Rosoh: lle lienee ensiksikin tehtävä selväksi, etten missään vaiheessa ole kirjoittanut omista poliitisista ambitioistani, jos tämä on jäänyt jotenkin epäselväksi.
Näkemykseni on enemmänkin syntynyt ajassa ja ihmisissä joita olen tavannut duunieni puitteissa (huomaa, teen siis useampaa kuin yhtä työtä samanaikaisesti, en ahneuksissani, vaan koska pidän kaikesta siitä mitä teen), joissa tapaan aikamoisen otannan erilaisia suomalaisia silmästä silmään. Edelleen näen, että tuolle vasemmistovihreälle ryhmittymälle on mandaatti l. niin sanotusti sosiaalista tilausta olemassa. Selvennettäköön sinulle, koska tuota täytyi sinun ihan arvuutella, että koen olevani poliittisesti innocent bystander, yksikään puolue ei minua riveihinsä saa, eikä yhdelläkään puolueella ole koskaan minulle ollut niin paljon vakuuttavuutta, että niitä tukisin. Yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus ja oikeudenmukainen tulonjako tai pyrkimys niihin saa minulta pisteitä, joten lähtöasetelmiltaan, kun ilman mihinkään leiriin kuuluvan suomuja silmilläni en kanna, kiinnostaa erityisesti seurata, pitääkö stereotypiat, joita on kokkareista, kutinsa siinä politiikassa jota harjoittavat ja tällä hetkellä toimet ainakin osoittavat, että kyllä pitävät ja se on sääli.
Mitä tulee taas noihin palkanmaksu asioihin, tosiasia on se, että sopimuksilla liitot takaavat peruspalkan työntekijöille, mutta missään ei kuunaan ole kielletty hyvän miehen lisää kenellekään maksamasta, joten siltäosin sinun voi tulkita puhuvan faktisesti paskaa, tai sitten pomosi on kusettanut sinua, jos väittää, ettei ammattiliitto anna enempää maksaa.
Kiintoisaa on olettamuksesi kusettamisestani, sillä työurani on jo kuitenkin reilusti pidempi kuin tuo kaksikymmentä vuotta ja niinmuodoin myös kokemukseni ja ymmärrykseni työelämästä ja sen lainalaisuuksista ja muutoksista vuosien saatossa, ehkäpä mua on sitten kusetettu se kaksikymmentä vuotta ja lopunaikaa oltu reiluja. Toisaalta minkä kuvan se antaa työnantajan oikeudenmukaisuudesta jos tuon ajan sumeilematta ovat kusettaneet, tässä tarvitaan selvästi ammattiliittoa pienen ihmisen avuksi noilta haaskoilta. Tähän sopivasti nikeltyen voisin kommentoida tuota nollasummapeliäsi, ettei se ainakaan ole miinusmerkkistä peliä suurimmalle osalle työkansasta, kuten se edustamasi mailmankatsomuksen periaattein on.
Kuten siis todettua, seuraan kiinnostuksella, mitä kulloinkin maata johtava blokki puuhailee, eikä yksikään toimi toistaiseksi ole kohdistettu parantamaan heikoimmassa asemassa olevien elämänmenoa ja tätä vasten tuntuisi oudolta, että sitä jatkossakaan tapahtuisi. Silmänkääntötemppuja voi tietysti vaalien alla yrittää ja joskus ne menee läpi, mutta useimmiten ei. Tähän sitten sopii seuraavaksi mielipiteeni demarien tappion syistä, joka poikkeaa esittämästäsi siinä, ettei minun nähdäkseni tappiota tuonut huono kampanja, vaan huono politiikka, jota ei mikään kampanja enää olisi pelastanut, siinä leirillesi vakava asia mietittäväksi, koska sama kohtalo on nurkan takana, jos ei puheet ja teot ole linjassa arkipolitiikan kanssa(vrt. tässä ne lupaukset, joita lehdistön keksimiksi väititte, tasapainoiltava naru on tässä kohtaa ohuempi kuin kukaan luuleekaan, sillä ei parane leikkiä.)
Toivon tietysti, ettei näkemykseni ja havaintoni saa palstaa lukevia ventiloimaan, mutta aion jatkossakin laukoa aina asian tullen omat mielipiteeni ja näkemykseni vallanpitäjien taipaleelta, päämääräni ei kuitenkaan ole töniä kenenkään tänne kirjoittavan henkistä balanssia ja jos näin sattuu rapatessa roiskumaan pyydän sitä jo etukäteen anteeksi. Hallitus nyt tuntuu kuitenkin matti meikäläisen kannalta olevan paska, katellaan mihin päin kehittyy.