Aivan puhdasta paskaa. US ja muu media myös Euroopassa toi alusta asti esille sen, että
a) kyse oli väärennetyn setelin käyttöepäilystä,
b) poliisi joutui laittamaan käsirautoihin ja
c) senkin jälkeen jatkui vastaanlaittaminen ja
d) Floyd heittäytyi maahan josta
e) hänet yritettiin saada poliisiautoon epäonnistuen kun Floyd laittoi vastaan sekä
f) lopulta poliisi pakotti Floydin maahan ja piti polven niskan/pään päällä.
Koska kohta f) poliisi pakotti Floydin maahan ja piti polven niskan/pään päällä, kesti minuuttitolkulla, noin kuuden minuutin päästä Floyd lopetti sanomisen ettei saa henkeä. Ja kuoli.
Jaa, mun täytyy sitten varmaan vaihtaa uutistoimistoja, kun nämä eivät tosiaan olleet päällimmäisenä mediassa esillä. Sä unohdit tuossa listassa mainita myös sen, että jatkuvasti oli esillä kuinka Floydin kohtalon katsottiin olevan tämä, koska hän oli musta.
Onko sun mielestä tuossa jotain muuta väärinkäytöstä (nyt tämän tuoreimman videon jälkeen) poliisin osalta kuin se kohtalokkain, eli polvi niskassa liian pitkään?
Keneltä esimerkiksi? En ole nähnyt ketään kommentoimassa, joka olisi olettanut tai väittänyt Floydin olevan ihan syyttä raudoissa maassa.
Mä luen ja seuraan muutakin mediaa kuin tätä ketjua.
Aika monessa paikassa pidettiin (ja varmaan pidetään edelleenkin) totuutena sitä, että Floyd oli raudoissa maassa vain koska oli mustaihoinen.
Kovasti väität ymmärtäväsi, että vääryys on tapahtunut, mutta heti perään tulee "mutta..." -lauseita, jotka kovasti kuulostavat siltä, että vierität silti vastuun uhrin niskaan.
Niin vääryys on tapahtunut, mikäli se nyt aukottomasti todistetaan, että poliisin toiminta oli se ratkaiseva tekijä kuolemassa.
Toki, itsekin olen sitä mieltä, että vaikka toisin todistettaisiinkin, ei se polven niskan päällä pitäminen silti oikein ole. Toki, tältä väärinkäytökseltä oltaisiin vältytty ilman toisen osapuolen väärinkäytöstä. Eli ylilyöntiä ei synny, jos et anna aihetta ylilyöntiin.
Uhri olisi saanut olla vaikka Ted-vitun-Bundy ja vika olisi silti ollut 100-prosenttisti murhaavan poliisin. Paitsi, että Ted olisi valkoisena miehenä todennäköisesti edelleen hengissä.
Juuri näin. Viimeiseen lauseeseen kiteytyykin hienosti se, mitä ajan takaa.