Oma unirytmini on muuttunut (viimeisestä parin vuoden takaisesta postauksestani) siten, että noin tunti vuorokaudessa unta on tipahtanut pois. Nykyään mennään noin 5-6 tunnin yöunilla;tai ei varsinaisesti yöunilla, vaan jakaantuen siten, että olen oppinut nukkumaan lyhyen noin puolen tunnin päikkärin lounaan päätteeksi, yleensä noin 1-2 välillä iltapäivällä. Sillä on muuten ihan dramaattinen vaikutus jaksamiseen! Suosittelen, jos on vain mitään mahdollisuuksia moiseen.
Luontaisesta unirytmistä... Tämä voi olla jo vanhentunutta tietoa, mutta joskus aikanaan luin jonkin tutkimuksen, jossa valvotuissa olosuhteissa tätä selvitettiin ja siinä todettiin, että ihmisen luonnollinen unirytmi ei todellakaan noudata 24 tunnin vuorokausijakaumaa. Valitettavasti yksityiskohtia en enää tarkalleen muita, mutta peruskaava meni jotenkin niin, että pitkät yöunet nukuttuaan koehenkilöt todellakin olivat luontaisesti paljon pidempään hereillä kuin normaalissa arjessa, yli 'normaalin vuorokausirytmin'. Mielenkiintoiseksi asian teki se, että tämän jälkeen seuraava uni oli taas vastaavasti huomattavan paljon lyhyempi. Eli unentarve meni ikäänkuin sykleittäin, pitkä uni ja lyhyt uni... Hereilläoloaika oli (muistaakseni) kutakuinkin sama.
Jostain lehtiartikkelista luin myös, että on olemassa hyvin pieni joukko ihmisiä, jotka todellakin tarvitsevat vain vähän unta pysyäkseen virkeinä, tyypillisesti noin 3-4 tuntia vuorokaudessa. Samassa artikkelissa todettiin kuitenkin, että suuri osa niistä ihmisistä, ei tällä luontaisesti pärjää, vaikka olisivatkin enemmän tai vähemmän 'pakotettuja' näin lyhyillä yöunilla selviämään. Toisaalta taas ne, jotka selviytyvät, ovat (yllätys yllätys...) keskimäärin hyvin tehokkaita ja aikaansaapia elämässään. Itse en tuohon ryhmään kuulu, vaikka vähäuninen olenkin. Yhden syksyn jouduin olosuhteiden pakosta selviytymään 3-4 tunnin yöunilla ja olin kyllä sen perään muutaman kuukauden tavallista väsyneempi!
Monille nukahtamisvaikeuksita kärsiville suosittelen kokeilemaan selvästi lyhyempiä yöunia. Yöunien määräkin on osin opittu (sosiaalinen) juttu ja monille yksinkertaisesti riittää vähempikin unenmäärä ilman, että siinä on mitään ihmeellistä. Ei ole mitään 'sosiaalista pakkoa' nukkua 'normaalia' 7-8 tuntia vuorokaudessa, jos vähemmälläkin pärjää.