Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

  • 654 281
  • 5 578

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Anthony Beevorin Taistelu Espanjasta meneillään.

Aiemmin luettuna samalta kirjoittajalta:
- Berliinin taistelu 1945
- Stalingrad
- Taistelu Kreetasta
Huomasin Hesarista, että Beevorilta on tulossa suomeksi yleisteos Toisesta maailmansodasta. Pitänee ottaa tutkintaan. Vaikka aiheesta on kirjoitettu kaikki mahdollinen, on Beevor sen verran raskaan sarjan tekijä että kannattanee katsastaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nobel-voittaja Mario Vargas Llosan uusin teos Keltin uni on menossa. Kirja kertoo irlantilaisen Roger Casementin puuhista hänen toimiessaan englannin konsulina ensin Belgian Kongossa ja sitten Perussa, jossa kummassakin paikassa hän toi päivänvaloon eurooppalaisten valloittajien pöyristyttäviä julmuuksia. Näiden komennusten jälkeen hän alkoi puuhailla Irlannin irrottautumista Englannista, mistä touhusta ei sitten päätä silitelty.

Vargas Llosalle tyypilliseen tapaan yksityinen ja yleinen yhdistyvät mielenkiintoisella tavalla ja tietty humaanius välittyy eikä kirja edes tyydy olemaan mikään luettelo erilaisista hirmuteoista. Myös hienosti jälleen kerran leikitellään aikatasoilla todella mehukkaalla tavalla.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sinuhe Egyptiläisen sain lopultakin hommattua ja luettua, olihan se uskomattoman hieno teos.
Ja mikä hienointa, se ei ole edes Waltarin paras. Seuraavaksi sitten Turms-kuolematon tai Ihmiskunnan viholliset.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Luin Tuomas Kyrön "Mielensäpahoittaja"-kirjan n. 3 viikkoa sitten. Ihan hauska ja ajatuksia herättävä kirja nykymaailman menosta, yli 80-vuotiaan näkökulmasta, johon Kyrö kirjassaan lähes virheettömästi eläytyy. Vain yksi kauneusvihe kirjassa on, mutta en sitä paljasta. Tuomas tietää kyllä itse ja kustannustoimittaja, että mikä juttu ei kuuluisi kirjaan.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuli luettua Liksomin palkittu Hytti nro 6. Tykkäsin. Liksomhan kuvaa loistavasti ympäristöä, joskus ehkä vähän liiankin runsassanaisesti mun mieleen. Mut kokonaisuudessaan ihan kelpo teos. Eräs tuttavani on matkustanut noilla alueilla aikoinaan ja hän ei pitänyt kirjasta. Hän totesi, että Liksom maalaa kaiken liian mustaksi, että ihmiset ovat toisenlaisia kuin kirjassa, jotka tapasi matkoillaan. Noh, ihmisiähän on varmasti moneksi, kuten meilläkin, joten ehkä hänelle ei sitten sattuneet kirjan kaltaiset henkilöt kohdalle. Uskottavantuntuisesti Liksom heidät on kuitenkin mun silmissä kuvannut, sen kummemmin vaikka en asiaa tunnekaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Taas kun olin kk Thaimaassa reissulla rinkan kanssa ja rinkassa 7 kirjaa jotka luin matkalla. (paino varmaa 2-3 kiloa) näin joka paikassa ihmisiä lukulaitteden kanssa. Aloin sitten miettimään asiaa ja vaikka lukulaite ei anna kirjan "tuntua" päätin sitten kovana lukijana hommata sellaisen. Laitteessa on niin monta plussaa jos vaikka matkustamista miettii... paino, kirjojen helppo saatavuus matkoillakin jos loppuu luettava kesken jne.
Pitkään mietin ja luin arvosteluja ja tänään lähti sitten Amazonista Kindle releineen tilaukseen. Viikon päästä voin kirjoittaa lyhyen arvostelun kunhan ehdin testailemaan laitetta ja lukea vähän.
Muilla kokemuksia e-mustetta käyttävistä laitteista?
 

