Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Kyllä on viime viikkojen aikana valkoista heteromiestä lyöty oikealta ja vasemmalta. Voi itku!! Firmat vaihtaa tuotteiden nimiä ja nyt vielä kaiken hyvän päälle Simosonien ääninäyttelijätkin!!

Voi että!! Miten me nyt tästä selvitään? Pahinta on tietysti se, että muutaman kuukauden kuluttua elämä jatkuu normaalisti eikä kukaan enää puhu näistä. Mistäs me sitten mielemme pahoitetaan?
 
Ässät: Mielikuvitukseton ja muistuttaa lähinnä ydinpommista nousevaa sienipilveä.

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei Fazer parin trollaajan takia miettisi noin vahvan ja vanhan brändinimen hautaamista.

Sananvapaus-höpinät ovat huvittavia näissä tapauksissa, joissa voittoa tavoittelevat yhtiöt tekevät itsenäisiä bisnesratkaisuja. Sitten kun joku viranomainen päättää, ettei saa puhua/käyttää tuotteissa valkaisuaine-termiä, niin okei, voidaan jo miettiä, että nyt rikotaan mielivaltaisesti perusoikeuksia.
 
Viimeksi muokattu:
RIP Blues

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, syntipatiat Vaasan Sportille
Kyllä on viime viikkojen aikana valkoista heteromiestä lyöty oikealta ja vasemmalta. Voi itku!! Firmat vaihtaa tuotteiden nimiä ja nyt vielä kaiken hyvän päälle Simosonien ääninäyttelijätkin!!

Voi että!! Miten me nyt tästä selvitään? Pahinta on tietysti se, että muutaman kuukauden kuluttua elämä jatkuu normaalisti eikä kukaan enää puhu näistä. Mistäs me sitten mielemme pahoitetaan?
Voimia.

Joissain tapauksissa on varmasti kannattavaa päivitellä tuotteiston nimikkeitä, jos sillä saadaan pidettyä asiakkaita tai jopa lisättyä sen myyntiä. Bisnes on bisnestä. Muistetaan kuitenkin ettei valtaosaa ihmisiä asia kiinnosta suuntaan eikä toiseen.

Ja sitten oma 15 sekuntiani vouhotukseen. Ruskeuttavaa hammastahnaa tuskin tullaan näkemään, mutta aurinkovoiteiden kieltoa joku älypää voisi ehdottaa. Kas kun niillä on myös vaikutusta ruskettumiseen.
 
Haluatko päästökompensoida kommenttisi? Lahjoita € 2 niin summa menee lyhentämättä VSMO climate panic–järjestölle, joka työskentelee arvokkaiden villilupiinien ja kurtturuusujen suojelemiseksi ja säilyttämiseksi.
Ehkä turha kommentoida tähän ketjuun, mutta jotain.
Oon kohdannut työssäni, ja toisinaan vapaa-ajalla kaikenlaisia ihmisiä.
Mulle ainoa merkitys on ollut se, että hoidetaan hommat/tilanne.
Ja tavallista kohteliaammin, mikäli suomenkieli ei ole ollut sujuvaa.
Hoidetaan asiat, ja kyllä me täällä kaikki pärjätään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Ja sitten oma 15 sekuntiani vouhotukseen. Ruskeuttavaa hammastahnaa tuskin tullaan näkemään, mutta aurinkovoiteiden kieltoa joku älypää voisi ehdottaa. Kas kun niillä on myös vaikutusta ruskettumiseen.
Tämä on merkittävä havainto. Ainakin itseruskettavat voiteet ja varsinkin suihkurusketus olisi syytä saada kiellettäviksi. Vähintäänkin kyseessä on kulttuurin omiminen.
 
Ei muuta toivoa, kuin käydä kontillensa ja alkaa syödä ruohoa, sillä vihreä väri se kaiken ratkaisee!
Ei muuta keinoa, kuin myydä rekka-auto ja ostaa tila Kainuusta, ja toivoa, että halla kaiken viljan veis!

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, syntipatiat Vaasan Sportille
Tämä on merkittävä havainto. Ainakin itseruskettavat voiteet ja varsinkin suihkurusketus olisi syytä saada kiellettäviksi. Vähintäänkin kyseessä on kulttuurin omiminen.
Kiitos tuosta pohdinnasta. Avasi ajatuksiani. Häpeän.

