Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 800 414
  • 6 485

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Lainasin kyllä ihan sinua. Kirjoitit:

"Taide ei ole oma linnakkeensa ja sen osoittamiseen riittää ajatuskoe siitä, mitä mieltä oltaisiin erinäiset väestöryhmät uuniin tai puuvillapelloille toivottavasta lyriikasta."

Tarkoitin sitä, että tuollainen lyriikka ei ole pelkkä ajatuskoe, vaan sitä on oikeasti olemassa. Näitä tuotoksia ei vain hevin kuule missään, koska ne on saatu aika hyvin maan alle, minne ne tietysti kuuluvatkin. Tarkoitukseni ei ollut kritisoida, vaan todistaa, että musiikista tietynlainen rasismi on saatu aika hyvin kitkettyä pois, kun skinibändit ovat vielä jossain alakulttuuriakin alempana.
Jep jep... Kuvakaappaus näyttää tosin, että BigRedCat kirjoitti sen. Haluatko lukita vastauksesi?
 

Liitteet

  • Screenshot_20211122-140530.png
    Screenshot_20211122-140530.png
    397,5 KB · kertaa luettu: 152
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Jaaha. Niin tai näin, aina väärinpäin, kuten vanha sanonta kuuluu.

Edit: Aiheesta löytyi kirjoituskin: Ujuni Ahmed: Rasistiseen kuvastoon perustuva hyväntekeväisyyskampanja on epäonnistunut - Maailman Kuvalehti

Tässä on mielenkiintoinen psykologinen ilmiö: Kehitysyhteistyössä olisi paljon kehitettävää, mutta sitä ei ei saisi kritisoida: "Eikö meidän raha kelpaa?"

Valkoisen miehen perse ei kestä näissä asioissa kritiikkiä. Se kertoo jonkinlaisesta ylemmyydentunteesta. Hieman samanlaista vastarintaa on myös koronan tiimoilta: "Minähän en perkele maskia käytä."
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jep jep... Kuvakaappaus näyttää tosin, että BigRedCat kirjoitti sen. Haluatko lukita vastauksesi?
Okei, pahoittelut, lainaus meni näköjään väärin. Jouduit keskusteluun, johon sinulla ei ollut osaa eikä arpaa - sitä on nykyään liikkeellä.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Tässä on mielenkiintoinen psykologinen ilmiö: Kehitysyhteistyössä olisi paljon kehitettävää, mutta sitä ei ei saisi kritisoida: "Eikö meidän raha kelpaa?"

Valkoisen miehen perse ei kestä näissä asioissa kritiikkiä. Se kertoo jonkinlaisesta ylemmyydentunteesta. Hieman samanlaista vastarintaa on myös koronan tiimoilta: "Minähän en perkele maskia käytä."

Tämähän riippuu taas täysin siitä, kuka ja minkä värinen henkilö kritisoi. Kun se valkoinen setämies kritisoi kehitysapua, sehän on vain rasistista öyhötystä, sortoa.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan tuollaista lyriikkaa olemassakin, esimerkiksi skinibändeillä on hyvin rasistisia sanoituksia, joissa väkivaltakaan ei ole harvinaista. Sen tuloksena näillä bändeillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin julkaista musiikkinsa itse, kun mikään levy-yhtiö ei ota niitä talliinsa, eikä niiden musiikki tietenkään soi missään - paitsi skinien omissa illanvietoissa.

Tietynlainen rasismi on siis saatu musiikissa vaiennettua - tai siihen ainakin reagoidaan hyvin voimakkaasti ja kieltävästi. Siihen nähden onkin kummallista, kuinka joku avoimesti naisvihamielinen rap-musiikki (enkä siis tarkoita kaikkea rap-musiikkia) ei herätä sen enempää reaktioita. Renaz Ebrahimkin soitti tuolla mainitulla dj-keikallaan sellaista tavaraa, joka olisi ollut suomeksi rapattuna vähän liian hapokasta. Siellä oli huoraa ja oli toki sitä n-sanaakin.

EDIT: Korjattu väärä lainaus

Jep, juuri näin. Kyllä nämä kammataan taiteestakin pois ihan siinä missä julkisista esiintymisistä ja keskustelustakin. Molemmissa on toki omat rajojen koettelijansa ja kontroversiaalit hahmonsa, mutta yleisesti taide noudattaa yleisesti hyväksyttynä pidettyjä normeja joskin kenties löyhemmin kuin moni muu osa-alue. Ei se blackfacekaan nykyään ole hyväksyttyä taiteessa tai kulttuurissakaan.

Siksi Osmon kommentti näyttäytyi silmissäni näköalattomana.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Siis, et oikeasti ole tosissasi :D
Miten niin? Oli hyvin tyypillistä, että toimittajaksi tultiin mitä värikkäämpiä reittejä. Tiedän esimerkiksi yhden joka miltei 30 vuotta päätoimittajana, vaikka olikin alunperin kahvilatyöntekijä. Ilmeisen hyvin homma toimi, kun sai tällä vuosituhannella johdettavakseen useita lehtiä.

Ei koulutus ole ainoa väylä pätevöityä, trust me, olen sitä hommaa tehnyt ilman koulutusta (opiskelen kyllä korkeakoulussa) enkä näe olevani sen huonompi tai parempi toimittelija kuin moni muukaan. Tiettyjä juttuja koulutus toki antaisi, mutta itse pidän tärkeimpänä ominaisuutena uteliaisuutta ja hyvää kirjoitustaitoa. Verkostoja ei toki voita mikään.

Tälle lähdettä?
Kärjistys, olisin toki voinut puhua vaikka insinööreistä tai opettajista. Pointtihan on se, että korkeakoulutus edelleen periytyy. Tällaisessa kodissa asennoituminen elämään on erilaista kuin duunarikodissa. Tottakai sieltäkin saa paljon tukea - esimerkiksi itse olen duunarivanhemmiltani sitä saanut aina -, mutta kyllä saa aika idealisti olla jos ei näe eroa.

Jaa niin meinaat ettei esimerkiksi oikein medianomiksi kouluttautuneelta olisi voinut loppua työt?
Ei nyt tarvitse alentavaksi heittäytyä. Sillä koronan vuoksi työttömäksi jääneellä baarimikolla on hieman paskemmat kortit kuin medianomilla. Ja yleensäkin voisin kuvitella sitä työntekijöiden enemmistöä (vaikka 40 prosenttia olikin etätöissä 2020 keväällä) hieman kummastuttavan lukea, kuinka nyt elämä on niin valtavan erilaista. Ei se välttämättä ole ollut. Osalle taas pandemia on ollut ihan täyttä helvettiä, miksi media keskittyy näissä lähinnä ravintoloihin, opiskelijoihin, kulttuurialan ihmisiin ja sairaanhoitajiin? Mielestäni ihan aiheellinen kysymys.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Tämähän riippuu taas täysin siitä, kuka ja minkä värinen henkilö kritisoi. Kun se valkoinen setämies kritisoi kehitysapua, sehän on vain rasistista öyhötystä, sortoa.

Sovitaan sitten niin, että sekä valkoihoisen että ei-valkoihoisen kritiikki kehitysapua kohtaan on ok.
 

yökkömies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Bundesliga
Alkuperäinen nimi on muistaakseni "And then there were none", ja sama lause toistuu teoksessa mainittavassa runossa, joten kirjan lopputulos on joka tapauksessa hetimiten selvä. Murhamysteerin kannalta tuon runon käsittely on hyvinkin oleellinen. Jos yksikään ei pelastu, niin kuka sitten on murhaaja suljetulla saarella? Alkuperäinen suomennos oli niin ikään tuo "Eikä yksikään pelastunut", joten nimessä on vain palattu takaisin juurilleen.

Tästä Valtaojan tapauksesta on jo sanottu melkein kaikki. Hieman hämäräksi jäi, että mikä oli Nenäpäivässä pielessä, kun siihenkin osallistuminen oli Valtaojalta tuon keskustelun mukaan väärin.

Alkuperäinen nimi Englannissa ilmestyessään oli "Ten little niggers". Jenkeissä muutettiin nimi 40-luvulla.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ovatkohan nämä oikean värisiä henkilöitä kommentoimaan keskustelua? Ilmeisesti ainakin mielipiteensä ovat näiden höyryäjien mielestä vääriä. Hienoa lukea asiallisiakin kirjoituksia.







edit. Jotain showta ilmeisesti ollut vielä lähetyksen jälkeenkin.

 
Viimeksi muokattu:

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ovatkohan nämä oikean värisiä henkilöitä kommentoimaan keskustelua? Ilmeisesti ainakin mielipiteensä ovat näiden höyryäjien mielestä vääriä. Hienoa lukea asiallisiakin kirjoituksia.

Nyt siis jo tummatkin hyvesignaloivat valkoista miestä joka sanoo neekereitä neekereiksi.

Mulla alkaa mennä ohi, että ketä tässä itse pitäisi nyt wokettaa. Taidan kaivaa valkoisen kaavun kaapista ja sytyttää ristin palamaan, ennen nämäkin asiat oli yksinkertaisia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkuperäinen nimi Englannissa ilmestyessään oli "Ten little niggers". Jenkeissä muutettiin nimi 40-luvulla.

Wikipediassa näin:

Kirjan alkuperäinen brittiläinen nimi Ten Little Niggers on aiheuttanut ongelmia, koska sana nigger on halventava. Britanniassa alkuperäistä nimeä käytettiin 1980-luvulle asti, kunnes Fontana julkaisi 1985 uuden painoksen nimellä And Then There Were None, jota on käytetty siitä lähtien.

Yhdysvalloissa jo kirjan ensipainoksen nimenä oli And Then There Were None[1]. Siellä se ilmestyi myös nimellä Ten Little Indians (”Kymmenen pientä intiaania”) vuosina 1964–1986. Mutta siitäkin luovuttiin, koska sanan Indian ei enää katsottu olevan sopiva ilmaus Amerikan alkuperäisasukkaista puhuttaessa. Nimenmuutoksista huolimatta amerikkalaisissa painoksissa on silti koko ajan puhuttu ”Intiaanisaaresta” ja ”Kymmenestä intiaanipojasta” [2]. 2004 Christien perikunta muutti kirjan viralliseksi nimeksi And Then There Were None (Neekeripoika-runon viimeiset sanat).

Suomennoksen nimenä oli Eikä yksikään pelastunut 1940–1956 ja uudelleen vuodesta 2003 alkaen. 1968–1999 nimenä oli Kymmenen pientä neekeripoikaa.

 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Nämähän tulevat kohtaamaan raivokasta vastustusta. Ainakin Seida Sohrabi on saanut maistaa sitä jo aikaisemminkin, kun hän on esimerkiksi vaatinut maahanmuuttajilta nykyistä enemmän vastuun ottamista omasta elämästään.

Sohrabia on nimitelty muun muassa whitepassing-henkilöksi, eli häntä on pidetty liian valkoisena puhumaan rasismista. Tämä on mielenkiintoista, koska Tikkurilan värikartalla Sohrabi on suunnilleen samassa kohtaa kuin Renaz Ebrahimi, joka siis saa puhua rasismista. Eihän tuossa mitään logiikkaa ole. Kysymys on vain siitä, millainen mielipide on hyväksyttävä.

Seida Sohrabi on ollut ennenkin aika kivulias piikki tiettyjen piirien lihassa:

 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
"Onneksi nämä anorektikon puolestaloukkaantujat ovat tämmöinen woke-ilmiö joka menee kohta ohi..."
Jos nyt palaamme rasismiin, niin mielestäni et nyt oikein osannut tai halunnut erottaa toisistaan aitoa rasismia ja esimerkiksi Valtaojan tapaukseen liittyvää lähinnä pahantahtoisuudesta kumpuavaa Ebrahimin reflektointia. Valtaojan lähetyksessä kertomalla kahdella kielenkäyttöesimerkillä ei ollut mitään tekemistä rasismin kanssa. Ei yhtään mitään. Joka muuta väittää, ei osaa erottaa asioita edes vähää alusta. "Se sanoi neekeri, ammutaan se".

Mielestäni YLE voisi lähestyä tällaisia vahvoja tunteita herättäviä teemoja joskus muullakin tavalla kuin rakentamalla tökeröjä vastakkainasetteluja. Nyt nähty tapaus oli sikäli ala-arvoinen, että osaavana esiintyjänä ja keskustelijana tunnettu sekä arvostusta nauttiva henkilö roudattiin studioon palvelemaan toimittajan urakehitysfantasioita ja sytykkeeksi woke-vauhkoajalle. Edelleen nolla pistettä YLElle.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, KooKoo-Juniorit
Oudointa Renaz Ebrahimin retoriikassa oli jatkuva yleistäminen.
Hän ikään kuin tiesi, kuinka valkoinen ihminen ajattelee.
Esko yritti puolustautua, ja väärin meni. Nenäpäiväkin on väärin.
Minusta tuntuu, että Ebrahim on näitä ihmisiä, jotka ovat niin kiihkeitä oman asiansa ajamisessa, että kaikki eriävät mielipiteet ovat väärin.
Minä olisin halunnut toimittajan kysyvän, että miksi hän on niin vihainen.
Ihan kuin Esko tai toimittaja olisivat tehneet pahaa hänelle.
Ääripäähän menevä toiminta ei koskaan saa mitään hyvää aikaiseksi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Persujen kansanedustaja Sanna Antikainen sänselöi Marja Sannikan.

Oh, the irony.




Kohta varmaan joku ehdottaa koko lehdistön cancelointia. Hups, tapahtui jo täälläkin.

Jos nyt palaamme rasismiin, niin mielestäni et nyt oikein osannut tai halunnut erottaa toisistaan aitoa rasismia ja esimerkiksi Valtaojan tapaukseen liittyvää lähinnä pahantahtoisuudesta kumpuavaa Ebrahimin reflektointia. Valtaojan lähetyksessä kertomalla kahdella kielenkäyttöesimerkillä ei ollut mitään tekemistä rasismin kanssa. Ei yhtään mitään. Joka muuta väittää, ei osaa erottaa asioita edes vähää alusta. "Se sanoi neekeri, ammutaan se".

Mielestäni YLE voisi lähestyä tällaisia vahvoja tunteita herättäviä teemoja joskus muullakin tavalla kuin rakentamalla tökeröjä vastakkainasetteluja. Nyt nähty tapaus oli sikäli ala-arvoinen, että osaavana esiintyjänä ja keskustelijana tunnettu sekä arvostusta nauttiva henkilö roudattiin studioon palvelemaan toimittajan urakehitysfantasioita ja sytykkeeksi woke-vauhkoajalle. Edelleen nolla pistettä YLElle.

"Ei ollut mitään tekemistä" ei pidä paikkaansa. Ja esimerkkini eivät kommentoi Valtaojan sanomisia vaan kyseistä tilannetta. Sanojen merkitys ei ole kuulijasta irrallinen. Pyrit esittämään niinkuin Valtaojalla ei ole vastuuta erottaa tilanteita, tai sanojalla yleensä. Vastaus ei selviä tuijottamalla yksin Valtaojaan tai yksin kuulijaan.

"Se kuulija ymmärsi väätin, ammutaan se"
 

Cow's opinion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dark side of the Moo
Ovatkohan nämä oikean värisiä henkilöitä kommentoimaan keskustelua? Ilmeisesti ainakin mielipiteensä ovat näiden höyryäjien mielestä vääriä. Hienoa lukea asiallisiakin kirjoituksia.

Mielipiteistähän tässä nimenomaan on kysymys, ei kai se ihonväriä katso? Miten kenenkään ihonväri voisi olla oikea tai väärä kommentoimaan mitä tahansa keskustelua ja ajatteletko niin että höyrypäät eivät saisi olla eri mieltä tummaihoisten kanssa?

Näen itseasiassa tälläisen ajatusmallin melko ongelmallisena, ei hirveästi eroa siitä miten Renaz jaotteli ihmisiä eri lokeroihin.
 
Viimeksi muokattu:

Cow's opinion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dark side of the Moo

Hokkarit

Jäsen
Eniten tässä koko asiassa ottaa pattiin, että tullaan tuolta lähi-idästä tänne huutelemaan, miten pitäisi olla ja elää. Kovasti ollaan vaatimassa kaikenlaista! Ei minkäänlaista respektiä kantajormia kohtaan, vaikka kaiken saavat ilmaiseksi pelkästään luukulla itkemällä. Lähtekööt sitten vaikka takaisin tai muualle, jos heillä täällä ovat asiat sitten niin helvetin huonosti.
 

Cow's opinion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dark side of the Moo
Eniten tässä koko asiassa ottaa pattiin, että tullaan tuolta lähi-idästä tänne huutelemaan, miten pitäisi olla ja elää. Kovasti ollaan vaatimassa kaikenlaista! Ei minkäänlaista respektiä kantajormia kohtaan, vaikka kaiken saavat ilmaiseksi pelkästään luukulla itkemällä. Lähtekööt sitten vaikka takaisin tai muualle, jos heillä täällä ovat asiat sitten niin helvetin huonosti.

Tulisiko saamelaisten sitten ainoastaan saada määritellä miten täällä pitää olla ja elää? En näe asiaa ihan noin, eiköhän kaikilla ole oikeus mielipiteeseensä.
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-SaiPa
Kaikesta saadaan näköjään nykyään iso kohu aikaiseksi. Sinänsä Valtaoja olisi voinut jättää käyttämättä n-sanaa, mutta kun huomioidaan konteksti, niin ei hän tuossa isommin mitään väärää tehnyt. Sen sijaan, että hän olisi itse käyttänyt sanaa, hän vain sitatoi tilanteita, joissa sanaa oli käytetty aiemmin. Itse olisin Valtaojan asemassa jättänyt myös tuossa kontekstissa kyseisen sanan käyttämättä, mutta kyllähän Renaz tässä veti vielä enemmän vihkoon.

Varmasti Renazilla on hyvä ajatus siellä taustalla, mutta tuollainen ääriajattelu tekee vain hallaa sille rasisminvastaiselle aatteelle, mikä hänelläkin on siellä varmasti taustalla. Samaa ilmiötä on myös ollut nähtävillä esimerkiksi feministien ja ilmastoaktivistien toiminnassa. Todennäköisesti siellä taustalla on ajatus siitä, että nostetaan näkyvästi esille epäkohtia, mutta monesti tuollaiset ulostulot aiheuttavat päinvastaisen reaktion. Ne, jotka ovat asiasta eri mieltä saavat lisää kierroksia koneeseensa ja myös ne, jotka ovat asiasta samaa mieltä, voivat etääntyä aatteesta, kun heidän mielestään syyttömien ihmisten kimppuun hyökätään.

Esiin nousee sekin kysymys, että onko tässä taustalla pelkästään halu muuttaa asioita vai halutaanko tämän aatteen myötä nostaa itseä esille. Kyseinen henkilöhän aikoinaan oli canceloimassa Maustetyttöjä, minkä jälkeen hän ylpeili sillä, että hänen ansiostaan Maustetyttöjen Emma-ehdokkuus poistettiin. Itse ainakin koen itseni todella rasisminvastaiseksi henkilöksi, mutta siitä huolimatta tässä tapauksessa ei minun ole kovin vaikea myöntää sitä, että Valtaoja on toiminut tilanteessa huomattavasti fiksummin, vaikka ihan puhtaita papereita en hänellekään antaisi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mielipiteistähän tässä nimenomaan on kysymys, ei kai se ihonväriä katso? Miten kenenkään ihonväri voisi olla oikea tai väärä kommentoimaan mitä tahansa keskustelua ja ajatteletko niin että höyrypäät eivät saisi olla eri mieltä tummaihoisten kanssa?

Näen itseasiassa tälläisen ajatusmallin melko ongelmallisena, ei hirveästi eroa siitä miten Renaz jaotteli ihmisiä eri lokeroihin.
Niin, Ebrahimihan haluaa kieltää "väärän värisiltä" kommentoinnin, en minä, koska itselleni ihonvärillä tai muullakaan vastaavalla ei ole merkitystä, vaan sillä mitä ajattelee ja suustaan päästää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös