Se, että syyttää faneja joukkueen huonosta peliesityksestä, on yhtä järkevää kuin syyllistäisi elokuvalipun ostaneita siitä, että uuden Bondin on ohjannut Timo Koivusalo ja se on täyttä scheibaa. Jep, lipun ostaneiden fanien vika! Yhtä kaukana totuudesta on se, että jonkun yksittäisen median kirjoitukset vaikuttaisivat joukkueiden päivittäiseen tekemiseen. Mikään neljästätoista joukkueesta ei seuraa kenenkään pelianalyytikon ohjeita päivittäisessä tekemisessä. Ei myöskään kenenkään fanin. Ei niillä ole aikaakaan, työ vie koko energian, niinkuin pitääkin. Oman duunini vuoksi pystyn todella helposti hahmottamaan tämän: On laiva joka seilaa ja sitten on rannallahuutelijoita esittämässä mielipiteitään siitä, miten laivan pitää luovia. Rannalla on myös laivanrakennuksen ja merisuunnistuksen analyytikkoja hyvine neuvoineen. Merellä ei ole aikaa kuunnella kumpaakaan nippua. On olemassa pätevät syyt siihen, että toiset ovat rannalla ja toiset ohjaavat päivittäin laivaa. Ja minä jääkiekkofanina kunnioitan tätä eroa. Mielipiteitä mulla saa silti olla, mutta on uskomattoman pöyhkeää edes kuvitella, että kolumnit tai fanisaitit vaikuttaisivat millään tavalla jääkiekkojoukkueen arkeen. Mun omassa duunissanikin riittää neuvojia ja järpättäjiä, mutta on selkeä syy siihen, että he eivät tee, minä teen. Ei niitä kannata kuunnella niin, että kauheasti tekemiseen vaikuttaisi. Sen verran ammattiylpeyttä pitää olla.
Golden AWe: Mietit asioita aivan liian analyyttisesti. Oletan, että et ole minkään seuran kiihkeä fani, vaan seuraat lätkää yleisesti? Jos et ole itse kiihkeä fani, et voi pohjimmiltasi ymmärtää niitä syitä, miksi Soppa-ketjut sun muut syntyvät ja elävät. Itsekään en osaa ymmärtää Valioliigaseurojen yyberfanien tunteiden kiihkeyttä, koska en ole Chelsean äärifani. Seuraan kyllä Valioliigaa ja tiedän siitä paljon, mutta ei mun tunteet kuitenkaan läikähtele Chelsean kanssa läheskään sillä tasolla kuin HIFK:n kanssa. Jokainen ketju elää sen ajan, kun se hyväksi nähdään ja kannattaa jotenkin pitää arvossa sitä, kuinka paljon lukijoita mikäkin ketju saa. Jos mun mielestäni pillulta kuulostava ketju "HPK nousuun!" saa satojatuhansia lukijoita, nostan sen suureen arvoon, vaikka olisinkin sitä mieltä, että aihe on epäkiinnostava ja kirjoitukset huonoja. Tämä siis ihan friendly-pohjalta, mielipiteesi on täsmälleen yhtä oikea ja validi kuin minunkin. Kiitokset siitä, tekstisi oli muutenkin asiallinen ja hyvin jäsennelty - eli jatkoajan käytännön vastainen. Mene opiskelemaan provoamista ja tule sitten takaisin. Ja korjaa, jos olen väärässä oman fanituksesi suhteen eli oletkin jonkun jengin yyberfani. Musta vain tuntui siltä, että olet ennemmin koko lajia rakastava kuin yhteen jengiin kaikkea lataava gaiffari.
karel de groot: Hyvä, että joku muukin käsittää mitä tarkoitan! Summanen-Westerlund -vuodet ovat never forget -aikaa. Aikaa, jota pitäisi tavoitella. HIFK oli Sheddenin aikaan jokaisessa ottelussaan lähellä SW-arvoja ja Nokka Jalonen tulee pysymään mulle aina vain kliinisenä ammattimiehenä, joka onnistui vasta kolmannella kaudellaan nappaamaan mestaruuden. Kyllä se maistui. Mutta en mä tule myöhemmin kevään -11 mestaruutta muistamaan Nokasta, vaan lähinnä Mickestä, Riksmanista, Lennusta, Hadesta, Simosta etc. Kevättä -98 en osaa ajatellakaan ilman Psyko Raimoa ja Professori Erkkaa + niitä legendaarisia pelaajia. Joukkue oli valmentajiensa näköinen. Jossain esitinkin musavertauksen. SW:n HIFK oli Beatles; hysteriaa, bussikaravaaneja, isoja otsikoita, massiivista kauhistelua ja kahmalokaupalla uusia faneja. KJ:n HIFK oli Dire Straits; ammattitaitoista soittamista, mutta ilmiönä aivan sukka. Kumman valmennusdynastian aikana HIFK sai enemmän uusia faneja, SW:n vai Nokan? Joo, osa niistä oli teinejä ja rotseja, jotka hävisivät nopeasti, mutta tunnen henkilökohtaisesti useitakin nykyisiä äärifaneja, joiden rakkaus syttyi silloin, eikä sammu koskaan. Moni 80-luvun lopussa syntynyt oli silloin juuri oikeassa iässä, kuten esimerkiksi oma poikani. En mä voi häntä oikein gloryhunteriksi haukkua, kun kaveri rupesi käymään matseissa vasta -96. Yksi asia, josta HIFK:n pitäisi olla huolissaan: Ei tule pahemmin uusia nuoria faneja. Mickellä oli vetovoimaa. Samoin itse mestaruudella, mutta sorry Nokan palvojat: Ilman Mickeä olisi jäänyt aika paljon uusia faneja lunastamatta.
Faniudesta: Gags, kiekkomiehenä kyllä tiedätkin, että fanilla on ikimuistoinen oikeus kääntää rotsia, kunhan kääntäminen tapahtuu oman joukkueen sisällä. En usko, että sinä itse tai kukaan muukaan pitkän linjan jokerifani poikkeaa tästä. Joten et jaksaisi heittää ensimmäistä kiveä siitä, että jokainen antinokkailijakin including me, innostui mestaruudesta. Mitä olen seurannut kirjoituksiasi vaikkapa Otteluketjufoorumissa niin aika kaasu pohjassa tunteella painat itsekin. En mäkään ole syyttänyt rotseiksi niitä narrifaneja, joille maistui Summasen mestaruus, Sheddenin aika ja Kekäläisen sisääntulo Ruutu kainalossaan. Ja sentään tunnen pirusti pitkän linjan narrifaneja, jotka noiden signauksien aikana vannoivat, että eivät kusekaan Raadon/Sheddenin/Kekäläisen joukkuetta kohti "niin kauan kuin jullit ovat duunissa". Ja jokainen näistäkin otti riemulla vastaan mestaruuden ja muut hyvät asiat, joita noilta on saatu. Sellainen fani on ihan perseestä, joka nyrpistää nenäänsä oman rakkaan joukkueen mestaruudelle. Joukkuettahan tässä fanitetaan, ei sen yksittäisiä ja vaihtelevia työntekijöitä.