Salibandy on äärimmäisen mukava laji pelata, vähän huonokeuhkoiselle harrastelijalle jopa mukavampaa kuin kuin kiekko. Sillä ole yhtään mitään merkitystä kutsutaanko lajia puhekielessä sählyksi vai salibandyksi. Nauretaan kaikki itsellemme jos tuollaisista loukkaannumme.
Yleensä massiiviset loukkaantumiset ja herneen nenään ottamiset kertovat huonosta itsetunnosta ja omasta epävarmuudesta, jossa koetaan, että lajia ei arvosteta jos siitä käytetään vakiintunutta lyhennettä ja lempinimeä. Sitten meuhkataan nettipalstoilla, että "ei ole sähly salibandya, saatana, se on säbää" tai muuta vastaavaa.
Samaa ilmiötä ei esiinny lätkän/jääkiekon suhteen, eikä jalkapallossakaan kukaan tule väittämään, että puulaakijalkapallo ja pubiliigat olisivat täysin eri laji kuin viralliset jalkapallon pääsarjat ja arvokisat. Tai että kouluissa pelattava "futis" olisi täysin eri urheilulaji kuin "jalkapallo", koska sitä pelataan vaihtelevin kokoonpanoin ja koulun liikuntakentillä eikä mukana ole FIFAn edellyttämää tuomarimäärää, pelaajavaihtoja tehdään miten tehdään ja peliajan määrittää liikuntatunnin pituus, ei virallinen 2x45 min. peliaika.
Jääkiekosta vielä esimerkki: junnujen sarjoissa taklaaminen ei ole sallittua ennen kuin tietyssä ikävaiheessa. Onko junnujen pelaama laji siis täysin eri laji kuin aikuisten pelaama laji? Voisiko siis Jawsin tavoin alkaa mesoamaan, että kyseessä ovat kaksi täysin eri lajia, saatana, idiooteille ei tarvitse asiaa enempää selventää ja että kyllä ne jääkiekon MM-kisat vain ovat ihan toista kuin junnulätkä tai harrastekiekkoilu. Totta kai MM-kisat ovatkin puitteiltaan ja vaatimustasoltaan toista, mutta samasta lajista on silti kyse - niin sählyssä kuin lätkässäkin.
Mitä sähly-sanan halventavuuteen tulee, niin sellainen on yliherkkien kuvitelmaa. Ei minun kouluaikoinani yläasteella ja lukiossa tai myöhemmilläkään opintoasteilla sanaan liittynyt mitään negatiivista sivumerkitystä. Sähly oli sählyä, koulun futis futista ja niin edelleen.
Sählyksi sitä kutsuttiin opistoasteaikojeni virallisessa turnauksessakin, jossa oli joku tuomarikin, viisi kenttäpelaajaa ja maalivahti. Itse asiassa minä olin se maalivahti, oli oikein varusteet päällä. Se onkin viimeinen kerta, kun olen lajia pelannut. Voi olla, että tuo virallisesti oli salibandyksi nimetty, mutta sählystä kaikki puhuivat siinä missä jääkiekossa puhutaan lätkästä. Ei ollut kukaan mouhoamassa siitä, että "kuinka te kehtaatte käyttää sanaa sähly, ettekö ymmärrä termien eroa ettekä arvosta lajia".
Jos joku ei arvosta salibandyn MM-kisaturnausta korkealle, niin siihen ei ole syynä lajista käytettävä nimitys vaan aivan muut tekijät (kuten se, että sen välierissäkin nähdään 13-0 -lopputuloksia ja finaalissakin tilanne näyttää olevan reilun 30 minuutin jälkeen 9-0).
Sähly on sitä paitsi paljon luontevampi ja sointuvampi lyhenne salibandylle kuin mikään "säbä", joka olisi luonteva nimitys lajille vain siinä tapauksessa, että sen nimi olisi sälibändy. Säbä kuulostaa joltain Kontulan alueen sekakäyttäjältä. "Säbä veti subua ränniin ja sössötti puuhelmet kaulassaan ostarilla."