DAF kirjoitti:
Mielenkiintoista nähdä, miten asia kirjataan. Kokoomus on tasa-arvotupoineen kovin yksin, kun olen tässä hallitusohjelmaneuvotteluja suhteellisen läheltä seurannut. En edes viitsi kertoa, kuinka läheltä. Soisin itsekin kyllä, että sosiaali- ja terveysalan palkat nousisivat, mutta kun ovat vahvasti kunnallisia kysymyksiä, ei ole ihan helppo asia. Tavoite sinänsä hyvä, mutta tasa-arvotupomalli oli täysin vaalipuhe, jota nyt yritetään vääntää sellaiseen formaattiin, etteivät kasvot keneltäkään mene.
Ehkä tuossa onkin se ero "seuraamisen" (sidosryhmät kaksoisroolissa liitto- ja kuntapuolella, puhumattakaan kirjaimellisesti Säätytalon "pihalla olevasta" lehdistöstä), ja linjan vetämisen kanssa? Tosin "linjaahan" vetävät realiteetit ja vastuu, jotka näkyvät eri toimijoiden linjauksissa sitten vaihtelevilla painoarvoilla.
No ihan asiallisella tasolla lienee selvää, että "asiaa" ei voida korjata "kerralla". Näinhän sanoi jo Katainen sekä ennen että jälkeen vaalien, mm. YLE:n Lauantaiseurassa.
Sen verran kuitenkin tosiaan referenssiä on asiaan tutkimuksellisessa ja muussa mielessä uhrattu, että tulopoliittisen järjestelmän toisaalta "jähmeydestä" ja samaan aikaan "labiilista" luonteesta johtuen (siis yhdelle ryhmälle mistä muusta syystä tahansa kuin teollisuusliiton/SAK:n ahneudesta ja "joukkovoimasta" ajetut palkankorotukset käynnistävät yleensä lumipalloefektin, viimeistään seuraavalla kierroksella ja OAJ:han on tunnetusti on erittäin "yhteistyökykyinen" Akavan puolelta), asia ajetaan poliittisesti myös hätäratkaisuksi luettavia yleinen linja + täsmäohjattu tasa-arvoerä pidemmälle.
Kuntasektori ei ole pelkästään teoriassa, vaan myös käytännössä tähän pakotettu. Tietyt merkit viittaisivat siihen, että tietyilla asia-alueilla hallituksen tulee tarvittaessa puuttua jopa perustuslailliseen kunnalliseen itsehallintoon poikkeuslakimenettelyillä, jos ja kun lakisääteisten palveluiden hoito edelleen vaarantuu "korjattavissa" olevien kuntatalouksien tilan takia, ennenkaikkeahan byrokratiasta voi säästää, tarkoitan siis tätä kunnanjohtaja ja kunnansihteeriporrasta! :)
Siis tämä avautuu sisälukutaitoisille sellaisena viestinä todellisuudesta, joka pakottaa kunnat todellakin miettimään tätäkin asiaa jopa aiempaa hartaammin ja suuremmalla nöyryydellä. Ei pelkkä keskustan hallituksessa olo mahdollista elämistä "pellossa" (tosiaan edes Pellossakaan), ja mieluumminhan sitä "itse" laittaisi asioita eteenpäin (esimerkiksi JYY-mallien voimallisen käyttöönoton kautta), kun sitten vastaantulevien pakkoliitosten tai korvamerkittyjen valtio-osuuksien kautta. Ainakin näin luulisi asian olevan. Eri asia meneekö se sitten perille, jos oma "palli" heiluisi ei-seksuaalisessa merkityksessä.
Itsehän puuttuisin myös palomiesten ja poliisien palkkaukseen merkittävällä tavalla. Tämä voitaisiin tehdä jo nyt "heittämällä" kepun jopa alle kaiken tutkitun arvostelun oleva "kosiskelu" ruuan ALV:n alennuksesta roskakoriin, mutta kaikkeahan ei voi saada, myös perussidosryhmien populistiselle ja puolikorruptiiviselle "kosiskelulle" jäänee poliitikassa nykyrakenteilla tilaa pelkkien tutkittujen asiakysymysten asiallisen hoidon sijaan.
Mutta kaikkea hyvää ei voi saada millään kerralla, ja toivottavasti nämä lisätoimet maamme palkkakehityksen vinoutumien oikaisemiseksi ajoittunevat sitten seuraavia vaalia edeltävään TUPO-kierrokseen, jos ja kun (ja kohtalo Yhdysvaltain talouden päässä suo) talous saadaan demareiden jäljiltä kehittymään positiivisesti, erityisesti ja ennenkaikkea yksityispuolella (järjestelmät ovat toissijaisia), mutta sitä kautta myös valtio- ja kuntasektorilla.
Kokoomushan tulee omista verotavoiteistaan vastaan näiden terveydenhoitosektorin palkankorotusten mahdollistamiseksi, mm. niiden ajoituksen osalta. Keskustahan ei moiseen ole ollut niinkään halukas omien tavoitteidensa osalta, ja ymmärtäähän sen, jos katselee että minkälaisilla keinoilla keskusta on torjuntavoittonsa luonut ja minkälaisia ihmisiä keskustaankin mahtuu näiden lukuisampien asiallisten ihmisten joukkoon.