Kaikesta saadaan näköjään nykyään iso kohu aikaiseksi. Sinänsä Valtaoja olisi voinut jättää käyttämättä n-sanaa, mutta kun huomioidaan konteksti, niin ei hän tuossa isommin mitään väärää tehnyt. Sen sijaan, että hän olisi itse käyttänyt sanaa, hän vain sitatoi tilanteita, joissa sanaa oli käytetty aiemmin. Itse olisin Valtaojan asemassa jättänyt myös tuossa kontekstissa kyseisen sanan käyttämättä, mutta kyllähän Renaz tässä veti vielä enemmän vihkoon.
Varmasti Renazilla on hyvä ajatus siellä taustalla, mutta tuollainen ääriajattelu tekee vain hallaa sille rasisminvastaiselle aatteelle, mikä hänelläkin on siellä varmasti taustalla. Samaa ilmiötä on myös ollut nähtävillä esimerkiksi feministien ja ilmastoaktivistien toiminnassa. Todennäköisesti siellä taustalla on ajatus siitä, että nostetaan näkyvästi esille epäkohtia, mutta monesti tuollaiset ulostulot aiheuttavat päinvastaisen reaktion. Ne, jotka ovat asiasta eri mieltä saavat lisää kierroksia koneeseensa ja myös ne, jotka ovat asiasta samaa mieltä, voivat etääntyä aatteesta, kun heidän mielestään syyttömien ihmisten kimppuun hyökätään.
Esiin nousee sekin kysymys, että onko tässä taustalla pelkästään halu muuttaa asioita vai halutaanko tämän aatteen myötä nostaa itseä esille. Kyseinen henkilöhän aikoinaan oli canceloimassa Maustetyttöjä, minkä jälkeen hän ylpeili sillä, että hänen ansiostaan Maustetyttöjen Emma-ehdokkuus poistettiin. Itse ainakin koen itseni todella rasisminvastaiseksi henkilöksi, mutta siitä huolimatta tässä tapauksessa ei minun ole kovin vaikea myöntää sitä, että Valtaoja on toiminut tilanteessa huomattavasti fiksummin, vaikka ihan puhtaita papereita en hänellekään antaisi.