HangoverFairy kirjoitti:
Esimerkiksi tämä veronalennus. 40€/kk lisää keskivertokansalaiselle. Asia ihan hyvä,mutta jos esimerkiksi polttoaineiden(bensiini) hinta nousee 1% niin tämä summa on turha, jos ajaa noin 30 000km/vuodessa normi perheautolla. (luokkakaverinilaskuja).
'
Ei mene näin. Työmatkojen ja muiden matkojen todellisiin kuluihin vaikuttavat myös muut asiat kuin bensan hinta. Hankintahinnan ja sen pääomittamisen koko käyttöiälle korjauskustannuksineen lisäksi vaikuttaa myös työmatkojen ja matkojen työpaikoille (eri asioita) verokohtelu. Juuri tähän jälkimmäiseen hallitus on luvannut puuttua, jo osin numerot vähennysten ja linjan tulevien kilometrikorvausten osalta julkistaen, ja jos ainakin huviajelut luetaan pois, pelkästään tämän hallituksen nyt ilmoitetut veroratkaisut (joista kaikki eivät ole luonnollisesti vielä julkisia, tulevat pääosin vasta syksyn budjettiriihessä) muuttavat kuvion sellaiseksi, että työmatkoihin ja matkoihin työpaikoille menee itseassa entistä vähemmän rahaa kuin edellisen hallituksen aikana, jahka kustannukset muistetaan myös pääomittaa koko auton käyttöiälle.
Tämä tulee konkreettisesti tarkoittamaan sitä, että enemmän jää rahaan käteen, verotus huomioiden.
Mitä sitten tulee yksilön valintoihin kulutusta ohjaava verotus huomioiden, niin tältä osin linja on ainoa oikea. Verotukselle yleisesti asetettava neutralisuusvaatimuskin on otettu ensimmäistä kertaa huomioon (en mene yksityiskohtiin, mutta esimerkiksi SergeiK osasi jo jotain aavistaa), seikka, joka esimerkiksi demareille olisi lähes pyhäinhäväistys.
EDIT: ja tämä ei todellakaan tarkoita sitä, mitä voisi pikaisempi isäntämies luulla. Caveat Emptor ja niin edelleen.