikoin oli hyvinkin seksuaalisesti värittynyt ja lapsena hän ajoittain suoranaisesti himoitsi äitiään. Ja aikuisena hän kuvaa suhdettaan äitiinsä ja sitä kuinka hän haluaa saada selkoa äidistään ja sitä kautta itsestään. Tavallaan hänen halunsa löytää murhaaja ja selvittää äitinsä seksuaalimurha on paikoin jopa maanista ja pakkomielteistä työskentelyä, armotonta sellaista.
Toisaalta hän kuvaa kirjassaan osuvasti suhdettaan isäänsä, valheelliseen sotasankariin, jonka onnistui manipuloida poikansa äitiään vastaan ja kenties tässä on syy suorastaan maaniselle pakolle selvittää äitinsä murha. Suhde isään on hyvin hienojakoinen, sittemmin kiero ja suorastaan armoton. Isä saa kuulla kunniansa armottoman poikansa suulla.
Mutta jos isää ja osin äitiä käsitellään armottomasti niin itseään, varastelevaa, kännäävää, huumehöyryissä elävää ja kaikesta mahdollisesta piittaamatonta lintsaria eli itseään hän käsittelee armottomimmin ja samalla rehellisimmin. Harvoin saan lukea niin armotonta ja samalla rehellistä tilintekoa elämästään. Kuinka, ulkopuolisen mielestä, sekopäinen kiinnostus murhiin - kuten Black Dahlia ja oma äiti, väkivaltaan ja roskakirjallisuuteen myöhemmin jalostui kaiken muun sekoilun jälkeen loisteliaaksi kirjalliseksi uraksi. Kuinka hän ensimmäiset vuosikymmenet sekoili ja eli totaalisessa päihdyttävien aineiden muodotamassa loukussa ja maanisuuden vallassa luki ja luki rikoksista, pulp kirjallisuutta sun muuta ja sitten tarttui kynään itse.
Ainoa ihiminen joka kirjassa saa jotakuinkin inhimillisen kohtelun on Stoner, mutta hänestä en kerro tämän enempää. Ottakaa selvää!
vlad.
Voisinpa melkein sanoa, että tämä on raadollisin muistelmateos jonka olen koskaan lukenut. James Elroy - kuuluisa dekkarikirjailija - käy armottomasti punatukkaisen, eli äitinsä, ja isänsä kimppuun mutta vieläkin armottomampi hän on kirjoittaessaan itsestään ja aivan lapsuudesta alkaen.
Kirjassa hän käsittelee äitinsä Jean Ellroyn (Geneva Hilliker) selvittämätöntä seksuaalimurhaa ja hänen suhdetta äitiinsä, mikä paikoin oli hyvinkin seksuaalisesti värittynyt ja lapsena hän ajoittain suoranaisesti himoitsi äitiään. Ja aikuisena hän kuvaa suhdettaan äitiinsä ja sitä kuinka hän haluaa saada selkoa äidistään ja sitä kautta itsestään. Tavallaan hänen halunsa löytää murhaaja ja selvittää äitinsä seksuaalimurha on paikoin jopa maanista ja pakkomielteistä työskentelyä, armotonta sellaista.
Toisaalta hän kuvaa kirjassaan osuvasti suhdettaan isäänsä, valheelliseen sotasankariin, jonka onnistui manipuloida poikansa äitiään vastaan ja kenties tässä on syy suorastaan maaniselle pakolle selvittää äitinsä murha. Suhde isään on hyvin hienojakoinen, sittemmin kiero ja suorastaan armoton. Isä saa kuulla kunniansa armottoman poikansa suulla.
Mutta jos isää ja osin äitiä käsitellään armottomasti niin itseään, varastelevaa, kännäävää, huumehöyryissä elävää ja kaikesta mahdollisesta piittaamatonta lintsaria eli itseään hän käsittelee armottomimmin ja samalla rehellisimmin. Harvoin saan lukea niin armotonta ja samalla rehellistä tilintekoa elämästään. Kuinka, ulkopuolisen mielestä, sekopäinen kiinnostus murhiin - kuten Black Dahlia ja oma äiti, väkivaltaan ja roskakirjallisuuteen myöhemmin jalostui kaiken muun sekoilun jälkeen loisteliaaksi kirjalliseksi uraksi. Kuinka hän ensimmäiset vuosikymmenet sekoili ja eli totaalisessa päihdyttävien aineiden muodotamassa loukussa ja maanisuuden vallassa luki ja luki rikoksista, pulp kirjallisuutta sun muuta ja sitten tarttui kynään itse.
Ainoa ihiminen joka kirjassa saa jotakuinkin inhimillisen kohtelun on Stoner, mutta hänestä en kerro tämän enempää. Ottakaa selvää!
vlad.