Rusketus on riistoa, joissa meilläkin on vuosisataiset perinteet. Kannatan kehitysapurahan nostoa.
 
Haluatko päästökompensoida kommenttisi? Lahjoita € 2 niin summa menee lyhentämättä VSMO climate panic–järjestölle, joka työskentelee arvokkaiden villilupiinien ja kurtturuusujen suojelemiseksi ja säilyttämiseksi.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tälläistä tämä kapitalismi on - laskelmoivat selkeästi tulevien sukupolvien varaan eivätkä näe setämiehiä kovin merkittävinä kuluttajina näissä segmenteissä. Lohdutan teitä lyötyjä sillä, että jos arvioisivat kansakunnan avokätisimmin kuluttavien toivojen olevan yksirotuisuuden (tmv.) kannattajia niin sitten reivaisivat siihen suuntaan. Eipä ole eurolla tai dollarilla isänmaata tai vakaumusta.
 

Undrafted

Jäsen
Mieluummin vaihdetaan sitten suklaan nimeksi ”Fazer: Japanilaisvaikutteinen suklaa” tms.
Onko kyseisellä suklaalla mitään tekemistä Japanin kanssa, paitsi hyvin vuosien saatossa brändätty nimi? Loppupeleistä kaikki ihmisten tai kansojen mukaan nimetyt tuotteet tai ihmishahmolla pakkauksessaan ratsastavat ovat nyt liipasimella.

Piirrettyjen tai videopelien ääninäyttelijöiden osalta en tajua kohua. En tosin tajua kohua, jos hetero valitaan esittämään homoa. Jotenkin näkisin, että näyttelijän työhän on kyetä uskottavasti olemaan joku muu kuin kuka näyttelijä oikeasti on. Osa kykenee uskottaviin aksentteihin, joku näyttelee onnistuneesti vastakkaista sukupuolta tai eriävää seksuaalistasuuntautumista. Nyt olisi jollain sarjassa sauma ottaa hyvät kohut meikkaamalla musta näyttelijä valkoiseksi. En tiedä kummalta kantilta herättäisi enemmän kohua whiteface vai mustan piilottamiselta?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tälläistä tämä kapitalismi on - laskelmoivat selkeästi tulevien sukupolvien varaan eivätkä näe setämiehiä kovin merkittävinä kuluttajina näissä segmenteissä. Lohdutan teitä lyötyjä sillä, että jos arvioisivat kansakunnan avokätisimmin kuluttavien toivojen olevan yksirotuisuuden (tmv.) kannattajia niin sitten reivaisivat siihen suuntaan. Eipä ole eurolla tai dollarilla isänmaata tai vakaumusta.
Tässä viestissä oli minulle uusi tajunnan taso: setämiehet eivät tosiaankaan kuluta impulsiivisesti, eivät mainosmaailman trenditoiveisiin lähde innolla osallistumaan.

Setämies on jäykkäliikkeinen. Kai nykyään siis naurettavalta vaikuttava vaikuttamaton taustamussuttaja.
Setämies ei välttämättä ole sivistymätön tollo, mutta hän ei ainakaan jaksa lähteä vääntämään sivistyksen ja tollouden määrityksistä an sich, oder usw.

Setämiestä ei kiinnosta kuluttaminen, mainostaminen eli hän ei osta sarasiepiltä yhtään mitään, feisbookilta.
Setämies tarvitsee työkalun eli vehkeen, hän googlaa kyllä siitä tarjouksen, mutta mainonta ei häneen pure.
Setämiehen mieleen ei voi mainostaja loihtia tarvetta.
Parisuhdekumppaniinsa ehkä ja se onkin jo keskustelun eli puhumisen paikka. Tai hiljaisen nöyrtymisen valinta heti.
 
and hey, let's be carefull out there!

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tälläistä tämä kapitalismi on - laskelmoivat selkeästi tulevien sukupolvien varaan eivätkä näe setämiehiä kovin merkittävinä kuluttajina näissä segmenteissä. Lohdutan teitä lyötyjä sillä, että jos arvioisivat kansakunnan avokätisimmin kuluttavien toivojen olevan yksirotuisuuden (tmv.) kannattajia niin sitten reivaisivat siihen suuntaan. Eipä ole eurolla tai dollarilla isänmaata tai vakaumusta.
Taisi sinulla jäädä markkinoinnin koulut kesken tai jotenkin olet ymmärtänyt väärin sen, että mikä osa tässä maassa on jopa yliedustettuna ikäluokaltaan ja millä ikäryhmillä on eniten rahaa käytettävissä. Ihan tiedoksesi, että ne ikäryhmät ei ole 90-luvulla tai sen jälkeen syntyneet.

Ethän jatkossa yleistä varsin niche markkinoita käsittelemään koko kansaa, kiitos.

PS. Suurin osa niistä Instagram, Twitter, Youtube yms. porukoista joita toi nuoriso seuraa ja ihannoi itseasiassa toimii juuri niiden pappa betala tyyppien rahoilla. Itse on aika vähän töitä tullut tehtyä. Että hyi vaan setämiehet.
 
Viimeksi muokattu:
"Montako kertaa Kunyk on tällä kaudella mahtunut EHT:lle mukaan? Ei kertaakaan." -VapaaehtoisGM perustelee Kerhon osiossa miksi Kunyk on huonompi pelaaja kuin Paajanen.

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä on siitä hauska ketju, että keskustelua ylläpitävät enimmäkseen sellaiset henkilöt, joita aihe ei kiinnosta lainkaan mutta joiden elämä menee - retoriikasta päätellen - aivan solmuun tuotemerkkimuutosten takia.

Otetaan esimerkki. Valio muuttaa tuotteensa brändiä, ja tämä muutos vaikuttaa tarpeettomalta. Mitä vaihtoehtoisia reagointitapoja tällaiseen on olemassa? Voit joko jatkaa elämääsi tai tehdä asiasta numeron keskustelupalstalla.

Jälkimmäinen palvelee tarvetta kuulua johonkin sosiaaliseen ryhmään, tässä tapauksessa niihin, joiden mielestä "rasismi-keskustelu on mennyt ihan överiksi". Tämähän on jonkinlainen heimo nykyisin.

Iltalehdet ovat jo pitkään ymmärtäneet, että tätä asiakassegmenttiä kannattaa maanitella uutisoinnissa; tällä porukalla on aistikarvat pystyssä, kun joku mainitsee avainsanat "BLM", "kielletään" tai "vähemmistöt". Jokainen some-kohu, oli se sitten kuinka vähäpätöinen tahansa, on kutsuhuuto näille ihmisille, jotka haluavat puolustaa menneisyyden ja nykyisyyden yhteiskuntarakenteita.

Palataanpa Valioon. Mikä on heidän syntinsä tässä vyyhdissä? Viestintätiimissä on ilmeisesti ollut päivystysvuorossa henkilö, joka on ottanut Twitter-humoristien trollauksen tosissaan. Toisaalta taustalla on myös tieto siitä, että yritysten mainontaa valvotaan myös sosiaalisten normien kautta, mikä asettaa paineita BLM-liikehdinnän vuoksi. Niinpä on tärkeää, että yritys osoittaa ottavansa huomioon asiakkaiden muuttuvat mieltymykset.

Itse pidän todennäköisenä, ja pidin jo ennen tätä BLM-liikehdintää, että kansalliset stereotypiat ja symbolit tulevat suurelta osin väistymään kaupan hyllyiltä. Tämä on ihan luontevaa kehitystä, sillä asiakkaat ajattelevat globaalimmin; monikulttuurisuus on de facto aika suosittu ajattelumalli, vaikka sitä pidetään keskustelupalstoilla jonain suvakkimädättäjien harrasteluna. Kansallisten erityispiirteiden esiintuominen on ollut tuottoisa strategia, mutta ei ehkä enää tulevaisuudessa.

Juuri tällä hetkellä voi tuntua siltä, että "kaikki kielletään" ja että "yritykset ovat polvillaan". Tosiasiassa tämä hetki tarjoaa firmoille mahdollisuuden muuttaa brändiään etupainotteisesti, eli tulevaisuuden virtauksia ennustellen. Kuinka moni pitää todennäköisenä, että sosiaalinen maailma alkaa omaksua ihmiskäsityksiä 1900-luvun alun maailmasta, jota iso osa brändeistä heijastelee? On helpompi ennustaa, että 2050-luvulla kosiskellaan ihmisiä yleismaailmallisten ominaisuuksien ja tarinoiden avulla.

Minusta tämä on ihan selvää, on ollut vuosia. Näinhän kulttuuri on muuttunut ja muuttuu entistä nopeammin. On kohtuullisen merkityksetöntä, osuuko jokainen kampanja maaliin. Huteja tulee, kun markkinoilla kilpaillaan hyvästä maineesta. Todennäköistä on kuitenkin se, että muutoksiin reagoimalla antaa positiivisen vaikutelman. Raha virtaa aina uusiin kohteisiin, jos vaikuttaa siltä, että vanha tuotemerkki on ristiriidassa kuluttajien arvomaailman kanssa.
 
"Nyt ei taloudellisia raameja laiteta estämään ihmisten ajattelua" - Antti Rinne

"North Korea will become a different kind of Rocket - an Economic one!" - Donald Trump

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässä viestissä oli minulle uusi tajunnan taso: setämiehet eivät tosiaankaan kuluta impulsiivisesti, eivät mainosmaailman trenditoiveisiin lähde innolla osallistumaan.
Tällä huomautuksella en tarkoita rauhallisesti reflektoivaa itseäsi, mutta voisipa tuohon hienoon listaan lisätä myös sen, että setämiehet eivät myöskään saa ihmeellisia hysteriakohtauksia somessa ja sontalehtien kommenttipalstoilla joka luojan asiasta... Vaan kun ei, ja tämän maailman klikkiprostituoidut käyttävät hyväkseen tätä pavlovilaisuutta niin kybällä ettei tosikaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Tämä on siitä hauska ketju, että keskustelua ylläpitävät enimmäkseen sellaiset henkilöt, joita aihe ei kiinnosta lainkaan mutta joiden elämä menee - retoriikasta päätellen - aivan solmuun tuotemerkkimuutosten takia.

Otetaan esimerkki. Valio muuttaa tuotteensa brändiä, ja tämä muutos vaikuttaa tarpeettomalta. Mitä vaihtoehtoisia reagointitapoja tällaiseen on olemassa? Voit joko jatkaa elämääsi tai tehdä asiasta numeron keskustelupalstalla.

Jälkimmäinen palvelee tarvetta kuulua johonkin sosiaaliseen ryhmään, tässä tapauksessa niihin, joiden mielestä "rasismi-keskustelu on mennyt ihan överiksi". Tämähän on jonkinlainen heimo nykyisin.
Mainio havainto! Mukaan on tullut nopeasti toinenkin keskustelua ylläpitävä heimo:
sellaiset henkilöt, jotka pöyristyvät - tai oikeastaan teeskentelevät pöyristyneensä - siitä, että heidän mielestään tarpeettomista asioista ollaan pöyristyvinään. Tämä luultavasti palvelee tarvetta kuulua johonkin sosiaaliseen ryhmään, tässä tapauksessa niihin, joiden mielestä rasismi-keskustelu ei koskaan voi mennä niin överiksi että siitä voi laskea leikkiä.
 
Ei muuta toivoa, kuin käydä kontillensa ja alkaa syödä ruohoa, sillä vihreä väri se kaiken ratkaisee!
Ei muuta keinoa, kuin myydä rekka-auto ja ostaa tila Kainuusta, ja toivoa, että halla kaiken viljan veis!

Undrafted

Jäsen
Itse olen jonkin aikaa seuraillut mm. lasten joulujuhlassa laulujen sanoja tai katukuvaan ja huvittanut itseäni koittaen ennustell, mistä tulee seuraava kohu. Ainoa kenelle olen mitään sanonut on äitini, joka tykkää kertoa vanhoja vitsejä tai juttuja, joista osa tasapainoilee soveliaan rajoilla.
 

Golden AWe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charles Darwin
joiden mielestä rasismi-keskustelu ei koskaan voi mennä niin överiksi että siitä voi laskea leikkiä.
Ne ovat ihan hyviä vitsejä, puuttuu vain hauskuus. Ei leikki, vaan leikin taso. Tulee kymmenen kertaa sama huono juttu putkeen, muutaman viestin tai yhden sivun välein. Ja siis väärällä tavalla todella huono. Siis, siis todella, TODELLA huono. Jopa järkevinä pidetyistä kirjoittajista paljastuu rakenteellinen typeryshumorismi ™.

Esimerkiksi keksitään joku asia, jossa on mukana sana "musta". Oi. Minkälaiset lahjat tällainen oivallus ihmispoloiselta vaatikaan. Se on ongelma, ei pidemmän päälle tosin eniten ketjun muille kirjoittajille ja lukijoille.

Eikä edes itse välttämättä olla sen puurovellin käyttäjiä. Myötävitsaillaan tuotteen nimestä, jota ei ikinä käytetä.

Näin valkoisena etuoikeutettuna on vara välillä huolestua rasismista, ja toimia myös oikean huumorin edunvalvojana, kuten nyt. Ettekö te vitsailijat tajua. Kun riittävän monta kertaa kerrotaan vitsejä, jotka eivät kelpaa vitsiksi, niin se oikea huumori jää helposti huomaamatta. Muistakaa tarinan suden huutamisesta.

Poliittinen korrektius, joka koskettaa tätä ilmiötä, se on kyllä parhaimmillaan hersyvää. Sille on oma ketjunsakin. Ja silti: jos vain suoltaa rasismikeskusteluun paskoja vitsejä, joista paistaa se, ettei rasismikeskustelua ole yhtään seurattu, tai edes aiempia samoja vitsejä seurattu, tai tunneta sitä leikinlaskettavaa kohdetta, ei pahinta ole lopulta se huumorittomuus. Se on lopulta on myös rasistinen teko, toksiset pennut ja setämiehet valtaamassa vakavaa aihetta huumorillaan, omilla tunteillaan.
 
Huom.! Tunt. rusk. puk. mies 145 mk, Aam. koit. pannu ja 4 las. mait. Per. ensi til.

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin valkoisena etuoikeutettuna on vara välillä huolestua rasismista, ja toimia myös oikean huumorin edunvalvojana, kuten nyt. Ettekö te vitsailijat tajua. Kun riittävän monta kertaa kerrotaan vitsejä, jotka eivät kelpaa vitsiksi, niin se oikea huumori jää helposti huomaamatta. Muistakaa tarinan suden huutamisesta.
Tuskin nyt kuitenkaan huumorin edunvalvojana. Siihen sinulla tai kenelläkään muulla tuskin on mitään edellytystä.

Siinä mielessä olet varmasti etuoikeutettu, kun sinulla on niin paljon aikaa ohjeistaa ja huolehtia.

Itselläni aika menee nykyään lähinnä oman elämän pyörittämiseen, niin ei silloin jää aikaa pahastua ja huolehtia kaikkien tämän planeetan ihmisten hyvinvoinnista.

En varmaan tiedä millaista se sitten on, kun omat murheet eivät ole niin isoja, että energiaa riittää myös tuollaiseen.
 
"Tätä on järkyttävää katsoa" -Antero Mertaranta Suomi -USA välierässä.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ehkä erään tisseistä kiinnostuneen nimimerkin kannattaisi aloittaa omista viesteistään ja katsoa ovatko omat viestit vieläkin omasta mielestä sopivia.
Nimimerkki voisi vaikka raportoida omat nyt sopimattomana pitämänsä viestit niin voisivat muutkin oppia etuoikeutetun setämiehen oppimisprosessista.
 
Sinettiseuravalmentaja Sihvonen: Päätoimittaja Antti Wennströmin pitää terästäytyä ja laittaa pihalle moderaattoreista kaiken maailman nörttipojat ja ottaa tilalle tormakoita lätkäjätkiä ja medialogiikan vastavuoroisuuden ymmärtäjiä

Byvajet

Jäsen
En ihmettele, että tuotemuutokset herättävät ihmetystä, koska käytännössä meneillään on ihmiskuvien kieltäminen tuotteista. Neutraalia ihmiskuvaa ei ole olemassa, vaan jokainen kuva sitoo sisäänsä merkityksiä, jotka jostain näkökulmasta voidaan nähdä sortaviksi. Jos varovaisuus leviää yleisemmin kuviin, esimerkiksi sarjakuviin, on mielenkiintoista nähdä, muuttuvatko hahmot pallopäisiksi lastenhahmoiksi, joista on vaikea erottaa rotua, sosiaaliluokkaa, sukupuolta jne.

Myöhemmin, joskus vuosien päästä, kuvia ruvetaan kaipaamaan takaisin, koska tuotepurkista poistettu kaunis intiaaninainen ei katoa ainoastaan purkista vaan myös ihmisten tietoisuudesta. Kun tällä hetkellä saamelaisrumpuja työnnetään kaappeihin, niin myöhemmin ruvetaan kyselemään, kuka muistaisi saamelaisten historian ja pitäisi sitä esillä.

Jokapäiväisessä arjessa purkin kyljestä silmiin katseleva kaunis intiaaninainen on niin tehokas vähemmistöjen oikeuksien ajaja, että on vaikea ymmärtää, miksi se halutaan pois, jos vähemmistöt eivät sitten tahdokin tulla unohdetuiksi. Vastaavan huomion saaminen mainoskampanjalla maksaisi huikean summan.
 
”Espoon kaupunki etsii Espoo Innovation Gardenin innovaatioekosysteemin orkesterointiin tiimin vetäjää. Tehtävänä olisi törmäyttää ja verkottaa sekä ymmärtää startupien kasvupolun eri vaiheet.”
Viestistä on annettu rikepiste
En ihmettele, että tuotemuutokset herättävät ihmetystä, koska käytännössä meneillään on ihmiskuvien kieltäminen tuotteista.
Eihän ole. Tuotteista pitää näköjään vaan poistaa neekerit, vinosilmät sun muut eskimot. Valkoisia länkkäreitä tilalle niin kukaan ei suutu.
 
Leo Komarov, Kari Sihvonen & Antti Tyrväinen

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Palataanpa Valioon. Mikä on heidän syntinsä tässä vyyhdissä? Viestintätiimissä on ilmeisesti ollut päivystysvuorossa henkilö, joka on ottanut Twitter-humoristien trollauksen tosissaan. Toisaalta taustalla on myös tieto siitä, että yritysten mainontaa valvotaan myös sosiaalisten normien kautta, mikä asettaa paineita BLM-liikehdinnän vuoksi. Niinpä on tärkeää, että yritys osoittaa ottavansa huomioon asiakkaiden muuttuvat mieltymykset.
...
Ei niin. Vaan sen takia että media reagoi parin trollaajan aloittamaan kepposeen.
Mitä hyviä vaihtoehtoja Valiolla olisi? Kuvitellaan että joku homma/ylisaktiivi keksii että lähdetäänpäs vähän juksuttelemaan twitteriin nimellä "Petrus Greika" (hehehee, greika) että nyt ahdistaa kun jugurttipurkki on rasistinen. Vaikka Valion heppu tietäisi 100-varmasti että tämä Petrus Greika on itse asiassa joku internettihassuttelija pyrkimässä nolaamaan firmaa suvakointitoiminnasta, niin voiko sieltä kuitenkaan yritys vastata että "Hanki elämä, pelle", tai edes olla reagoimatta mitenkään? Vaihtoehdot toimii toki niin kauan kun alkuperäisellä twiitillä ei ole mitään näkyvyyttä, mutta mitäs sitten kun sieltä ilmestyy "Spurdus Spördus", "Kiggis Hiiris" ja "Sadis Pepes" komppaamaan että saatanan jugurttirasistit ja sitten nuo vielä vinkkaavat Ilta-Lehteen että täällä taas vähemmistöä sorretaan ja somessa kiehuu? Kyllähän tuossa tulee firmalle vittumaista julkisuutta mitä varmasti mielellään välttävät niin parempi sitten muuttaa ne tuotemerkit mistä idiootit lähtisivät trollaamaan. Se on taas homma/ylisaktiivilla mission accomplished, itse ei tarvitse edes aloittaa somekohua siitä miten on mennyt taas rasismikeskustelu yli ja termi laimenee tämmöisistä tuotemerkkiälyttömyyksistä kun se hoituu sitten vanhemman väen toimesta ketkä kuvittelevat että Petrus Greika, Spurdus Spördus, Kiggis Hiiris ja Sadis Pepes ovat oikeita henkilöitä.
 
Hoki on hieno laji, vielä kun tajuaisvat tuon liitossakin.

Byvajet

Jäsen
Eihän ole. Tuotteista pitää näköjään vaan poistaa neekerit, vinosilmät sun muut eskimot. Valkoisia länkkäreitä tilalle niin kukaan ei suutu.
Ableismikeskustelua käydään jo nyt. Sama koskee kehonkuvaa. Kauniit naiset ja seksi rupeavat ottamaan turpiinsa. Purkkeihin tahdotaan vammaisia ja muita vähäosaisia muistuttamaan maailman moninaisuudesta.

Hyviä esimerkkejä ovat varikkotyttöjen poistaminen F1-kilpailuista ja YLEn urheilutietäjien jääkiekko-otteluiden cheerleadereiden paheksuminen.

Sillä ei ole väliä, tahtovatko varikkotytöt olla varikkotyttöjä tai onko tanssiminen tytöille hauska harrastus, koska nykyinen tasa-arvo ei ole yksilöiden vapaaehtoisia valintoja vaan ideologia, jonka varjolla joillekin jaetaan oikeuksia ja joiltain niitä viedään.
 
”Espoon kaupunki etsii Espoo Innovation Gardenin innovaatioekosysteemin orkesterointiin tiimin vetäjää. Tehtävänä olisi törmäyttää ja verkottaa sekä ymmärtää startupien kasvupolun eri vaiheet.”

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mainio havainto! Mukaan on tullut nopeasti toinenkin keskustelua ylläpitävä heimo:
sellaiset henkilöt, jotka pöyristyvät - tai oikeastaan teeskentelevät pöyristyneensä - siitä, että heidän mielestään tarpeettomista asioista ollaan pöyristyvinään. Tämä luultavasti palvelee tarvetta kuulua johonkin sosiaaliseen ryhmään, tässä tapauksessa niihin, joiden mielestä rasismi-keskustelu ei koskaan voi mennä niin överiksi että siitä voi laskea leikkiä.
Paitsi että minä tai minun viiteryhmäni ei aloita näitä keskusteluja. Kommentoin aihetta harvakseltaan, koska muutokset itsessään eivät herätä minussa juuri mitään tuntemuksia. Minulle on aivan se ja sama, onko riisipaketin nimi Uncle Ben's tai Ben's. Sen sijaan saatan kommentoida keskustelua, jos se ylittää tietyn absurdiuden rajan.

Epäilen myös, että nämä hammastahnojen rasismikertoimista vitsailevat ovat vain mielissään, kun joku haastaa heidän näkemyksiään. Olkoonkin, että mitään mielipiteiden muutosta ei tapahdu puolin eikä toisin.

Itse ilmiön ymmärtäminen tuntuu olevan harvojen tavoite. Enkä nyt tarkoita sitä, että pitäisi lähteä johonkin twitter-aktivismiin tai feminismiryhmiin "valistumaan". Sen sijaan jos haluaa ymmärtää, miksi ylipäänsä on olemassa BLM-niminen liike, on aika vaivatonta kävellä kirjastoon ja lainata pari perusteosta hyllystä "yhteiskunta ja historia". Toki sekin on hyödytöntä, jos on lukinnut arvomaailmansa määrättyyn asentoon.

Lopuksi vielä siihen rasismi-keskustelun överiksi menemiseen. Siitä voin olla samaa mieltä, että keskustelussa tulee aika ajoin ylilyöntejä. Aktivismi-skenen hurmoksessa olevat keskustelijat etsivät yhteiskunnallisia epäkohtia lähes kaikkialta, jolloin kritiikki on aika ajoin hampaatonta. En esimerkiksi allekirjoita suurta osaa ilmastoaktivistien menetelmistä, mutta eihän minun tarvitsekaan. Maailmaan mahtuu keskustelua, ja jos joku haluaa omistaa elämänsä idealistiselle talouspolitiikalle, niin fine, siinähän suorittaa. Politiikkaa tehdään kuitenkin suurten ihmismassojen mielenliikkeiden mukaan, ja siinä taistossa minun ei tarvitse olla huolissaan, että suomalainen, valkoinen hetero jää jalkoihin - ainakaan mitä tulee kulttuurillisiin seikkoihin.
 
"Nyt ei taloudellisia raameja laiteta estämään ihmisten ajattelua" - Antti Rinne

"North Korea will become a different kind of Rocket - an Economic one!" - Donald Trump

Golden AWe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charles Darwin
Tuskin nyt kuitenkaan huumorin edunvalvojana. Siihen sinulla tai kenelläkään muulla tuskin on mitään edellytystä.

Siinä mielessä olet varmasti etuoikeutettu, kun sinulla on niin paljon aikaa ohjeistaa ja huolehtia.

Itselläni aika menee nykyään lähinnä oman elämän pyörittämiseen, niin ei silloin jää aikaa pahastua ja huolehtia kaikkien tämän planeetan ihmisten hyvinvoinnista.

En varmaan tiedä millaista se sitten on, kun omat murheet eivät ole niin isoja, että energiaa riittää myös tuollaiseen.
Kaikkea hyvää sinulle, olet palstallakin pitkäaikainen nimimerkki, mutta ketjun tämän ketjun aihehan ei ole minun tai sinun hyvinvointi. Toki jos siitä pitäisi jotain tästä meta-aiheesta sanoa, niin kyllä keskustelupalsta voi nimenomaan olla luontainen paikka siihen, kun energiaa ei riitä arjen haasteiden tai murheiden kohtaamiseen. Toinen luonnollinen selitys on arjesta poikkeava ympäristö ja sitä myöten erilaiset keskustelut. Joskus yhdistelmä niitä.

Se voi olla myös yhdistelmä kahta edellämainittua. Voihan vaikka olla, että se, kenen kanssa näitä keskusteluja on arjessa käynyt, on nyt semivihanneksena letkuissa. Siihen sitten niitä mustavitsejä ja täysin tuntemattoman psykoanalyysiä murheiden suuruudesta, ~BOOM! Ja jos kyse on vitsinkertojan murheista, niin helpottavatko ne kertojan omat murheet sillä? Juu, kukaan ei ole yleensä täysin tosikko tai täysin veitikka, ja toisinpäin.

Tämänkin ketjun aihe ON tärkeä. Yhä useampi meistä kohtaa kaikenlaisia vähemmistöjä arkielämässään. Ei se ole kovin perseestä edes vähän yrittää säällisemmin kohdella ja ymmärtää heitä. Vähemmän tuomarien sääntöketjussa näkee sitä, että joku tulee kirjoittamaan kuinka sääntöjen opettelua ei jaksa, kerronpa tässä paskan vitsin. Eikun perkele, ei täällä jokainen missään vitivalkoisessa periferiassa asu.

Myöhemmin, joskus vuosien päästä, kuvia ruvetaan kaipaamaan takaisin, koska tuotepurkista poistettu kaunis intiaaninainen ei katoa ainoastaan purkista vaan myös ihmisten tietoisuudesta. Kun tällä hetkellä saamelaisrumpuja työnnetään kaappeihin, niin myöhemmin ruvetaan kyselemään, kuka muistaisi saamelaisten historian ja pitäisi sitä esillä.

Jokapäiväisessä arjessa purkin kyljestä silmiin katseleva kaunis intiaaninainen on niin tehokas vähemmistöjen oikeuksien ajaja, että on vaikea ymmärtää, miksi se halutaan pois, jos vähemmistöt eivät sitten tahdokin tulla unohdetuiksi. Vastaavan huomion saaminen mainoskampanjalla maksaisi huikean summan.
Eiköhän tämä mainontaan ja tuotemerkkeihin liittyvä osuus suurimmaksi osaksi ratkea sillä loppujen lopuksi yksinkertaisella tavalla, että työhönotossa kiinnitetään enemmän huomiota vähemmistöjen syrjinnän välttämiseen. Kun vähemmistön edustajat ovat laaja-alaisemmin mukana tekemässä päätöksiä, ei lähtökohtana ole yritys välttää kaikkea väkisin, tai yritys olla kaikkea väkisin, vaan ihan luonnollinen kirjo erilaisuutta. Ne mahdolliset ongelmat, mitä tähän aiheeseen liittyvät, lienevät eniten tiedon puutetta.
 
Huom.! Tunt. rusk. puk. mies 145 mk, Aam. koit. pannu ja 4 las. mait. Per. ensi til.
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy