Millainen on uusi hallituksemme?

  • 449 517
  • 4 789

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei välttämättä ole täsmällisin ketju, mutta sivuaa aihetta, joten heitetäänpä tänne kysymystä ilmoille! Ketjuun kirjoittaneista ainakin osa on lähetellyt sähköpostia edustajille. Tiedustelisin onko kukaan laittanut Jyrki Kataiselle postia? Tuli tuossa itse laitettua mailia valtion talousarvioesityksen tiimoilta ja nyt mietiskelen vastauksen todennäköisyyttä.

Työasioissa paljonkin, se on ehkä eri asia kyllä, ja vastauksen niihin tietysti saa. Mutta eiköhän kansalaispalautteeseenkin vastata, veikkaisin avustajan käsialaksi yleensä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tai kun äänestämisellä ei saada mitään todellista muutosta aikaiseksi.

JOS keksit paremman tavan hallita yhteiskuntaa, kuin 51% diktatuuri 49% kohtaan, niin ole hyvä ja kerro se. Parempaa ei ole tietääkseni löydetty. Todellinen muutos tapahtuu kun enemmistö sitä haluaa, ei ennen. Ja jos et sitä enemmistöä omalle kannallesi saa, sen vaihtoehto olisi vallankaappaus, jossa vähemmistö määräisi. Sitäkö haluat? Vai niin sanottua valistunutta diktaattoria? ei ole historialla näistäkään kovin hyvää näyttöä...

Jos kansa on mielestäsi tyhmää, eikä äänestä oikein, valista sitä. Eduskunta on juuri sellainen, kuin me kollektiivisesti olemme halunnet. Vituttaa se täällä vihreissäkin, joten jatkan valistamista…
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tiedustelisin onko kukaan laittanut Jyrki Kataiselle postia?

Kannattaa muistaa, että meilit lukee avustaja, ja vain ne, joiden arvelee kiinnostavan ministeriä oikeasti päätyvät ministerin luettavaksi... Pakkohan noin on toimia ,eihän se Katainen (tai kuka tahansa ministeri ja kansanedustaja) ehtisi kuin meilejä lukeen
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Autoa ei välttämättä tarvitse Suomessa, jos asuu kaupungissa. Sen sijaan kännykkä ja netti on oltava. Ne ovat vielä tärkeämpiä kuin vaikkapa telkkari, jota ilman kyllä tulee toimeen, jos on tiukoilla.

Vähintäänkin jonkin sortin puhelinliittymä on oltava jos olet työtön työnhakija, koska olettamuksena on, että olet tavoitettavissa mahdollisimman pikaisesti työhaastatteluihin tai muulla tapaa pyritään ottamaan yhteys sinuun.

Netti ei välttämättä lasketa tarpeelliseksi hyödykkeeksi, koska nettiä voi käyttää ilmaiseksi kirjastossa, työnhakukeskuksissa (entiset työvoimatsto:t) on netit, joita asiakkaat voivat käyttää työnhakuun, cv:n laadintaan, työpaikkojen etsintään tms. asiointiin. Osassa kyseisistä keskuksista löytyy jopa tulostimet ja skannerit, joita asiakkaat voivat hyödyntää. Mutta se puhelin on ehdoton kapine, mikä on oltava olemassa.

vlad.

edit: Tämä viesti kirjoitettu vain työhaun kannalta katsoen. Suomessa on tietenkin seutuja, joissa voidaan tarvita esim. autoa tms. kulkuvälinettä, koska välimatkat ovat kohtuuttoman pitkät ja julkinenliikenne olematonta.
 
Viimeksi muokattu:
Todellinen muutos tapahtuu kun enemmistö sitä haluaa, ei ennen. Ja jos et sitä enemmistöä omalle kannallesi saa, sen vaihtoehto olisi vallankaappaus, jossa vähemmistö määräisi. Sitäkö haluat? Vai niin sanottua valistunutta diktaattoria? ei ole historialla näistäkään kovin hyvää näyttöä...

Juuri taannoin nähtiin, että muutama sata ihmistä valitsi Suomelle uuden pääministerin.
Näin jälkikäteen pidän suurena erehdyksenä sitä, että presidentin valtaoikeuksia karsittiin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eli vähemmän kuin toimeentulotuen kanssa, joka taitaa olla Helsingissä noin. 400 euroa/kk.

Perustoimeentulotuki

Toimeentulotukilaissa säädetty, vuosittain kansaneläkeindeksillä tarkistettava perusosa on perustoimeentulotuen pohja. Täysi perusosa on vuonna 2010 yksin asuvalla ja yksinhuoltajalla 417,45 euroa kuukaudessa.
(lähde: Sosiaali- ja terveysministeriö).

Eihän se suuri ole mutta niin toimeentulotuella elävän kuin pienellä palkatulolla elävän on myös mahdollista hakea KELA:lta asumistukea. Se ei välttämättä suuren suuri ole ja sen myöntämisessä otetaan myös muutamia muita asioita huomioon kuin tulo, esim. yksinasuvalle katsotaan kohtuulliseksi asunnoksi ilman poikkeustapausta (esim. invaliditeetti) tietyn suuruinen asunto ja tämän kokoisen asunnun keskivuokra otetaan huomioon laskennassa, ts. yksin asuva eri saa tuhottomasti asumistukea jos asuu vuokralla kolmiossa vaan asumistukea myönnetään sen perusteella, että hän asuu yksiössä (tai todella pienessä kaksiossa).

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Juuri taannoin nähtiin, että muutama sata ihmistä valitsi Suomelle uuden pääministerin.
Näin jälkikäteen pidän suurena erehdyksenä sitä, että presidentin valtaoikeuksia karsittiin.

Koska taannoin? Edelleen, eduskunnan valitsee kansa. Jos rahoitussotkuja onkin, niin nekin on valistumattoman keskiarvon tulosta. Demokratiaa. Ja Kyllä, rahoituksen on oltava avointa.

Miten presidentin valtaoikeudet tähän kuuluu? siis vahva johtaja olisi hyvästä? Yksilö tuottaa parempaa päätöksentekoa kuin 200 eduskunnassa? Aika erikoinen päätelmä. Pressaa äänesti vähän reilu 50%, mutta parlamentarismissa eduskunnan muodostamassa hallituksessa on laajempi kannatus ja ennen kaikkea, eri mieliteiden kirjo. Se vastaa taatusti paremmin meidän kollektiivista mielipidettä, kuin yhden yksilön mielipide. Vai oletko eri mieltä tästä? Kaipaatko vahvaa johtajaa?
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Netti ei välttämättä lasketa tarpeelliseksi hyödykkeeksi, koska nettiä voi käyttää ilmaiseksi kirjastossa, työnhakukeskuksissa (entiset työvoimatsto:t) on netit, joita asiakkaat voivat käyttää työnhakuun, cv:n laadintaan, työpaikkojen etsintään tms. asiointiin. Osassa kyseisistä keskuksista löytyy jopa tulostimet ja skannerit, joita asiakkaat voivat hyödyntää.

Kirjaston koneilla ei voi kovin pitkää aikaa olla, ennen kuin tulee jonkun muun vuoro. Toki vaikkapa verkkolaskut ehtisi maksaa ja mailin tarkistaa, mutta ei se olisi kovin mukavaa koko ajan vilkuilla kelloa. ;) Varsinkin kun on tottunut siihen, että oma kone on auki 24/7.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
417,45 euroa kuukaudessa.

Ja kun vihreät ehdottavat perustuloa 440 e /kk, niin se on kammottavaa laiskureiden hyysäämistä.

Kanattaisi todella tutustua perustulomalliin. Se yksinkertaistaisi byrokratiaa, karsisi kannustinloukut ja päästäisi sosiaalitoimen oikeisiin töihinsä..kohtamaan ihmistä

Tässä Vihreiden esitys (perustulomalli ei todellakaan ole vihreiden keksintö)

http://www.vihreat.fi/perustulo
 
Perustoimeentulotuki

Toimeentulotukilaissa säädetty, vuosittain kansaneläkeindeksillä tarkistettava perusosa on perustoimeentulotuen pohja. Täysi perusosa on vuonna 2010 yksin asuvalla ja yksinhuoltajalla 417,45 euroa kuukaudessa.
(lähde: Sosiaali- ja terveysministeriö).


vlad.

Sieltähän vlad kaivoi tarkan summan. Kiitokset siitä. Ymmärtääkseni tuo on se summa, joka pitää jäädä asumisen ja mahdollisten lääkkeiden jälkeen elämiseen. Toisin sanoen KELAn asumistuen lisäksi sosiaalitoimi saattaa maksaa osan vuokrasta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kirjaston koneilla ei voi kovin pitkää aikaa olla, ennen kuin tulee jonkun muun vuoro. Toki vaikkapa verkkolaskut ehtisi maksaa ja mailin tarkistaa, mutta ei se olisi kovin mukavaa koko ajan vilkuilla kelloa. ;) Varsinkin kun on tottunut siihen, että oma kone on auki 24/7.

Mitä minä olen kirjastoissa käynyt, (tosin käyttänyt niitä ½-tunnin koneita satunnaisesti), kirjastoista löytyy myös ajanvarauksella toimivia koneita, jollaisen voi varata vaikka useammaksi tunniksi. Näin ainakin Lappeenrannassa, myös Vantaalla (Martinlaaksossa ja Myyrmäessä) oli pidemmän ajan koneita varattavissa. Lisäksi työnhakukeskusten koneilla voi tehdä työnhakuun ja muihin vastaaviin tehtäviin liittyviä hommia vaikka kuinka kauan - näin meille opastettiin kun kävimme tutustumiskäynnillä, tämä tapa siis Lappeenrannassa. Mutta tietty, jos haluaa elää netissä 24/7 on hankittava kotikone ja oma liittymä.

vlad.
 
Pressaa äänesti vähän reilu 50%, mutta parlamentarismissa eduskunnan muodostamassa hallituksessa on laajempi kannatus ja ennen kaikkea, eri mieliteiden kirjo. Se vastaa taatusti paremmin meidän kollektiivista mielipidettä, kuin yhden yksilön mielipide. Vai oletko eri mieltä tästä? Kaipaatko vahvaa johtajaa?

Eikö mielipiteiden kirjo lisäänny, jos presidentilläkin olisi todellista valtaa? Eihän vahvat oikeudet omaava presidentti kuitenkaan mitään diktatuuria tarkoita.

Kun kerran kysyit, niin kaipaisin eduskunnan lisäksi vahvaa johtajaa, jolla on oikeasti merkitystä, eikä vain illanistujaisten isäntänä/emäntänä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Sieltähän vlad kaivoi tarkan summan. Kiitokset siitä. Ymmärtääkseni tuo on se summa, joka pitää jäädä asumisen ja mahdollisten lääkkeiden jälkeen elämiseen. Toisin sanoen KELAn asumistuen lisäksi sosiaalitoimi saattaa maksaa osan vuokrasta.

Kaivoinpa tarkennusta lisää, vastanee kysymykseesi:

Perusosalla* toimeentulotuen saajan pitää kattaa:

* ravintomenot
* vaatemenot
* vähäiset terveydenhuoltomenot
* henkilökohtaisen puhtauden ja kodin puhtauden menot
* paikallisliikenteen maksut
* lehtitilaukset
* televisiolupa
* puhelimen käyttö
* harrastus- ja virkistystoiminta.

Perusosan lisäksi perustoimeentulotukea annetaan asumismenoihin, kuten vuokraan tai vastikkeeseen, vesimaksuun, lämmitykseen, sähkölaskuun ja kotivakuutusmaksuun sekä vähäistä suurempiin terveydenhuollon menoihin.


*: eli se 417,45 €/kk.

vlad.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eikö mielipiteiden kirjo lisäänny, jos presidentilläkin olisi todellista valtaa? Eihän vahvat oikeudet omaava presidentti kuitenkaan mitään diktatuuria tarkoita.

Mihin presidentillä sitten pitäisi olla valtaa?
Ulkopolitiikan valtasuhteet nyt eivät taida vähäosiaisia liikuttaa vitun vertaa. Ja köyhää tuskin kiinnostaa vitunkaan vertaa kuka nimittää kansliapäälliköt ja Suomen pankin johtajat.

Vaikuttaakseen ihan oikeasti kansalaisten arkeen pitäisi presidentin pystyä halutessaan jyräämään yksittäisen kunnan päätöksentekijät.
Tai vähintäänkin pitäisi olla mahdollisuus ohittaa eduskunnan budjettivalta voidakseen vaikuttaa johonkin kansalaisten arkea koskevaan.

Kekkonenhan toki järkkäsi tietä ja muuta kivaa maakuntien miehille, mutta eipä tuollainen valikoiva siltarumpupolitiikka kovin demokraattiselta tunnu.
 
Mihin presidentillä sitten pitäisi olla valtaa?
Ulkopolitiikan valtasuhteet nyt eivät taida vähäosiaisia liikuttaa vitun vertaa. Ja köyhää tuskin kiinnostaa vitunkaan vertaa kuka nimittää kansliapäälliköt ja Suomen pankin johtajat.

Vaikuttaakseen ihan oikeasti kansalaisten arkeen pitäisi presidentin pystyä halutessaan jyräämään yksittäisen kunnan päätöksentekijät.
Tai vähintäänkin pitäisi olla mahdollisuus ohittaa eduskunnan budjettivalta voidakseen vaikuttaa johonkin kansalaisten arkea koskevaan.

Voisiko ajatella esim. veto-oikeutta lainsäädännössä? Tai jopa oikeutta hajottaa eduskunta? Tällöin tosin presidentin kautta voitaisiin lyhentää parilla vuodella.

Ja onko se sitten kansanvallan mukaista, että Suomea edustaa Eurooppa neuvostossa henkilö, jota on äänestänyt pari tuhatta äänioikeutettua?

Ja uskon ulkopoliittisten valtasuhteidenkin kiinnostavan vähäosaisia. Ainakin Urkin aikana tuntui kiinnostavan ja herättävän jopa pahaa verta.

Ja esim. Halosella on varsin vahva kansan tuki takanaan, jos lasketaan ääniä 1 630 000.
Voidaan olettaa, että Kekkonen olisi saanut nykyiselläkin suoralla vaalilla oleellisesti suuremman kannatuksen kuin kukaan hänen seuraajistaan.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Eli tässä eurooppavaalien tilastossa
http://www.europarl.europa.eu/parliament/archive/elections2009/fi/turnout_fi.html

ilmoitetut prosentit eivät ole vertailukelpoisia? Niinkö?
Nuohan ovat eurovaalien eikä maakohtaisten parlamenttivaalien prosentteja. En kuitenkaan usko että Suomessa olisi mitenkään erityisen alhainen osallistuminen maakohtaisissa parlamenttivaaleissa. Paitsi tietysti verrattuna Belgiaan, joka tuossa linkitetyssä tilastossakin huimasti muista erottuu äänestyspakkonsa vuoksi.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Ja kun vihreät ehdottavat perustuloa 440 e /kk, niin se on kammottavaa laiskureiden hyysäämistä.

Ihan mielenkiintoinen ajatus tämä kyllä. Voisin uskoa, että byrokratian määrä kyllä vähenisi tämän myötä ja se eri luukuilla ramppailu loppuisi tai ainakin vähenisi radikaalisti. Pieneen osaan yhteiskunnassa tällä olisi varmasti "passivoiva" vaikutus, toisaalta se sama porukka pitkälti elää jo nykyisten tukien varassa -- nykyinen järjestelmä siis tuskin kannustaa heitä muuttamaan asennettaan yhtään sen enempää kuin tämä perustulomallikaan.

Tietysti tuolta Vihreidenkin esityksestä pomppaa silmille esimerkiksi kohta "Toimeentulotuki ja asumistuki säilyisivät perustulon lisänä tarpeen mukaan". Mitä se sitten tarkoittaisi, kun nykyinen toimeentulotuki tuon ylläolvean keskustelun perusteella on pienempi kuin tuo ehdotettu 440€/kk.

Vaikea kyllä uskoa, että tämä toteutuisi, kun jo Sata-komitean mietintökin, jota odotettiin kuin kuuta nousevaa, jäi jotenkin vaisun oloiseksi. Suomessa vain on kovin vaikea tehdä kerralla mitään kovin suuria remontteja, kun sopassa on monta lusikkaa. Joka tapauksessa juttu (HS) siitä, että Suomessa elää ensi vuonna 400000 ihmistä toimeentulotuen varassa kertoo siitä, että paljon on hommia vielä vaalien jälkeenkin. Paljonkohan kustannuksia tuo toimeentulotuen järjestäminen (lue: byrokratia) tuo yhteiskunnalle?
 
Joka tapauksessa juttu (HS) siitä, että Suomessa elää ensi vuonna 400000 ihmistä toimeentulotuen varassa kertoo siitä, että paljon on hommia vielä vaalien jälkeenkin.

Huomioin kyseisestä jutusta erityisesti seuraavat kohdat:
Toimeentulotukea nostaa ensi vuonna jo 400 000 suomalaista. Määrä on lisääntynyt kolmessa vuodessa 50 000:lla.
Toisin sanoen nykyhallituksen aikana joka sadas suomalainen on tippunut toimeentulotuelle.

pitkäaikaistyöttömien määrä on noussut taantuman aikana tasaisesti ja kasvaa ensi vuonna 60 000:een.
Toisin sanoen useampi kuin joka sadas suomalainen on pitkäaikaistyötön.


Perjantaina julkaistusta valtiovarainministeriön budjettiesityksestä selviää, että Suomen köyhyysaste nousee ensi vuonna 13,2 prosenttiin.
Toisin sanoen Suomessa on ensi vuonna lähes 700 000 köyhää.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Voisiko ajatella esim. veto-oikeutta lainsäädännössä? Tai jopa oikeutta hajottaa eduskunta? Tällöin tosin presidentin kautta voitaisiin lyhentää parilla vuodella.

Miten tämä sitten näkyisi vähäosaisen arjessa? Entä jos pääkanisteri olisikin Soini ja presidentti olisikin vaikka Jyrki?

Kyllähän keskustelu viime pressanvaalien alla meni suurelta osin ohi presidentin valtaoikeuksien riippumatta siitä millaiset ne vuosien saatossa ovat olleet.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Huomioin kyseisestä jutusta erityisesti seuraavat kohdat:
Toimeentulotukea nostaa ensi vuonna jo 400 000 suomalaista. Määrä on lisääntynyt kolmessa vuodessa 50 000:lla.
Toisin sanoen nykyhallituksen aikana joka sadas suomalainen on tippunut toimeentulotuelle.

Voisitko myös huomioida seuraavan mahdollisuuden:

Jonkun toisen hallituksen alaisuudessa nousu voisi olla esim. 100 000 henkilöä?

pitkäaikaistyöttömien määrä on noussut taantuman aikana tasaisesti ja kasvaa ensi vuonna 60 000:een.
Toisin sanoen useampi kuin joka sadas suomalainen on pitkäaikaistyötön.

Toisen hallituksen aikana, pitkäaikaistyöttömyys olisi voinut kasvaa paljon enemmän?

Perjantaina julkaistusta valtiovarainministeriön budjettiesityksestä selviää, että Suomen köyhyysaste nousee ensi vuonna 13,2 prosenttiin.
Toisin sanoen Suomessa on ensi vuonna lähes 700 000 köyhää.

Kyseessä on suhteellisen köyhyyden mittari, joka ei ole mielestäni tarkka mittari köyhyydestä ja jälleen kerran toisen hallituksen alaisuudessa luku voisi olla suurempi tai pienempi.

Pointti on siinä, että meidän on hyvin vaikea arvioida kuinka hyvin nykyinen hallitus on onnistunut taistelemaan työttömyyttä vastaan, koska ei ole mitään verrokkiryhmää.

Tähän kun lisää vielä ajan tekijäksi, eli nykyisen hallituksen toimet voivat mahdollistaa sen, että pääsemme eteenpäin nopeammin nykyisestä taantumasta kuin toisen hallituksen alaisuudessa, niin on täysin mahdotonta arvioida onko hallitus onnistunut vai ei. Mitäs mieltä olette?
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Pointti on siinä, että meidän on hyvin vaikea arvioida kuinka hyvin nykyinen hallitus on onnistunut taistelemaan työttömyyttä vastaan, koska ei ole mitään verrokkiryhmää.

Eikä sovi unohtaa pienehköä taantumaa maailmantaloudessa, joka on vaikuttanut piskuiseen Suomeenkin jonkin verran. Teollisuuden rakennemuutos on nostanut työttömyyslukuja eikä ratkaisu todellakaan olisi ollut se, että valtio olisi lähtenyt rahoittamaan esimerkiksi paperitehtaita, vaikka prosentuaalisesti olisikin ollut suurin yksittäinen omistaja.

Kauhea äläkkä nousi syksyllä 2007, kun hallitus lyhensi valtionvelkaa ylimääräisellä miljardilla(?), joka kassaan kilahti kertaluontoisena tulona kyseisenä vuonna. Hoitajathan esimerkiksi ihmettelivät miksi näitä rahoja ei heille suunnattu...
 
Entä jos pääkanisteri olisikin Soini ja presidentti olisikin vaikka Jyrki?

Mikäli presidentillä olisi todellista valtaa, niin silloin kilpaan olisi varmasti suurempi halukkuus. Tottakai Jyrkinkin pitäisi saada taakseen kannattajia usean puolueen taholta, joka vaatisi arvojen tarkistamista ja siirttymistä inhimilliseen politiikkaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mikäli presidentillä olisi todellista valtaa, niin silloin kilpaan olisi varmasti suurempi halukkuus. Tottakai Jyrkinkin pitäisi saada taakseen kannattajia usean puolueen taholta, joka vaatisi arvojen tarkistamista ja siirttymistä inhimilliseen politiikkaan.

Mutta et siis aio sanoa mitään konkreettista siitä, miten tämä vahva ja laajoilla valtaoikeuksilla varustettu presidentti vähäosaisen arkea auttaisi.
En ole tästäkään yllättynyt...
 
Mutta et siis aio sanoa mitään konkreettista siitä, miten tämä vahva ja laajoilla valtaoikeuksilla varustettu presidentti vähäosaisen arkea auttaisi.
En ole tästäkään yllättynyt...

Äläs nyt hätäile siellä.

Toki tuossa olisi mahdollisia uhkia myös toiseen suuntaan, kuten heinäkuussa 1919 Mannen ollessa valtionhoitajana, mutta toisaalta vahva presidentti voisi estää minkä tahansa älyvapaan lain voimaantulon ja siten sillä olisi konkreettista merkitystä niin hyvä- kuin vähäosaisillekin. Presidentti ei myöskään olisi minkään puoluekurin vaikutuksen alainen, kuten suurten puolueiden kansanedustajat, jotka äänestävät puolueensa linjan mukaisesti, vaikkei se vastaisikaan heidän omia mieltymyksiään.

Esim. porvaripuolueiden vaalirahasekoilu olisi antanut pätevän syyn eduskunnan hajottamiseen, uusien vaalien järjestämiseen ja todennäköisesti eduskunta olisi valittu erinäköiseksi kuin keväällä 2007. Ja uusi eduskunta olisi varmasti ollut laatimassa suomalaisille edullisempaa budjettia kuin tämä Kataisen köyhät kyykkyyn budjetti.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Koko keskustelun presidentin valtaoikeuksista voisi lopettaa päättämällä, ettei kyseistä instituutiota tarvita Suomessa lainkaan. Eduskunta ja sen valitsema hallitus pääministereineen riittävät oikein hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös