Minä olen sitä mieltä että syrjinnän kriteeri liki poikkeuksetta täyttyy ja että syrjintä sisältyy rasismiin melkeinpä aina. Minusta tuntuu että sinä pidät sitä konkreettisen teon ja syrjinnän kynnystä jotenkin todella korkeana, ei se sitä ole.
Kyllä minua rasistiset ajatukset häiritsee, mutta omasta kokemuksestani ne vain eivät koskaan ole jääneet vain ajatusten tasolle. Kyllä ihminen joka rastisesti ajattelee niin myös ilmaisee sen jollain tavalla. Nuo sinun luettelemat sanat, asenteet ja käyttäytymismallit ovat juuri niitä. Ne ovat jo konkretiaa ja niistä syrjintä on aistittavissa. Kaikenlainen syrjintä on siis minun mielestäni määritelmänä hyvä. Minun mielestäni syrjintä on siis hyvin keskeinen asia kun rasismista puhutaan.
Syrjintä ja rasismi ovat tosiaan käsi kädessä kulkevia. Aina rasistiset ajatukset eivät konkretisoidu millään mitattavissa olevalla tasolla. Hyvin usein kuitenkin rasistiset ajatukset jollain tasolla ohjaavat tekemisiämme. En tätä kiistä, mutta kiistän sen että rasismi tarvitsee konkretiaa. Sinä näin väitit, en minä. Hyvä että täsmensit tuota että rasistiset ajatukset sinua häiritsevät. Tekstistäsi sai käsityksen että et pidä niitä vakavina tai häiritsevinä jos ne eivät konkretisoidu.
Nyt aletaan jo liikkua melko kauas alkuperäisestä keskustelusta, joka tosiaan oli se, että nykyinen laki mahdollistaa jo kaiken rasistisen toiminnan kitkemisen. Oletko siis sitä mieltä, että ne mainitsemani esimerkit putoavat rasismi määritelmän alle? Jos näin on, kuinka niihin on mahdollista nykyisen lainsäädännön puitteissa puuttua?