Milloin nukuttaa?

  • 10 497
  • 82

Mikä näistä olet?

  • Aamutorkku-iltavirkku

    Ääniä: 275 74,5%
  • Aamuvirkku-iltatorkku

    Ääniä: 39 10,6%
  • "Ikiliikkuja"

    Ääniä: 55 14,9%

  • Äänestäjiä
    369

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Jostakin syystä ihmisen "sisäisessä kellossa" on enemmän tunteja kuin 24. Näin ollen ihminen on taipuvainen jatkamaan päivää illan tunteina, mikä lienee useimmille tuttua. Ja koko yhteiskunta on rakennettu aamuvirkkujen mukaan, mikä on sairasta ja luonnotonta, sillä heidän edustuksensa on normaaliunisia huomattavasti pienempi.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ennemminkin päivätorkku-yövirkku. Eilenkin (tai tänään) nukahdin siinä 02:00 ja heräsin tuossa 14:30 :D Eli mukavantuntuiset 12,5h unta puhelimeen ja näin on ollut koko kesän aikana, tai ainakin melkein. Keskiarvo mulla unta/yössä on se 12h, siitä ei tingitä.
 

Inttikaveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (Joukkue ja nimimerkki)
Yritän joskus rikkoa 16 tunnin maagisen rajan mutta se varmaankin edellyttää hyviä valmisteluja ja mahdollisimman häiriötöntä ympäristöä.

16 tunnin maaginen raja tuli minulla rikotuksi noin puoli vuotta sitten. Tarkemmin sanottuna tuli uinuttua noin 16,5h. Mitään erityisiä valmisteluja tuohon ei tarvita, NHL riittää. Eli siis en ollut edellisenä yönä nukkunut ollenkaan kun änäriä katsoin joten seuraavan päivä mentiin pystyssä sitten energiajuoman voimalla puolikoomassa. Lopulta noin kello kymmeneltä illalla luovutin ja nukahdin. Seuraavana aamuna herätyskello oli soinut siinä vähän ennen kahdeksaa, mutta enhän mä siihen ollut mitenkään reagoinut. Lopulta puoli kolmen aikaan sitten heräsin ja ihmettelin kuinka pitkältä nämä unet tuntui vaikka herätyskään ei ole vielä edes soittanut. Sitten paljastui karu totuus. Eihän siinä muuten mitään, mutta sattui olemaan koeviikko ja koe jäi välistä. Normaalisti tämä tarkoittaa nelosta kurssista, onneksi olin kurssin aikana jo nuoleskellut tarpeeksi maikan persettä niin sain vitosen. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Itse odottelen sitä päivää kun ihmiskunta siirtyy pois tästä kusisesta 24h järjestelmästä. Kroppa haluaa aina olla hereillä vähintään sen 18h ja kuuden tunnin yöunet olisivat liian vähän. Joku 28h päivät olisi passeleita. Tietysti tämä tarkoittaisi sitä, että maapallon pyörimisnopeutta jouduttaisiin hidastamaan ja plaaplaaplaa, mutta eiköhän sekin onnistuisi nykytekniikalla.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
16 tunnin maaginen raja tuli minulla rikotuksi noin puoli vuotta sitten. .

Meikäläinen on nukkunut yli 20 tuntia (tosin kävin kusella jossain vaiheessa eli ihan kokoaikaa en ollut umpiunessa. Oltiin Lapsissa vaeltamassa ja unet jäi viikon aikana ihan minimiin (kalastettiin myös). Kotiin kun siinä usvassa pääsi, niin tuli suoraan romahdettua sänkyyn ja tutilullaa. Valvon noin muutoin todella myöhään ja nukkuisin myös jos voisin. Eli aamuisin nukuttaa aina niin helvetisti.

Ps: Inttikaveri: Toivon ettet loukkaantunut taannoisesta vastauksestani sinulle ikäjakauma-ketjuun. Aivan läpällä heitin, mutta sitten seuraavana päivänä tajusin, että sen vastauksen voi myös ymmärtää ihan suorana vittuiluna. Se ei ollut missään nimessä tarkoitukseni ja poistinkin sen viestin.
 

Inttikaveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (Joukkue ja nimimerkki)
Ps: Inttikaveri: Toivon ettet loukkaantunut taannoisesta vastauksestani sinulle ikäjakauma-ketjuun. Aivan läpällä heitin, mutta sitten seuraavana päivänä tajusin, että sen vastauksen voi myös ymmärtää ihan suorana vittuiluna. Se ei ollut missään nimessä tarkoitukseni ja poistinkin sen viestin.

Enhän mä sitä vittuiluna ottanut, perus läppänä jota te vanhukset usein viljelette nukkumaanmenoajan jälkeen =).

Kunnioitettava suoritus tuo 20h, mietin sitä että pitäisikö jossain vaiheessa koittaa pusertaa jopa koko vuorokausi koisien. Ei ole olemassa parempaa tapaa viettää päivää kuin nukkuen. Mutta alkaako tossa olemaan jo jotain terveyshaittoja?
 

Nick Neim

Jäsen
Ps: Inttikaveri: ..

Sen siitä saa kun fossiilit yrittävät heittää läppää.

Huumoria..!!!

Ilman muuta aamutorkku. Jos herätys on ennen kello seitsemää, on ihan turha yrittää kömpiä ylös. Jos siis ei ole ketään herättämässä. Arkipäivinä tulee kerättyä sen verran univelkaa, että viikonloppuina tulee nukuttua se 12h-14h tuntia yössä. Ja sama rumba jatkuu joka viikko.

E:

Inttikaveri kirjoitti:
Mutta alkaako tossa olemaan jo jotain terveyshaittoja?

Vanhuksien virtsankarkailu nukkuessa, tuskinpa meille nuorille ja komeille mitään sen kummempia?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Kyllä nuo varjon saavutukset tuntuvat ihan tutuilta. Uni maistuu vieläkin ja lauantaisin tulee usein nukuttua pitkään, varmaan yhteensä 12 h tai vähän ylikin. Tuonne viiteentoista tuntiin on vähän vaikeampi näin vanhempana (46 v.) päästä, ja paljon sen yli ei enää näköjään uni riitä. Kymmenen tuntia olisi sellainen sopiva minulle uskoakseni, mutta eihän se tahdo arkiviikolla ainakaan onnistua.

Uskomattomampi minulle on tuo varjon yhtämittainen valvominen, oliko 72 tuntia. Oma ennätykseni on noin 50 tuntia, ja sen jälkeen en enää tiennytkään missä suunnassa on oikea ja missä vasen.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Oma unirytmini on muuttunut (viimeisestä parin vuoden takaisesta postauksestani) siten, että noin tunti vuorokaudessa unta on tipahtanut pois. Nykyään mennään noin 5-6 tunnin yöunilla;tai ei varsinaisesti yöunilla, vaan jakaantuen siten, että olen oppinut nukkumaan lyhyen noin puolen tunnin päikkärin lounaan päätteeksi, yleensä noin 1-2 välillä iltapäivällä. Sillä on muuten ihan dramaattinen vaikutus jaksamiseen! Suosittelen, jos on vain mitään mahdollisuuksia moiseen.

Luontaisesta unirytmistä... Tämä voi olla jo vanhentunutta tietoa, mutta joskus aikanaan luin jonkin tutkimuksen, jossa valvotuissa olosuhteissa tätä selvitettiin ja siinä todettiin, että ihmisen luonnollinen unirytmi ei todellakaan noudata 24 tunnin vuorokausijakaumaa. Valitettavasti yksityiskohtia en enää tarkalleen muita, mutta peruskaava meni jotenkin niin, että pitkät yöunet nukuttuaan koehenkilöt todellakin olivat luontaisesti paljon pidempään hereillä kuin normaalissa arjessa, yli 'normaalin vuorokausirytmin'. Mielenkiintoiseksi asian teki se, että tämän jälkeen seuraava uni oli taas vastaavasti huomattavan paljon lyhyempi. Eli unentarve meni ikäänkuin sykleittäin, pitkä uni ja lyhyt uni... Hereilläoloaika oli (muistaakseni) kutakuinkin sama.

Jostain lehtiartikkelista luin myös, että on olemassa hyvin pieni joukko ihmisiä, jotka todellakin tarvitsevat vain vähän unta pysyäkseen virkeinä, tyypillisesti noin 3-4 tuntia vuorokaudessa. Samassa artikkelissa todettiin kuitenkin, että suuri osa niistä ihmisistä, ei tällä luontaisesti pärjää, vaikka olisivatkin enemmän tai vähemmän 'pakotettuja' näin lyhyillä yöunilla selviämään. Toisaalta taas ne, jotka selviytyvät, ovat (yllätys yllätys...) keskimäärin hyvin tehokkaita ja aikaansaapia elämässään. Itse en tuohon ryhmään kuulu, vaikka vähäuninen olenkin. Yhden syksyn jouduin olosuhteiden pakosta selviytymään 3-4 tunnin yöunilla ja olin kyllä sen perään muutaman kuukauden tavallista väsyneempi!

Monille nukahtamisvaikeuksita kärsiville suosittelen kokeilemaan selvästi lyhyempiä yöunia. Yöunien määräkin on osin opittu (sosiaalinen) juttu ja monille yksinkertaisesti riittää vähempikin unenmäärä ilman, että siinä on mitään ihmeellistä. Ei ole mitään 'sosiaalista pakkoa' nukkua 'normaalia' 7-8 tuntia vuorokaudessa, jos vähemmälläkin pärjää.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Arkisin joutuu heräilemään paljolti ennen kuutta, joten siinä tulee koko päivä oltua enemmän tai vähemmän väsyneenä. Vaikka olisi elämää suurempi väsymys päällä, niin illalla ei kuitenkaan ole mitään mahdollisuuksia nukahtaa ennen kello 23. Yleensä se nukahtaminen tapahtuu siinä kello 24 jälkeen ja unet jäävät 5-6 tuntiin. Iltapäivällä tulee välillä älyttömän vetelä olo ja tuntuu että voisi nukahtaa pystyyn. Sitten kun kellahtaa sänkyyn, niin väsymys ikäänkuin katoaa ja menee pelkäksi pyörimiseksi.

Epäilin ensin kahvin olevan syyllinen ja olenkin vähentänyt sen määrän jo noin kolmeen kupilliseen päivässä. Tämä on jonkin verran parantanut tilannetta ja muutenkin oloa.

No vastineeksi viikonloppuisin tuleekin sitten yleensä kuitattua univelat aivan hävyttömillä unilla.

Intistä jäi itselleni outo tapa pitää korvatulppia öisin ja niitä on sen jälkeen tullut pidettyä joka yö. Vaikka mistään ei kuuluisi mitään melua, niin tulpat on silti survottava korviin. Ilman niitä ei osaa enää nukkua.

Onnittelen niitä ketkä osaavat nukkua päiväunia. Täällä ei ole mitenkään mahdollista. Päivällä saatan sellaiseen puoli-uneen päästä ja sitten kun siitä saa ravisteltua itsensä ylös, niin olo on kaikkea muuta kuin pirteä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Piti väittää, että noista vaihtoehdoista olen aamuvirkku, kivuttomasti kuitenkin arkena herään 05.30 mennäkseni ajoissa töihin (jotta pääsee ajoissa pois). Ilman suurempia väsymyksiä nuo päivät meneekin.

Oikeampi vastaus olisi varmaan ikinukkuja. Kun vaan tilaisuus on, niin nukun kyllä pitkät yöunet. Voin mennä vaikkapa 23 nukkumaan ja nukun kivuttomasti ainakin ysiin aamulla.

Viikonloppuelämä viihteen kera on toki oma juttunsa. Jaksan ystäväni, kahvin auttamana valvoa pitkään. Se nyt ainakin sitten johtaa sihen myöhäiseen heräämiseen.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
..Onnittelen niitä ketkä osaavat nukkua päiväunia. Täällä ei ole mitenkään mahdollista. Päivällä saatan sellaiseen puoli-uneen päästä ja sitten kun siitä saa ravisteltua itsensä ylös, niin olo on kaikkea muuta kuin pirteä.

Minulla oli ennen ihan sama, minkä ikäinen olet? Vielä inttiaikana muistan kun kaikki muut nukkuivat päivisin aina tilaisuuden tullen. Minulla ei ollut mitään saumaa, kun uni ei kertakaikkiaan tullut. En tiedä mikä muutoksen teki, ehkä ikä...?

Mutta päikkäreiden ajoitus on edelleen hyvin tarkkaa, ainakin itselleni. 20 minuuttia liian myöhään, ja päiväunista ei tule mitään. Minulla iskee väsy päälle aika tarkalleen 30-45 minuuttia lounaasta (varmaan silloin kun ruoansulatus lähtee todenteolla toimimaan) ja juuri siinä on se sauma siestalle. Herätyskelloa en edes tarvitse, koska herään automaattisesti noin puolen tunnin kooman jälkeen. Uskoisin käyväni aika syvässä unessa, sillä olo tosiaankin voi olla jopa puollisen tunta päikkäreiden jälkeen aika usvainen. Mutta sitten kun kirkastuu, niin tuntuu kuin oikeilta yöunilta olisi herännyt, olo on todella virkeä ja energinen ja jaksan pitkälle yli puolenyön. Nukkumaan menen tätä nykyä noin kello yhden aikaan yöllä ja herään kuuden aikaan aamulla. Mutta kaipa tähänkin pääseminen vaatii jonkinlaista rytmiä ja totuttelua. Niinä päivinä, kun tiedän ettei siestaan ole mahdollisuutta, pyrin syömään mahdollisimman kevyen lounaan, yleensä jonkin salaattipohjaisen aterian. Se auttaa jonkin verran.

On minullakin muutamia kavereita, jotka nukkuvat yli kymmenen tuntia lähes joka päivä ja ovat siitä huolimatta aina kuin eläviä kuolleita. Melkein sääliksi käy heitä! Heillä on vuorokaudessa lähes 5 tuntia vähemmän aikaa käytössä kuin minulla. Itse en edes tiedä miten selviäisin ja suoriutuisin kaikista tehtävistä, jos minulta otettaisiin 5 tuntia valveillaoloaikaa pois? Ainakaan tällaiseen jatkoaika-kirjoitteluun ei olisi enää saumaa...
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen parhaimmillaan nukkunut sen 24 tuntia, jos sallitaan pieni havahtuminen välissä. Sain ilmeisesti jonkinlaisen auringonpistoksen eikä aamulla ollut mitään voimia avata silmiä ja heräsin vasta myöhään illalla. Toki kaikki ovat varmaan kipeänä nukkuneet vaikka kuinka paljon ja ne sellaiset rehelliset unet ovat pisimmillään olleet siinä 16 tunnin paikkeilla. Tein joskus lyhyen jakson yötöitä ja silloin ei ollut ongelmia vedellä päälle 12 tunnin unia joka päivä. Mikähän siinäkin on, että silloin tosiaan nykyisin aika normaalit 8 tuntia eivät riittäneet mihinkään.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Onnittelen niitä ketkä osaavat nukkua päiväunia. Täällä ei ole mitenkään mahdollista. Päivällä saatan sellaiseen puoli-uneen päästä ja sitten kun siitä saa ravisteltua itsensä ylös, niin olo on kaikkea muuta kuin pirteä.

Tästä ei kyllä minullakaan tule mitään. Pystyn kyllä nukahtamaan päiväunille, mutta herätessä olo on aina suoraan sanottuna vittumainen. Olen poikkeuksetta pahalla tuulella ja olo on todella nuutunut pitkän aikaa. Yöllä on puolestaan sitten vaikea nukahtaa jos on sattumoisin päikkärit ottanut. Olen luovuttanut täysin, enkä nuku enää päivisin, vaikka väsyttäisi kuinka.
 
Viimeksi muokattu:

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Tästä ei kyllä minullakaan tule mitään. Pystyn kyllä nukahtamaan päiväunille, mutta herätessä olo on aina suoraan sanottuna vittumainen. Olen poikkeuksetta pahalla tuulella ja olo on todella nuutunut pitkän aikaa.

Päikkäreissä oleellista on nimenomaan se, että kesto on vain 15-30 minuuttia. Tämän jälkeen on pakko repiä itsensä ylös, koska muuten tavoitteena ollut piristävä vaikutus kääntyy päinvastaiseksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Päikkäreissä oleellista on nimenomaan se, että kesto on vain 15-30 minuuttia. Tämän jälkeen on pakko repiä itsensä ylös, koska muuten tavoitteena ollut piristävä vaikutus kääntyy päinvastaiseksi.

Totta. Reilun tunnin päikkärit kun vetäiset niin olo on yhtä virkeä kuin zombilla koko loppupäivän, ja bonuksena saattaa vielä mennä yöunetkin. Mutta sellaiset ihan pikaiset päikkärit jossa juuri ja juuri ehdit nukahtaa on ihan parhaat, heräät selkeästi piristyneenä.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Päikkäreissä oleellista on nimenomaan se, että kesto on vain 15-30 minuuttia. Tämän jälkeen on pakko repiä itsensä ylös, koska muuten tavoitteena ollut piristävä vaikutus kääntyy päinvastaiseksi.

Hmm. Pitääpä joskus ehkä kokeilla. Ja tosiaan tunnin pari olen kyllä vedellyt hirsiä, jos päivällä olen nukkunut. En suosittele kenellekään.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Hyvä pointti päikkäreissä. Mä osaan tarpeen tullen nukkua päikkäreitä ja nimenomaan nuo vartin päikkärit tehoaa parhaiten.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Hanki perhe. Etpähän enää kysele typeriä.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä oon tottunu semmosiin 4-5 tunnin yöuniin. Saan kyllä tarpeen vaatiessa nukuttua pidempäänkin, kuitenkin max 8 tuntia. Mut oon tullu siihen tulokseen et tota 4-5 tuntia enempää en tarvii, illalla kyllä väsyttää mut ihan normaalisti pystyn toimimaan noilla unilla.

Ja aamuherätykset ei tunnu missään, tänäkin aamuna kello soi 04.00. Reippaasti ykkösellä ylös ja ulos.
 

Glove

Jäsen
Ööö joo. Siis nukkusin mielelläni pitempään kuin 7-8 mutta kun ei. Ihan sama mihin aikaan meen nukkumaan. Toki mun ongelma on se, että on ihan sama minkä verran minä nukun kun kuitenkin herätessä väsyttää ja menee tunti pari siihen, että pääsee ylös vsängystä ja sitten pari kolme tuntia ennen kuin herää tähän päivään. V***u. Vaihtasin jonku kanssa jos voisin.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ihanne aika mennä nukkumaan on 2-5 välillä, mutta tuohon ei oikein työpäivinä pysty. Pakostakin on mentävä nukkumaan viimeistään puolilta öin , mutta silloinkin saa vielä hyvät 8 tunnin unet. Talvella noita 8 tunnin unia tosiaankin tarvitsee mutta kesällä kyllä pärjäisi vähemmälläkin, mutta mitäpä turhaan nukkumaan lyhyempiä ja huonompia unia jos on mahdollisuus hyviinkin.
Allekirjoittaneella tapana myös torkuttaa 3-5 kertaa, koska ykkösellä herääminen on liian tylyä. Ennen torkkuja oli enemmän, mutta olen nykyään yrittänyt pitää maximissaan viidessä.

Herätyskello joka soi 3-5 välillä yöllä, ei ole tästä maailmasta. Kukotkin nukkuu pidempään
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös