Millä autolla jatkoaikalainen ajaa?

  • 26 533
  • 305

Millä autolla jatkoaikalainen ajaa?

  • Audi

    Ääniä: 33 4,0%
  • BMW

    Ääniä: 46 5,6%
  • Citroen

    Ääniä: 25 3,0%
  • Fiat

    Ääniä: 25 3,0%
  • Ford

    Ääniä: 71 8,7%
  • Honda

    Ääniä: 23 2,8%
  • Lada

    Ääniä: 6 0,7%
  • Mazda

    Ääniä: 29 3,5%
  • Mercedes-Benz

    Ääniä: 32 3,9%
  • Mitsubishi

    Ääniä: 11 1,3%
  • Nissan

    Ääniä: 43 5,2%
  • Opel

    Ääniä: 82 10,0%
  • Peugeot

    Ääniä: 45 5,5%
  • Renault

    Ääniä: 36 4,4%
  • Saab

    Ääniä: 18 2,2%
  • Skoda

    Ääniä: 16 2,0%
  • Toyota

    Ääniä: 68 8,3%
  • Volkswagen

    Ääniä: 78 9,5%
  • Volvo

    Ääniä: 60 7,3%
  • Joku amerikkalainen

    Ääniä: 27 3,3%
  • Joku korealainen

    Ääniä: 3 0,4%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 44 5,4%

  • Äänestäjiä
    820

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Volvo V50 2.0 Momentum Business.

Käyttöetuauto jossa en päässyt muuta valitsemaan kuin värin ja sisustan..

6,5kk vanha ja 35 000km mittarissa.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Saab 9-3 1.8t Linear Sport Sedan, vm-04. Ajettu rapiat 120.000km. Mukavasti kulkee mutta jossain vaiheessa on edessä vaihto uudempaan.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
VW Touareg bensakoneella; kulutusmittari näyttää n. 14,2l/100km keskikulutusta. Onneksi siinä on sadan litran tankki.
 

scholl

Jäsen
On sillä eroa. Esim meidän 2,5l diesel Volvo s80 vie vähän alle 5l/100km ja erään tuttavan s80 bensakoneella vie n. 9l/100km. Että on tuo jo aika huomattava ero.

Pikkuautoissa ero ei ole suuri.
Varsinkin kun uudet bensakoneet vievät vähemmän kuin ennen.

Itse en oikein pikkudieseleitä Suomessa tajua. Toki vääntöä paremmin kuin pikkubensakoneessa, mutta toisaalta dieselvero, usein ei hiukkassuodatinta ja lämpenee huonosti talvella (mikä kaupunkikäytössä huono ja siihenhän pikkuauto on suunniteltu). On järkevää, että sekä bensaa että dieseliä ostetaan jo ajatellen jalostuskapasiteettiasioita.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
On sillä eroa. Esim meidän 2,5l diesel Volvo s80 vie vähän alle 5l/100km ja erään tuttavan s80 bensakoneella vie n. 9l/100km. Että on tuo jo aika huomattava ero.
Tuossa vertailussa pitää huomioida, että kyseessä on kaksi eri kuljettajan ajamaa autoa. Dieselillä on todenäköisesti ajettu, sanoisinko todella kauniisti, kun taas bensiiniautolla on enemmän annettu käskyjä. Normaalisti erot eivät ole noin suuria. Varsinkin voimakas ja iso bensiinimoottori on herkkä tuolle raskaalle kaasujalalle.

Vielä lisäyksenä tuohon Niilon alkuperäiseen kysymykseen sellainen pointti, että dieselauto on ostohinnaltaan muutaman tonnin vastaava bensiiniautoa kalliimpi, joka tasoittaa entisestään kokonaiskustannuksia.
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uusi, eurooppalainen Nissan.

Ja sit mä heräsin.

Primera vuodelta 1994. Hyvä vehe, mutta pohja taitaa levitä käsiin. Tekniikka luultavasti pelaa tuomiopäivään asti.
 

Simba

Jäsen
Tuossa vertailussa pitää huomioida, että kyseessä on kaksi eri kuljettajan ajamaa autoa. Dieselillä on todenäköisesti ajettu, sanoisinko todella kauniisti, kun taas bensiiniautolla on enemmän annettu käskyjä.

No, kun ei tuo minunkaan ajolla vie, kun sen 5l/100km ja voin sanoa, että annan kenkää ihan kunnolla. Eikä isänikään, joka autolla pääasiassa ajaa, ole mikään kaikkein taloudellisin kuski. Mutta toisaalta kyllä tuolla meidän autolla tulee lähinnä maantieajoa.

Kun nyt pysytään tuossa volvossa, niin Volvon sivut ilmoittavat n.3l eroa satasella. Mutta kuten scholl mainitsikin niin varmasti on pikkuautoissa ero pienempi.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No, kun ei tuo minunkaan ajolla vie, kun sen 5l/100km ja voin sanoa, että annan kenkää ihan kunnolla.

Nää on ihan kalajuttuja aina.

Viime talvena tultiin appiukon E-sarjalaisella, missä on vähän isompi, kutoskoneinen dieselmoottori, tuolta Savosta tänne Helsinkiin. Kotipihassa ajotietokone näytti keskikulutukseksi 9 litraa naftaa satasella. Siinä on kuitenkin valtaosa matkasta maantietä, ja vielä niitä hiton kameroita, että ei siinä mitenkään ihan hirveän kovaa edes uskaltanut pyyhkiä menemään. Oma ajopelini on kolmelitraisella bensakoneella, ja se olisi vienyt samalla pätkällä oman arvioni mukaan litran verran enemmän per sata kilometriä. Ja kyllä, ajan aina melko vauhdikkaasti...

Uskoo kuka tahansa tietty mihin haluaa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Itse ajelen pääsääntöisesti Audilla, joka on työsuhdeauto. Vuosimalli -05 ja malli A4.

Siviilipirssinä on Seat Altea XL vm. -07.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa

Kuten jo Simba edellä selvittikin niin suuri ero on kulutuksessa vaikkei aina noin suuri ole edes. Valitse mikä tahansa automalli ja vertaa sekä bensiinin että dieselin kulutuksia uutena. Tietty nämä Smartit sun muut pikkuautot erikseen.

Monesti erotus on noin 2l/100km. Otetaan esimerkiksi, että diesel kuluttaa 5 litraa sekalaisessa ajossa ja bensa 7 litraa satasella. Dieselin hinta on tällä hetkellä n. 1,3€/l ja bensiinin 1,5€/l. Eli sadalla kilometrillä kulutuksen ero on n. 4€. Sitten kun laskee esimerkkiin, että diesel- ja käyttövero on esimerkiksi 1380kg painavalla autolla n. 600€ vuodessa. Bensiinin käyttömaksusta en ole varma, mutta eikös se jotain 100€ ole? Eli 500€ vuodessa erotusta tuossa. Tällä laskelmalla tarvitsee dieselillä ajaa 12500km vuodessa, että tulee halvemmaksi.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nää on ihan kalajuttuja aina.

Viime talvena tultiin appiukon E-sarjalaisella, missä on vähän isompi, kutoskoneinen dieselmoottori, tuolta Savosta tänne Helsinkiin. Kotipihassa ajotietokone näytti keskikulutukseksi 9 litraa naftaa satasella. Siinä on kuitenkin valtaosa matkasta maantietä, ja vielä niitä hiton kameroita, että ei siinä mitenkään ihan hirveän kovaa edes uskaltanut pyyhkiä menemään.

Tais olla kuitenkin aika kova vauhti päällä? Tuommosia kulutuksiin kyseisellä autolla ei pääse kuin kiihdyttäessä normaaleilla maantienopeuksilla. Tietty jos autossa on joku rikki niin kait tuokin on mahdollista.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Omassa autossani on keskikulutus vähän reilun 30 000 kilometrin jälkeen 5,3 litraa sataselle.
Edellisessä oli 6,7 litraa satasella, ja vertailu pohjaa oli vähän yli 26 000 kilometrin verran.
Nykyinen on siis diesel käyttöinen VW Passat, ja edellinen oli bensiini käyttöinen Nissan Sunny. Kumpikaan autoista ei ole kulutuksen suhteen sieltä pahimmista päästä normiajossa. Mutta toki myös molemmilla sitä polttoainetta sai/saa kulumaan, jos vain halusi/haluaa.

Siihen en ota kantaa millä kenenkin on fiksua ajella. Pääasia lienee kuitenkin, että kuski on itse autoonsa tyytyväinen.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Tuossa vertailussa pitää huomioida, että kyseessä on kaksi eri kuljettajan ajamaa autoa. Dieselillä on todenäköisesti ajettu, sanoisinko todella kauniisti, kun taas bensiiniautolla on enemmän annettu käskyjä. Normaalisti erot eivät ole noin suuria. Varsinkin voimakas ja iso bensiinimoottori on herkkä tuolle raskaalle kaasujalalle.

Niinno, toi on totta. Faijalla on V70-mallin Volvo 2,5 litran bensakutosella ja puheli ajaneensa noi 7,5 litraan satasella, vuosimalli taitaapi olla 2006, että aika vahvasti saa polkee tohon yhdeksään litraan ja ennen kaikkea siihen, että saa noin tolkuttoman eron dieseliin.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Autoja löytyy oikein porvarillisesti 2 kappaletta. Joka päivä ajossa MB 123Diesel -82 ja kesäisin lauluauton virkaa tekee Ford Transit V4 -76.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nykyinen auto on Chevrolet Trans Sport 4x4 F vm. 2002. Isompikin retkue mahtuu mukaan ynnä tavarat. Kyyti on ylvästä ja bensaa kuluu 12 litraa sadalla, mikäli malttaa säännöstellä kaasupoljinta. Perheessä on kolme lasta, ja auton puolesta voisi olla pari lisääkin.

Autonvaihto on tosin edessä. Itselläni ajot lisääntyvät eikä tuolla valtamerilaivalla ajelu oikein vastaa siinä tilanteessa tarkoitustaan. Myös emäntä tarvitsee jonkun oman kotteron, eikä hänelläkään ole tarvetta omassa käytössään 7-paikkaiselle tila-autolle.

Viime aikoina maakaasuauto on alkanut kiinnostaa yhtenä vaihtoehtona, koska kaasun ekvivalenttihinta on osapuilleen puolet 95-bensan hinnasta, jopa alle. Valtaosa ajoistani tapahtuisi jatkossakin pk-seudulla ja karkeasti Hgin ja Treen välimaastossa. Näillä seuduilla kaasun tankkaaminen onnistuu, toisin kuin vaikkapa keskisessä Suomessa. Maakaasuautoissa ei ihan pilvin pimein ole valikoimaa, jotain kumminkin löytyy.
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Vanha ketju nostettu ylös näköjään...

Pitäs pävittää oma äänestys - jos vois.

Tullu näköjään aikonaan äänestettyä Mersua. Sillon oli ajettavana tyylikäs W115 koppanen (1975) pystylamppu.

Sen jälkeen:
BMW 318i E21 -82
BMW 320i Coupe E36 -94
BMW 116i E87 -07

Voi sanoa, että harppauksin on vuosimallit edenny. :)
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Niinno, toi on totta. Faijalla on V70-mallin Volvo 2,5 litran bensakutosella ja puheli ajaneensa noi 7,5 litraan satasella, vuosimalli taitaapi olla 2006, että aika vahvasti saa polkee tohon yhdeksään litraan ja ennen kaikkea siihen, että saa noin tolkuttoman eron dieseliin.

Eikös vielä noissa Volvoissa nuo bensakoneet ole viisipyttyisiä?
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Omaa autoa ei ole, mutta saksalaisia olen ajellut enimmäkseen. V70 jäi, A4 tuli. Silti tuo Golf Variant on "omin" auto pakasta. Ellei se nyt sitten Kingcabiin vaihdu...

Mutta jos saisin valita, edelleen ajaisin Hondalla.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Ahaa, Hondamies ajaisi Hondalla, mites te muut...

Minä ajan Volvolla enkä muulla osaisikaan.
Käy tutustumassa Volvon 2009 "tarjontaan"... paluu entiseen on liian vahva. Hautausurakoitsijat ja traktorifetisseissään kärvistelevät valitsevat Volvon, nyt.

Audi A4 oli kiva, tämä 2009 malli. Juuri sain sen sisäänajettua, eikä huono lain.

Silti, ei Accordin voittanutta.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On sillä eroa. Esim meidän 2,5l diesel Volvo s80 vie vähän alle 5l/100km

Tuota ei usko kukaan.

Itse ajan työajot Priuksella, joka todella parhaimmillaan menee alle viiden.

Siviilikärrynä on Volvo 460 2.0i-94. Mukava ja vähän ajettu, mutta pellit mätänevät. Jos nyt vielä yhden leiman hakisi.
 

goofy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toyota Corolla T-Sport -04, ajettu 66 tkm. Oli vuoden vanha ja mittarissa 32 tkm kun ostin sen syyskuussa -05.

160 hv:n Passat TSI kiinnostaisi kovasti. Bensakulutus samaa luokkaa kuin Corollassani....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös