Persujen kansanedustaja Sanna Antikainen sänselöi Marja Sannikan.
Oh, the irony.
Oh, the irony.
Jep jep... Kuvakaappaus näyttää tosin, että BigRedCat kirjoitti sen. Haluatko lukita vastauksesi?Lainasin kyllä ihan sinua. Kirjoitit:
"Taide ei ole oma linnakkeensa ja sen osoittamiseen riittää ajatuskoe siitä, mitä mieltä oltaisiin erinäiset väestöryhmät uuniin tai puuvillapelloille toivottavasta lyriikasta."
Tarkoitin sitä, että tuollainen lyriikka ei ole pelkkä ajatuskoe, vaan sitä on oikeasti olemassa. Näitä tuotoksia ei vain hevin kuule missään, koska ne on saatu aika hyvin maan alle, minne ne tietysti kuuluvatkin. Tarkoitukseni ei ollut kritisoida, vaan todistaa, että musiikista tietynlainen rasismi on saatu aika hyvin kitkettyä pois, kun skinibändit ovat vielä jossain alakulttuuriakin alempana.
Jaaha. Niin tai näin, aina väärinpäin, kuten vanha sanonta kuuluu.
Edit: Aiheesta löytyi kirjoituskin: Ujuni Ahmed: Rasistiseen kuvastoon perustuva hyväntekeväisyyskampanja on epäonnistunut - Maailman Kuvalehti
Okei, pahoittelut, lainaus meni näköjään väärin. Jouduit keskusteluun, johon sinulla ei ollut osaa eikä arpaa - sitä on nykyään liikkeellä.Jep jep... Kuvakaappaus näyttää tosin, että BigRedCat kirjoitti sen. Haluatko lukita vastauksesi?
Tässä on mielenkiintoinen psykologinen ilmiö: Kehitysyhteistyössä olisi paljon kehitettävää, mutta sitä ei ei saisi kritisoida: "Eikö meidän raha kelpaa?"
Valkoisen miehen perse ei kestä näissä asioissa kritiikkiä. Se kertoo jonkinlaisesta ylemmyydentunteesta. Hieman samanlaista vastarintaa on myös koronan tiimoilta: "Minähän en perkele maskia käytä."
Onhan tuollaista lyriikkaa olemassakin, esimerkiksi skinibändeillä on hyvin rasistisia sanoituksia, joissa väkivaltakaan ei ole harvinaista. Sen tuloksena näillä bändeillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin julkaista musiikkinsa itse, kun mikään levy-yhtiö ei ota niitä talliinsa, eikä niiden musiikki tietenkään soi missään - paitsi skinien omissa illanvietoissa.
Tietynlainen rasismi on siis saatu musiikissa vaiennettua - tai siihen ainakin reagoidaan hyvin voimakkaasti ja kieltävästi. Siihen nähden onkin kummallista, kuinka joku avoimesti naisvihamielinen rap-musiikki (enkä siis tarkoita kaikkea rap-musiikkia) ei herätä sen enempää reaktioita. Renaz Ebrahimkin soitti tuolla mainitulla dj-keikallaan sellaista tavaraa, joka olisi ollut suomeksi rapattuna vähän liian hapokasta. Siellä oli huoraa ja oli toki sitä n-sanaakin.
EDIT: Korjattu väärä lainaus
Miten niin? Oli hyvin tyypillistä, että toimittajaksi tultiin mitä värikkäämpiä reittejä. Tiedän esimerkiksi yhden joka miltei 30 vuotta päätoimittajana, vaikka olikin alunperin kahvilatyöntekijä. Ilmeisen hyvin homma toimi, kun sai tällä vuosituhannella johdettavakseen useita lehtiä.Siis, et oikeasti ole tosissasi :D
Kärjistys, olisin toki voinut puhua vaikka insinööreistä tai opettajista. Pointtihan on se, että korkeakoulutus edelleen periytyy. Tällaisessa kodissa asennoituminen elämään on erilaista kuin duunarikodissa. Tottakai sieltäkin saa paljon tukea - esimerkiksi itse olen duunarivanhemmiltani sitä saanut aina -, mutta kyllä saa aika idealisti olla jos ei näe eroa.Tälle lähdettä?
Ei nyt tarvitse alentavaksi heittäytyä. Sillä koronan vuoksi työttömäksi jääneellä baarimikolla on hieman paskemmat kortit kuin medianomilla. Ja yleensäkin voisin kuvitella sitä työntekijöiden enemmistöä (vaikka 40 prosenttia olikin etätöissä 2020 keväällä) hieman kummastuttavan lukea, kuinka nyt elämä on niin valtavan erilaista. Ei se välttämättä ole ollut. Osalle taas pandemia on ollut ihan täyttä helvettiä, miksi media keskittyy näissä lähinnä ravintoloihin, opiskelijoihin, kulttuurialan ihmisiin ja sairaanhoitajiin? Mielestäni ihan aiheellinen kysymys.Jaa niin meinaat ettei esimerkiksi oikein medianomiksi kouluttautuneelta olisi voinut loppua työt?
Tämähän riippuu taas täysin siitä, kuka ja minkä värinen henkilö kritisoi. Kun se valkoinen setämies kritisoi kehitysapua, sehän on vain rasistista öyhötystä, sortoa.
Alkuperäinen nimi on muistaakseni "And then there were none", ja sama lause toistuu teoksessa mainittavassa runossa, joten kirjan lopputulos on joka tapauksessa hetimiten selvä. Murhamysteerin kannalta tuon runon käsittely on hyvinkin oleellinen. Jos yksikään ei pelastu, niin kuka sitten on murhaaja suljetulla saarella? Alkuperäinen suomennos oli niin ikään tuo "Eikä yksikään pelastunut", joten nimessä on vain palattu takaisin juurilleen.
Tästä Valtaojan tapauksesta on jo sanottu melkein kaikki. Hieman hämäräksi jäi, että mikä oli Nenäpäivässä pielessä, kun siihenkin osallistuminen oli Valtaojalta tuon keskustelun mukaan väärin.
Ovatkohan nämä oikean värisiä henkilöitä kommentoimaan keskustelua? Ilmeisesti ainakin mielipiteensä ovat näiden höyryäjien mielestä vääriä. Hienoa lukea asiallisiakin kirjoituksia.
Alkuperäinen nimi Englannissa ilmestyessään oli "Ten little niggers". Jenkeissä muutettiin nimi 40-luvulla.
Kirjan alkuperäinen brittiläinen nimi Ten Little Niggers on aiheuttanut ongelmia, koska sana nigger on halventava. Britanniassa alkuperäistä nimeä käytettiin 1980-luvulle asti, kunnes Fontana julkaisi 1985 uuden painoksen nimellä And Then There Were None, jota on käytetty siitä lähtien.
Yhdysvalloissa jo kirjan ensipainoksen nimenä oli And Then There Were None[1]. Siellä se ilmestyi myös nimellä Ten Little Indians (”Kymmenen pientä intiaania”) vuosina 1964–1986. Mutta siitäkin luovuttiin, koska sanan Indian ei enää katsottu olevan sopiva ilmaus Amerikan alkuperäisasukkaista puhuttaessa. Nimenmuutoksista huolimatta amerikkalaisissa painoksissa on silti koko ajan puhuttu ”Intiaanisaaresta” ja ”Kymmenestä intiaanipojasta” [2]. 2004 Christien perikunta muutti kirjan viralliseksi nimeksi And Then There Were None (Neekeripoika-runon viimeiset sanat).
Suomennoksen nimenä oli Eikä yksikään pelastunut 1940–1956 ja uudelleen vuodesta 2003 alkaen. 1968–1999 nimenä oli Kymmenen pientä neekeripoikaa.
Ovatkohan nämä oikean värisiä henkilöitä kommentoimaan keskustelua? Ilmeisesti ainakin mielipiteensä ovat näiden höyryäjien mielestä vääriä. Hienoa lukea asiallisiakin kirjoituksia.
Jos nyt palaamme rasismiin, niin mielestäni et nyt oikein osannut tai halunnut erottaa toisistaan aitoa rasismia ja esimerkiksi Valtaojan tapaukseen liittyvää lähinnä pahantahtoisuudesta kumpuavaa Ebrahimin reflektointia. Valtaojan lähetyksessä kertomalla kahdella kielenkäyttöesimerkillä ei ollut mitään tekemistä rasismin kanssa. Ei yhtään mitään. Joka muuta väittää, ei osaa erottaa asioita edes vähää alusta. "Se sanoi neekeri, ammutaan se"."Onneksi nämä anorektikon puolestaloukkaantujat ovat tämmöinen woke-ilmiö joka menee kohta ohi..."
Persujen kansanedustaja Sanna Antikainen sänselöi Marja Sannikan.
Oh, the irony.
Jos nyt palaamme rasismiin, niin mielestäni et nyt oikein osannut tai halunnut erottaa toisistaan aitoa rasismia ja esimerkiksi Valtaojan tapaukseen liittyvää lähinnä pahantahtoisuudesta kumpuavaa Ebrahimin reflektointia. Valtaojan lähetyksessä kertomalla kahdella kielenkäyttöesimerkillä ei ollut mitään tekemistä rasismin kanssa. Ei yhtään mitään. Joka muuta väittää, ei osaa erottaa asioita edes vähää alusta. "Se sanoi neekeri, ammutaan se".
Mielestäni YLE voisi lähestyä tällaisia vahvoja tunteita herättäviä teemoja joskus muullakin tavalla kuin rakentamalla tökeröjä vastakkainasetteluja. Nyt nähty tapaus oli sikäli ala-arvoinen, että osaavana esiintyjänä ja keskustelijana tunnettu sekä arvostusta nauttiva henkilö roudattiin studioon palvelemaan toimittajan urakehitysfantasioita ja sytykkeeksi woke-vauhkoajalle. Edelleen nolla pistettä YLElle.
Ovatkohan nämä oikean värisiä henkilöitä kommentoimaan keskustelua? Ilmeisesti ainakin mielipiteensä ovat näiden höyryäjien mielestä vääriä. Hienoa lukea asiallisiakin kirjoituksia.
Persujen kansanedustaja Sanna Antikainen sänselöi Marja Sannikan.
Oh, the irony.
Eniten tässä koko asiassa ottaa pattiin, että tullaan tuolta lähi-idästä tänne huutelemaan, miten pitäisi olla ja elää. Kovasti ollaan vaatimassa kaikenlaista! Ei minkäänlaista respektiä kantajormia kohtaan, vaikka kaiken saavat ilmaiseksi pelkästään luukulla itkemällä. Lähtekööt sitten vaikka takaisin tai muualle, jos heillä täällä ovat asiat sitten niin helvetin huonosti.
Niin, Ebrahimihan haluaa kieltää "väärän värisiltä" kommentoinnin, en minä, koska itselleni ihonvärillä tai muullakaan vastaavalla ei ole merkitystä, vaan sillä mitä ajattelee ja suustaan päästää.Mielipiteistähän tässä nimenomaan on kysymys, ei kai se ihonväriä katso? Miten kenenkään ihonväri voisi olla oikea tai väärä kommentoimaan mitä tahansa keskustelua ja ajatteletko niin että höyrypäät eivät saisi olla eri mieltä tummaihoisten kanssa?
Näen itseasiassa tälläisen ajatusmallin melko ongelmallisena, ei hirveästi eroa siitä miten Renaz jaotteli ihmisiä eri lokeroihin.
He ovat sentään järjen ihmisiä, eivät he lähde tuollaseen meuhkaamiseen ja vouhottamiseenTulisiko saamelaisten sitten ainoastaan saada määritellä miten täällä pitää olla ja elää?