Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 698 408
  • 5 913

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suosittelen kokeilemaan että olet ihan oma itsesi etkä muokkaa käytöstäsi jokaisen maailman ihmisen mukaan. Mahtaa olla raskasta moinen elämän läpi hipsuttelu. Kunnioitus on sellainen asia joka ansaitaan eikä se tule sen mukaan mihin vähemmistöön kuuluu.

Henkilökohtaisella tasolla näin, mutta jos puhutaan vähemmistöryhmistä, vähintään asiallinen käytös pitäisi olla lähtökohtana, muutenhan voidaan puhua jopa rasismista.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei mikään ryhmä ole homogeeninen eikä jokainen saamelainen ymmärrä kulttuurisen omimisen käsitettä. Suurin osa heistäkin on kapeakatseisia ihmisiä, jotka vain yrittävät selvitä omasta arjestaan.

Kulttuurinen omiminen ja puhe esimerkiksi intiaanipäähineen omimisesta valtakulttuurin käyttöön ei kokonaisuudessaan ole mikään muutaman ihmisen tai Laitin päähänpistos. Vaan siitä puhutaan maailmanlaajuisesti yhä enenevissä määrin. Suomessa puhetta ovat pitäneet yllä ymmärtääkseni pääasiassa feministit ja pieni saamelais(feministinen) joukko. Heillä kun on periaatteena tarkastella ja pitää ääntä tämänkaltaisista asioista. Ja mitä nyt olen keskustelua seurannut ja minkä itse asiasta tiedän, niin minusta heillä vaikuttaa olevan huomattavasti enemmän tietoa kuin keskimääräisellä asiaa kommentoivalla.

Räksytys voi tuntua ärsyttävältä, mutta kulttuurinen omiminen ei ole mikään heidän keksimänsä termi tai ilmiö. Minusta on vain hyvä, että esimerkiksi Yhdysvalloissa laajasti keskusteltu aihe käydään läpi myös Suomessa. En oikein osaa nähdä isoa vahinkoa siinä, jos olemme herkempiä sille, miltä valtaväestön sinänsä pahaa tarkoittamaton käytös, huumori ja tavat näyttävät perinteisesti sorretun ja alistetun väestön silmissä

Lopulta kyse on lähinnä siitä, osaammeko asettua toisen ihmisen asemaan. Useimmiten muokkaamme käytöstämme siten, että se ei loukkaa muita (oman lähipiirin ihmisiä). Periaatteessa tässä on kyse samasta. Nyt vain pitäisi samaistua intiaanien tai saamelaisten asemaan ja käyttäytyä kunnioittavasti heitä kohtaan.

Nyt taisit vahingossa ymmärtää väärin. En luonnollisestikaan tarkoittanut, että Laiti & co olisi jotenkin coinannut tai kehitellyt kulttuurillisen omimisen, vaan sitä että tämä Heinämäki-episodi oli Laitin & co'n (pienen ryhmän) masinoima kuvio.

Mietipä asiaa vaikka näinkin: onko Kalevala kulttuurillisen omimisen tuotos? Lönnröt näet keräsi runonsa Venäjän Karjalan puolelta, sellaisilta alueilta jotka eivät koskaan ole olleet osa Suomea. Sitten kun tätä kulttuurillisen omimisen asiaa aletaan miettimään syvemmin, niin oikeastaan mikään ei ole täysin alkuperäistä. Tuohon rämeikköön sitten uppoaakin helposti melko syvälle kun joka käänteessä alkaa pohtimaan mikä on kulttuurillsta omimista ja mikä ei, mitä voi tehdä ja mitä ei.

Asian ongelmallisuus aukeaa sinullekin ehkä hieman kun mietit sitä, että YK:n alla toimiva WIPO (Maailman henkisen omaisuuden suojelujärjestö) pyrkii löytämään keinoja alkuperäiskansojen kulttuurien suojelemiseksi. Tämä on kestänyt yli 16-vuotta ja sopivia keinoja ei ole vielä löytynyt - ei siis ihan mikään yksinkertaisin asia. Alkuperäiskansojen asianajajat ovat vaatineet kulttuurillisen appropriaation kieltämistä lailla ja peistä väännetään ymmärtääkseni edelleenkin.

Omimisen käsite ei oikein taida toimia mikäli se lätkäistään enemmän tai vähemmän kaiken toiminnan päälle ja yhden äänen esille nostaminen on aina ongelmallista - tilanteissa kun on monta näkökulmaa. Yksittäiset säännöt tai kiellot eivät aja asiaa eteenpäin - asioista keskustelu ja kulttuurien välisten valtasuhteiden miettiminen oikeilla tahoilla sen sijaan vie asiaa eteenpäin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Omimisen käsite ei oikein taida toimia mikäli se lätkäistään enemmän tai vähemmän kaiken toiminnan päälle ja yhden äänen esille nostaminen on aina ongelmallista - tilanteissa kun on monta näkökulmaa. Yksittäiset säännöt tai kiellot eivät aja asiaa eteenpäin - asioista keskustelu ja kulttuurien välisten valtasuhteiden miettiminen oikeilla tahoilla sen sijaan vie asiaa eteenpäin.
Mitään kieltoa ei ole asetettu tai vaadittu. YLE on tehnyt itsenäisen päätöksen harkinnan perusteella. Esitin jo useita päiviä sitten kysymyksen, mistä on peräisin tieto siitä että ratkaisu olisi tehty Laitin vaatimuksien pohjalta. Tähän kuulisin mielelläni vastauksen.

Siinäkään en näe mitään ongelmaa, että YLElle annetaan palautetta, jonka pohjalta asiat saattavat muuttua tai olla muuttumatta. En pidä sitä "masinointina".
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Joo en minäkään lähde esim. Saudi-Arabiaan haistattelemaan vittua paikallisille. Mutta tässä meidän hienossa maassamme tämä on tapa enemmänkuin poikkeus mitä noiden nuorten suusta kuulee. Saudeissa saisit samasta parisataa raipan iskua ja hyvällä tuurilla linnaa ennen kivitystä. Suomessa nostetaan suurinpiirtein toimeentulon määrää.

Pointtini on siis se että kun me nuita otetaan avosylin vastaan niin vähintä mitä voisi pyytää on nuo käytöstavat myös heiltä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mitään kieltoa ei ole asetettu tai vaadittu. YLE on tehnyt itsenäisen päätöksen harkinnan perusteella. Esitin jo useita päiviä sitten kysymyksen, mistä on peräisin tieto siitä että ratkaisu olisi tehty Laitin vaatimuksien pohjalta. Tähän kuulisin mielelläni vastauksen.

Siinäkään en näe mitään ongelmaa, että YLElle annetaan palautetta, jonka pohjalta asiat saattavat muuttua tai olla muuttumatta. En pidä sitä "masinointina".

Miten käsität sanan "lopettettaisiin?"

Palautteen antamisessa ja palautteen kuuntelemisessa ei luonnollisestikaan ole mitään pahaa. Kun kuunnellaan yhtä osapuolta asiasta niin asian mittasuhteita ei kuitenkaan taideta ymmärtää kokonaisuutena.

Kelpaisiko semantiikkapoliisille sanan "masinointi" sijaan sana "järjestänyt".
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten käsität sanan "lopettettaisiin?"

Palautteen antamisessa ja palautteen kuuntelemisessa ei luonnollisestikaan ole mitään pahaa. Kun kuunnellaan yhtä osapuolta asiasta niin asian mittasuhteita ei kuitenkaan taideta ymmärtää kokonaisuutena.

Kelpaisiko semantiikkapoliisille sanan "masinointi" sijaan sana "järjestänyt".
Eli yksittäisen ihmisen twitterissä antama palaute on mielestäsi masinointia? Tähän halusin vain täsmennyksen, koska olen eri mieltä.

Odotan myös yhä vastausta siihen, mistä on levinnyt tieto YLEn sisäisen keskustelun sisällöstä.

Joo en minäkään lähde esim. Saudi-Arabiaan haistattelemaan vittua paikallisille. Mutta tässä meidän hienossa maassamme tämä on tapa enemmänkuin poikkeus mitä noiden nuorten suusta kuulee. Saudeissa saisit samasta parisataa raipan iskua ja hyvällä tuurilla linnaa ennen kivitystä. Suomessa nostetaan suurinpiirtein toimeentulon määrää.

Pointtini on siis se että kun me nuita otetaan avosylin vastaan niin vähintä mitä voisi pyytää on nuo käytöstavat myös heiltä.
Perustuslain mukaan jokaista ihmistä on kohdeltava yhdenvertaisesti. Huono käytös tai kiittämättömyys ei ole peruste toimenpiteille, mikä on ihan hyvä juttu. Tässä mielessä olemme valovuoden edellä jotain Saudi-Arabiaa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eli yksittäisen ihmisen twitterissä antama palaute on mielestäsi masinointia? Tähän halusin vain täsmennyksen, koska olen eri mieltä.

Odotan myös yhä vastausta siihen, mistä on levinnyt tieto YLEn sisäisen keskustelun sisällöstä.

No mistä tuo koko episodi mielestäsi alkoi? Minkä vuoksi Laiti tuon twiitin mahtoi kirjoittaa ja mitkä hänen motiivinsa mahtoivat olla? Kerro nyt ihan suoraan mitä mieltä sinä olet ettei tarvitse arvailla.

En minä tiedä minkä tasoista tai sisältöstä YLE:n sisäinen keskustelu on ollut - etkä tiedä sinäkään. Enkä minä tuohon sisäisen keskustelun tasoon tai sisältöön ole edes viitannut?
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No mistä tuo koko episodi mielestäsi alkoi? Minkä vuoksi Laiti tuon twiitin mahtoi kirjoittaa ja mitkä hänen motiivinsa mahtoivat olla? Kerro nyt ihan suoraan mitä mieltä sinä olet ettei tarvitse arvailla.

En minä tiedä minkä tasoista sisäinen keskustelu on ollut - etkä tiedä sinäkään. Enkä minä tuohon sisäisen keskustelun tasoon ole edes viitannut?

Jos viitsit vähän tutustua Petra Laitin kirjoitteluun, huomaat nopeasti, että hän on varsin kiihkeä saamelaisaktivisti. Uskoisin, että hänen kommentointinsa liittyy alkuperäiskansojen identiteetin puolustamiseen, hänen mielestään intiaanipäähine lastenohjelmassa on loukkaava. Tämä on hänen mielipiteensä, jota joku varmasti tuki. Ilmeisesti tämä yksittäisen ihmisen mielipiteen vaikutus olikin yllättävän suuri, koska Yle siirsi kyseisen hahmon arkistoon.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jos viitsit vähän tutustua Petra Laitin kirjoitteluun, huomaat nopeasti, että hän on varsin kiihkeä saamelaisaktivisti. Uskoisin, että hänen kommentointinsa liittyy alkuperäiskansojen identiteetin puolustamiseen, hänen mielestään intiaanipäähine lastenohjelmassa on loukkaava. Tämä on hänen mielipiteensä, jota joku varmasti tuki. Ilmeisesti tämä yksittäisen ihmisen mielipiteen vaikutus olikin yllättävän suuri, koska Yle siirsi kyseisen hahmon arkistoon.

Olen tutustunut Petra Laitin kirjoitteluun kyllä ja tiedän hänen aktiivisuutensa asioiden suhteen.

Tarkoitin tuossa juuri sitä, että koska Laiti on aktiivinen näiden asioiden suhteen ja twitterissäkin hänen kirjoituksensa lähes ekslusiivisesti ovat näistä asioista - niin onko tuo enää yksittäisen ihmisen mielipide? Twitter-profiilissa lukee päivystävä saamelainen, SYL varapuheenjohtaja 2018, Suomen saamelaisnuoret ry:n puheenjohtaja - joten hänen kirjoituksillaan lienee hieman enemmän painoarvoa kuin yksittäisellä ihmisellä.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No mistä tuo koko episodi mielestäsi alkoi? Minkä vuoksi Laiti tuon twiitin mahtoi kirjoittaa ja mitkä hänen motiivinsa mahtoivat olla? Kerro nyt ihan suoraan mitä mieltä sinä olet ettei tarvitse arvailla.
Laiti antoi twitterin kautta palautetta YLElle, minkä jälkeen YLEllä huomattiin asia ja ryhdyttiin pohtimaan, tuleeko sen johdosta ryhtyä toimenpiteisiin. Pohdinnan jälkeen päädyttiin nähtyihin toimiin.

Oma veikkaukseni on, että YLEllä ei olla havaittu ohjelmassa esiintyvän hahmon ongelmallisuutta kulttuurisen omimisen kontekstista. Palautteen perusteella asia on otettu esille, minkä jälkeen on tehty ratkaisu. En sen sijaan usko, toisin kuin sinä, että kyseessä olisi mikään masinointi.

En minä tiedä minkä tasoista tai sisältöstä YLE:n sisäinen keskustelu on ollut - etkä tiedä sinäkään. Enkä minä tuohon sisäisen keskustelun tasoon tai sisältöön ole edes viitannut?
Etkös sinä ole osallistunut sen väitteen ylläpitoon, että YLE olisi antanut yhden henkilön vaikuttaa ohjelmapolitiikkaansa?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Laiti antoi twitterin kautta palautetta YLElle, minkä jälkeen YLEllä huomattiin asia ja ryhdyttiin pohtimaan, tuleeko sen johdosta ryhtyä toimenpiteisiin. Pohdinnan jälkeen päädyttiin nähtyihin toimiin.

Oma veikkaukseni on, että YLEllä ei olla havaittu ohjelmassa esiintyvän hahmon ongelmallisuutta kulttuurisen omimisen kontekstista. Palautteen perusteella asia on otettu esille, minkä jälkeen on tehty ratkaisu. En sen sijaan usko, toisin kuin sinä, että kyseessä olisi mikään masinointi.

Etkös sinä ole osallistunut sen väitteen ylläpitoon, että YLE olisi antanut yhden henkilön vaikuttaa ohjelmapolitiikkaansa?

Oma veikkaukseni puolestaan on se, että Laiti näki mainion tilanteen nostaa saamelaisasioita pinnalle lastenohjelmassa olleen intiaanihahmon kautta - ja tässä hän on toki onnistunutkin varsin mainiosti. Hänen primääri maalinsa näet on tuoda saamelaisnäkökulmaa esiin ajankohtaisiin keskustelunaiheisiin.

Onko tässä tapauksessa yksi henkilö (tai enintään hyvin pieni ryhmä ihmisiä) vaikuttanut YLE:n ohjelmapolitiikkaan tuon annetun "palautteen" kautta - vastaa vaan kyllä tai ei ilman mitään aakkosellista abrakadabraa. Mikäli vastasit "ei" niin perustelisitko ystävällisesti vastauksesi.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko tässä tapauksessa yksi henkilö (tai enintään hyvin pieni ryhmä ihmisiä) vaikuttanut YLE:n ohjelmapolitiikkaan tuon annetun "palautteen" kautta - vastaa vaan kyllä tai ei ilman mitään aakkosellista abrakadabraa. Mikäli vastasit "ei" niin perustelisitko ystävällisesti vastauksesi.
En näe, miksi minun pitäisi vastata tuollaiseen kategoriseen kysymykseen, kun en ole ollut kärpäsenä katossa seuraamassa YLEn toimituksen kokousta.

Kertauksen vuoksi voin vielä toistaa näkemykseni: uskon YLEn toimineen itsenäisesti ja kokonaisvaltaista harkintaa käyttäen. En usko Laitin tai minkään muunkaan tahon vaikuttaneen painostuksen keinoin päätökseen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En näe, miksi minun pitäisi vastata tuollaiseen kategoriseen kysymykseen, kun en ole ollut kärpäsenä katossa seuraamassa YLEn toimituksen kokousta.

Kertauksen vuoksi voin vielä toistaa näkemykseni: uskon YLEn toimineen itsenäisesti ja kokonaisvaltaista harkintaa käyttäen. En usko Laitin tai minkään muunkaan tahon vaikuttaneen painostuksen keinoin päätökseen.

Tuo olikin juuri pointtini: en ollut minäkään kärpäsenä katossa - etkä ollut sinäkään. Silti sinun näkemyksesi tuntuu olevan jotenkin parempi, vai? Ei kukaan nyt varmaan ole väittänyt että Laiti olisi jotenkin painostanut YLE:ä - vai onko - älä lisäile sanoja (painostuksen keinoin) muuttaaksesi toisen kirjoittamaa tekstiä. Hän kuitenkin oli se joka koko prosessin twiitillään laittoi alulle ja näin tekemällä vaikutti lopputulemaan.

Näissä somepaskamyrskyissä vaan hommat lähtee lapasesta puolin ja toisin melko vauhdikkaasti - tässä nyt on hyvä malliesimerkki. Saamelaisten asiaa olisi voinut varmaan tuoda esille muullakin tavalla kuin kökkömäisesti käyttämällä lastenohjelmaa keppihevosena. Saamelaisilla on toki pointtinsa ja luonnollisesti täysi oikeus tuoda epäkohtia omassa kohtelussaan esiin.

Kovin paljon tuntuu tulevan kritiikkiä kokonaisvaltaista harkintaa käytetyn päätöksen jälkeen. Aika nopeastihan tuossa liipasinta painettiin ja nythän tuo loukkaantumisluoti on vapautettu käytettäväksi jatkossakin. Vaikka loukkaantumista perusteluna ei ehkä pitäisi käyttää.

Kaikki saamelaisetkaan eivät ole samaa mieltä Laitin kanssa: Inka Kangasniemi Twitterissä: "Merkittävä osa saamelaisista ei pidä tämänhetkistä kulttuurinomimiskeskustelua relevanttina. Miksi #yle lähti tukemaan sitä julkisuuskuvaa, mitä jotkut somekonfliktiriippuvaiset #saamelaiset suoltavat kansastamme?"

Myös YLE:n entinen viestintäjohtaja Reija Hyvärinen moitti päätöstä twitterissä - alla lainaus Hyvärisen twitter feedistä.

"Sananvapautta käyttävän tiedotusvälineen julkaisijan ei ikinä pitäisi perustella julkaisu- tai julkaisematta jättämispäätöksiä sillä että joku loukkaantuu. Ei koskaan. Maailmaan mahtuu loukkaantumista, mutta sanaa pitää pystyä käyttämään vapaasti. Tunteet = suo, Hyvärinen muistutti."
 
Viimeksi muokattu:

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Tuo olikin juuri pointtini: en ollut minäkään kärpäsenä katossa - etkä ollut sinäkään. Silti sinun näkemyksesi tuntuu olevan jotenkin parempi, vai? Ei kukaan nyt varmaan ole väittänyt että Laiti olisi jotenkin painostanut YLE:ä - vai onko - älä lisäile sanoja (painostuksen keinoin) muuttaaksesi toisen kirjoittamaa tekstiä. Hän kuitenkin oli se joka koko prosessin twiitillään laittoi alulle ja näin tekemällä vaikutti lopputulemaan.

Näissä somepaskamyrskyissä vaan hommat lähtee lapasesta puolin ja toisin melko vauhdikkaasti - tässä nyt on hyvä malliesimerkki. Saamelaisten asiaa olisi voinut varmaan tuoda esille muullakin tavalla kuin kökkömäisesti käyttämällä lastenohjelmaa keppihevosena.

Kovin paljon tuntuu tulevan kritiikkiä kokonaisvaltaista harkintaa käytetyn päätöksen jälkeen. Aika nopeastihan tuossa liipasinta painettiin ja nythän tuo loukkaantumisluoti on vapautettu käytettäväksi jatkossakin. Vaikka loukkaantumista perusteluna ei ehkä pitäisi käyttää.

Kaikki saamelaisetkaan eivät ole samaa mieltä Laitin kanssa: Inka Kangasniemi Twitterissä: "Merkittävä osa saamelaisista ei pidä tämänhetkistä kulttuurinomimiskeskustelua relevanttina. Miksi #yle lähti tukemaan sitä julkisuuskuvaa, mitä jotkut somekonfliktiriippuvaiset #saamelaiset suoltavat kansastamme?"

"Merkittävä osa saamelaisista ei pidä tämänhetkistä kulttuurinomimiskeskustelua relevanttina. Miksi Yle lähti tukemaan sitä julkisuuskuvaa, mitä jotkut somekonfliktiriippuvaiset saamelaiset suoltavat kansastamme?"

Myös YLE:n entinen viestintäjohtaja Reija Hyvärinen moitti päätöstä twitterissä - alla lainaus Hyvärisen twitter feedistä.

"Sananvapautta käyttävän tiedotusvälineen julkaisijan ei ikinä pitäisi perustella julkaisu- tai julkaisematta jättämispäätöksiä sillä että joku loukkaantuu. Ei koskaan. Maailmaan mahtuu loukkaantumista, mutta sanaa pitää pystyä käyttämään vapaasti. Tunteet = suo, Hyvärinen muistutti."

Tämä Inkahan ei ole saamelainen ainakaan näiden ammattiloukkaantujien mielestä. Saamelaiset sukujuuret ei hänestä saamelaista tee...

Twitter

Näköjään tällä Inkan tilillä Armankin on ottanut osaa keskusteluun ja walrusien ylipappi Eskolinkin saapunu haaskalle...
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo olikin juuri pointtini: en ollut minäkään kärpäsenä katossa - etkä ollut sinäkään. Silti sinun näkemyksesi tuntuu olevan jotenkin parempi, vai? Ei kukaan nyt varmaan ole väittänyt että Laiti olisi jotenkin painostanut YLE:ä - vai onko - älä lisäile sanoja (painostuksen keinoin) muuttaaksesi toisen kirjoittamaa tekstiä. Hän kuitenkin oli se joka koko prosessin twiitillään laittoi alulle ja näin tekemällä vaikutti lopputulemaan.
Ei minulla ole mitään lisättävää tähän keskusteluun tällä erää. Olen todennut faktat aiheeseen liittyen ja kummastellut, miksi valtaosa porukasta on jossain kapinamoodissa yksittäisen tv-ohjelman, jota he tuskin ovat aiemmin edes noteeranneet, takia.
Näissä somepaskamyrskyissä vaan hommat lähtee lapasesta puolin ja toisin melko vauhdikkaasti - tässä nyt on hyvä malliesimerkki. Saamelaisten asiaa olisi voinut varmaan tuoda esille muullakin tavalla kuin kökkömäisesti käyttämällä lastenohjelmaa keppihevosena. Saamelaisilla on toki pointtinsa ja luonnollisesti täysi oikeus tuoda epäkohtia omassa kohtelussaan esiin.

Kovin paljon tuntuu tulevan kritiikkiä kokonaisvaltaista harkintaa käytetyn päätöksen jälkeen. Aika nopeastihan tuossa liipasinta painettiin ja nythän tuo loukkaantumisluoti on vapautettu käytettäväksi jatkossakin. Vaikka loukkaantumista perusteluna ei ehkä pitäisi käyttää.

Kaikki saamelaisetkaan eivät ole samaa mieltä Laitin kanssa: Inka Kangasniemi Twitterissä: "Merkittävä osa saamelaisista ei pidä tämänhetkistä kulttuurinomimiskeskustelua relevanttina. Miksi #yle lähti tukemaan sitä julkisuuskuvaa, mitä jotkut somekonfliktiriippuvaiset #saamelaiset suoltavat kansastamme?"

Myös YLE:n entinen viestintäjohtaja Reija Hyvärinen moitti päätöstä twitterissä - alla lainaus Hyvärisen twitter feedistä.

"Sananvapautta käyttävän tiedotusvälineen julkaisijan ei ikinä pitäisi perustella julkaisu- tai julkaisematta jättämispäätöksiä sillä että joku loukkaantuu. Ei koskaan. Maailmaan mahtuu loukkaantumista, mutta sanaa pitää pystyä käyttämään vapaasti. Tunteet = suo, Hyvärinen muistutti."
Ihmiset nyt meuhkaavat milloin mistäkin ymmärtämättä kokonaisuutta tai kontekstia. Ei tässä ole alun alkaenkaan ollut kyse mistään "saamelaiset vs. suomalaiset"-asetelmasta, vaan yksittäinen saamelaisvaikuttaja on kokenut ohjelman ongelmalliseksi ja antanut siitä palautetta, mikä taas on johtanut YLEn sisällä keskusteluun.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei minulla ole mitään lisättävää tähän keskusteluun tällä erää. Olen todennut faktat aiheeseen liittyen ja kummastellut, miksi valtaosa porukasta on jossain kapinamoodissa yksittäisen tv-ohjelman, jota he tuskin ovat aiemmin edes noteeranneet, takia.
Ihmiset nyt meuhkaavat milloin mistäkin ymmärtämättä kokonaisuutta tai kontekstia. Ei tässä ole alun alkaenkaan ollut kyse mistään "saamelaiset vs. suomalaiset"-asetelmasta, vaan yksittäinen saamelaisvaikuttaja on kokenut ohjelman ongelmalliseksi ja antanut siitä palautetta, mikä taas on johtanut YLEn sisällä keskusteluun.

Sinulta on mennyt näemmä koko pointti aika lahjakkaasti ohi. Avainsana on tuo yksittäinen. ”Minä en ole suomalainen.” – Petra Laiti Lue vaikka tuo ja mieti sitten mahtaisikohan hänellä olla omia poliittisia motiivejaan taustalla lainkaan? Ulostulo ei muuten ollut mitenkään ensimmäinen kerta - eikä varmaan viimeinenkään.

No tämä tästä osaltani - tällä erää.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kun nyt täällä on käyty kattavasti läpi tämä rumpuja soittava huntiaani-gate, niin kuinka sitten käydään läpi Rivo Länsi 2 ja sen hahmot? Nahkarevolverin mestari William, himokas intiaani Seisova Toteemi, mällinkatkuinen lainsuojaton Runkkaileva rosvo sekä kiellettyä rakkautta janoava Frank-Homo.

Ei lapsille eikä huumorintajuttomille JA:n aikuisille.

Niin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sinulta on mennyt näemmä koko pointti aika lahjakkaasti ohi. Avainsana on tuo yksittäinen. ”Minä en ole suomalainen.” – Petra Laiti Lue vaikka tuo ja mieti sitten mahtaisikohan hänellä olla omia poliittisia motiivejaan taustalla lainkaan? Ulostulo ei muuten ollut mitenkään ensimmäinen kerta - eikä varmaan viimeinenkään.
En ole missään kohtaa väittänyt, etteikö kyseisellä henkilöllä voisi olla erilaisia motiiveja toiminnalleen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kun nyt täällä on käyty kattavasti läpi tämä rumpuja soittava huntiaani-gate, niin kuinka sitten käydään läpi Rivo Länsi 2 ja sen hahmot? Nahkarevolverin mestari William, himokas intiaani Seisova Toteemi, mällinkatkuinen lainsuojaton Runkkaileva rosvo sekä kiellettyä rakkautta janoava Frank-Homo.

Ei lapsille eikä huumorintajuttomille JA:n aikuisille.

Niin.

Seisovan toteemin lisäksi pitäisi eittämättä tarttua lännen perversseimmän huoran Roselien toimintaan. Hänet on varmasti alistettu tekemään inhoamaansa työtä eikä hän tiedä mikä hänelle itselleen on parasta. Tosin Rosalieta tulisi käsitellä feministiketjussa ellei Seisova Toteemi ole häntä paaluttamassa - jolloin aihetta voi käsitellä tässäkin ketjussa.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Suosittelen kokeilemaan että olet ihan oma itsesi etkä muokkaa käytöstäsi jokaisen maailman ihmisen mukaan. Mahtaa olla raskasta moinen elämän läpi hipsuttelu. Kunnioitus on sellainen asia joka ansaitaan eikä se tule sen mukaan mihin vähemmistöön kuuluu.

Itsehän olen mm. kirjoittanut, että aihe ei itse asiassa juurikaan kiinnosta minua ja "elämän läpi hipsuttelu" lienee aika kaukana todellisuudesta ainakin lähipiirini mielestä.

Itse kun en mielistele juurikaan kuin korkeintaan työhaastattelussa sopivissa määrin, mikä taas aiheuttaa välillä ihmetystä ympärilläni. En mene muita miellyttääkseni jonkun 50-vuotispäiville, lähde töiden jälkeen muita miellyttääkseni kaljalle, en lässytä joutavaa small talkia, en etene elämässäni valmiiksi aseteltuja polkuja pitkin, en välitä vanhempieni minuun asettamista odotuksista yms. En hymähtele mukana, kun sukulaismies vääntää rasistisia vitsejä, vaan aloitan väittelyn jne. Ja en esimerkiksi liity tähän valtavirran ylläpitämään idioottimaiseen vitsinheittoon nyt käytävään keskusteluun liittyen. En ehkä tässä mielessä ole maailman sovinnaisin ihminen. Oman kokemukseni mukaan taas noin 99 % ihmisistä mielistelee ympärillään olevia hyvin paljonkin.

Lähinnä puhun tässä perinteisesti hyvänä pidetystä käyttäytymisestä yms. Eli että nurmikkoa aletaan leikkaamaan vasta aamuyhdeksän jälkeen, tervehditään tuttuja ja vaihdetaan mahdollisesti sananen, autetaan mummo kadun yli jne. Samalla vaivalla lienee mahdollista olla pukematta päähänsä intiaanipäähinettä. Ei sillä että sillä itselleni olisi mitään väliä, mutta varmaan moni tunteellisempi ihminen voisi asian tiedostettuaan muuttaa tapojaan, kun ymmärtää sen loukkaavan muita. Siittähän tässä on kysymys.
 
Viimeksi muokattu:

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nyt taisit vahingossa ymmärtää väärin. En luonnollisestikaan tarkoittanut, että Laiti & co olisi jotenkin coinannut tai kehitellyt kulttuurillisen omimisen, vaan sitä että tämä Heinämäki-episodi oli Laitin & co'n (pienen ryhmän) masinoima kuvio.

Mietipä asiaa vaikka näinkin: onko Kalevala kulttuurillisen omimisen tuotos? Lönnröt näet keräsi runonsa Venäjän Karjalan puolelta, sellaisilta alueilta jotka eivät koskaan ole olleet osa Suomea. Sitten kun tätä kulttuurillisen omimisen asiaa aletaan miettimään syvemmin, niin oikeastaan mikään ei ole täysin alkuperäistä. Tuohon rämeikköön sitten uppoaakin helposti melko syvälle kun joka käänteessä alkaa pohtimaan mikä on kulttuurillsta omimista ja mikä ei, mitä voi tehdä ja mitä ei.
tilanteissa kun on monta näkökulmaa.

Joo varmaan ulkomailla ei olla keskusteltu juuri Herra Heinämäestä, mutta täysin vastaavalla tavalla siellä on keskusteltu eri ohjelmista, joissa vaikka nyt sitten intiaanipäähine esiintyy. Eli ei mitään muuta uutta he ole tuoneet mukanaan kuin tämän kyseisen ohjelman ja hahmon mukaan keskusteluun. Tässä mielessä on vaikeaa nähdä heitä hirveinä masinoijina, jos he vain ovat tuoneet ulkomaisen keskustelun myös Suomeen, suomalaisessa kontekstissa. Valtaväestölle varmasti kelpaa, että mitään ei muuteta, mutta kyllä tällaisetkin keskustelut kuuluvat nykyaikaan.

En Kalevalan syntytarinaan ole tutustunut niin tarkkaan, että pystyisin sitä arvioimaan kovin vedenpitävästi. Kulttuurinen omiminen liittyy ymmärrykseni mukaan ensisijaisesti sorrettujen alkuperäiskulttuurien omimiseen ilman lupaa. Lasketaanko Venäjän karjalaiset sellaiseksi ryhmäksi? En tiedä. Onko Lönnrot kerännyt kokoelmansa ilman lupaa? En tiedä, mutta luulisin, että tarinat on kerrottu vapaaehtoisesti, olkoonkin, ettei ole välttämättä ymmärretty, mitä Lönkka niillä puuhaa. Kaikki tapaukset ovat tosiaan erilaisia ja niitä pitää arvioida parempien tietojen valossa kuin mitkä itselläni on. Oleellista on myös se, että eihän Lönnrotin tekemisiä voi tuomita nykypäivän ymmärryksellä. Siinä ajassa hänen toimintatapansa oli varmaankin ihan ok. Ja vaikka Kalevala olisikin kulttuurista omimista, niin mitä sitten? Mikä tässä edes oli pointti?

Ja kyllä, kulttuurinen omiminen ei ole maailman yksinkertaisin asia ja varmaan on aika paljon rajatapauksia ja sellaisia tilanteita, jotka on mahdotonta "tuomita". Mutta mitä sitten? Pitäisikö "selvät" tapaukset jättää huomioimatta?

Vielä viestisi loppuosasta sanoisin sen verran (vaikka jätin sen lainaamatta), että varmasti on vaikeaa löytää keinoja ja sopimuksia, kun asiassa on kyse rahasta, maasta, vallasta, saavutetuista eduista luopumisesta yms. Eipä se tunnu Suomessakaan vaikkapa soten suhteen olevan kovin helppoa.
 
Itse kun en mielistele juurikaan kuin korkeintaan työhaastattelussa sopivissa määrin, mikä taas aiheuttaa välillä ihmetystä ympärilläni. En mene muita miellyttääkseni jonkun 50-vuotispäiville, lähde töiden jälkeen muita miellyttääkseni kaljalle, en lässytä joutavaa small talkia, en etene elämässäni valmiiksi aseteltuja polkuja pitkin, en välitä vanhempieni minuun asettamista odotuksista yms. En hymähtele mukana, kun sukulaismies vääntää rasistisia vitsejä, vaan aloitan väittelyn jne. Ja en esimerkiksi liity tähän valtavirran ylläpitämään idioottimaiseen vitsinheittoon nyt käytävään keskusteluun liittyen. En ehkä tässä mielessä ole maailman sovinnaisin ihminen. Oman kokemukseni mukaan taas noin 99 % ihmisistä mielistelee ympärillään olevia hyvin paljonkin.

Miten tällainen asenne toimii yliopistopiireissä? Erotutko siellä herkästi porukasta vastustamalla voimallisesti rasismia ja puolustamalla alkuperäiskansojen oikeuksia?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Joo varmaan ulkomailla ei olla keskusteltu juuri Herra Heinämäestä, mutta täysin vastaavalla tavalla siellä on keskusteltu eri ohjelmista, joissa vaikka nyt sitten intiaanipäähine esiintyy. Eli ei mitään muuta uutta he ole tuoneet mukanaan kuin tämän kyseisen ohjelman ja hahmon mukaan keskusteluun. Tässä mielessä on vaikeaa nähdä heitä hirveinä masinoijina, jos he vain ovat tuoneet ulkomaisen keskustelun myös Suomeen, suomalaisessa kontekstissa. Valtaväestölle varmasti kelpaa, että mitään ei muuteta, mutta kyllä tällaisetkin keskustelut kuuluvat nykyaikaan.

En Kalevalan syntytarinaan ole tutustunut niin tarkkaan, että pystyisin sitä arvioimaan kovin vedenpitävästi. Kulttuurinen omiminen liittyy ymmärrykseni mukaan ensisijaisesti sorrettujen alkuperäiskulttuurien omimiseen ilman lupaa. Lasketaanko Venäjän karjalaiset sellaiseksi ryhmäksi? En tiedä. Onko Lönnrot kerännyt kokoelmansa ilman lupaa? En tiedä, mutta luulisin, että tarinat on kerrottu vapaaehtoisesti, olkoonkin, ettei ole välttämättä ymmärretty, mitä Lönkka niillä puuhaa. Kaikki tapaukset ovat tosiaan erilaisia ja niitä pitää arvioida parempien tietojen valossa kuin mitkä itselläni on. Oleellista on myös se, että eihän Lönnrotin tekemisiä voi tuomita nykypäivän ymmärryksellä. Siinä ajassa hänen toimintatapansa oli varmaankin ihan ok. Ja vaikka Kalevala olisikin kulttuurista omimista, niin mitä sitten? Mikä tässä edes oli pointti?

Ja kyllä, kulttuurinen omiminen ei ole maailman yksinkertaisin asia ja varmaan on aika paljon rajatapauksia ja sellaisia tilanteita, jotka on mahdotonta "tuomita". Mutta mitä sitten? Pitäisikö "selvät" tapaukset jättää huomioimatta?

Vielä viestisi loppuosasta sanoisin sen verran (vaikka jätin sen lainaamatta), että varmasti on vaikeaa löytää keinoja ja sopimuksia, kun asiassa on kyse rahasta, maasta, vallasta, saavutetuista eduista luopumisesta yms. Eipä se tunnu Suomessakaan vaikkapa soten suhteen olevan kovin helppoa.

Tuo masinointi termin käyttö liittyi lähinnä siihen, että Laiti on varsin aktiivinen tuomaan saamelaiskysymyksiä esille eli hänellä tuntuisi olevan jonkinlainen poliittinen motiivi taustalla näiden ulostulojensa kanssa. Saamelaiskysymyksen esiintuomisessa ei luonnollisestikaan ole mitään väärää, mutta mielestäni on hieman kyseenalaista käyttää loukkaantumista mistä asiasta milloinkin ajamansa asian esiintuomisen katalystina. Osaat varmasti googlailla mistä kyseinen ryhmä on aiemminkin loukkaantunut. Asioista saa ja pitääkin keskustella ei kysymys olekaan siitä.

Kulttuurillinen omiminen ei liity mitenkään ensisijaisesti sorrettujen alkuperäiskulttuurien kulttuurillisten elementtien tai symbolien omimiseen vaan siihen, että eri kulttuurista tuleva lainaa toiselle kulttuurille kuuluvia elementtejä, symboleja tai tapoja ymmärtämättä niiden taustoja. Ei siis tarvitse olla erityisesti sorrettu kulttuuri - voi olla - mutta ei siis tarvitse. Huomaatko pienen mutta merkittävän eron? Mietipä nyt tässä valossa vaikkapa seuraavia asioita: onko mielestäsi valkoisen tai tumman ihmisen OK syödä sushia? Voiko japanilainen, kiinalainen tai valkoinen pitää rastatukkaa? (Ole kiltti äläkä tartu sitten sanaan valkoinen) Näitä esimerkkejähän on vaikka kuinka paljon joita voi tuoda esille.

Tuo Kalevala-esimerkki oli lähinnä siksi kirjoitettu, että kulttuurillista lainaamista on tapahtunut Suomessakin jo vaikka kuinka kauan sitten ja mikäli tätä asiaa alkaa miettimään joka asian yhteydessä, se onkin melkoisen syvä suo. Mikä näet on sitten se aito ja alkuperäinen asia? Tuon Kalevala-esimerkin on maininnut kirjoituksissaan folkloristi Haapoja-Mäkelä eli ei ole itse keksimäni juttu - jos se nyt esimerkkiä parantaa silmissäsi.

Huomannet ehkä kuinka ongelmallista koko kulttuurillinen omiminen on kun on mahdollista pahoittaa mielensä esimerkiksi kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittajasta. Puheenvuoro: Saako kirjailija varastaa ja kenen kuuluu turvata kirjallisuuden moniäänisyys? (1/2016) | Linkistä voit lukea lisää ko. asiasta. Tämä ei luonnollisestikaan liity Laitiin tai intiaaneihin mitenkään - liittyy asiaan kun miettii kulttuurillista omimista ja mistä kaikesta sitä voikaan harmistua.

Minusta on hieman eri asia harmistua mikäli lastenohjelmassa on intiaanihahmo tai kun Oulun yliopiston ylioppilaskunnan muskarivideolla oli näkynyt saamelaisrumpu - verrattuna siihen mikäli kansainvälinen vaateketju kopio vaikkapa afrikkalaisen (tai saamelaisen) kuosin ja myy tätä eteenpäin. Joku järki näissäkin hommissa saisi mielestäni olla - joskin tämä on vain oma mielipiteeni ja eri mieltä saa tietenkin olla.

Tuo saamelaisrummusta mielensä pahoittaminen menikin tietoisuuden lisäämisen kannalta jotenkin erikoisesti. Videolla oli siis saamelaisrumpu ja tästä siis harmistuttiin. Nyt kyseinen rumpu on lukkojen takana ettei sitä näe kukaan. Linkki Kalevaan ko. tapauksesta: OYY:n muskarivideolla esiintynyt saamelaisrumpu joutui kohun keskelle – käyttö ja alkuperä selvitetty | Oulu | Kaleva.fi

"
Kasvatustieteiden tiedekunnan koulutussuunnittelija Petteri Klintrup, mitä rummun suhteen aiotaan tehdä?

– Jatkossa rumpu tullaan pitämään lukitussa kaapissa. Pohdimme tiedekunnassa toimenpiteitä ja konsultoimme Giellagas-instituuttia. Totta kai olemme kulttuurisensitiivisiä emmekä halua loukata minkään kulttuurin itseisarvoa."

Enköhän nyt ole omasta puolestani sanonut sen mitä minulla tästä asiasta on sanottavaa.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen tutustunut Petra Laitin kirjoitteluun kyllä ja tiedän hänen aktiivisuutensa asioiden suhteen.

Tarkoitin tuossa juuri sitä, että koska Laiti on aktiivinen näiden asioiden suhteen ja twitterissäkin hänen kirjoituksensa lähes ekslusiivisesti ovat näistä asioista - niin onko tuo enää yksittäisen ihmisen mielipide? Twitter-profiilissa lukee päivystävä saamelainen, SYL varapuheenjohtaja 2018, Suomen saamelaisnuoret ry:n puheenjohtaja - joten hänen kirjoituksillaan lienee hieman enemmän painoarvoa kuin yksittäisellä ihmisellä.

Tämä on tietysti aina hankala kysymys, kuten tiedämme tapaus Wallinheimo Tyrväisestä. Yhdistyksissä puheenjohtaja käyttää yleensä puhevaltaa ja hänen puheensa voidaan tulkita helposti yhdistyksen kannaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös