Mille naurat juuri nyt?

  • 13 198 250
  • 50 363

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Onko tää ihan totta että Latviassa ne kirjoitetaan noin ihan virallisissa lähteissä, mediassa ym, vai onko tää joku trollins ovelins juonis? Ja miten tämä on voinut mennä minulta ohi, sopisi kai paremmin avautumisketjuun.

On totta ja sama tapa on käytössä liettuan kielessä. Ja kun suomalaisia toimittajia kuuntelee, tekisi oikein hyvää, jos meilläkin olisi sama tapa. Terveisiä Jussi Saariselle.

Päällimmäisin syy tähän translitterointiin on siinä, että latvian ja liettuan kielissä on käytössä sukupäätteet. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta kaikki miehen nimet – etu- ja sukunimet – päättyvät s-päätteeseen. Liettuassa as-päätteeseen. Latvian kielestä en ole aivan varma, mutta liettuassa naisen nimen pääte on -ytė, mutta se ilmenee ainoastaan sukunimissä.

Tšekin kielessä sama on nähtävissä naisten nimissä. Nimi kirjoitetaan muuten normaalisti, mutta sukupääte –ová tai -á lisätään nimeen, esimerkiksi Angela Merkel on tšekiksi Angela Merkelová.

Kielet ovat erilaisia, enkä ymmärrä mitä nauramista siinä on. Suomessa taivutetaan nimiä niin, että alkuperäinen kirjoitusasu muuttuu, mutta näemmekö siinä mitään nauramisen arvoista?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kuski aiheutti todella vaarallisen tilanteen Turun moottoritiellä – Poliisi: ”Tästä lähtee kortti” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Turussa joku paappa vahingossa ajellut motaria väärään suuntaan. Tämä ei varsinaisesti ole se mille nauran, vaan settä joku neiti otti kuvan tuosta ja jakoi twitterissä. Tarina ei kerro kumpi lähti ensin, twitter-päivitys vai soitto hätäkeskukseen. Eipä se ole varmaan paljoa turvallisempaa napata ensin kuva ja sitten twiitata se samalla kun ajan autolla moottoritienopeuksilla. Ylipäätään, miksi ilmoittaa tuosta twitterissä? Kuka selaa somea ajaessa? Yhtä hyödyllistä päivittää tuollaista twitteriin kuin kondomi-mainokset "Me larppaajat"-lehdessä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Turussa joku paappa vahingossa ajellut motaria väärään suuntaan. Tämä ei varsinaisesti ole se mille nauran, vaan settä joku neiti otti kuvan tuosta ja jakoi twitterissä. Tarina ei kerro kumpi lähti ensin, twitter-päivitys vai soitto hätäkeskukseen. Eipä se ole varmaan paljoa turvallisempaa napata ensin kuva ja sitten twiitata se samalla kun ajan autolla moottoritienopeuksilla. Ylipäätään, miksi ilmoittaa tuosta twitterissä? Kuka selaa somea ajaessa? Yhtä hyödyllistä päivittää tuollaista twitteriin kuin kondomi-mainokset "Me larppaajat"-lehdessä.

Ylen toimittaja Marja Sannikahan tuo näyttää olevan. En klikannut huorauslehden linkkiä, vaan tutkin twitteristä. Pidän tviittausta nolompana kuin vastakkaiseen suuntaan ajamista. Luuleeko se tosiaan, että joku imee liikennevaroituksensa hänen twitter-tililtään. Typerys.

"Olen toimittaja, ja mun pitää niinku tviitata sillee kaikesta, koska muutoin mua ei niinku tunne kukaan."
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ylen toimittaja Marja Sannikahan tuo näyttää olevan. En klikannut huorauslehden linkkiä, vaan tutkin twitteristä. Pidän tviittausta nolompana kuin vastakkaiseen suuntaan ajamista. "Olen toimittaja, ja mun pitää niinku tviitata sillee kaikesta, koska muutoin mua ei niinku tunne kukaan."
No voi jumalauta sitten, en tiennytkään tätä. Mietin tuossa että mitä kautta itse olisin tiedottanut vastaavassa tilanteessa ja pohdin että ehkä radion, mutta vaikea sitä on radion numeroa etsiä auton ratista. Jos kerran kyseessä on YLE:n toimittaja, niin varmaan olisi ollut parin näppäilyn päässä suora puhelu YLE:n radiotaajuuksille, jossa se olisi oikeasti tavoittanut autoilijat. Ainakin vähemmän näpyttelyä se olisi vaatinut kuin valokuva ja sen jakaminen twitterissä. Ja "traffic panic"-systeemillä olisi varmasti tavoittanut valtaosan autoilijoista.

Vittu että ihmiset ovat välillä tyhmiä.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oli muuten pysähtynyt johonkin levähdyspaikalle tms. lähettämään tuon twiitin, ei ollut siis kirjoittanut sitä ajaessaan. Mutta juu, onpahan taas sen luokan rikos kyseessä että sietääkin mielet pahoittua. Hemmetin hästäkmetiat. Niin, ja miksi jakaa tuo twitterissä? Itse tapaan ainakin jakaa twitterissä (Lukko- ja muun urheilujauhannan ohella) mielenkiintoisia/erikoisia asioita, joihin olen saattanut päivän aikana törmätä. Tuo eittämättä oli sellainen.

Ketjun aiheeseen liittyen, vaikka tuo vaarallinen tapaus olikin niin pisti silti vähän naurattamaan kun tuli tuosta se vanha vitsi mieleen, jonka punchline menee kutakuinkin näin: "ai yksi? Niitähän tulee satoja!" Kylstiiätte.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Aika hienoo toi kouluruokailujuttu tuolla Vitutusketjussa. Että kummas on paremmat safkat, linnas vai skoles! Ihan tosissaan tämmöstä juttua.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Aika hienoo toi kouluruokailujuttu tuolla Vitutusketjussa. Että kummas on paremmat safkat, linnas vai skoles! Ihan tosissaan tämmöstä juttua.
Vielä en ole päässyt kokeilemaan Linnan tarjoilua mutta kai minä sinne joskus pääsen. Jos en Salen aikana niin sen jälkeen. Tosin siiitä Linnasta ei tainnut olla kyse vaan vankilasta. Enpä ole vankilankaan safkoja ikinä syönyt, onko joku muu?
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Vielä en ole päässyt kokeilemaan Linnan tarjoilua mutta kai minä sinne joskus pääsen. Jos en Salen aikana niin sen jälkeen. Tosin siiitä Linnasta ei tainnut olla kyse vaan vankilasta. Enpä ole vankilankaan safkoja ikinä syönyt, onko joku muu?

Varmaan joku on jatkoaikalaisista linnan sapuskoja syönyt, ehkä myös Jennin ja Saulin linnan. Kuulemma Jennin ja Saulin bileissä on ihan jees hillua, kun Jenni jakaa pillua ja safka on hyvää (plus booli ja muut juomat).
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mä oon ollu yön tutkintavankeudessa ja siellä (Pasilas) sai leipää ja puuroa. Kyllä mä sen kernaasti nälkääni söin. Ei toki varmaankaan oo samaa ku vankilassa. Ja koulussa liki kaikki safkat olis ollu gourmeta tohon verrattuna.

Frendillä oli kans Pasilassa leipä & puuro siinä kuulustelua odotellessaan. Hetkinen... ei moittinut ruuan tasoa.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Tapahtui 5 min sitten Helsingin keskustassa. Musta mies käveli suojatielle, oli punaiset valot. Meni vieläpä aika törkeästi auton eteen ja kun auto oikeutetusti tööttäsi niin musta mies huusi kovaan ääneen "vittu razisti!"

Nauroin todella pitkään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tapahtui 5 min sitten Helsingin keskustassa. Musta mies käveli suojatielle, oli punaiset valot. Meni vieläpä aika törkeästi auton eteen ja kun auto oikeutetusti tööttäsi niin musta mies huusi kovaan ääneen "vittu razisti!"

Nauroin todella pitkään.
Mä nään ton saman melkein joka viikko. Se on joku performanssijuttu, siellä on nimittäin aina jengiä kuvaamassa :D Ekalla kerralla putosin itekin aika kovaa.
 

Ralph

Jäsen
Raumas "Lukko" on myös Latvian wikipediassa esiintyvä suomalainen kiekkojoukkue.
Hemēnlinnas HPK, tykkäsin tästä artikkelista. Siellä mainitaan Hemenlinnasin entinen pelaaja Kaspars Saulietis ja jostain syystä minun vanha nimimerkkini mainitaan artikkelissa neljästi, tosin pienellä kirjoitettuna.

Kyllä MM-kisat on siitä hieno turnaus, että sen aikana saadaan taas nauttia mukahauskoista latvialaismallin nimivirityksistä. Terveisin Ralphis.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Ai helvetto, kun sattuu jo tämä röhöttely!

Katselin boksilta tuota Temptation Islandia ja räpläsin kännykällä uutisia. Iltalehdessä Anna Kontula oli järkyttynyt, kun joku oli sanonut eduskunnan etkobileissä herkkulihaksi. Montako kalapuikkoviiksistä kepulaista siellä muuten on?

Sitten tämä TIS-Jasmiina. Eli joku dorka savolainen rehupuntti on pyöritellyt häntä vuosikausia. Sitten lähdetään realitydeittiohjelmaan ja joku Sedula-Jonne nimeltä Chico noukkii ns. helpot marjat. Chico tarjoaa ikimuistoisen yön ja huomioi Jasmiinaa hellin sanoin, kuten "Hei, kiva et sä diggaat!" ja "Peace, motherfuckers!"

Sitten astellaan kertomaan ex-kusipäälle suorat sanat itsensä löytäneen nuoren loukatun naisen tarmolla, että nyt mie olen saanut kokea, miten naista kuuluu kohdella ja mie muutan Helssinkiin.

Nämä pari juttua miltei samanaikaisesti sai vatsakalvot huutamaan hoosiannaa...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ai helvetto, kun sattuu jo tämä röhöttely!

Katselin boksilta tuota Temptation Islandia ja räpläsin kännykällä uutisia. Iltalehdessä Anna Kontula oli järkyttynyt, kun joku oli sanonut eduskunnan etkobileissä herkkulihaksi. Montako kalapuikkoviiksistä kepulaista siellä muuten on?

Sitten tämä TIS-Jasmiina. Eli joku dorka savolainen rehupuntti on pyöritellyt häntä vuosikausia. Sitten lähdetään realitydeittiohjelmaan ja joku Sedula-Jonne nimeltä Chico noukkii ns. helpot marjat. Chico tarjoaa ikimuistoisen yön ja huomioi Jasmiinaa hellin sanoin, kuten "Hei, kiva et sä diggaat!" ja "Peace, motherfuckers!"
Se oli Benji eli Benqqu. Chico taas hipsutteli Ninaa. Ja Choco Kristaa.
Anna Kontulan kutsuminen herkkkulihaksi osoittaa kyllä niin suurta arvostelukyvyttömyyttä että valtakirja pitäisi ottaa välittömästi pois, vaikka sitten valtakunnanoikeudessa. Tai ehkä Anna on kuullut väärin ja termi olikin tervaliha.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Se oli Benji eli Benqqu. Chico taas hipsutteli Ninaa.
Anna Kontulan kutsuminen herkkkulihaksi osoittaa kyllä niin suurta arvostelukyvyttömyyttä että valtakirja pitäisi ottaa välittömästi pois, vaikka sitten valtakunnanoikeudessa. Tai ehkä Anna on kuullut väärin ja se olikin tervaliha.

Niin olikin juu, Benqquhan se oli. Hymiö.

Joo, en ole ainakaan kuullut pahasti näkövammaisen valinnasta eduskuntaan. Mutta jos aiemmat kokemukset naaraista on oman navetan ayrshire-osastolta, niin kyllähän Anna saattaa aika herkulta tuntua.

Itse olisin kovin otettu moisesta huomiosta työpaikan naisten taholta, olkoon sanoja sitten millainen kusi-oili tahansa.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Oma veikkaukseni on, että herkkuliha-kommentin on Annalle sönköttänyt humalainen Silvia Modig.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Oma veikkaukseni on, että herkkuliha-kommentin on Annalle sönköttänyt humalainen Silvia Modig.

Silvia vain unohti sen kummallisen tosiasian ettei kaikki korkeimman asteen suvakit ole lesboja, homoja tai tissimiehiä.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Silvia vain unohti sen kummallisen tosiasian ettei kaikki korkeimman asteen suvakit ole lesboja, homoja tai tissimiehiä.

Ei, kyllä meillä täällä hesan kulttuurikehdossa kaikki homoilee. Toiset enemmän tosissaan, jotkut silleen ironisesti ja loput vaan todistaakseen oman heteroutensa vankan pohjan. Tämä homoriitti on osa stadilaisuuden paljasjalkaistumista ja se on myös osaltaan suuri syyllinen siihen, miksi tänne tulevat maalaisjuntit lähtevät viimeistään parin vuoden jälkeen Vantaalle tai Espooseen. Kyllä siinä erotellaan jyvät akanoista - tai siis kosmopoliitit junteista - kun etelä-helsinkiläisen jugend-arkkitehtuurin keskellä haetaan punaviinihöyryistä kontaktia samaan sukupuoleen.
 

Veemel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi U20
En missään tapauksessa hyväksy lapsen lyömistä siinä missä en hyväksy vaikkapa puolisonkaan lyömistä. On tilanteita joissa lasta joutuu rajoittamaan esimerkiksi pitämällä tiukasti kiinni. Lapsen ei pidä antaa hajottaa paikkoja tai muutoin olla itse väkivaltainen. Tällaisissa tilanteissa häneen voi käydä käsiksi. Minun on kuitenkin mahdotonta ymmärtää ajatusta että lasta voisi jotenkin "opettaa" tukkapöllyillä tai vitsalla.

Kuritusketjussa sanottua.

Tarkennetaan vielä, että viesti on mielestäni asiaa, mutta yhdistettynä nimimerkkiin naurattaa. Ainakin minua.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Katso vuosisadan nyrkkeilyottelu Viaplayssa! »
Tätä ottelua on koko maailma odottanut lähes kuusi vuotta! Floyd Mayweather Jr. ja Manny Pacquiao iskevät vihdoin yhteen kuuluisassa ja loppuunmyydyssä MGM Grandissa, Las Vegasissa 2.5. Nykyajan kahden parhaan nyrkkeilijän välillä käynyt verbaalinen taistelu huipentuu lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kun titaanit astuvat kehään. Katso matsi Viaplayssa hintaan 49,90 €. Ostaaksesi ottelun sinulla ei tarvitse olla aktiivista Viaplay tilausta, pelkkä kirjautuminen riittää. Mikäli et ole vielä kirjautunut palveluun, tee se helposti sivuillamme oston yhteydessä.

Kyllä kyllä, kirjautuminenhan tuossa vain mietityttää.

(Lihavointi lisätty.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös