Milloin nukuttaa?

  • 10 515
  • 82

Mikä näistä olet?

  • Aamutorkku-iltavirkku

    Ääniä: 275 74,5%
  • Aamuvirkku-iltatorkku

    Ääniä: 39 10,6%
  • "Ikiliikkuja"

    Ääniä: 55 14,9%

  • Äänestäjiä
    369

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla homma etenee aika tasan sen mukaan, että kahdeksasta yhdeksään tuntia kroppa vaatii unta. Jos menen kympiltä nukkumaan, mikä tapahtuu erittäin harvoin, olen ylhällä viimeistään seiskan jälkeen, eikä väsytä ollenkaan, mutta yleensä tulee kukuttua puolille öin työviikollakin, ja tällöin tietysti seiskan herätys tuntuu liian varhaiselta.

Muutaman kerran olen tykittänyt 14 tuntia putkeen ja vielä ilman minkäänlaisia havahtumisia. Molemmilla kerroilla takana oli parin yön epäsäännölliset unet, mitkä sitten tuli takaisin.

Todella harvoin tulee nykyään nukuttua yli yhdeksään. Tosin tuohon vaikuttaa hyvin voimakkaasti vanhemmuus...
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Haluaisin todella tietää, vieläkö Varjolle maistuu uni samaan tahtiin? En ole kuullut kenekään - enkä koskaan - nukkuvan noin paljoa. Se on keskimäärin yli puolet enemmän, kuin mitä itse nukun. Tuntuu käsittämättömältä määrältä!

Arkisin nukun siten, että laitan normaalisti nukkumaan klo 23-24 välillä ja herätys on joka ikinen arkiaamu 06:15. Tästä rytmistä kiinnipitämällä pysyn (arkisin) levänneenä ja virkeänä.

Ongelmaksi allekirjoittaneelle on sen sijaan muodostunut viikonloput. Vakiintuneesta arkiaamujen heräämisajankohdasta (ja osin lapsista) johtuen en nimittäin pysty viikonloppuisinkaan nukkumaan paljoa yli normaalin heräämisajankohdan. Yleensä herään automaattisesti - myös väsyneenä - reilusti ennen seitsemää ja sänkyyn on turha jäädä makaamaan, koska uni ei enää uudestaan tule silmään. Ongelmaksi tämän tekee se, että joka-ikinen viikonloppu ainakin toinen pe-la tai la-su vastaisista öistä nukkumaan tulee mentyä joskus kello 03-04 välillä, eikä toinenkaan viikonlopun öistä kovin paljon pidemmäksi pääse venymään. Viikonloppuna on yksinkertaisesti liian paljon mukavaa puuhaa ja liian vähän kallisarvoista (omaa) aikaa.

Arkikokemusten perusteella sanoisin, että 6-7 tunnin yöunet olisivat täydellinen määrä unta minulle. Jos päivä on ollut erityisen raskas, niin silloin lähemmäs seitsemän tuntia, muutoin kuusi tuntia riittää mainiosti. Toisaalta viikonlopusta "toipuakseni" en tarvitse mitään ekstra-unia?

Valvominen ei siis ole mikään ongelma, kuten ei herääminen tai nukahtaminenkaan. Kai minä silloin (kyselyyn vastaten) ikiliikkuja luokkaan kuuluun? Faija on ollut aina myös vähäuninen, vielä eläke-iän kynnykselläkin. Hän on itse asiassa jopa vähäunisempi kuin allekirjoittanut. Hän nukkuu noin neljän tunnin yöunet ja iltapäivällä töistä tultuaan tunnin "päikkärit". Sopii kuulemma erinomaisesti hänelle sellainen rytmi?
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mulle herääminen on aina täyttä tuskaa, kuten on myös ajoissa nukkumaan meneminenkin. Yleensä menen nukkumaan noin klo 01-02 yöllä, joskus valvon kaiken turhan parissa pidempäänkin, vaikka herätys olisi jo klo 7. Olen siis aamulla aina väsynyt.

Päikkäreistä on tullut oma tavaramerkkini. Jo useasti on käynyt niin, että tulen kotiin noin klo 15, teen ruokaa, syön ja klo 17 menen nukkumaan "tunniksi." Seuraavan kerran herään klo 22 ja sitten mietitäänkin, että mitäs sitä seuraavaksi tekis.
 

d2uce

Jäsen
Yleensä kun nukkumaan menen, on tavoitteena saada se 12h täyteen, mikäli ei ole mitään pakollista heräämistä edessä. Monesti jää siihen 10h kieppeille, mutta ei sekään kauheasti harmita. Tuosta sitten alaspäin on herääminen melkoista tuskaa usein, paitsi jos unta on tullut vain 2-3h.

Myöhään valvominen onnistuu likipitäen minkälaisien yöunien jälkeen tahansa. Päivällä voi väsyttää vaikka kuinka paljon, mutta kun kello lähestyy puoltayötä, niin valvominen helpottuu huomattavasti ja sen takia nukkumaan meno venyykin välillä sinne aamun pikkutunneille saakka.

Ennätykset nukkumisessa taitaa olla 16h ja tämä tietysti suoritettu intissä, kuinkas muutenkaan.

Vapaapäivinä on nyt tullut valvottua sinne aamuneljän kieppeille tai pidempään ja sitten heräiltyä siinä puoliltapäivin ja torkuttua sujuvasti johonkin klo 14-15 paikkeille.

Työt vähän haittaavat tätä hienoa harrastusta, mutta onneksi noita aamuvuoroja on melko harvakseltaan.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä se toissa yön valvominen Suomi-USA pelin takia teki tepposet vasta tänä aamuna. Eilen tuntui ihmeen pirteältä, vaikka unet jäi 3-4 tuntiin, mutta näköjään se jet-lag tuli vuorokauden viiveellä.

Olen aina ollut huono nukkuja, ja siksi myös huono herämään. Esim julkisissa kulkuneuvoissa, bussi, juna, lentokone en juurikaan saa nukuttua, vaikka miten olisikin väsynyt. Sellaisessa puolihorroksessa korkeintaan.

Pisin putki jonka olen vetänyt nonstoppina unta palloon on n. 16 tuntia. Sitä oli edeltänyt yölento Gran Canarialta Helsinkiin, josta vielä neljän tunnin automatka kotiin.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Entä nukkuminen oudossa paikassa? Minulta ei luonnaa sitten millään. Jos menee esim viikonlopuksi kyläilemään jonnekin, missä ei ole pahemmin yökylissä ennen ollut, niin ainakaan ensimmäisenä yönä siitä ei tule hevon helvettiä. Toisena yönä menee jo niin hyvin että heräilee ehkä vain tunnin välein ja torkahtaa uudestaan.

Toinen ongelmakohta on esimerkiksi se, että kännykkään on jostain syystä jäänyt äänet päälle ja siihen tulee tekstiviesti tai akku lopussa -ääni. Tuohon kun herää, niin tulee yleensä myös suunnaton kiukku ja sen yön nukkumisen voi lopettaa siihen paikkaan.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nuorempana olin iltavirkku. Nykyään olen täysin aamuvirkku. Työpaikalle voi mennä klo 6.00-7.30 välisenä aikana ja aika useasti itseni sieltä löydän jo klo 6. Eli vaikka ei kello soittaisikaan herään lähes automaattisesti klo 5.20

Iltapäivällä kyllä nukuttaa joskus turkasesti.. Mutta jos ei sorru päikkäreihin (suurta luksusta lapsiperheessä) niin viimeistään puoli yhdeltätoista koisaan jo täyttä häkää.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aina aamuisin pirteänä kuin peipponen pystyssä!
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Meen nukkumaan aina 22-00 välisenä aikana.. Kouluaikana arkisin heräsin 7, viikonloppuisin joskus 9 aikaan, nyt oon töissä, herään arkisin 6.30 ja viikonloppuisin välillä jo ennen kahdeksaa. Eli ei oo vaikeuksia herätä, viime stanleycup finaalitkin tuli katsottua kaikki, ja ilman vaikeuksia heräiltiin, saa nähdä miten tänä vuonna käy. :)
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen kai ikiliikkuja.

Nukkumaan menen yleensä 22.30-00 välillä oli arki tai viikonloppu. Heräilen työaamuina aina ennen herätyskellon pirinää eli tuossa puoli kahdeksan paikkeilla. Viikonloppuisin herään samoihin aikoihin, tosin joskus harvoin nukun jopa yhdeksään. Kesälomalla päivärytmi siirtyy pari tuntia.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nukkuminen on tähän mennessä parasta mihin olen törmännyt ja oikeastaan vankilatuomio voisi olla varsin mukava kokemus aina vähän väliä...vai pitääkö siellä nykyään herätäkin?
Tästä kyllä samaa mieltä. Nukkuminen on todella suuri nautinto, sen vuoksi pakkoherääminen kesken hyvien unien on yksi vittumaisimmista asioista ikinä. Aina nukuttaa ja melkein aina haluaisi myös nukkua.

Nukkuminen rules.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tässä viime aikoina miettinyt, että onko oikeasti ihmisen "luonnollinen" unirytmi sellainen, että mennään nukkumaan hieman ennen puoltayötä ja sitten herätään aamuseiskalta vai onko tuo vain seurasta siitä, että aamuvarhaisella pitää lehmät lypsää (näin karrikoidusti). Jos ihmisellä ei ole mitään velvotteita, työtä tai perhettä, niin eikö silloin aika moni valvo aamuyöhön ja heräile sitten puolen päivän kieppeillä. Eli onko tuo sitten se ihmisen oikea rytmi?

Oma unirytmini on tällä hetkellä sellainen, että menen nukkumaan about kolmelta ja heräilen yhdeltätoista. Viiden-kuuden aikoihin vedän vielä reilun tunnin päikkärit mikäli olen kotosalla.

Mielestäni sillä ei ole niin paljon merkitystä, että kuinka monta tuntia sitä nukkuu, vaan nimenomaan sillä, että moneltako pitää herätä. Jos menee iltakymmeneltä nukkumaan ja joutuu heräämään aamukuudelta niin on taatusti väsyneempi, kuin jos menisi nukkumaan aamuneljältä ja pitäisi herätä aamuysiltä.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Ehdottomasti aamutorkku-iltavirkku.

Aamulla on melkein aina vaikea herätä, kun valvominen päätyy lähes aina puolen yön myöhäisemmälle puolelle, ja näin lomalla vielä vähän pidemmällekin. Kisatkin kun tulee yöllä. Joskus koulu- (ja tulevana työ)aikana sitä toivoisi varmasti tämän asian suhteen olevan erilainen. ;)
 

Afinogenov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Sabres
Olen ikiliikkuja. Ei väsytä
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Rytmi on jääkiekosta johten ihan vituillaan. Yöllä viiden-puoli-kuuden aikaan nukkumaan ja unta sinne iltapäiväkolmeen. Sitten alkaakin 6-10 tunnin lukurupeama, jota katkoo Jatkoaika ja Facebook. Yöllä sitten NHL:n kimppuun.

Olen tällä hetkellä vähän niin kuin omasta tahdostani työllisyysrajoitteinen, siksipä onkin mahdollista elellä tuollaisella rytmillä. Syksyllä tilanne muuttuu. Taas sain sumplittua kesän vailla velvollisuuksia, hehe. Liiton rahoilla ryllätään...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nukkuminen on homojen hommaa.

Lukioikäisestä, eli lähes 20 vuoden ajan, olen nukkunut keskimäärin 4 tuntia yössä - yleensä noin kolmesta aamuyöllä aamuseitsemään. En tunnu tarvitsevan enempää unta, ja hyvä niin. Öisin ja aamuvarhain on mukavaa tehdä omia asioitaan kaikessa rauhassa, ilman häiriötekijöitä.
 

JHOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Aamutorkku, iltavirkku.

Arkipäivisin valvon normaalisti noin kahteen, ja pärjään hyvin viidenkin tunnin yöunilla. Aamulla en saa itseäni ylös millään, vaikka olisin kuinka aikaisin mennyt nukkumaan, kumma juttu muuten. Viikonloppuisin mennään nukkumaan kolmen maissa ja herätään samoihin kellonaikoihin - päivällä :) Sama rytmi ollut jo monta vuotta ja hyvin tässä pärjätään.

On itseasiassa outoa, että vasta kun aurinko laskee, meikäläinen heräilee. Yhtäkiä sitä vaan aina tajuaa kuinka paljon on tekemistä, ja sitä alkaa puuhailla juttuja joita ei jaksaisi päivällä tehdä. Ilta-yövirkku siis todellakin.
 

JHOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Olen tässä viime aikoina miettinyt, että onko oikeasti ihmisen "luonnollinen" unirytmi sellainen, että mennään nukkumaan hieman ennen puoltayötä ja sitten herätään aamuseiskalta vai onko tuo vain seurasta siitä, että aamuvarhaisella pitää lehmät lypsää (näin karrikoidusti). Jos ihmisellä ei ole mitään velvotteita, työtä tai perhettä, niin eikö silloin aika moni valvo aamuyöhön ja heräile sitten puolen päivän kieppeillä. Eli onko tuo sitten se ihmisen oikea rytmi?

Jostain olen joskus lukenut, että aamuvirkut ovat ns. poikkeavia yksilöitä, ja ihminen on luonnostaan aamu-uninen. Aikalailla käy järkeenkin, todella harvat tuntemani ovat pirteitä aamuisin.

Kumma juttu muuten, että on kivempi herätä niin, että laittaa kellon soimaan esimerkiksi puoli tuntia ennen oikeaa herätystä. Onhan se mukava kun herätessäsi tajuat, että vielä on varaa nukkua jopa puoli tuntia.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Aamutorkku... Aamuisin on kertakaikkiaan niin mahdotonta välillä nousta, mutta kyllä tykkään silti olla hereillä mahdollisimman aikaisin. Vaikeinta on vain nousta sängystä ylös, mutta kun se on suoritettu, niin on jo paljon parempi..
 

Glove

Jäsen
Pitää nukkua silloin kun pystyy, sen verran epäsäännölliset työajat. Onneksi töissäkin voi nukkua, jos ei ole töitä tehtävänä. Joskus mennään aika vähilläkin unilla ja otetaan sitten joskus takaisin. Mulla tuo rytmi pyörähtää aika helposti suuntaan jos toiseenkin, muutamassa viikossa tottuu melkein mihin vaan.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Entä nukkuminen oudossa paikassa? Minulta ei luonnaa sitten millään. Jos menee esim viikonlopuksi kyläilemään jonnekin, missä ei ole pahemmin yökylissä ennen ollut, niin ainakaan ensimmäisenä yönä siitä ei tule hevon helvettiä. Toisena yönä menee jo niin hyvin että heräilee ehkä vain tunnin välein ja torkahtaa uudestaan.
Minulla taitaa puolestaan olla niin, että vieraassa paikassa nukuttaa lähestulkoon paremmin kuin normaalisti. Tiedä sitten mikä siinäkin on, kai se erilainen ympäristö stimuloi erilailla aivoja nukuhtamisvaiheessa.

Ketjun kysymykseen selkeästi, iltavirkku ja aamutorkku. Siihen se aina menee jos ei ole mitään rajoitteita ja joskus menee vaikka olisikin. Esim. viikonloppuina nukkumaanmeno joskus about yhdeltä ja ylös kymmenen aikoihin. Herääminen saattaa sitten kestää jopa tunnin, puhelimesta ja kellosta vain viiden minuutin torkkuja ja sitten kun tuntuu siltä, että nousemista kannattaa yrittää, niin räväkästi ylös.

Varjolta hyvää tekstiä vuosien takaa, jatka ehdottomasti tyynyjen ja ympäristön kvalifiointia =)
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Arkipäivisin valvon normaalisti noin kahteen, ja pärjään hyvin viidenkin tunnin yöunilla. Aamulla en saa itseäni ylös millään, vaikka olisin kuinka aikaisin mennyt nukkumaan, kumma juttu muuten. Viikonloppuisin mennään nukkumaan kolmen maissa ja herätään samoihin kellonaikoihin - päivällä :)

Hehe. Kukut aamuyöhön ja aamulla ei ylös millään. Ja viikonloppuina nukut iltapäivään. Ja selität että 5h unta riittää hyvin.

Itselle myös nuo arkiaamu herätykset ovat olleet vittumaisia, mutta niihinkin on tottunut jo. Viikonloput menee ihan vihkoon jos nukkuu perse homeessa yli yhteentoista, eli siinä 9 maissa tulee heräiltyä ja hyvä niin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Yöllä nukkumaan yhden ja kahden välillä. Aamulla sitten ylös 08.30. Työt alkavat kymmeneltä ja päättyvät neljältä. Joskus sitten illalla asiakaskäyntejä.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Nostetaas arkistoista.

Kyllähän se niin tuppaa olemaan, että aamuisin väsyttää melkein aina ja torkutusta kestää 10-30 minuuttia. Kesällä kyllä energiaa riittää valoisuudesta johtuen kummasti enemmän vaikka nukkumaanmeno viivästyy ja nettonukkuminen (lomalla/mökillä vedetystä päikkäreistä huolimatta) vähentyy. Unenlaatu on tässä parina viimeisenä yönä parantunut kummasti kun on yöt ovat vähän viilenneet ja aurinkokaan ei enään paista 24/7.

Haluaisin todella tietää, vieläkö Varjolle maistuu uni samaan tahtiin? En ole kuullut kenekään - enkä koskaan - nukkuvan noin paljoa.

Tämä kiinnostaisi itseänikin. Itse en enää vanhemmalla iällä kykene noihin maraton-sammumisiin, vaan herääminen tapahtuu viikonloppusinkin yleensä viimeistään 8-9 tunnin yhtäjaksoisen nukkumisen jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös