Mainos

Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 827 515
  • 6 767
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kielten opiskelu on kulttuurista omimista mitä pahimmassa määrin eli rasismia. Toisaalta on etnonationalistista käyttää vain omaa äidinkieltään. Näin ollen eiköhän kaikkien olisi syytä olla ilmaisematta itseään millään kielellä. Esperantokin pohjautuu muilta varastettuihin kieliin. Jospa ollaan vaan hiljaa eikä ilmaista itseämme millään kielellä. Viheltelyä tosin mietin, että josko siitä tehtäisiin maailman yhteinen kieli.
Muistelen lukeneeni, että Etelä-Amerikassa eläisi alkuperäisväestöön kuuluva heimo, jolla keskinäinen kommunikaatio perustuu suurelta osin viheltämiseen.

Ajatuksesi on pohjimmiltaan vilpitön ja olet pyrkinyt siinä kunnioitukseen, mutta suunnitelmasi voikin olla esimerkki tietämättömyyteen perustuvasta rasismista. Globaalin viheltelykielen kehittely-yritys ylläpitäisi kolonialistisia rakenteita ja ilakoisi yhden alkuperäiskansan kustannuksella, pelaten tällä tavoin eurooppalaisten ei-ruskeiden miehittäjien ja keski-ikäisten valkoisten miesten pussiin. Vilpittömyys ja tietämättömyys ovat vain tekosyitä. Rasismiin on puututtava päättäväisesti ja kovalla kädellä. Missä katumus?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti




Tätä ohjelmaa en yleensä katso, koska siellä on vieraana kaikenlaisia hörhöjä ja ohjelma vähän flirttailee ainakin salaliittojen kanssa, mutta nyt ajattelin antaa mahdollisuuden. Siitä linkki, jos jotakin muuta kiinnostaa katsoa.


Vähän offia, mutta tuolta kannattaa poimia itseään kiinnostavat vieraat ja saa vastinetta usein. Kim Mikkolan huippukokin stoori on jopa podcastien huippua.

Sitten herrojen juhlajakson dokailut ja tuomasmaliset ovat ihan komediaa. Ja siis hyvää sellaista kun asennoituu oikein.

Koskelon määritelmä wokesta on osuva ja ihan hyvä oli tuokin miten twitterfeedi oli hetken hiljaa ennen kuin keksittiin millä hyökätä.

Ja tämä case Valtaoja nyt käsiteltiin aika odotetusti.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Vähän offia, mutta tuolta kannattaa poimia itseään kiinnostavat vieraat ja saa vastinetta usein. Kim Mikkolan huippukokin stoori on jopa podcastien huippua.

Kun aloin katsella Heikelän ja Koskelon ohjelmaa, Youtube alkoi sen jälkeen säännönmukaisesti tarjota persukamaa.

Algoritmi on lahjomaton.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kun aloin katsella Heikelän ja Koskelon ohjelmaa, Youtube alkoi sen jälkeen säännönmukaisesti tarjota persukamaa.

Algoritmi on lahjomaton.
Vähän sama kuin jos katsoo Joe Roganin videoita niin yhtäkkiä on YouTube täynnä "Jordan Peterson destroys feminism with facts and logic" videoita. Tai sitten muita vastaavia videoita.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
v
@Osmo Rapeli kafkamaista tekstiä ja selittelyä on vähän vaikea seurata, yhtä vaikeaa kun ymmärtää nykyisen "kulttuurisodan logiikkaa. Kieli ja sen diskurssiot luovat todellisuutta ja käyttävät valtaa. Vaikka käytettäisiin suomen kieltä, kuten etuoikeutettu, turvallinen tila, jne, niin kafkamaisella päättelyketjulla näissä jutuissa ei ole mitään järkeä. Historiaa käytetään lyömäaseena ja syyllisyyden tuottajana, kun se sopii ja se unohdetaan, tai sitä ei vaan ymmärretä.

Ebrahim osoitteli studiossa Sannikkaa ja Valtaojaa etuoikeutetun ryhmän edustajina. Syyllisyyttä haetaan historiasta, jonka kauheuksia vaikka Afrikan Tähti symbolisoi. Jos historiallisesti tarkastellaan suomalaisia valkoihoisia ihmisiä, niin mitä mitä perkeleen etuoikeutettuja savupirteissä hallaa vastaan taistellut ja pettuleipää jyrsinyt suomenniemen porukka oikein on? Jos historiallisesti tarkastelee Ebrahimin mainitsemia "ruskeita" (viittaa tällä varmaan Lähi-idän alueen ihmisiin), niin satoja vuosia pahimpia orjakauppiaita ovat olleet juuri nämä "ruskeat" ihmiset. Erityisesti arabit toimittivat orjia ympäri maailmaa, mm. Mombasa, Bagamoyo, Sansibar ovat arabiorjakauppiaiden tukikohtia, loivatpa arabit swahilin kielenkin helpottamaan (orja)kauppaa. Omanissa todistin, että tansanialaiset ja omanilaiset ymmärtävät edelleen hyvin toisiaan arabia/swahili-keskustelussa.

"Ruskeat" turkkilaiset, eli osmannit, eivät valtansa kukkuloilla paljon jääneet arabeista jälkeen. Ottomaanien/Osmannien valtakunnassa orjuus oli merkittävä osa taloutta ja yhteiskuntaa, kaikilla yhteiskunnan tasoilla. Orjiksi hankittiin ennen kaikkea ei-muslimeja, siis erityisesti kristittyjä (ja juutalaisia). Yli miljoona!!!! eurooppalaista päätyi orjiksi Pohjois-Afrikan muslimimaihin 1500–1800-lukujen välisenä aikana. Jos naisten oikeuksista puhutaan, niin tuhansia tai kymmeniätuhansia orjia käsittäneet haaremit, voidaan kai lukea seksiorjuuden piiriin. Kristittyjä (slaavilaistaustaisia, eli valkoihoisia) koteja uhkasivat myös poikalasten pakko-otto jantsaareihin sotilasyksiköihin. Näistä vaaleaihoista lapsisotilaista "ruskeat" ihmiset kouluttivat äärettömän lojaaleja islamin sotureita.

Jos unohdetaan historia ja puhutaan nykypäivästä, niin Lähi-idän "ruskeat" ihmiset pyyhkivät kyllä edelleen lattiaa ihmisoikeuksilla ja muulla ns. suvaitsevuudella. Saudia-Arabian, Omanin, Qatarin, Bahrainin, jne. yhteiskunnat äärettömällä luxuksella varustettuine kaupunkeineen, on rakennut ja rakennetaan lähes orjan asemassaolevalla siirtotyöläisillä. Naisten oikeuksista näissä "ruskeissa" maissa ei varmaan tarvitse erikseen puhua. Ebrahimin mainitsema varallisuus ei siis kasaudu vain "etuoikeutettujen valkoisten" käsiin. Istanbulissa tutustuin koruliikeketjun omistajaan. Hauska kaveri, jalkapallo yhdisti meitä. Kerran sanoin, että tulen joskus ostamaan häneltä jotain lahjaa vaimolle. Kaveri pudisteli päätään ja totesi, että niihin hintoihin pystyvät vain Istanbulissa juhlimassa käyvät arabisukujen nuoret. Liikkeet sijaitsivat samoilla kaduilla, joissa myytiin Bentleytä, Maseratia, Ferraria, ym. öljyvaltioista saapuvien arabinuorten leikkikaluiksi. Syrjikö kaverini minua, valkoista etuoikeutettua suomalaista miestä, kun ajatteli/tiesi minun olevan lähtökohtaisesti näitä kavereita köyhempi?

Toimittaja Ebrahim on taustaltaan kurdi, joten hänen "taakkanaan" ei ole turkkilaisten tai arabien touhut. Mutta juuri kurdeja on tuolla alueella sorrettu historiassa rankasti ja sorretaan edelleen. Sortajina eivät vaan ole valkoiset miehet, vaan Ebrahimin mainitsemat "ruskeat" ihmiset. Miksi siis valkoisen suomalaisen, jonka historia on täynnä sotaa, hävitystä ja juuri ja juuri nälänhädän voittamista, pitäisi kokea syyllisyyttä jostain etuoikeudesta "ruskeiden" ihmisten edessä?

En tiedä muista, mutta pääpaino on syyllisyyden tuntemisen sijaan ymmärtämisessä ja kuuntelussa. Mitä jos miettii tuota kattavaa historiaa siltä kantilta?

Ja pitäähän toisinpäinkin kuunnella ja ymmärtää. Se on sitten, että mitä sillä halutaan oikeuttaa, n-sanan käyttöä vai juroutta.

On meillä etuoikeus ja valta-asema oman yhteiskuntamme sisällä. Olen samaa mieltä siitä, että ei meidän tarvitse mennä toisen mantereen vallanpitäjien vääryyksiä ottamaan kantaaksemme. Kuuntelu ja ymmärtäminen vievät pitkälle. Nyt täällä osa kokee sen hyvin äkkiä jonain alistumisena.

Kafkaa tunnen huonosti niin otan punastellen kehuna.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Minusta Ebrahim ei ollut tuolla aidosti keskustelemassa, vaan odotti tilaisuutta uhriutua ja yhden väärän sanan kuultuaan pillastui. Ei sekään ainakaan tervettä keskustelukulttuuria ole.

Olet asian ytimessä. Tällaisilla yhteisön tukemilla aktivistitoimittajilla on huomattavasti enemmän pelivaraa, kuin heidän vastapuolellaan. Hyvänä esimerkkinä käy esimerkiksi Jordan Peterson, joka on aikamme yksi suurimmista wokekulttuurin ja äärivasemmiston identiteettinarratiivin vastustajista ja paljastajista. Peterson on tehnyt valtavat määrät youtube-videoita ja pitänyt luentoja vastapuolen kytätessä yhtä ainoaa virhettä, jolla Petersonin uskottavuus voitaisiin viedä ja mies tuhota. Hänet on toistuvasti liitetty natseihin, fasisteihin tai muuten vain leimattu provokaattoriksi. Peterson tuli laajemmin tunnetuksi tämän Cathy Newmanin haastattelun myötä, missä Newman koettaa laittaa jatkuvasti sanoja Petersonin suuhun ja "paljastaa" hänet. Aikakautemme yksi vastenmielisimmistä väijytyksistä, joka lähinnä paljasti Newmanin olevan vasemmistoaktivisti.

Ebrahim taas on vain niin syvällä tuossa cancel- ja wokepaskassa, että poliittisesti ei-aktiivinen taviskin kavahtaa tuollaista järjettömyyttä. Rasmus-ryhmä on aivan erinomainen paikka tehdä havaintoja ääripään ihmisistä, jotka eivät tavoittele totuutta, vaan levittävät punavihreää uhrinarratiivia.
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tässäkin kohussa Woke-ilmiötä puolustavien wanhin ja wäsynein argumentti on tämä "ei pitäisi olla vaikeaa olla sanomatta sanaa neekeri". Toinen tapa on ivallisesti naureskella paikoin toki ylimitoitetuillekin uhkakuville joita tämän ilmiön vastustajat maalaavat.

Mutta ei kuitenkaan suostuta näkemään sitä kaltevaa pintaa jonne tämä kyseinen ideologia ajaa. Suomessa ei olla vielä jenkkien yliopistomaailman tasolla, mutta merkkejä on nähtävissä että woken myrkylliset lonkerot hivuttautuvat myös suomalaisiin instituutioihin.

"Positiivinen-syrjintä" on ollut pitkään jo todellisuutta työelämässä. Positiivinen syrjintä on jo sanana helvetinmoinen paradoksi. Ei ole olemassa positiivista syrjintää, se on nollasummapeliä. "Ruskeat" tai mihin tahansa vähemmistöön kuuluva (ja tietysti kaikki muutkin) saavat aivan vapaasti olla sitä mieltä että uhrihierarkian turvin heillä tulee olla oikeutta sanoa enemmän, mutta mielestäni kaikkien yhdenvertaisuutta ajavien tulee vastustaa näin rasistista ajatusmallia raivoisasti.

Vakavin uhka on tietysti että woke-ideologia alkaa ulottumaan lakeihin. Vasemman laidan johtavia poliitikkoja ajaa neekeri sanan kriminalisoimista, ja kansalaisaloitekin on vireillä. Nykyisen kaltaisilla kiihottaminen kansanryhmää vastaan lakipykälien tulkinnalla ei ole vaikea kuvitella miten tämä laki suhtautuisi valkoisena tai tummana tehtyyn "rikokseen".

Ja surkuhupaisinta on tietysti se, että ainoa "ihmisryhmä" joka Suomessa lain edessä alisteisessa asemassa on suomen kansalaisuuden omaava mies-sukupuolta edustava yksilö.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kun aloin katsella Heikelän ja Koskelon ohjelmaa, Youtube alkoi sen jälkeen säännönmukaisesti tarjota persukamaa.

Algoritmi on lahjomaton.

Siksi kannattaakin pohtia että mitä sisältöä tuolta katsoo. En minäkään riikkapurrien kohdalla playta paina.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
On meillä etuoikeus ja valta-asema oman yhteiskuntamme sisällä.

Lyhyesti. Totta hemmetissä "meillä" on "etuoikeus" ja valta-asema oman yhteiskuntamme sisällä. Sen verran ainakin olen kulttuurista omimista harrastanut, että olen yrittänyt sopeutua/huomioida asuinmaani vallitsevan kulttuurin tapoihin. En istu naisen viereen bussissa tai metrossa, en mussuta ruokaa tai juo kahvia kadulla ramadanin aikaan, en kuljeta näkyvästi alkoholia julkisella liikenteellä liikkuessani, jne. Ajattelen, että käyttäydyn korrektisti valtakulttuurin huomioiden. Hankalista työhaasteista huolimatta aika hyvin on mennyt. Toki on huijattu ja uhkailtu, mutta sopeutumalla selviää. Kohtuullinen ohje kaikkialla.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Sannikan keskusteluohjelma loppuu, ja päätöksellä ei tietenkään - siis kuulitteko: tietenkään - ollut mitään tekemistä viime jakson kanssa.

Toki voi olla niinkin, että Sannikka on tiennyt ohjelman lopettamisesta jo aiemmin, ja päätti sitten lopettaa melko näyttävästi. Rasismiaiheella julkisuus oli taattu, vaikka tuskin Sannikkakaan osasi ennustaa, miten suurta julkisuus tulisi olemaan.

Ja Ylen tuntien, eiköhän sieltä ole tulossa Renaz Ebrahimin keskusteluohjelma. Siinä nähdään varmasti jo myllyjäkin, jos sinne vääräoppisia vieraita uskaltautuu. Siinä olisi turvallista tilaa kerrakseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sannikan keskusteluohjelma loppuu, ja päätöksellä ei tietenkään - siis kuulitteko: tietenkään - ollut mitään tekemistä viime jakson kanssa.

Toki voi olla niinkin, että Sannikka on tiennyt ohjelman lopettamisesta jo aiemmin, ja päätti sitten lopettaa melko näyttävästi. Rasismiaiheella julkisuus oli taattu, vaikka tuskin Sannikkakaan osasi ennustaa, miten suurta julkisuus tulisi olemaan.

Ja Ylen tuntien, eiköhän sieltä ole tulossa Renaz Ebrahimin keskusteluohjelma. Siinä nähdään varmasti jo myllyjäkin, jos sinne vääräoppisia vieraita uskaltautuu. Siinä olisi turvallista tilaa kerrakseen.

Olisi surkea päätös YLE:ltä lopettaa ohjelman rasismikeskustelun takia. En usko tähän, ja käytän järkiperusteista arviota: jos näin olisi, Sannikka voisi yhdellä lauseella kaataa YLE:n uskottavuuden kokonaan, jos hän kertoisi YLE:n päätöksen johtuneen ohjelmasta, ei hänelle kerrotusta jo kauan sitten tehdystä lopettamispäätöksestä.

Työnantajan on ollut käytännön ohjelmisto- ja johtamissyistä pakko konsultoida Sannikkaa lopettamisesta jo kuukausia sitten, jotta hänen työtehtäviensä muutokset ja nykyisen ohjelman tulevien jaksojen esivalmistelut huomioidaan ja lopetetaan 2021.

Ebrahimi sopisi hyvin YLE:n ruutuun vaikka omalla ohjelmallaan. Ei minusta häntä kannata vaientaa, kun tekee niin loistavaa työtä. Rasmuspomokin lähti sen seurauksena. Vähitellen 99 prosenttia kansalaisista kuuluu tolkun ihmisiin ja prosentin ääripää jakaa sitten intersektionaalista feminististä oikeutta.
 

Jallan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olisi surkea päätös YLE:ltä lopettaa ohjelman rasismikeskustelun takia. En usko tähän, ja käytän järkiperusteista arviota: jos näin olisi, Sannikka voisi yhdellä lauseella kaataa YLE:n uskottavuuden kokonaan, jos hän kertoisi YLE:n päätöksen johtuneen ohjelmasta, ei hänelle kerrotusta jo kauan sitten tehdystä lopettamispäätöksestä.

Työnantajan on ollut käytännön ohjelmisto- ja johtamissyistä pakko konsultoida Sannikkaa lopettamisesta jo kuukausia sitten, jotta hänen työtehtäviensä muutokset ja nykyisen ohjelman tulevien jaksojen esivalmistelut huomioidaan.

Ebrahimi sopisi hyvin YLE:n ruutuun vaikka omalla ohjelmallaan. Ei minusta häntä kannata vaientaa, kun tekee niin loistavaa työtä. Rasmuspomokin lähti sen seurauksena.
Uskoo ken tahtoo ;-).
Lähtihän sieltä jo lapsille tarkoitettu orkesteri jossa oli intiaani vai pitäisikö nyt sanoa I-sana tuossa ??? :-)
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Käyttäjä on kokonaisuudesta saanut rikepisteen.
Itse en ole oikein vakuuttunut niistä perusteista, millä tätä wokea kuvaillaan ja miksi sitä vastustetaan. Koko ilmiö ja nimitys vaikuttaa keinotekoiselta lokeroinnilta.

Boldaus oma. Pitäisikö sinun sitten hieman perehtyä asiaan? Missä pussissa te oikein kasvatte?

Tämän wokeismin voi laittaa siihen pitkään ketjuun, joka näille palstan vasemmistoaktiiveille tulee aina enemmän tai vähemmän puskista. Ei tullut naisia ja lapsia, ei tullut tuottavuusloikkaa, integraatio epäonnistui, Eu:ssa on vakavia valuvikoja, maahanmuuttajien rikollisuusaste on juuri niin korkea kuin kerrottiin, journalismi on politisoitunut, korkeakoulut ovat vaarassa muuttua yhden asian äänitorviksi, koululaitoksen rappio on tosiasia, väestönvaihtokin on salaliittoteoria, kunnes se ei enää olekaan. Mut hei, persut ne vaan öyhöttää. Onneksi on tiedostava vasemmisto, saa epäonnistua!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tutkija kertoo, miksi Sannikka-kohu syntyi – tästä woke- ja cancel-kulttuureissa on kyse

"Miksi Esko Valtaoja ei saa käyttää n-sanaa, mutta Renaz Ebrahimi saa soittaa julkisesti musiikkia, jossa samaa sanaa toistetaan?

Faith Mkwesha:
– Mustat ihmiset käyttävät n-sanaa ilmaistakseen itseään maailmassa, joka on ollut rasistinen sukupolvesta toiseen. He käyttävät sitä kertoakseen tarinoita elämästään ja kulttuuristaan. Se viittaa siihen, mistä he ovat tulleet ja miten he saavat voimaa jatkaakseen taistelua ihmisyyden puolesta, sanoo Faith Mkwesha.
– N-sana on halventava ja epäinhimillistävä, sitä käytettiin viittaamaan mustiin orjiin. Sen käyttäminen on erittäin loukkaavaa ja halventavaa. Valkoisen ei pitäisi käyttää tätä sanaa ollenkaan. Sanaa voidaan kutsua n-sanaksi."


Aaa, no sen takia biiseissä onkin kaikenlaista niggas fuck bitches lyriikoita. Taisteluna ihmisarvon puolesta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olisi surkea päätös YLE:ltä lopettaa ohjelman rasismikeskustelun takia. En usko tähän, ja käytän järkiperusteista arviota: jos näin olisi, Sannikka voisi yhdellä lauseella kaataa YLE:n uskottavuuden kokonaan, jos hän kertoisi YLE:n päätöksen johtuneen ohjelmasta, ei hänelle kerrotusta jo kauan sitten tehdystä lopettamispäätöksestä.
Toimittajien työtilanne on sen verran tiukka, ettei Sannikan tuossakaan tilanteessa kannattaisi nousta Yleä vastaan. Ison työnantajan kanssa riitelevä toimittaja ei ole se kaikkein halutuin rekrytointi, ja tieto kyllä kulkee työnantajien välillä. Ylellä on myös varaa hyvitellä Sannikkaa vaitiolosta, jos ohjelman lopettamisen peruste ei ihan kestä päivänvaloa.

Totuuden voi päätellä siitä, jatkaako Sannikka Ylellä vai vaihtaako työnantajaa. Nythän on vain puhuttu ohjelman loppumisesta, ei työsuhteen loppumisesta. Mutta jos Sannikka lähtee isoista ovista, niin on vaikea kuvitella, ettei tuolla rasismikohulla olisi mitään tekemistä asian kanssa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Juu, eiköhän tosiaan Sannikka halunnut vaan lähteä ryminällä ja varmistaa asemansa toimittajakentässä. Nyt hän on supertähti ja saa valita, missä työskentelee. Tulee kovat palkkaneuvottelut Ylellä, mikäli haluavat jatkaa Sannikan kanssa.

Vähän kiusalliseen rakoonhan tämä Ylen kannalta tulee, nyt varsinkin persuhenkiset (arvatkaapa oliko Aleksi Valavuori hereillä) iskevät rakkaan kuuluttajan sanoin vettä lauteille, kun tieto julkistettiin niin lähellä Valtaoja-kohua.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eikö Sannikalla kuitenkin ole vielä kaksi jaksoa jäljellä? Mitäs hän on sinne keksinyt ohjelmaksi jos meinaa ryminällä lähteä? Jos ohjelma päättyy 3.12. siis.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toimittajien työtilanne on sen verran tiukka, ettei Sannikan tuossakaan tilanteessa kannattaisi nousta Yleä vastaan. Ison työnantajan kanssa riitelevä toimittaja ei ole se kaikkein halutuin rekrytointi, ja tieto kyllä kulkee työnantajien välillä. Ylellä on myös varaa hyvitellä Sannikkaa vaitiolosta, jos ohjelman lopettamisen peruste ei ihan kestä päivänvaloa.

Totuuden voi päätellä siitä, jatkaako Sannikka Ylellä vai vaihtaako työnantajaa. Nythän on vain puhuttu ohjelman loppumisesta, ei työsuhteen loppumisesta. Mutta jos Sannikka lähtee isoista ovista, niin on vaikea kuvitella, ettei tuolla rasismikohulla olisi mitään tekemistä asian kanssa.

Totta, voi olla näinkin, että perjantain ohjelmasta löytyi syy. Se olisi iso kivi YLE:n vajoamiseen, ja siksi en siihen usko todennäköisenä. Asioilla on taipumus länsimaissa putkahtaa pintaan, ja vaikka Suomen avoimuutta en pidä historiallisista syistä samaa tasoa olevana kuin esimerkiksi muiden Pohjoismaiden, pidän YLE:n julkisuuteen antamaa syytä todennäköisesti oikeana.

Katsotaan.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Faith Mkwesha:
– Mustat ihmiset käyttävät n-sanaa ilmaistakseen itseään maailmassa, joka on ollut rasistinen sukupolvesta toiseen. He käyttävät sitä kertoakseen tarinoita elämästään ja kulttuuristaan. Se viittaa siihen, mistä he ovat tulleet ja miten he saavat voimaa jatkaakseen taistelua ihmisyyden puolesta, sanoo Faith Mkwesha.
– N-sana on halventava ja epäinhimillistävä, sitä käytettiin viittaamaan mustiin orjiin. Sen käyttäminen on erittäin loukkaavaa ja halventavaa. Valkoisen ei pitäisi käyttää tätä sanaa ollenkaan. Sanaa voidaan kutsua n-sanaksi."

Pakko nostaa kyllä Ylelle ja Iltapuluille hattua siitä, että mistä ihmeestä ne onnistuvat kaivamaan kaikki mahdolliset mustat tai normaalisuomalaista tummemmat tuntemattomuudet selittelemään tätä kohua. Käyttääköhän ne jotain puhelinluetteloa, josta vain etsivät nimiä jotka kuullostavat ulkomaalaisilta. Hmm..Mkwesha kuullostaa niin eksoottiselta että on varmasti pätevä ihminen tätä kontekstia arvioimaan.

Arabeilla on ollut ihan samalla tapaa mustia orjia aikojen saatossa kuin valkoisillakin, eli onko tässä tapauksessa myös mustan musiikin soittaminen arabilta väärin ja tuomittavaa?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Pressiklubin katsojamäärä lähti laskuun Ruben Stillerin lähdön myötä. Tätä pyrittiin korjaamaan luomalla kokonaan uusi ohjelma. Marja Sannikan ohjelman katsojaluvut ovat kuitenkin olleet alusta asti niin pienet, että odotin tätä päätöstä jo reilu vuosi sitten.

Saa nähdä, tuleeko tilalle hyvä keskusteluohjelma vai siirretäänkö ohjelmapaikalle jokin kanavan muista ohjelmista kuten Perjantai tai Kulttuuricocktail.

Tämä on joka tapauksessa hyvä uutinen sillä Marja Sannikka on saanut kykyihinsä nähden aivan liian suuren huomion. Mirja Pyykkö ja edesmennyt Anna-Kaisa Hermunen söivät tuollaisia aamupalaksi.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tämä on jotenkin hämmentävä ja kenties jopa epätoivoinen tapa yrittää pitää kiinni jonkun henkilön esiintymisen tai argumentaation puolustamisesta. Eli ei varsinaisesti enää yritetäkään puolustaa kummankaan sisältöä tai ilmenemistä, todetaan vaan että "no nämä ovat hänen kokemuksiaan ja mielipiteitään".

Yritän rakentaa jonkinlaista siltaa näkemysten välille, koska muuten keskustelu menee puolin ja toisin ohihuuteluksi.

Jos ajatellaan woke-aktivismia ja intersektionaalista feminismiä, niin taustalla on se, että enemmistön maailmassa vähemmistöjen ääni ei kuulu, ja demokratiassa vähemmistön on vaikea vaikuttaa edes omiin asioihinsa. Lähtöajatus on se, että annetaan myös vähemmistöjen äänen kuulua, ilman että enemmistö pyrkii vaimentamaan tai ohittamaan sen. Minun on vaikea nähdä, että ajatustasolla tästä voisi olla eri mieltä?

Tähän liittyy olennaisena sellainen asia, että lähtökohta on se, että ihmisen kokemus on aito. Siis, että vähemmistön kokema rasismi on aito kokemus, tai että naisen kokema vähättely on aito kokemus, eikä sitä voi ulkopuolelta sanomalla mitätöidä. Jos asiaa tarkastellaan tästä valosta, niin voi ehkä vähän ymmärtää sen itsemäärittelyn merkityksen keskustelussa.

Seuraavaksi olisi hyvä ymmärtää, että monien aktivistien ajatusmaailma on humanistinen. Tuolla aiemmin jo koetin karkeasti avata sitä ajatusmaailmaa sen, mitä ymmärrän. Tässä kannattaa siis huomioida, että itselleni tämä lähestymiskulma on vieras, joten yritykseni pyrkiä ymmärtämään voi olla vajaa.

Ei niin yllättäen humanistisessa ajattelussa keskiössä ovat ihmiset, aatteet ja ajatukset. Vähän alasta riippuen humanisti näkee ihmisen joko kulttuurin, kielen tai sosiaalisen ympäristön tuotteena. Toisin sanoen: kulttuurin tai kielen muuttaminen muuttaa ihmistä. Tästä olen osittain samaa mieltä. Suurin ero minun ja tämän näkökannan välillä on se, että en pidä ihmistä tyhjänä tauluna (ts. ihminen voi olla mitä vain riippuen kielestä, kulttuurista tai kasvatuksesta) enkä pidä kieltä, kulttuuria ja sosiaalista ympäristöä mielivaltaisena konstruktiona, vaan että kaikki aiemmin mainitut heijastelevat maailman ja yksilöiden elämän realiteetteja. Minä näen yhteiskunnallisen keskustelun tärkeänä siksi, että yhteiskunnan rakenteet seuraisivat muuttuvia realiteetteja - humanisti näkee yhteiskunnallisen keskustelun tärkeänä siksi, että se muuttaisi aatteita ja sitä kautta ihmisiä.

Pitää myös huomioida yksi asia. Humanistisessa tutkimuksessa on usein tavoitteena luoda näkökulmia. Olen elämäni aikana lukenut aika paljon humanistista tutkimusta ja monet niistä ovat todella mielenkiintoisia. Mutta minulle monet niistä ovat esitutkimuksia: "Onpas kiinnostava näkökulma, tästähän voisi tehdä tutkimuksenkin." Vähän huonommin tehdyissä tutkimuksissa minua häiritsee aineiston puuttuminen sekä se, että monissa niissä spekulointi, tulkinta ja päätelmien teko alkaa jo esittelyluvussa. Itse olen enemmän tottunut siihen, että johtopäätökset tulevat vasta aineiston ja sen käsittelyn jälkeen, ja villimmät spekulaatiot jatkotutkimusta käsitellessä.

Suurin kuilu minun ja humanistin ajattelussa lienee jossain tuolla. Humanistin on vaikea ymmärtää mitä tarkoitan, kun vastustan tieteen politisointia, koska hänestä kaikki on pohjimmiltaan politiikkaa, yksilön ajatuksia ja aatesuuntia, matematiikasta ja luonnontieteistä lähtien.

Intersektionaalinen feminismi ponnistaa humanistiselta pohjalta. Sen on tarkoitus antaa asioille näkökulmia. Tässä tapauksessa asioita tarkastellaan valtasuhteiden näkökulmasta. Jos sanot, että "feministi näkee valtasuhteita ja sortoa kaikkialla", olet mielestäni osunut asian ytimeen. Se on se nimenomainen näkökulma, josta asioita tarkastellaan, tavallaan sen koko olemassaolon tarkoitus on etsiä ja löytää valtasuhteita kaikkialta. Minä pystyn hyväksymään tämän, mutta en ilman mutinoita: näkökulmien antaminen on tärkeää pohjatyötä, mutta yhdestä näkökulmasta katsominen on mielestäni yksisilmäisyyttä.

On vielä huomattava, että kun (humanistiselta pohjalta ponnistava) intersektionaalinen feminismi katsoo asioita valtasuhteiden ja -rakenteiden näkökulmasta, niin työkaluna on kieli ja kulttuuri. Aivan ymmärrettävästi siis kieli ja kulttuuri nähdään valtarakenteiden kautta. Siksi tästä näkökulmasta asioita ajavat näkevät, että vallan työkalut eli kieli ja kulttuuri on otettava omiin käsiin.

Toivon, että tämä jollain tavalla valottaa vaikkapa Ebrahimin käytöstä tai Ujuni Ahmadin mielipidekirjoitusta Nenäpäivistä.

Se kritiikki, mikä minulla voi olla woke-ilmiötä ja intersektionaalista feminismiä työkaluna käyttäviä kohtaan ei liity suoranaisesti aatteiden peruspremisseihin tai -tavoitteisiin. Toki henkilökohtaisesti toivon, että humanistisella puolella alettaisiin kiinnittää tutkimuksissa vähän huomiota siihen, että monet niistä eivät olisi vain tulevan aatehistorian tutkimuksen raakamateriaalia, mutta se on kokonaan toinen keskustelu se.

Kritiikkini kohdistuu valtaosin siihen, miten sitä käytetään ja siihen, että käytetäänkö sellaisia keinoja, että tavoitteet olisivat saavutettavissa. On huomattava, että en edes viitsisi kritisoida tätä, jos minusta ajettavat asiat eivät olisi päällisin puolin tavoiteltava ja ellen nimenomaan haluaisi noita tavoitteita saavutettavan.

Esimerkiksi, minusta vaikkapa liikehdinnän ihmiskuva on vailinainen. Saatan kritisoida sitä, koska uskon, että puutteellisen tiedon pohjalta tehdyt toimenpiteet eivät johda toivottuun lopputulokseen. Minä en myöskään näe kieltä ja kulttuuria niin keskeisessä, arvokkaassa ja tavoiteltavassa asemassa, ja jo se ajaa minut helposti esittämään vastakkaisia näkemyksiä.

Kaikkein henkilökohtaisin kritiikin kohde on se, että näiden aatteiden valossa esitettyjä näkemyksiä ja mielipiteitä sekä niistä vedettyjä johtopäätöksiä ei voi _käytännössä_ kritisoida. Ymmärrän, että yhteiskunnalliset aiheet ovat usein henkilökohtaisia, mutta yhteiskunnallisista aiheista käyty kriittinen keskustelu ei ole henkilökohtaista tai ainakaan sen ei pitäisi olla - mutta siitä vauhdilla tehdään sellaista.

Minun ei tarvitse montaa poikkipuolista sanaa sanoa vaikkapa jonkin ajatuskehikon peruspremisseistä tai kyseenalaistaa jonkin kaavaillun muutoksen vaikutuksia, että minut leimataan. Tämä on kaikkineen sellainen kokonaispaketti, jossa yhdenkin osan kritisointi tarkoittaa sitä, että olet kaikkia muitakin asioita vastaan. Vähän kärjistettynä, jos arvostelet humanistista tutkimusta, niin kannatat persuja, rasismia, syrjintää ja naisten epätasa-arvoa. Minusta asian ei pitäisi olla näin.

Joku voi nyt sanoa, että eihän tuo pidä paikkaansa, mutta kun se vaan pitää paikkansa, kunhan sinulla on tarpeeksi aatetta ajavia ihmisiä tuttavapiirissäsi. Voin sanoa, että jos et nikottelematta silitä myötäkarvaan oikeita mielipiteitä edustavia mielipidekirjoituksia, niin pistät peliin ihmissuhteesi. Kritiikin esittäminen nähdään henkilöön kohdistuvana loukkaamisena.

Asian ironia on se, että ajatustasolla ymmärrän tämän. Kun oma ihmiskuvani lähtee siitä, että ihminen on ensisijaisesti eläin, niin minulla ei ole suuriakaan hankaluuksia ymmärtää reaktioita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös