Vaihdetaan Uncle bens kuva eloveenan kanssa? Eloveena tyttö onkin uncle Bens ja Ben on eloveena tyttö.En varmaan ole ainoa ketä Elovena kaurahiutaleiden paketissa häiritsee tuo vaalea naisoletettu. Paketista oikein loistaa suvaitsemattomuus ja kulttuurien monimuotoisuuden puute.
Mars-konserni on 35 miljardin bisnes. Eiköhän siellä keksitä keinot markkinoida meksikolaistyylistä-, basmati-, ruskeaa-,villi-,täysjyvä-, ja kiinalaistyylistä riisiä, sekä kookospähkinähiutaleita, ja erinäisiä kastikkeita jatkossakin jollain menevällä brändillä.
Ja jos eivät keksi, niin sitten keskittyvät muihin tuotteisiinsa, kuten suklaat, makeiset, eläinten ruoka, eläinklinikat, juomat, purukumit jne..
Luulen, että Marsin suvulla on kyllä varaa palkata brändääjiä, promoottoreita, tuotekehittelijöitä, markkinointiväkeä ja myynninedistäjiä sen verran, että riisibisneskin pysyy plussan puolella.
Ilmeisesti Raideritkin tekevät kauppansa vaikka ovat twix-nimisiä nykyään.
No ei kai, kun ei mitään "herra Brownia" ole olemassakaan. Aika moni on jo ehtinyt loukkaantua kuvitteellisen brändihahmon puolesta.
Sekin on jäänyt epäselväksi, mikä instituutio tai taho olisi kieltämässä mr. Brownin tai minkään muunkaan tuotemerkin käyttöä. Mielipidevaikuttajat on vähän kehno kritiikin kohde, sillä kuluttajakäyttäytyminen toimii ihan samalla lailla "demokraattisesti" kuin vaaleissa äänestäminenkin; enemmistö ohjaa mielipiteillään, ja jos jokin on epäsuosittua, siitä todennäköisesti luovutaan.
Toisin sanoen, jos mr. Brown koetaan korvaamattomaksi, markkinat rankaisee Marsia. Rohkenen epäillä.
Joskus viitisen vuotta sitten oli ainakin luistelu/kiekkokouluissa "kuka pelkää jäämiestä"."Kuka pelkää mustaa miestä" on kyllä näin jälkeenpäin ajatellen ollut kyllä aika arveluttava. Millähän nimellä se kouluissa nykyään tunnetaan?
Joo. Jäämies ehkä hyvä, koska jää on valkoisensinistä joten ei voi täyttää rasismin standardeja, tai edes vihjailua siihen suuntaan.Joskus viitisen vuotta sitten oli ainakin luistelu/kiekkokouluissa "kuka pelkää jäämiestä".
Puoli vuotta sitten olisitte sanoneet samaa, jos joku olisi hassutellut Eskimo-puikkojen tai Geisha-suklaan vaihtavan pian nimensä. Edistys edistyy niin lujaa, että eilisen hassuttelu on huomisen rasismia.Hei,
Hassuttelu on hauskaa, mutta sille on aikansa ja etenkin paikkansa. Oikea paikka tällä keskustelualustalla löytyy Kierrätyskeskuksen puolelta, joten toivoisimme että tämä ketju rauhoitettaisiin enemmän asiasisältöiselle keskustelulle.
Kesäisin terveisin,
Moderaattorit
Älä nyt ole lapsellinen. Vaikka se voi olla mielipide että onko eskimo rasismia, niin se on vaan apukoulu-huumoria, että kaikki jossa on musta tai valkoinen kiellettäisiin.Puoli vuotta sitten olisitte sanoneet samaa, jos joku olisi hassutellut Eskimo-puikkojen tai Geisha-suklaan vaihtavan pian nimensä. Edistys edistyy niin lujaa, että eilisen hassuttelu on huomisen rasismia.
Tämä taas on pelkkä huumorintajuun perustuva mielipide. Etenkin niille, joiden nilkkaan pilkka kapsahtaa, näkee sen varmasti ala-arvoisena huumorina, toisille se on taas ajanhenkeä puhuttelevaa sarkasmia, joka absurdilla näkökulmalla ottaa kantaa tähän voimistuvaan puolesta loukkaantumisen aaltoon - jota etenkin me valkoihoiset tunnutaan harrastavan. Joillekin tämä ei ole kumpaakaan, tai jotain siltä väliltä, mutta ei silti tarvitse alkaa nimitellä toista lapselliseksi.Älä nyt ole lapsellinen. Vaikka se voi olla mielipide että onko eskimo rasismia, niin se on vaan apukoulu-huumoria, että kaikki jossa on musta tai valkoinen kiellettäisiin.
Voihan tämä olla tavattoman älykästä huumoria joillekin, jopa ihan sieltä käsityskyvyn ylärajoilta. Kuitenkin se joka tapauksessa on kristallinkirkkaasti hassuttelua jonka tarkoitus on vain trollata ja johon moderaattorit puuttuivat jo kertaalleen eikä mitään rehellistä ymmärtämättömyyttä tai harmaata aluetta.Tämä taas on pelkkä huumorintajuun perustuva mielipide. Etenkin niille, joiden nilkkaan pilkka kapsahtaa, näkee sen varmasti ala-arvoisena huumorina, toisille se on taas ajanhenkeä puhuttelevaa sarkasmia, joka absurdilla näkökulmalla ottaa kantaa tähän voimistuvaan puolesta loukkaantumisen aaltoon - jota etenkin me valkoihoiset tunnutaan harrastavan. Joillekin tämä ei ole kumpaakaan, tai jotain siltä väliltä, mutta ei silti tarvitse alkaa nimitellä toista lapselliseksi.
Minun se oli moderaattorit jotka sen rajan asettivat. Vitsi saattoi olla etäisesti hauska ensimmäisellä kertaa, mutta nyt kun tuota samaa paskaa on jo muutaman sivun verran jatkunut, että jokainen nero on käynyt vuorollaan "antakaas määkin huudan" -hengessä kertomassa saman vitsin uudestaan ja uudestaan, niin eiköhän ratkaisu ollut oikea.Mukahassuttelun Mestari antaa neuvoja, missä menee oikean huumorin rajat?
Aika moni on jo ehtinyt loukkaantua kuvitteellisen brändihahmon puolesta.
Puhun omasta puolestani mutta mielestäni kyseessä on halpamainen hyvesignalointi.
Eli tässä tapauksessa yritys muuttaa paketin ulkomuotoa jotta se olisi "rasismin vastainen".
Mars siis tässätapauksessa moraaliposeerauksen voimalla nostaa (ainakin yrittää) myyntiä.
Eli todellisuudessa he ei välttämättä vastusta rasismia. Vaan ainoastaan nostaa yrityksen imagoa ja myyntiä käyttämällä rasismia keppihevosena omaan agendaan.
Tämäkin on ihan ok mutta ongelma tulee siinä että tämä on helvetin tekopyhää.
Mielestäni motiivi rasismin kitkemiseksi on täysin väärä.
@Golden AWe tottakai kuuluu kaupallinen motiivi. Ja mielestäni se on tottakai ihan itsestään selvä.
Ei auennut mitä tarkoitat yrityksen perusluonteella? Jos se on rasismin vastustamista niin miksi Mars ei poistanut tätä aikaisemmin? Vastaan itse: Kohua ei ollut ja he eivät pitäneet tätä itsekään rasistisena. Asiaan kiinnitettiin huomio siinä vaiheessa kun tietyt "tahot /ryhmät" alkoi pitää meteliä rasismista.
Ja näin kumarrettiin hyveellisyyden nimissä.
Yrityksen perusluonteella tarkoitan sitä ykköstarkoitusta, voiton tuottamista omistajilleen.
Lihavoin avainsanat. Eikö tämä nyt kuitenkin ole suht yksinkertainen asia: yhteiskunta muuttuu, arvot muuttuvat ja tuottavat bisnesideat muuttuvat. Who cares? Välillä tulee ylilyöntejä, joita sitten korjataan, jos on tarve.Puhun omasta puolestani mutta mielestäni kyseessä on halpamainen hyvesignalointi.
Eli tässä tapauksessa yritys muuttaa paketin ulkomuotoa jotta se olisi "rasismin vastainen".
Mars siis tässätapauksessa moraaliposeerauksen voimalla nostaa (ainakin yrittää) myyntiä.
Eli todellisuudessa he ei välttämättä vastusta rasismia. Vaan ainoastaan nostaa yrityksen imagoa ja myyntiä käyttämällä rasismia keppihevosena omaan agendaan.
Tämäkin on ihan ok mutta ongelma tulee siinä että tämä on helvetin tekopyhää.
Mielestäni motiivi rasismin kitkemiseksi on täysin väärä.
Lihavoin avainsanat. Eikö tämä nyt kuitenkin ole suht yksinkertainen asia: yhteiskunta muuttuu, arvot muuttuvat ja tuottavat bisnesideat muuttuvat. Who cares? Välillä tulee ylilyöntejä, joita sitten korjataan, jos on tarve.
Vaikea ymmärtää näitä mittasuhteita, jotka joku jäätelöpuikon nimi saa.
Mitä tarkoitat ettei "herra Brownia" ole olemassakaan? Ei tietenkään mitään pullan tuoksuista setää ole Marssilla keittelemässä meille kastikkeita ja keräilemässä omasta pellostaa riisiä, mutta kuvan herra on kuitenkin ollut mainoskuvauksissa 40-luvulla. Eikä tässä nyt varmasti Brownin sukulaisetkaan suutu vaikka kuvat ja brändi vaihdettaisiin.
Mars-yhtymä olisi voinut tehdä tuotteestaan "Mr. Brown's" riisin, ja sen sijaan että keksivät tarinan "Setä Benistä" joka viljelee laadukasta riisiä, olisivat voineet mainonnassaan kertoa totuuden. Että kyseessä on Frank Brown, joka työskentelee hienon ravintolan hovimestarina, ja kelpuuttaa ravintolaansa vain parasta riisiä. Sellaista kuin tässä riisipaketissa.