höpö höpö.. Osakeomistus on laillinen siitä hetkestä kun osakas on merkitty yhtiön osakasluetteloon ja osakeet maksettu.
Haluat ryhtyä juridiseen väittelyyn? Siinä ei valitettavasti ole tarjolla muita kuin makuupaikkoja. En tiedä mitä tarkoitat laillisella, koska mikään laittomuus ei käsittääkseni ole ollut edes esillä tässä keskustelussa. Tarkoitatko lainvoimaista?
En kuitenkaan itse viitsi mihinkään juupas-eipäs -kinasteluun mokoman yksityiskohdan suhteen kattavasti ryhtyä; miksi ihmeessä ryhtyisin? Riittää kun totean lainauksesi oikeiksi, mutta lain väärästä kohdasta otetuiksi. Ne koskevat mm. olemassaolevien osakkeiden siirtymistä omistajalta uudelle omistajalle. Nythän meillä on käsillä osakeanti eli kokonaan uusien osakkeiden antaminen. Siitä säädetään osakeyhtiölain 9. luvussa.
Yksi pieni lainaus riittänee ja ellei riitä, en ryhdy enempää inttämään:
15 § Rekisteröimisen oikeusvaikutukset
Uusi osake tuottaa osakkeenomistajan oikeudet rekisteröimisestä alkaen.....
Rautalangasta väännettynä tuo tarkoittaa, että uudet "osakkeet" muuttuvat oikeiksi osakkeiksi sillä hetkellä, kun ne merkitään kaupparekisteriin. Tähän päivään mennessä tuota rekisteröintiä ei ole tehty. Selvyyden vuoksi huomautan, että rekisteröinti ei tuossa lakitekstissä tarkoita rekisteröimistä yhtiön pitämään osakasluetteloon, vaan rekisteröimistä PRH:n pitämään kaupparekisteriin.
Juridisia jatkoharrastuksiasi varten voisit tutustua myös muihin kummallisiin pikkuseikkoihin, kuten onko osakeannista päättänyt yhtiökokous kutsuttu laillisesti koolle tai onko yhtiökokouksen osakeantipäätös rekisteröity kaupparekisteriin lain säätämässä yhden kuukauden määräajassa. En viitsinyt aiemmin edes mainita noista, mutta ehkä höpöhöpö-provosi hieman innosti? Nuo kummalliset pikkuseikat ovat sinänsä pienimerkityksisiä, mutta ne kertovat karua kieltään siitä että joku ei ole tehtäviensä tasalla.
Miksi kaikki pienet ja yksinkertaiset detaljit tällaisella keskustelupalstalla aina muuttuvat niin suurensuuriksi ja tulenpalaviksi ihmisten välillä? Asioistahan tässä pitäisi keskustella eikä vain yrittää painaa toista matalaksi. Emmekö voisi keskustella asioista ilman mitään toisen nimeämistä höpöhöpöksi, varsinkin jos itse emme tunne asiaa? Luulin että täältä Jatkoajasta löytyisi analyyttisempaa valmiutta Ilveksen asioitten puimiseen kuin ilves.comin keskustelusta, jossa ei kannata edes yrittää kyseenalaistaa mitään edes faktojen nojalla, saati sitten kritisoida.
Ei erityisesti sinulle, mutta yleisemmin totean että minulla on Ipan talousasioiden tilasta rajusti negatiivisempi käsitys kuin ns. yleinen konsensus mm. fanien keskuudessa. Jompi kumpi on siis pahasti väärässä. Joka iltarukouksessani pyydän nöyrästi, että se väärässä olija olisin minä, vaikka pelkäänkin vielä omankin käsitykseni olevan todellisuutta positiivisempi.
Tai sitten Joulupukki on olemassa.