MacInnis

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Kärpät, Shefki Kuqi
Tuli luettua ruotsiksi tuo Zlatanin elämäkerta. Kaikille jalkapalloa seuraaville suosittelen kirjaa. Kirjaa lukiessa käsitys herrasta muuttui, hän ei olekaan k*sipää niin kuin median välityksellä syntynyt käsitys on ollut. :)
Kirjanhan pitäisi tässä lähiviikkoina ilmestyä myös suomeksi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tuli luettua ruotsiksi tuo Zlatanin elämäkerta. Kaikille jalkapalloa seuraaville suosittelen kirjaa. Kirjaa lukiessa käsitys herrasta muuttui, hän ei olekaan k*sipää niin kuin median välityksellä syntynyt käsitys on ollut. :)
Kirjanhan pitäisi tässä lähiviikkoina ilmestyä myös suomeksi.
Zlatan taitaa olla Esa Tikkasen lisäksi ainoa henkilö maailmassa, josta on kirjoitettu enemmän kirjoja kuin hän itse on lukenut.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Huomasin Hesarista, että Beevorilta on tulossa suomeksi yleisteos Toisesta maailmansodasta. Pitänee ottaa tutkintaan. Vaikka aiheesta on kirjoitettu kaikki mahdollinen, on Beevor sen verran raskaan sarjan tekijä että kannattanee katsastaa.

Jos II maailmansodasta vielä jotain uutta näkökulmaa pystyy esittämään, niin ehkä se on juuri Beevor joka sen voi tehdä. Hänellä on kyllä taito yhdistää draama ja sotastrategia niin että tapahtumiin pystyy eläytymään. Vähän samaan muuten pystyy myös Heikki Ylikangas (erit. teokset Nuijasota, Tie Tampereelle ja Romahtaako rintama?).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itselläni on tällä hetkellä luvussa Imbi Pajun dokumentaarinen kirja "Torjutut muistot". Kirjassa siis käsitellään Viron Neuvostomiehityksen aikaa ja kerrotaan useita tuon ajan tavallisten ihmisten kohtaloita.

Kirja on nyt puolivälissä, ja täytyy kyllä kehua teosta. Äärimmäisen kiinnostavaa tarinaa eteläisen naapurimme historiasta. Myös Suomea käsitellään melko paljon. Varmastikaan kirjaa ei voi pitää mitenkään absoluuttisen tarkkana historian lähteenä, mutta ei sitä sellaiseksi ole tarkoitettukaan. Nimensä mukaisesti se on enemmänkin muisteluteos.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Lee Childin Reacher kirjoja suosittelen kyllä kaikille! Ahmin ne parissa viikossa loppuun.
 

Jack Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Barcelona, HJK
Lee Childin Reacher kirjoja suosittelen kyllä kaikille! Ahmin ne parissa viikossa loppuun.

Itsekkin olen kyseisen herran kirjoja lukenut, ja oikein yllätyin kuinka paljon tykkäsin. Ottaen huomioon etten yleensä jaksa lukea vastaavanlaisia teoksia, ainakaan kauhean usein. Aiheet eivät ole kirjoissa kauhean kummoisia(usein aika samankaltaisia), juonikaan ei ole usein ainakaan järisyttävän hyvä, mutta silti ne toimii! Kirjoitustyyli on hyvää ja mukaansa tempaavaa. Child kertoo sopivan seikkaperäisesti asioista saaden ne kuulostamaan uskottavilta. No ei niistä sen enempää, yllättävä hyviä. :)

Itse luin viimeksi Ken Folletin Taivaan pilarit. Paksu kuin perkule, mutta silti kirjan lähetessä loppuaan sitä toivoi että sivuja tulisi lisää... Onneksi minulla on lukematta lähes yhtä paksu jatko-osa (maailma vailla loppua). Suosittelen!
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sähkökatkon aikana ei voinut muuta tehdä kuin alkaa lukea muutaman vuoden takaista joululahja kirjaa, Jarkko Sipilä - Prikaatin kosto. Puolessa välissä ollaan, eikä vaikuta miltään klassikolta. Luetaan loppuun, kun kerran alotettiin.
 

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
Ei kukaan niin nopea voi olla.. :) Vai voiko?
On niitä kuitenkin ainakin se 15 kirjaa (suomeksi ilmestynyt)...

No jos kaikki kerralla niin enarit paukkuu heinäsirkalla kevyesti :-)

Joululahjaksi saatu Linnoitus kesti kolme iltaa...
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Tasa-arvo ja hyvinvointi ("The Spirit Level") - Richard Wilkinson, Kate Pickett

Kyseessää yliopiston pääsykoekirja.... On kyllä omalla tavallaan ihan mielenkiintoinen
 

PokerJoker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Joululahjaksi saatu Mike Monroen elämänkertakirja on nyt laitettu luettujen pinoon ja suosittelen oikein lämpimästi muillekin tuota. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, että onko tuo Hanoi Rocks - All Those Wasted Years, lukemisen arvoinen teos? Niin ja toinen mikä kiinnostaa on tuo Steven Tylerin kirja. Pari musiikkiaiheista kirjaa olen lukenut jo englanniksi, joten tuo Tylerin kirja ei pitäisi olla mikään ylitsepääsemätön este.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
No nyt pääsee vastaamaan otsikon molempii kysymyksiin lainauksella.

Lee Childin Reacher kirjoja suosittelen kyllä kaikille! Ahmin ne parissa viikossa loppuun.

Mä sain myös joululahjaksi 3 kpl noita Reachereitä, joista ensimmäinen oli Painostaja. Olin aikaisemmin lukenut Tappajan ja se oli ihan hyvä, joten tää Painostajan totaalinen paskuus tuli yllätyksenä. Miten kukaan kehtaa kirjoittaa tarinan, minkä kaikki juonenkäänteet arvaa ekasta lauseesta ja mikä on täynnä kliseitä? No, toivottavasti ne kaks muuta olis Tappajan tasoisia, nimiä en kyllä tähän hätään muista.

E: Wikipediaa selattuani, johtuiskohan tasoero tosta 1. ja 3. persoonan tuomista seikoista?
Lee Child – Wikipedia

Tuli luettua Liksomin palkittu Hytti nro 6. Tykkäsin. Liksomhan kuvaa loistavasti ympäristöä, joskus ehkä vähän liiankin runsassanaisesti mun mieleen. Mut kokonaisuudessaan ihan kelpo teos. Eräs tuttavani on matkustanut noilla alueilla aikoinaan ja hän ei pitänyt kirjasta. Hän totesi, että Liksom maalaa kaiken liian mustaksi, että ihmiset ovat toisenlaisia kuin kirjassa, jotka tapasi matkoillaan. Noh, ihmisiähän on varmasti moneksi, kuten meilläkin, joten ehkä hänelle ei sitten sattuneet kirjan kaltaiset henkilöt kohdalle. Uskottavantuntuisesti Liksom heidät on kuitenkin mun silmissä kuvannut, sen kummemmin vaikka en asiaa tunnekaan.

Tää oliki joululahja nro. 2 ja aloittelin sitä ton Reacher-katastrofin jälkeen. Tuntuu kyllä todella lupaavalta ja jotenki sopii neuvostaihmisen sielunmaisemaan. Itse en ehtinyt Neuvostoliitossa käymään, joten vaikea sanoa oliko elämä tuollaista. Jälkeenpäin hieman ollu tekemisissä pensasvenäläisten kanssa ja niihin toi ihmiskuvaus kyllä sopii.
 

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
Olin aikaisemmin lukenut Tappajan ja se oli ihan hyvä, joten tää Painostajan totaalinen paskuus tuli yllätyksenä.

Lee Child – Wikipedia

.

Lopeta Reacher katastrofi tähän yhteen ja lue 61 tuntia tai Kovemman kautta.

Tai jos tyylistä pitää niin ehkäpä mielestäni paras on parivaljakko Robert Ludlumilta;
Ekaksi Mataresen merkki (1979) ja heti perään Matarese tuho (1997).

Ekan oon lukenu aina uudestaan muutaman vuoden välein ja aina se on yhtä maaginen jännäri, toinen ei ehkä yhtä hyvä ku eka mutta...
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
John Ajvide Lindqvistin teos "Kultatukka, tähtönen" on tällä hetkellä työn alla. Tajusin vasta äsken lukeneeni sitä jo yli 200 sivua kun rupesin lueskelemaan unta odotellessa tuossa joskus. Siitä hieno teos, etten ole vieläkään lainkaan varma, mitä siitä vielä paljastuu ja miten syvälle lopulta mennään.

Kirjailijaa aiemmin lukeneena osasin kyllä melkein jo arvatakin asian kun löysin kirjan kirjaston hyllystä. Tiesin aiheen lukiessa että nyt tuli kirja, joka saattaa ottaa haltuunsa. Tietty realismin ja fantasian yhdistelmä kirjallisuudessa on aina mielenkiintoista ja sen se kaveri osaa.

Monella on ehkä jotain havaintoa Stephen Kingin niistä kirjoista, missä kaveri on kirjoittanut psykologisempaa tekstiä. Tätä kirjailijaa on pariin otteeseen pohdittu uudeksi Kingiksi, mutta kaukana siinä, koska kaveri pieksee Kingin tarinat sillä, että teksti on jo ensisijaisesti jotenkin erikoisella tavalla piinaavaa monesti. Siitä hämmentävää, että monesti mitään ei ns. tapahdu mutta lukiessa kuumottaa jotenkin. Toimii ehkä parhaiten rannikkoseudun asukeille.
 
Viimeksi muokattu:

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Löytyykö Vietnamin sotaa käsittelevää kirjallisuutta suomeksi? Yhden kirjan olen lukenut, enkä muista sen nimeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös