Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 697 799
  • 5 913
K

Kiekkokatsoja

Ketjun nimihän oli "Milloin rasismi on oikeasti rasismia?"

MOT
Totta. Pahoittelut jos rikoin ketjun, tai sen vastaisen ajattelun ideaa tällä jutulla. Vaikkakin juttu oli totta, ja tältä viikonlopulta.

Ehkä voi myös miettiä, miksi vastakkainasetteua tulee, ja osa luokittelee sen rasismiksi.

Mun esimerkissä manne huutaaa rasismiksi, jos hoitaja vaihtuu. Ja haluaa testit.
Tavis suomalainen ei.

Lisäys @Everton niin oot toki mulle kärkipään fiksuimmista nimimerkeistä, vaikkakin vastakkainasettelua parissa jutussa on.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikö tuo liene väistämätöntä yhteiskunnissa, joista pyritään kitkemään rasismia jotain vähemmistöä kohtaan. Siis että sitä pyrkimystä voidaan yrittää käyttää hyödyksi erityiskohtelun saamiseen tietyissä tilanteissa.

Mieluummin sitä kuitenkin on sellaisessa yhteiskunnassa, jossa tällainen yritys voi tapahtua, kuin sellaisessa jossa se olisi hyödytöntä koska kukaan ei korvaansa lotkauta rasismisyytöksille edes silloin kun ne ovat aiheellisia.

Siihen keskusteluun, minkälaiset kokemukset oikeuttavat kantaväestön rasismin en edes lähtisi, sillä eihän se koskaan ole oikein.
 

teppana

Jäsen
Pienellä aasinsillalla tästä tosiaan pääsee seuraavaan kysymykseen.

Olen aika paljon nuorempana ollut tekemisissä romanien kanssa. Kotikylälläni asui muutama perhe sekä vieraili isompia porukoita aika usein. Heitä tuli säännöllisin väliajoin "ostoksille" isän ja sedän liikkeeseen. Todellista ostamista ei käytännössä koskaan tapahtunut, pl. satunnaiset sosiaalitoimen maksusitoumukset. Näpistystä tai muuta huijausyritystä tapahtui lähes poikkeuksetta joka kerta. Tämän vuoksi olen nykyisinkin todella epäluuloinen jokaista romania kohtaan jonka tapaan. Esimerkkinä voisin sanoa, että en lainaisi missään tapauksessa puhelintani soittamiseen jos romani sellaista pyytäisi. En muutenkaan luottaisi mitään omaisuutta, sama kuinka vähäpätöistä heidän käsiinsä. En kääntäisi selkääni enkä alkaisi keskustelemaan.

Kokonaisuutena tällainen käytös joka ainoaa romania kohtaan on varmasti kohtuutonta. Mutta käsi sydämellä voin vannoa, että yhtä ainoaa positiivista kokemusta romanien kanssa minulla ei ole. Jonkin verran voi olla jo unohtuneita neutraaleja kohtaamisia. Mutta valtaosa menee kategoriaan negatiivinen. Onko käytökseni rasistista?
 

lihaani

Jäsen
Käsittääkseni tunteet ovat tunteita ja niille ei voi mitään. Itseäni nämä kulmahousu- ja ostoshamemannet vituttavat niin, ettei veri kierrä. Millä oikeudella he rähjäävät, huijaavat vanhuksia, mölisevät sekä heitä rajoitettaessa huutavat rasismista?

Suvaitsevaisuutta on käsittääkseni se, että ajattelee jostain kansanryhmästä mitä hyvänsä, myöntää, että ihmisoikeudet ovat kaikille yhteneväiset ja jakamattomat.
Käytännössä se merkitsee, että Allan Hagertin puukottaessa Terno Nymannin, tuomitaan hänet vain siitä henkirikoksesta eikä mistään muusta. Vaikka kuinka vituttaisi hänen ylimielinen mölötys ja Euroopan omistajan elkeet.

Samoin hän on joka suhteessa lain ja asetusten edessä täsmälleen samassa asemassa kuin minä itse. Ei mitään diskriminointia jos ei mitään ostoshamerahojakaan.

Tämä lain edessä tasa-arvo KAIKILLE, eikä vaan oikean värisille suomalaisille, on oikeasti ihmisoikeuksien kulmakivi ja siitä ei voi lipsua, huutavat populistit mitä hyvänsä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onko käytökseni rasistista?
Sanotaan näin, että ymmärrän käytöstäsi. Tekisin itse varmaankin samoin, joten en ole tuolta osin yhtään parempi ihminen. Yksiselitteinen vastaus kysymykseesi kuitenkin on: käytöksesi on rasistista. Tai en tiedä, onko rasismi oikea termi, mutta joka tapauksessa syrjivää ja ennakkoluuloista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Voi olla, että olen sen tässä ketjussa jo maininnut, mutta olin pari vuotta sitten mukana prosessissa, jossa lakiin perustuva viranomaispäätös (tulkinnanvaraa ei yhdenkään käsittelijän mielestä ollut) ei miellyttänyt somalitaustaista Suomen kansalaista.
Hän päätti sitten valittaa hallinto-oikeuteen, yhtenä valituksen perusteena oli rasismi.
Hallinto-oikeus ei päätöstä muuttanut eikä (odotusten mukaisesti) ratkaisussaan maininnut sanaa "rasismi", vaan perusteli pelkillä pykälillä. Seuraavaan oikeusasteeseen ei menty.
Kansalaisen oikeudet toteutuivat kun sai valittaa, ja juristit saivat runsaasti lisätöitä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totta. Pahoittelut jos rikoin ketjun, tai sen vastaisen ajattelun ideaa tällä jutulla. Vaikkakin juttu oli totta, ja tältä viikonlopulta.

Ehkä voi myös miettiä, miksi vastakkainasetteua tulee, ja osa luokittelee sen rasismiksi.

Mun esimerkissä manne huutaaa rasismiksi, jos hoitaja vaihtuu. Ja haluaa testit.
Tavis suomalainen ei.

Lisäys @Everton niin oot toki mulle kärkipään fiksuimmista nimimerkeistä, vaikkakin vastakkainasettelua parissa jutussa on.

Minulle jäi epäselväksi, että huusiko hän rasismia, vai ajateltiin, että hän mahdollisesti saattaisi huutaa, jos ei testata?

En osaa kyllä sanoa, mikä tässä nyt tarkalleen ottaen oli rasismia. Arvelen, että moni muukin hoivakodin asukas on vaatinut testejä, osa varmaan saanut ja osa ei.
 
K

Kiekkokatsoja

Minulle jäi epäselväksi, että huusiko hän rasismia, vai ajateltiin, että hän mahdollisesti saattaisi huutaa, jos ei testata?

En osaa kyllä sanoa, mikä tässä nyt tarkalleen ottaen oli rasismia. Arvelen, että moni muukin hoivakodin asukas on vaatinut testejä, osa varmaan saanut ja osa ei.
No kyllä siitä mannen toimesta oli vedetty rasismikortti hihasta, ja tuotu se runsain sanoin puheella ulos.
Mutta joo, se siitä.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Romanien kohdalla itsekin saanut ikävän kokemuksen. Lapsena, olin jotain 8 tai 9v ja oltiin äidin kanssa Ruotsin risteilyllä. Laivan lelukaupassa oli suuresti mieleeni oleva linna, joka oli pakko saada ja heti. Sen jälkeen piti päästä pallomereen. Linna kulki pussissa mukana ja jätin sen sitä tutkisteltuani pussin ulkopuolelle sen päälle äidin huomaan, joka nyt ei sitä tietysti silmä kovana vahtinut. Miksi olisi pitänytkään? Huoneessa oli kuitenkin "hassunnäköiseen hameeseen" pukeutunut nainen ja poika, jotka kumpikin väriltään näyttivät joltain muulta kuin "oikeilta suomalaisilta". No minä kun palasin pallomerestä niin pussin päällä ollut linna oli kadonnut. Niin olivat myös tehneet aiemmin mainittu nainen ja poikakin. Oman kokemukseni ja ajoittain kuultavien romanien näpistyksien ja varkauksien pohjalta suhtaudun heihin varauksella ja yleensä jokseenkin halveksien. Yleensä aina, jos mustalaiselta näyttävä henkilö kävelee läheltä, tulee näprättyä taskut ja vetoketjut, ettei mitään vain ole kadonnut, koska oletan heidän olevan erittäin liukkaita ja lipeviä, jos vain haluavat.

Tietysti nyt kun miettii, olisi sen linnan voinut ostaa vaikka hyttiin mennessä ja jättää sen sinne, ja toisaalta, eipä se ollut muuta kuin romua ja olisi varmaan kotiin tultaessa jo menettänyt hohtonsa. Näin ikävän kokemuksen olisi kuitenkin voinut välttää, enkä välttämättä suhtautuisi romanitaustaisiin henkilöihin yhtä epäluuloisesti ilman omaa kokemusta, eikä aina tulisi kohdatessa mietittyä, että "mustalainen, pitää olla varuillaan, koska varas se on kumminki." Tiedän ilman kysymistäkin, että kyseinen ajattelutapa on rasismia.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pienellä aasinsillalla tästä tosiaan pääsee seuraavaan kysymykseen.

Olen aika paljon nuorempana ollut tekemisissä romanien kanssa. Kotikylälläni asui muutama perhe sekä vieraili isompia porukoita aika usein. Heitä tuli säännöllisin väliajoin "ostoksille" isän ja sedän liikkeeseen. Todellista ostamista ei käytännössä koskaan tapahtunut, pl. satunnaiset sosiaalitoimen maksusitoumukset. Näpistystä tai muuta huijausyritystä tapahtui lähes poikkeuksetta joka kerta. Tämän vuoksi olen nykyisinkin todella epäluuloinen jokaista romania kohtaan jonka tapaan. Esimerkkinä voisin sanoa, että en lainaisi missään tapauksessa puhelintani soittamiseen jos romani sellaista pyytäisi. En muutenkaan luottaisi mitään omaisuutta, sama kuinka vähäpätöistä heidän käsiinsä. En kääntäisi selkääni enkä alkaisi keskustelemaan.

Kokonaisuutena tällainen käytös joka ainoaa romania kohtaan on varmasti kohtuutonta. Mutta käsi sydämellä voin vannoa, että yhtä ainoaa positiivista kokemusta romanien kanssa minulla ei ole. Jonkin verran voi olla jo unohtuneita neutraaleja kohtaamisia. Mutta valtaosa menee kategoriaan negatiivinen. Onko käytökseni rasistista?

Tämä on varmasti se todellisuus monen muunkin "taviksen" elämässä. Allekirjoittanut on päässyt todistamaan heidän toimintaansa myös koulumaailmassa seitsemän viimeisimmän vuoden ajan, ja valitettavasti stereotypiat ovat sielläkin vallalla, jättäytyminen pois yhteiskunnasta alkaa varsinkin tyttöoppilaiden kohdalla jo alakoulun viimeisiltä luokilta lähtien. Monta kertaa tähän on syynä heidän lastenhoitovastuu isompien sisarusten tai äidin jälkikasvusta/kotiapulaisen rooli, joka tietenkin on tärkeämpää, kuin peruskoulun päättötodistus. Opetan tällä hetkellä ainoastaan yhtä romanioppilasta, ja hänen kanssaan menee ihan kohtalaisesti, oppilas käy säännöllisesti koulua, ja on ollut myös nyt etäkouluvaiheessa kiitettävästi linjoilla Teams-kokoontumisissa. Eli onneksi on niitä roolin rikkojiakin.

Sen voin kuitenkin sanoa, että koulumaailmassa heihin suhtaudutaan kyllä avoimin mielin, ja yleensä käytös koulussa onkin ihan hyvää. He todellakin niin halutessaan osaavat käyttäytyä ja kunnioittaa vanhempaa, vaikka hän olisikin ns. valkolainen. Meillä on myös avustajana romanitaustainen nainen, ja hänenkin kanssaan kaikki sujuu oikein hienosti. Toinen juttu on sitten se, mitä vapaa-ajalla tapahtuu, muistissa on edelleen parin vuoden takainen kevät ja sen tapahtumat, jonka jälkeen yhden romanitaustaisen ysiluokkalaisen koulunkäynti loppui äkkipysähdykseen, ja jatkui sitten nuorisovankilassa. Tapahtumaan liittyi teräase.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mielläni kuulisin esim. rasismi ketjussa lisää tästä Suomessa vallitsevasta rakenteellisesta rasismista.
Esim. tarveharkinta on olemassa ihan vain siksi, ettei suomalaisten asema työmarkkinoilla huonontuisi. On idioottimaista kouluttaa kiinalainen täällä kallilla ja hukata se tutkinto tarveharkintaan. Milteinpä idiottimaisempaa on vielä kuitenkin se, että hitsari Abdul tulee Afganistanista TP-hakijana, tekee konepajalla hitsihommia, mutta lentää tarveharkinnan takia pihalle.

Sen jotenkin ymmärrän (en siis tue tai hyväksy), että PS ei halua tänne ketään ulkomaalaista, mutta vasemmiston käsittämätöntä kammoa työperäiseen maahanmuuttoon en yhtään. Tai no, tiedänhän minä ne vasemmiston syyt, mutta ei ole oikein linjassa heidän muuhun suhtautumiseensa mamuasioissa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei nyt ainakaan lähde minulta tämä kollektiivinen huono omatunto.

Jimi Hendrix
Lenny Kravitz
Stevie Wonder
Marvin Gaye
Diana Ross & The Supremes
The Four Tops
Oscar Harrison (Ocean Colour Scene)
William DuVall
Alicia Keys

Ja niin helvetin suuri määrä muita. Vaikka joku Michael Jackson ja sisarensa. Ja kun Motownia katsotaan, niin sieltä tulee niin helvetisti nimiä.

Nämä tulivat nyt äkkiä mieleen, moni voi täydentää. Ja täydentäkää.

Rasismia on, ja sitä on liikaa. Mutta älkää sanoko, ettei myös arvostusta olisi.

Musiikin ystävänä minua vituttaa, että musiikkikin pitää ottaa esille rodullisessa mielessä. Itsehän sen toki otin, mutta kun pitää kaikki muukin ottaa samalla lailla esille.

Älkää sanoko ikinä etteikö näitä tietyn taustaisia artisteja arvostettaisi. Kyllä niitä arvostetaan ja paljon! Yksi joka niitä eniten arvostaa, olen minä.
 

teppana

Jäsen
Ei nyt ainakaan lähde minulta tämä kollektiivinen huono omatunto.

Jimi Hendrix
Lenny Kravitz
Stevie Wonder
Marvin Gaye
Diana Ross & The Supremes
The Four Tops
Oscar Harrison (Ocean Colour Scene)
William DuVall
Alicia Keys

Ja niin helvetin suuri määrä muita. Vaikka joku Michael Jackson ja sisarensa. Ja kun Motownia katsotaan, niin sieltä tulee niin helvetisti nimiä.

Nämä tulivat nyt äkkiä mieleen, moni voi täydentää. Ja täydentäkää.

Rasismia on, ja sitä on liikaa. Mutta älkää sanoko, ettei myös arvostusta olisi.

Musiikin ystävänä minua vituttaa, että musiikkikin pitää ottaa esille rodullisessa mielessä. Itsehän sen toki otin, mutta kun pitää kaikki muukin ottaa samalla lailla esille.

Älkää sanoko ikinä etteikö näitä tietyn taustaisia artisteja arvostettaisi. Kyllä niitä arvostetaan ja paljon! Yksi joka niitä eniten arvostaa, olen minä.

Miten tämä liittyy rasismiin?
 
Sen jotenkin ymmärrän (en siis tue tai hyväksy), että PS ei halua tänne ketään ulkomaalaista

Mutta eihän se ole koskaan ollut näin?

Vaan;

Perussuomalaiset kannattavat sellaista työperäistä maahanmuuttoa, jossa työntekijä elää palkallaan ilman tulonsiirtoja ja maksaa veroja. Euroopan ulkopuolelta Suomeen töihin tulevalta on vaadittava, että hän kykenee elättämään itsensä palkallaan ja hänellä on todennettava työhön vaadittava osaaminen.

Kyllähän varmaan kaikille kävisi että tulisivat tänne orjatyövoimaksi mutta nyt menee ihan toiseen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Ei nyt ainakaan lähde minulta tämä kollektiivinen huono omatunto.

Jimi Hendrix
Lenny Kravitz
Stevie Wonder
Marvin Gaye
Diana Ross & The Supremes
The Four Tops
Oscar Harrison (Ocean Colour Scene)
William DuVall
Alicia Keys

Ja niin helvetin suuri määrä muita. Vaikka joku Michael Jackson ja sisarensa. Ja kun Motownia katsotaan, niin sieltä tulee niin helvetisti nimiä.

Nämä tulivat nyt äkkiä mieleen, moni voi täydentää. Ja täydentäkää.

Rasismia on, ja sitä on liikaa. Mutta älkää sanoko, ettei myös arvostusta olisi.

Musiikin ystävänä minua vituttaa, että musiikkikin pitää ottaa esille rodullisessa mielessä. Itsehän sen toki otin, mutta kun pitää kaikki muukin ottaa samalla lailla esille.

Älkää sanoko ikinä etteikö näitä tietyn taustaisia artisteja arvostettaisi. Kyllä niitä arvostetaan ja paljon! Yksi joka niitä eniten arvostaa, olen minä.

Täällä Kiinassa näkee ukkoja, joilla on kiinalaiset vaimot ja kiinalaisen näköisiä lapsiakin joillain, mutta silti ovat aika avoimen rasistisia kiinalaisia kohtaan. Se, että on musta/kiinalainen/jokumuu kaveri tai muusikko, jota arvostaa, ei vielä autuaaksi tee.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mutta eihän se ole koskaan ollut näin?

Vaan;

Perussuomalaiset kannattavat sellaista työperäistä maahanmuuttoa, jossa työntekijä elää palkallaan ilman tulonsiirtoja ja maksaa veroja. Euroopan ulkopuolelta Suomeen töihin tulevalta on vaadittava, että hän kykenee elättämään itsensä palkallaan ja hänellä on todennettava työhön vaadittava osaaminen.

Vaikka olisivatkin esteettinen haitta katukuvassa, niin kuin Mestari muun värisiä leikkisästi läpällä luonnehti.
Mietin vaan, että kuinkahan houkuttava paikka Suomi on vääränväriselle huippuosaajalle?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täällä Kiinassa näkee ukkoja, joilla on kiinalaiset vaimot ja kiinalaisen näköisiä lapsiakin joillain, mutta silti ovat aika avoimen rasistisia kiinalaisia kohtaan. Se, että on musta/kiinalainen/jokumuu kaveri tai muusikko, jota arvostaa, ei vielä autuaaksi tee.
Kyllä sitä täällä Suomessakin on riittämiin, me "nuoret" alle viiskymppiset harvoin sitä edes nähdään. En esimerkiksi ajattele mummoikäistä äitiäni sen enempää rasistina eikä hän juurikaan puhu aiheesta mutta välillä kun mainitsee niin sanavalinnat on sellaisia mitä itse en käyttäisi.
Jätän sanavalinnat tähän kirjoittamatta mutta viimeisimmät aiheet on ollut mm että Itäkeskuksessa häiritsee kun laahustavat käytävän leveydeltä, puhuu avoimesti n-sanalla että niitä näimme ekaa kertaa Olympialaisissa ja oli ihan julkinen nähtävyys.
Ensimmäiseen viitaten Itse ajattelen samalla tavalla kaikista laiskoista ihmisistä, mutta hän korostaa sitä niillä väriin ja taustaan viittaavilla sanoilla.

Itsellä oli 80-luvulla koulussa ja omassa kaveripiirissäkin mustaihoisia kavereita, joten se asettanut kaikki tasavertaisiksi jo mukulasta lähtien.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jenkkien tapahtumien johdosta on rasismin vastustamisesta tullut nyt ihan tolkun ihmisen hommaa. Tuo jenkkien touhu on juuri sitä rasismia jota kuuluukin vastustaa, onneksi se on nyt noussut maailmanlaajuisesti framille. Olen itsekin kyllä tiedostanut rapakon takaisen touhun jo iät ja ajat muttei se ole itseäni juurikaan haitannut, nyt meininki on alkanut menemään sellaiseksi että alkaa olla aika itsekin ottaa selvästi se oma puoli.

Näen tosin nykyisen rasisminvastaisuuden nousun suurimpana uhkana ne aidot ja alkuperäiset antirasistit. Se että nyt aletaan jauhamaan joistain mikroagressioista; jolloin toisen ihmisen äidinkielen väärin arvaava rinnastetaan oikeaan rasismiin; tai aletaan puhua kuinka Suomenkin poliisi murhaa kun kaikki tilanteet oikeasti tutkitaan, niin sillä saadaan karkoitettua kaikki kaltaiseni suhteellisuudentajun omaavat ihmiset siihen samaan tilaan mistä lähdettiinkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Se että nyt aletaan jauhamaan joistain mikroagressioista; jolloin toisen ihmisen äidinkielen väärin arvaava rinnastetaan oikeaan rasismiin; tai aletaan puhua kuinka Suomenkin poliisi murhaa kun kaikki tilanteet oikeasti tutkitaan, niin sillä saadaan karkoitettua kaikki kaltaiseni suhteellisuudentajun omaavat ihmiset siihen samaan tilaan mistä lähdettiinkin.
Vaan eikö kuitenkin voi aina tuomita rasismin ja jättää pilkkua viilaavat mielensäpahoittajat kohteliaasti huomiotta?
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaan eikö kuitenkin voi aina tuomita rasismin ja jättää pilkkua viilaavat mielensäpahoittajat kohteliaasti huomiotta?

Tottahan toki, ja niin pyrinkin tekemään, aina se ei vaan onnistu.

Samoin kuin kaikissa aatteissa ja ajatuksissa, myös rasismin kitkemisessä, pitäisi pyrkiä irroittautumaan siitä haitallisesta ääripäästä yrittää edistää ennemmin itse asiaa.

Ainakin itselleni on tosin vaikeaa tehdä mitään konkreettista, varsinkaan kun täällä kotoseudulla erivärisiä ei näy kuin telkkarissa. Ehkäpä ensi kerralla maailmalla, ja varsinkin rapakon takana, matkatessa kun näkee sen heikko-osaisen mustan, niin ehkä ajattelee enemmän ettei hän ole siinä jamassa välttämättä omaa syytään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös