Mainos

Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 803 579
  • 6 485

Bay

Jäsen
En varmaan ole ainoa ketä Elovena kaurahiutaleiden paketissa häiritsee tuo vaalea naisoletettu. Paketista oikein loistaa suvaitsemattomuus ja kulttuurien monimuotoisuuden puute.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nimien kanssa on vielä pitkä tie kuljettavana ennen kuin niiden taustalta saadaan vähennettyä rakenteellista rasismia. Brown ei missään tapauksessa voi olla kelvollinen, koska se voi alunperin olla viittaus kuvitteellisen Mr Brownin ihonväriin. Nimet Black ja White joutavat nekin kadota historiaan, sillä voivat viitata kantajansa ominaisuuksiin. Green voidaan tulkita poliittiseksi kannanotoksi jne.
Suomalaiset nimet eivät ole yhtään parempia tässä mielessä. Kuvitelkaa miten esimerkiksi nimet Humalainen, Hoikka, Lihavainen, Pöljä, Nuija, Ukkola, Ämmälä tai Äijö ovat voineet tuottaa kärsimystä kantajilleen.
 

RetroRenttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sarjasta riippuen
Mars-konserni on 35 miljardin bisnes. Eiköhän siellä keksitä keinot markkinoida meksikolaistyylistä-, basmati-, ruskeaa-,villi-,täysjyvä-, ja kiinalaistyylistä riisiä, sekä kookospähkinähiutaleita, ja erinäisiä kastikkeita jatkossakin jollain menevällä brändillä.

Ja jos eivät keksi, niin sitten keskittyvät muihin tuotteisiinsa, kuten suklaat, makeiset, eläinten ruoka, eläinklinikat, juomat, purukumit jne..

Luulen, että Marsin suvulla on kyllä varaa palkata brändääjiä, promoottoreita, tuotekehittelijöitä, markkinointiväkeä ja myynninedistäjiä sen verran, että riisibisneskin pysyy plussan puolella.

Ilmeisesti Raideritkin tekevät kauppansa vaikka ovat twix-nimisiä nykyään.

Kyllä. En epäile hetkeäkään etteivätkö nämä isot firmat selviäisi näistä tulevista muutoksista kuin sormia napsauttamalla. Tuossa aikaisemmassa viestissäni tarkoitinkin että olisihan se monelle aikamoinen shokki jos jokin firma tai edes tuoteperhe kaatuisi tämän myötä. Nimenomaan teoreettisella tasolla asiaa mietin, koska aika epätodennäiköistähän tämä olisi juuri näiden isompien firmojen kohdalla.

No ei kai, kun ei mitään "herra Brownia" ole olemassakaan. Aika moni on jo ehtinyt loukkaantua kuvitteellisen brändihahmon puolesta.

Sekin on jäänyt epäselväksi, mikä instituutio tai taho olisi kieltämässä mr. Brownin tai minkään muunkaan tuotemerkin käyttöä. Mielipidevaikuttajat on vähän kehno kritiikin kohde, sillä kuluttajakäyttäytyminen toimii ihan samalla lailla "demokraattisesti" kuin vaaleissa äänestäminenkin; enemmistö ohjaa mielipiteillään, ja jos jokin on epäsuosittua, siitä todennäköisesti luovutaan.

Toisin sanoen, jos mr. Brown koetaan korvaamattomaksi, markkinat rankaisee Marsia. Rohkenen epäillä.

Mitä tarkoitat ettei "herra Brownia" ole olemassakaan? Ei tietenkään mitään pullan tuoksuista setää ole Marssilla keittelemässä meille kastikkeita ja keräilemässä omasta pellostaa riisiä, mutta kuvan herra on kuitenkin ollut mainoskuvauksissa 40-luvulla. Eikä tässä nyt varmasti Brownin sukulaisetkaan suutu vaikka kuvat ja brändi vaihdettaisiin.

Lähinnä itseäni ihmetyttää että ratkeaako ongelmat sillä että ns ongelmat lakaistaan pois ihmisten silmistä. Luulisi että esimerkiksi rasismikin vähenisi, jos tummaihoisia olisi entistä enemmän esillä eripaikoissa (brändeissä, mainoksissa, keulakuvina yms). En sitten tiedä onko oma käsitykseni rasismista vääristynyt, koska esimerkiksi Chicago Blackhawksin logo (joka on vuosikymmeniä vanha) ei aiheuta minussa paheksuntaa vaan enemmänkin näen sen tavallaan kunnianosoituksena alkuperäiskansoille. Ymmärrän kyllä erikseen nämä esim mustapekka pelit joita jopa minäkin hämmästelen nykypäivänä.
 

Bay

Jäsen
Minulle Musta Pekka peli on ollut aina vain peli ja sen hahmo vain hahmo. En minä ole koskaan sitä sen suuremmin tyypittänyt mielessäni esittämään mustaa miestä samoin kun en ole ajatellut putkimiesten olevan lyhyitä ja pyyleviä italialaisia punasinisissä vaatteissa. "Kuka pelkää mustaa miestä" on kyllä näin jälkeenpäin ajatellen ollut kyllä aika arveluttava. Millähän nimellä se kouluissa nykyään tunnetaan?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
"Kuka pelkää mustaa miestä" on kyllä näin jälkeenpäin ajatellen ollut kyllä aika arveluttava. Millähän nimellä se kouluissa nykyään tunnetaan?
Joskus viitisen vuotta sitten oli ainakin luistelu/kiekkokouluissa "kuka pelkää jäämiestä".
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä. Urheilu yli lajirajojen
Joskus viitisen vuotta sitten oli ainakin luistelu/kiekkokouluissa "kuka pelkää jäämiestä".
Joo. Jäämies ehkä hyvä, koska jää on valkoisensinistä joten ei voi täyttää rasismin standardeja, tai edes vihjailua siihen suuntaan.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Hei,

Hassuttelu on hauskaa, mutta sille on aikansa ja etenkin paikkansa. Oikea paikka tällä keskustelualustalla löytyy Kierrätyskeskuksen puolelta, joten toivoisimme että tämä ketju rauhoitettaisiin enemmän asiasisältöiselle keskustelulle.

Kesäisin terveisin,
Moderaattorit
Puoli vuotta sitten olisitte sanoneet samaa, jos joku olisi hassutellut Eskimo-puikkojen tai Geisha-suklaan vaihtavan pian nimensä. Edistys edistyy niin lujaa, että eilisen hassuttelu on huomisen rasismia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Puoli vuotta sitten olisitte sanoneet samaa, jos joku olisi hassutellut Eskimo-puikkojen tai Geisha-suklaan vaihtavan pian nimensä. Edistys edistyy niin lujaa, että eilisen hassuttelu on huomisen rasismia.
Älä nyt ole lapsellinen. Vaikka se voi olla mielipide että onko eskimo rasismia, niin se on vaan apukoulu-huumoria, että kaikki jossa on musta tai valkoinen kiellettäisiin.
 

MäkisAtte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko , O.Jokisen Joukkue, SJS
Eiköst tuossa Pekka pelissä olla oltu fiksuja aikanaan ja osattu katsoa tulevaisuuteen. Musta mies kenen nimi Pekka. Tuohan on ihan normaalia nykypäivänä. Sehän tässä ihmetyttää, miksi sitä piti muuttamaan mennä.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Älä nyt ole lapsellinen. Vaikka se voi olla mielipide että onko eskimo rasismia, niin se on vaan apukoulu-huumoria, että kaikki jossa on musta tai valkoinen kiellettäisiin.
Tämä taas on pelkkä huumorintajuun perustuva mielipide. Etenkin niille, joiden nilkkaan pilkka kapsahtaa, näkee sen varmasti ala-arvoisena huumorina, toisille se on taas ajanhenkeä puhuttelevaa sarkasmia, joka absurdilla näkökulmalla ottaa kantaa tähän voimistuvaan puolesta loukkaantumisen aaltoon - jota etenkin me valkoihoiset tunnutaan harrastavan. Joillekin tämä ei ole kumpaakaan, tai jotain siltä väliltä, mutta ei silti tarvitse alkaa nimitellä toista lapselliseksi.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Aivan kamalaa, että me pystytään keskittymään vain yhteen asiaan kerrallaan. Nyt kaikki huomio ja energia keskittyy riisipaketin kuvaan ja jäätelöpuikon nimeen, eikä kukaan jaksa enää olla huolissaan isis-äitien aiheuttamasta turvallisuusuhkasta. Mistähän me kuukauden päästä ollaan kauhuissamme...?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä taas on pelkkä huumorintajuun perustuva mielipide. Etenkin niille, joiden nilkkaan pilkka kapsahtaa, näkee sen varmasti ala-arvoisena huumorina, toisille se on taas ajanhenkeä puhuttelevaa sarkasmia, joka absurdilla näkökulmalla ottaa kantaa tähän voimistuvaan puolesta loukkaantumisen aaltoon - jota etenkin me valkoihoiset tunnutaan harrastavan. Joillekin tämä ei ole kumpaakaan, tai jotain siltä väliltä, mutta ei silti tarvitse alkaa nimitellä toista lapselliseksi.
Voihan tämä olla tavattoman älykästä huumoria joillekin, jopa ihan sieltä käsityskyvyn ylärajoilta. Kuitenkin se joka tapauksessa on kristallinkirkkaasti hassuttelua jonka tarkoitus on vain trollata ja johon moderaattorit puuttuivat jo kertaalleen eikä mitään rehellistä ymmärtämättömyyttä tai harmaata aluetta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mukahassuttelun Mestari antaa neuvoja, missä menee oikean huumorin rajat?
Minun se oli moderaattorit jotka sen rajan asettivat. Vitsi saattoi olla etäisesti hauska ensimmäisellä kertaa, mutta nyt kun tuota samaa paskaa on jo muutaman sivun verran jatkunut, että jokainen nero on käynyt vuorollaan "antakaas määkin huudan" -hengessä kertomassa saman vitsin uudestaan ja uudestaan, niin eiköhän ratkaisu ollut oikea.
 
Viimeksi muokattu:

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Aika moni on jo ehtinyt loukkaantua kuvitteellisen brändihahmon puolesta.

Puhun omasta puolestani mutta mielestäni kyseessä on halpamainen hyvesignalointi.
Eli tässä tapauksessa yritys muuttaa paketin ulkomuotoa jotta se olisi "rasismin vastainen".


Mars siis tässätapauksessa moraaliposeerauksen voimalla nostaa (ainakin yrittää) myyntiä.

Eli todellisuudessa he ei välttämättä vastusta rasismia. Vaan ainoastaan nostaa yrityksen imagoa ja myyntiä käyttämällä rasismia keppihevosena omaan agendaan.
Tämäkin on ihan ok mutta ongelma tulee siinä että tämä on helvetin tekopyhää.

Mielestäni motiivi rasismin kitkemiseksi on täysin väärä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Puhun omasta puolestani mutta mielestäni kyseessä on halpamainen hyvesignalointi.
Eli tässä tapauksessa yritys muuttaa paketin ulkomuotoa jotta se olisi "rasismin vastainen".

Mars siis tässätapauksessa moraaliposeerauksen voimalla nostaa (ainakin yrittää) myyntiä.

Eli todellisuudessa he ei välttämättä vastusta rasismia. Vaan ainoastaan nostaa yrityksen imagoa ja myyntiä käyttämällä rasismia keppihevosena omaan agendaan.
Tämäkin on ihan ok mutta ongelma tulee siinä että tämä on helvetin tekopyhää.

Mielestäni motiivi rasismin kitkemiseksi on täysin väärä.

Minusta on aika naiivia esittää, että isojen ja monikansallisten yritysten ei kuuluisi ~aina kaupallisia motiiveja. Vähän kuin sanoisit että todellisuudessa Valio ei välttämättä tykkää lehmistä, vaan ainoastaan haluavat nostaa yrityksen imagoa ja myyntiä puhumalla mainoksessa suloisista suomalaisista lähitilojen lehmistä.

Siinäkin tapauksessa osa yrityksen arvoista voi toden totta perustua lähimyyntiin, kaupallisuuteen, suomalaisten työllisyyteen jne., mutta ei se yrityksen perusluonnetta poista.

Jos sitten paljastuu vakavia rikkomuksia Valion kumppanuustiloilla suomalaisen lehmän hyvinvoinnissa, niin siinäkin tapauksessa se tekopyhyys on vasta sijan x. ongelma, kaukana eläinten hyvinvoinnin jälkeen.

PLUS, sehän on heidän riskinsä ja pelinsä. Jos joku yhtiö on niin pöljä, että luottaa pelkkään mainoskikkaan, niin todennäköisesti takapakki tämän paljastuessa karahtaa tuplaosumana kasseille.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
@Golden AWe tottakai kuuluu kaupallinen motiivi. Ja mielestäni se on tottakai ihan itsestään selvä.
Ei auennut mitä tarkoitat yrityksen perusluonteella? Jos se on rasismin vastustamista niin miksi Mars ei poistanut tätä aikaisemmin? Vastaan itse: Kohua ei ollut ja he eivät pitäneet tätä itsekään rasistisena. Asiaan kiinnitettiin huomio siinä vaiheessa kun tietyt "tahot /ryhmät" alkoi pitää meteliä rasismista.
Ja näin kumarrettiin hyveellisyyden nimissä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
@Golden AWe tottakai kuuluu kaupallinen motiivi. Ja mielestäni se on tottakai ihan itsestään selvä.
Ei auennut mitä tarkoitat yrityksen perusluonteella? Jos se on rasismin vastustamista niin miksi Mars ei poistanut tätä aikaisemmin? Vastaan itse: Kohua ei ollut ja he eivät pitäneet tätä itsekään rasistisena. Asiaan kiinnitettiin huomio siinä vaiheessa kun tietyt "tahot /ryhmät" alkoi pitää meteliä rasismista.
Ja näin kumarrettiin hyveellisyyden nimissä.

Yrityksen perusluonteella tarkoitan sitä ykköstarkoitusta, voiton tuottamista omistajilleen.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Yrityksen perusluonteella tarkoitan sitä ykköstarkoitusta, voiton tuottamista omistajilleen.

Niin tämähän se on. Firman ainoa todellinen motiivi on fyrkan teko omistajalleen. Ja se on tietenkin ok.

Se mikä ei ole kauhean arvostettavaa on tämä että rasismin torjumisella tehdään bisnestä. Ollaan hyveellisiä vaikka tavoite on tehdä rahaa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Puhun omasta puolestani mutta mielestäni kyseessä on halpamainen hyvesignalointi.
Eli tässä tapauksessa yritys muuttaa paketin ulkomuotoa jotta se olisi "rasismin vastainen".


Mars siis tässätapauksessa moraaliposeerauksen voimalla nostaa (ainakin yrittää) myyntiä.

Eli todellisuudessa he ei välttämättä vastusta rasismia. Vaan ainoastaan nostaa yrityksen imagoa ja myyntiä käyttämällä rasismia keppihevosena omaan agendaan.
Tämäkin on ihan ok mutta ongelma tulee siinä että tämä on helvetin tekopyhää.

Mielestäni motiivi rasismin kitkemiseksi on täysin väärä.
Lihavoin avainsanat. Eikö tämä nyt kuitenkin ole suht yksinkertainen asia: yhteiskunta muuttuu, arvot muuttuvat ja tuottavat bisnesideat muuttuvat. Who cares? Välillä tulee ylilyöntejä, joita sitten korjataan, jos on tarve.

Vaikea ymmärtää näitä mittasuhteita, jotka joku jäätelöpuikon nimi saa.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Lihavoin avainsanat. Eikö tämä nyt kuitenkin ole suht yksinkertainen asia: yhteiskunta muuttuu, arvot muuttuvat ja tuottavat bisnesideat muuttuvat. Who cares? Välillä tulee ylilyöntejä, joita sitten korjataan, jos on tarve.

Vaikea ymmärtää näitä mittasuhteita, jotka joku jäätelöpuikon nimi saa.

Kyllä. Olet oikeassa. Yhteiskunta muuttuu. Ainoa mitä itse kritisoin on tämä motiivi joka on mielestäni kyseenalainen. "Nostetaan myynti korkealle vastustetaan rasismia" viime vuonna ei ollut tarvetta vissiin vastustaa rasismia ja sitä kautta saada kauppaa lisää koska kukaan ei kiinnittänyt huomiota mitä paketissa luki.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitä tarkoitat ettei "herra Brownia" ole olemassakaan? Ei tietenkään mitään pullan tuoksuista setää ole Marssilla keittelemässä meille kastikkeita ja keräilemässä omasta pellostaa riisiä, mutta kuvan herra on kuitenkin ollut mainoskuvauksissa 40-luvulla. Eikä tässä nyt varmasti Brownin sukulaisetkaan suutu vaikka kuvat ja brändi vaihdettaisiin.

Frank Brown, jonkun ravintolan hovimestari. Kyllähän se siellä ravintolassa on varmaan jossain tekemisissä riisin kanssa ollut, mutta ei keittämässä riisiä, eikä todellakaan viljellyt.

Mars-yhtymä olisi voinut tehdä tuotteestaan "Mr. Brown's" riisin, ja sen sijaan että keksivät tarinan "Setä Benistä" joka viljelee laadukasta riisiä, olisivat voineet mainonnassaan kertoa totuuden. Että kyseessä on Frank Brown, joka työskentelee hienon ravintolan hovimestarina, ja kelpuuttaa ravintolaansa vain parasta riisiä. Sellaista kuin tässä riisipaketissa.

Silloin ei monellakaan suvakilla varmaan olisi suurta ongelmaa nyt sen kanssa, että mainonnassa on hyödynnetty vähemmistön edustajan pärstää. Tietysti eniten tiedostavilla voisi silti olla hiekkaa vaginassa.

Mutta tietenkään Mars-yhtiö ei tehnyt noin, sillä sillä nimellä ja tarinalla ei olisi montakaan pakettia riisiä myyty syvässä etelässä 40-luvulla tai myöhemminkään. Yhtiö olisi leimautunut nekrujen rakastajaksi rasististen junttien mielestä, ja tuotteet olisi ollut boikotissa. Vaan kun alennetaan mies riisinviljelijäksi, eikä kutsuta herraksi vaan sedäksi, niin sehän kelpaa.
 

RetroRenttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sarjasta riippuen
Mars-yhtymä olisi voinut tehdä tuotteestaan "Mr. Brown's" riisin, ja sen sijaan että keksivät tarinan "Setä Benistä" joka viljelee laadukasta riisiä, olisivat voineet mainonnassaan kertoa totuuden. Että kyseessä on Frank Brown, joka työskentelee hienon ravintolan hovimestarina, ja kelpuuttaa ravintolaansa vain parasta riisiä. Sellaista kuin tässä riisipaketissa.

Ajatuksena hieno, mutta olisihan tuo ollut aikamoista että ns random tyyppi olisi otettu ihan todenmukaisena henkilönä jonkun brändin keulakuvaksi. Näitä keksittyjä tai muokattuja henkilöhahmoja löytyy vaikka kuinka brändien mainoskasvoista.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Nyt on Ilmavoimat kaikessa hiljaisuudessa luopunut hakaristeistä tunnuksissaan.


Hakaristin historiasta löytyy kiinnostava kirja-arvostelu täältä: Hakaristin historia

Tämä kirja ei säästä paukkuja, vaan se heti alussa paljastaa, että 1800-luvun alusta lähtien hakaristillä oli rasistinen merkitys.

Kuten monet tietävät, hakaristi on muinainen symboli, joka esiintyy lähes kaikissa kulttuureissa. Mutta idea että se esiintyy kaikissa kulttuureissa, tulkittiin eurooppalaisten toimesta, tarkoittavan, että valkoinen rotu on ollut kaikkien muinaisten sivilisaatioitten rakentaja. Kirjailijan mukaan eurosentrismi oli arkeologiassa ja antropologiassa niin vahvaa, että Intian niemimaassa oleva arjalaissivilisaatio oli pakko olla peräisin Euroopasta. Näin hindujen hakaristi oli todiste, että eurooppalaiset olivat käyneet siellä. Samalla Turkin rannikossa kaivettu Troijan kaupungin raunioissa löydetyt hakaristit koettiin todistavan samaa.

Quin mainitseekin, että heti 1800-luvun antropologit huomasivat, että ainoa kulttuuri, jossa ei esiintynyt hakaristiä oli juutalainen. Tällöin jo olemassa olevat juutalaisvastaiset asenteet yhdistyivät hakaristiin, muuttaen sen valkoisen arjalaisen rodun ylemmyyden symboliksi. Sata vuotta myöhemmin tämä rasistinen assosiaatio tultaisiin hyödyntämään pönkittääkseen yhtä maailmanhistorian hirviömäisintä diktatuuria.


Onko joku lukenut tuota?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös