Mainos

Millä autolla jatkoaikalainen ajaa?

  • 26 570
  • 305

Millä autolla jatkoaikalainen ajaa?

  • Audi

    Ääniä: 33 4,0%
  • BMW

    Ääniä: 46 5,6%
  • Citroen

    Ääniä: 25 3,0%
  • Fiat

    Ääniä: 25 3,0%
  • Ford

    Ääniä: 71 8,7%
  • Honda

    Ääniä: 23 2,8%
  • Lada

    Ääniä: 6 0,7%
  • Mazda

    Ääniä: 29 3,5%
  • Mercedes-Benz

    Ääniä: 32 3,9%
  • Mitsubishi

    Ääniä: 11 1,3%
  • Nissan

    Ääniä: 43 5,2%
  • Opel

    Ääniä: 82 10,0%
  • Peugeot

    Ääniä: 45 5,5%
  • Renault

    Ääniä: 36 4,4%
  • Saab

    Ääniä: 18 2,2%
  • Skoda

    Ääniä: 16 2,0%
  • Toyota

    Ääniä: 68 8,3%
  • Volkswagen

    Ääniä: 78 9,5%
  • Volvo

    Ääniä: 60 7,3%
  • Joku amerikkalainen

    Ääniä: 27 3,3%
  • Joku korealainen

    Ääniä: 3 0,4%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 44 5,4%

  • Äänestäjiä
    820
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No laskenut kulutusta en ole, mutta 4.9l/100km näyttää keskikulutus olevan ajotietokoneen mukaan. Ja tuo lukema on pitkältä ajalta.
Tuo saattaa jopa pitää paikkansa. Itselläni on ollut parikin Volvoa, ja molemmissa ajotietokoneen kulutuslukemat pitivät erinomaisen hyvin kutinsa. Seurasin jonkin verran kulutusta pistoolilla käyntien yhteydessä. Ajotietokoneen mukainen kulutuslukema tapasi olla +/-0.1 l/100 km tarkkuudella sama kuin ostetusta bensasta ja matkamittarin lukemasta laskettu kulutus.

Edellinen Volvoni oli V70T5, joka ryysti semmoiset 10.5-11.0l/100km. Toki menohalujakin riitti ihan perkeleesti ison kulutuksen vastineeksi. Dieselvolvoa minulla ei ole ollutkaan. Nykyisillä tehon ja kulutuksen suhteilla D-Volvokin alkaa tuntua kiinnostavalta, siinä missä modernit dieselit muutenkin.
 

black lark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal, Vikings
Tällä hetkellä ajossa Opel Astra Wagon 1.8 -06.

10 kk sisään vaihto edessä. Tulokas tullee olemaan todennäköisesti joku Tourer/Variant-versio seuraavista: Citroen C5, Mazda 6 tai VW Golf 1.4 TSI. VW:tä lukuunottamatta tietänee tämä automaattivaihteistosta luopumista, puhtaasti hintarajoituksista johtuen. Opelin tuleva Insigniumin farkku taitaa olla sitten jo liian kallis muutenkin, toki hinnat vielä julkaisematta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Dieselvolvoa minulla ei ole ollutkaan. Nykyisillä tehon ja kulutuksen suhteilla D-Volvokin alkaa tuntua kiinnostavalta, siinä missä modernit dieselit muutenkin.
Dieseliä on suunniteltu ja laskeskeltu notta kannattaako. Vuosi sitten olisi saattanut kannattaakin, mutta nykyisillä dieselöljyn hinnoilla näyttää taas siltä että bensa-autossa pysyn.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Eikös vielä noissa Volvoissa nuo bensakoneet ole viisipyttyisiä?

Joo, on. Piti oikein tarkastaa, ja R5 näkys olevan. Mistä lie jäänyt päähäni tuo että olisi kuusisylinterinen. Näkys olevan vasta noissa kolmannen kehitysversion malleissa tarjolla sit vähän vielä isommalla koneella.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Dieseliä on suunniteltu ja laskeskeltu notta kannattaako. Vuosi sitten olisi saattanut kannattaakin, mutta nykyisillä dieselöljyn hinnoilla näyttää taas siltä että bensa-autossa pysyn.
Tällaiseen ratkaisuun päätyy varmasti monikin tällä hetkellä, edellyttäen että ajomäärät eivät ole todella suuria. Kukaan ei kylläkään tiedä riittävän tarkasti, miten dieselin ja 95-bensan hintojen suhde kehittyy jatkossa.

Jos ajomäärät eivät puolla dieseliä, mutta ajaminen tapahtuu pääasiassa kaupungissa tai taajama-alueella, niin hybridi voi polttoainekulujen suhteen hyvä vaihtoehto. Asuinpaikasta riippuen myös maakaasu, jota tällä hetkellä harkitsenkin vakavasti. Todettakoon samalla, että autoihin tarkoitettu maakaasu toimitetaan Suomeen Venäjältä. Tässäkin asiassa joku voi nähdä strategisen merkityksen.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jahah, niin sitä ajat muuttuu. Wanhasta VW:stä rupesi vaihdelaatikon laakerit kiekumaan 446 000 mittarilukeman paikkeilla ja menOpelin vaihto tuli.

Kaivetaas naftaliinista. Tuo kyseinen Opel Kadett on edelleen menossa mukana, mm. tänään tulin töihin sillä. Meno on aika karua verrattuna ykkösautoomme, Opel sekin.

B-mallin Vectra Sport Caravan vm. -01 on nyt alla ollut juurikin vuoden ja hyvä peli onkin. 2,6-litrainen V6 on riittävän vahva, mitä sitä nyt enää pienemmillä koneilla tosissaan ajamaan. Kulutuskin on inhimillinen 8,7 l/100 km, iso kone on opettanut fiksusti ajamaan.

Paras auto, jolla olen tähän mennessä ajanut.
 

gozela

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niinno, toi on totta. Faijalla on V70-mallin Volvo 2,5 litran bensakutosella ja puheli ajaneensa noi 7,5 litraan satasella, vuosimalli taitaapi olla 2006, että aika vahvasti saa polkee tohon yhdeksään litraan ja ennen kaikkea siihen, että saa noin tolkuttoman eron dieseliin.

Itelläni nyt toinen Volvo menossa ja edellinen oli S40 1.8 vuosimallia 2006 bensakoneella. Tuohon 7,5 litraan sai ajella kieli keskellä suuta ilman kaupunkiajoa. Normaalisti meidän ajossa auto vei reilu 8 litraa. Nyt sitten vaihdettiin V50 1.6D vuoden 2008 dieseliin, joka vie noin 5 litraa satasella. Eli eroa on yli kolme litraa satasella. Tämä kun kerrotaan meidän 40 000 kilometrin vuosiajolla saadaan jo eroja:

Vanhalla bensaa vuodessa (kulutus 8.2l/100 km): 4920 € (1.5€/l*3280l)
Uudella naftaa vuodessa (kulutus 5l/100 km): 2600 € (1.3€/l*2000l)
Siihen vielä dieselveron erotus bensa-auton veroon (460€) saadaan säästöksi 1860 € / vuosi. Se on mielestäni jo merkittävä säästö. Tuolla rahalla käy komeasti kerran vuodessa etelässä... Lisäksi verouudistuksen vuoksi auton hankintahinta oli edullisempi kuin vanhan.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Vastasin "joku muu". Merkkiäni ei löytynyt, eikä edes vaihtoehtoa "joku englantilainen".
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Peugeot 406 2.0Hdi. Kulutus siinä 5.0-6.0l tietämillä. Tielle ei ole jättänyt eikä syttynyt palamaan. Sähkövikoja muutamia, mutta sen verta jo tuttuja ja harmittomia, ettei paljoa ole haitannut.

Tällä ajettu 320tkm ja toisella 406 joka jo myytiin ajettiin 420tkm. Hyviä pelejä. Vakiona yleensä paremmat varusteet mitä saa uuteen corollaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Valitsin mukavimman. Ja nauran samalla kärkisijaa pitävälle Opel-kuskien laumalle. Hoidin onneksi sen velvollisuuden pois heti ensimmäisenä. Kaikkihan joutuvat joskus elämässään ajamaan Opelilla.
 

mackeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
täysin epäoikeudenmukaiset munkkimaalit
Viimeksi oli BMW 320d -00. Nyt ei oo autoa laisinkaan, ei tartte.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Volkswagen Bora -05, ajeltu 70 tkm. Ostakaa joku pois.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kaikkihan joutuvat joskus elämässään ajamaan Opelilla.
Onneksi tuli ajeltua anopin Opelilla ennen kuin edes kävi mielessä Opelin hankkimisen suunnittelun aloittamisen harkitsemiseen ryhtyminen.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Muston tullu porvari

Firma maksaa...

Joten nyt on 2 litran TDI Audi (punainen). Maksavat vielä Dieselinkin joten mikäpä siinä körötellessä (kuin myös pesut ja pissapojan nesteet). Eka oma oli Legendaarinen Fiat Ritmo (ilmeisesti Fifth Gearin huonoin arvosteltu auto tms.), sitten Fiat 127 vm-74 (nykynuoria lainatakseni: IhQu!), sitten -1,09 koneella vm-80 Datsun Cherry, ajoin 320000km ennenkuin pohja petti lopullisesti (hitsasin siihen pohjaan 1 1/2 tiskipöytää aikanaan). Ja ennen nykyistä paras: Ford SportKA, ylivoimaisesti hauskin auto jolla olen ajanut (no okei, olihan Carrera aika lähellä) sillä oli kiva kyykyttää...

Jotenkin tulee vieläkin outo olo kun ajaa Audin mötikällä itsekseen töihin... en ole tottunut vielä kolmen kuukauden jälkeenkään...

Milloinkahan aloitan ajattelemaan, että isomman auton vuoksi olen tärkeämpi kuin pikkuautojen omistajat? Kenelläkään kokemusta?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Vuoden 2003 Astralla ajellessa tulee kyllä käsi kipeäksi kun kaikki lajitoverit moikkailee läpi. Onneksi edes väri on sen verran harvinaisempi, ettei parkkipaikalla meinaa mennä väärään autoon. Paitsi kerran.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Muutoin aivan loistava Toyota vaihtui pelkän tilanpuutteen vuoksi (budjetin rajoittaessa valintaa) kesällä vuonna 2002 linjalta putkahtaneseen farmari Xsaraan. Patonki on oikein kiva ajella, tykkään kovasti, mutta onhan tuo sellainen normi ranskis...kaikki varmaan tietänevät kipupisteet =)

No taloutta kuntoon ja takaisin tulevaisuudessa Toyotan rattiin.
 

scholl

Jäsen
No taloutta kuntoon ja takaisin tulevaisuudessa Toyotan rattiin.

Tuo on sellaista puhetta, mitä Lada-miehet ennen puhuivat.
Olenkin aivan varma, että ne entisajan Lada-kuskit ovat nykyään Toyotan ratissa. Karvahattu on aina yhtä syvällä ja ovat hengenvaarallisia tuolla liikenteessä yllättävän käyttäytymisensä vuoksi. Varsinkin kaupunkiliikenteessä, mutta myöskin maantiellä sellaiset hitaalla vauhdilla kolmion takaa yht'äkkiä eteen -koukkaukset eivät onnistu Toyotan lisäksi varmaan millään muulla kuin Nissan Primeralla ja silläkin vain jossain Savon tai Pohjois-Karjalan syrjäseuduilla.

Olen muuten usein miettinyt sitä, että kun Neuvostoliitto hajosi niin se syntyi uudelleen Toyota Avensiksena. Siinä ulkomuodossa on kaikki, mitä Neuvostoliitto sisälsi. Tylsyyden, rumuuden, harmauden ja mitä kaikkea muuta mukavaa.

Niin ja jos Eero Heinäluoma olisi auto niin hän olisi myöskin Toyota.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös