Miksi Suomi on huono urheilumaa?

  • 135 061
  • 959
No nyt mennään jo hiihtofanin puolesta todella syvällä....
Kerronpa minäkin tarinan yhdestä lapsuuden kaveristani. Isän pakottamana hänet hiihtäjäksi vuosien treeni oli tehnyt hänestä todella kovan hiihtäjän, varmasti nykyään olisi jo olympiavoittaja. Kuitenkin nuorena hän masentui niin pahasti. Jouduttuaan vuosia kiertämään metsäisiä hiihtolatuja itsekseen hän oli siihen väsynyt. Joka kerta häntä vitutti enemmän ja enemmän mennä sinne kylmään korpeen hiihtämään kun muut menivät pelaamaan yhdessä kivoja lajeja kuten jääkiekkoa tai jalkapalloa. Aina vaan samaa kuokkaa ja wassberkia uudestaan ja uudestaan. Lopulta hän lopetti mutta hiihto oli jo jättänyt jälkensä. Hän ei enää kyennyt mihinkään, ei työntekoon, urheiluun puhuminenkin muille oli vain pelkkää läähätystä ja "havuja perkele"-huutoja. Tämä oli hänen kohtalonsa, ihminen mennyt pilalle kokonaan hiihtämisen vuoksi. Kumpa hän olisi valinnut jonkun toisen lajin kuten jalkapallo tai minkä tahansa muun josta hän olisi vain itse tykännyt.

Keksitty tarina. Minun tarinani on tosi. Hannu Haarala oli oikeasti lahjakas ainakin 100m, jota harrasti jalkapallon lisäksi. Oli ikäluokkansa nopein kyseisellä matkalla.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Hiihtofanille, et olisiko Litti Champions League- voittaja jos olisi valinnut kendon futiksen sijaan? Kyllä varmaan arvostaa (niin kuin suurin osa muukin maailma) CL-mestaruutta enemmän kuin jotain keväistä Skoda Cupin voittoa jos olisi valinnut hypoteettisesti lätkän futiksen sijaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Piti oikein wikistä luntata, että mitä se Litti on puuhaillut pelaajaurallaan (huom! sis. linkkejä)
Kyllä tämä kalpenee sprinttijoukkuetakaa-ajoviestisprinttiparivaljakko-pronssin rinnalla!

Joukkuesaavutuksia

Merkittävimmät henkilökohtaiset saavutukset

 
Hiihtofanille, et olisiko Litti Champions League- voittaja jos olisi valinnut kendon futiksen sijaan? Kyllä varmaan arvostaa (niin kuin suurin osa muukin maailma) CL-mestaruutta enemmän kuin jotain keväistä Skoda Cupin voittoa jos olisi valinnut hypoteettisesti lätkän futiksen sijaan.

Jalkapallon seurajoukkuetasolla taso on vielä kapeampi kuin maajoukkuetasolla. Muutama rikas joukkue ostaa kaikki parhaat pelaajat tyyliin Real Madrid ja Barcelona. Näille kahdelle joukkueella joku Espanjan mestaruus on täysin rutiininomainen itsestäänselvyys niin kuin se oli Ajaxille 90-luvulla. NHL on huomattavasti kovempi tasoinen kuin Champions League.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Jalkapallon seurajoukkuetasolla taso on vielä kapeampi kuin maajoukkuetasolla. Muutama rikas joukkue ostaa kaikki parhaat pelaajat tyyliin Real Madrid ja Barcelona. Näille kahdelle joukkueella joku Espanjan mestaruus on täysin rutiininomainen itsestäänselvyys niin kuin se oli Ajaxille 90-luvulla. NHL on huomattavasti kovempi tasoinen kuin Champions League.

Kiitos tästä syvä anal yysista.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Hannu Haaralahan ei todellakaan ollut Miklua parempi, edes junnuaikana. Tämän tietää kaikki jotka ovat läheltä noita henkilöitä seuranneet. Miklu oli 10-vuotiaasta saakka ikäluokkansa puhutuimpia ja parhaita pelaajia. Juuri sitä kautta että teki kauheasti töitä oman kehityksensä eteen ja vaikka fyysiset ominaisuudet eivät koskaan olleet erinomaiset, niin silti teki liukuhihnalta maaleja juuri tuon työn takia. Maalintekijänä aivan suvereeni.

Haarala pelasi junnuna vielä jossain U-18 maajoukkueessa, kun Miklu teki debyyttinsä A-maajoukkueeseen.

Eipä muuta, mutta joku raja näillä valheilla. Vähän sama kun väittäisin että shakki vaatii enemmän kuntoa kuin hiihto.

edit: Sitäpaitsi on mielestäni todella törkeää mennä jotain henkilökohtaisesti syyttelemään lajivalinnastaan tai sanoa että "mennyt 10-vuotta hukkaan". Miltäköhän Haapalasta tuntuisi lukea näitä juttuja. Kaveri päässyt pelaamaan ammatikseen ulkomailla, jne. Tuskinpa kauheasti kaduttaa tai jos kaduttaisikin, niin sitä todella kuvottavaa jonkun mennä heittelemään. Sama kun itse valitsisin ammatikseni ammatin X, niin joku valittaisi että tuhlaan elämäni, kun teen tuota työtä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Tämä on se kohtalo, jos valitset jalkapallon lajiksesi. Hannu Haarala. Surullinen kohtalo. Lahjakkuus mennyt taivaan tulliin ja jalkapallo tuhlannut 10v turhaan hänen elämästään aikaa.
Mitä jalkapallo merkitsee sinulle, Hannu Haarala?

"Tätä on taatusti kysytty jo aiemminkin ja olen unohtanut, mitä olen vastannut. Muita vaihtoehtoja elämässäni ei ole tällä hetkellä, koska olen päättänyt tekeväni nyt kaiken jalkapallon eteen ja katsovani, kuinka pitkälle pääsen. On tossa ollut vaiheita, jolloin on tullut mietittyä, että onko tää se mitä haluan tehdä. Olen vuosien pohdinnan jälkeen tullut siihen tulokseen, että on!"

"Niin kauan, kun pystyn pääsemään urallani eteenpäin - kehittymään ja pelaaminen on hauskaa, niin kauan aion tätä tehdä. Epäilystä uravalinnasta ei ole ollut viimeiseen kolmeen vuoteen, jolloin mä tein suunnilleen sen päätöksen, että futis tulee olemaan ykkössijalla, niin pitkään että se on mukavaa."


Tuskimpa se tuhlannut elämäänsä on jos kerran on pystynyt tekemään mitä haluaa noinkin kauan. Harva saa tuollaista mahdollisuutta.
 
Hannu Haaralahan ei todellakaan ollut Miklua parempi, edes junnuaikana. Tämän tietää kaikki jotka ovat läheltä noita henkilöitä seuranneet. Miklu oli 10-vuotiaasta saakka ikäluokkansa puhutuimpia ja parhaita pelaajia. Juuri sitä kautta että teki kauheasti töitä oman kehityksensä eteen ja vaikka fyysiset ominaisuudet eivät koskaan olleet erinomaiset, niin silti teki liukuhihnalta maaleja juuri tuon työn takia. Maalintekijänä aivan suvereeni.

Haarala pelasi junnuna vielä jossain U-18 maajoukkueessa, kun Miklu teki debyyttinsä A-maajoukkueeseen.

Eipä muuta, mutta joku raja näillä valheilla. Vähän sama kun väittäisin että shakki vaatii enemmän kuntoa kuin hiihto.

edit: Sitäpaitsi on mielestäni todella törkeää mennä jotain henkilökohtaisesti syyttelemään lajivalinnastaan tai sanoa että "mennyt 10-vuotta hukkaan". Miltäköhän Haapalasta tuntuisi lukea näitä juttuja. Kaveri päässyt pelaamaan ammatikseen ulkomailla, jne. Tuskinpa kauheasti kaduttaa tai jos kaduttaisikin, niin sitä todella kuvottavaa jonkun mennä heittelemään. Sama kun itse valitsisin ammatikseni ammatin X, niin joku valittaisi että tuhlaan elämäni, kun teen tuota työtä.

Jos se Miklu oli niin kova pelaaja niin miksi minulla on sitten tämä hesa-cupin pronssimitali sen jälkeen, kun me Hannu Haaralan voitto maalin ansiosta kukistettiin Miklun joihdattama klubi puolivälierissä? Muistan vielä maalin kuin eilisen päivän. Haarala kuljetti palloa nosti pallon puolustajan yli ja veti volleysta maaliin. Ai jai jalkapallourani upein hetki. Upeampi kuin hypoteettinen Suomen maailmanmestaruus. Tämä hesa-cupin prosnssi oli yksinomaan Haaralan ansiosta.

Katsos minä olen pelannut kyseisiä kavereita vastaan ja olen pelannut useasti Miklua vastaan ja voin sanoa, että Haarala oli lahjakkaampi pelaaja kuin Miklu, joka teki paljon töitä, mutta lahjoja sillä ei ollut niin paljon ja sen takia se ihan terävin kärki on häneltä jäänyt uupumaan. Haaralalla olisi ollut enemmän potentiaalia, mutta oli laiskempi harjoittelija.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Jalkapallon seurajoukkuetasolla taso on vielä kapeampi kuin maajoukkuetasolla. Muutama rikas joukkue ostaa kaikki parhaat pelaajat tyyliin Real Madrid ja Barcelona. Näille kahdelle joukkueella joku Espanjan mestaruus on täysin rutiininomainen itsestäänselvyys niin kuin se oli Ajaxille 90-luvulla. NHL on huomattavasti kovempi tasoinen kuin Champions League.

Nyt et voi enää olla tosissas! NHL ei millään mittareilla ole lähellekkään sitä tasoa mitä Mestareiden liiga. Jalkapalloa pelataan joka ikisessä maassa, iso osa maailman parhaista pelaajista pelaa Mestareiden liiga joukkueissa. Nhllässä pelaa muistaakseni laskelmieni mukaan 17 eri maan pelaajaa, muutamasta maasta on yks kaveri liigassa. Jääkiekkoa pelataan 69 maassa. Ilmeisesti sun mukaan 1,5 miljoonassa pelaajassa on kaikkein lahjakkaimmat ja kovimmat urheilijat, kun tälläistä väität.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Haaralalla olisi ollut enemmän potentiaalia, mutta oli laiskempi harjoittelija.

Ja sinä siis väität, että vaihtamalla futiksen maastohiihtoon olisi kyseinen esimerkkihenkilö ollut "tervanevalla" kuin kotonaan ja alistanut itsensä miltei epäinhimillisiin harjoitusmääriin tuloksena Helsinki, Suomi ja Porilaisten Marssi, tai ainakin jonkinasteista arvometallia kotiintuomisiksi? Koska alkuperäinen väittämähän oli väärä lajivalinta ja sitä kautta lahjojen heittäminen hukkaan.

Valitsiko hän jalkapallon, koska oli laiska, vai tuliko hänestä laiska, koska valitsi jalkapallon.
Itse en tosin usko kumpaankaan väitteeseen, mutta kysyn vaan.
 
Nyt et voi enää olla tosissas! NHL ei millään mittareilla ole lähellekkään sitä tasoa mitä Mestareiden liiga. Jalkapalloa pelataan joka ikisessä maassa, iso osa maailman parhaista pelaajista pelaa Mestareiden liiga joukkueissa. Nhllässä pelaa muistaakseni laskelmieni mukaan 17 eri maan pelaajaa, muutamasta maasta on yks kaveri liigassa. Jääkiekkoa pelataan 69 maassa. Ilmeisesti sun mukaan 1,5 miljoonassa pelaajassa on kaikkein lahjakkaimmat ja kovimmat urheilijat, kun tälläistä väität.

Niin mutta mestareiden liigassa joukkueiden väliset erot ovat valtavat. Näin ollen mestaruuden arvo ei ole suuri. Niin kuin ei ole jonkun Real Madridin Espanjan mestaruus.

Sitä paitsi kuten olen aikaisemmin sanonut jalkapallon globaalisuus on puhdas myytti. Tämä johtuu osittain FIFA:n markkinointistrategiasta, jossa tuodaan lajin globaalisuutta esille. Jalkapalloa mainostetaan globaalina lajina, jota mukamas pelataan joka puolella maailmaa. Tästä kertoo se, että kisoja viedään jonnekin höpö, höpö maihin kuten nyt Qatariin tai kuten vuonna 2002 Etelä-Koreaan ja Japaniin tai kuten 70-luvulla Pelen johdattamana jenkkeihin. Tämän strategian tarkoituksena on tuputtaa jalkapalloa sinne, missä sitä ei pelata, jotta siitä tulisi ns. "globaali" laji. Todellisuudessa jalkapalloa pelataan vain 75%:sti Euroopassa, Afrikassa ja latinalaisessa Amerikassa. Muualla maailmassa, kuten Suomessa, jalkapallo on puhdas sivulaji.
 
Ja sinä siis väität, että vaihtamalla futiksen maastohiihtoon olisi kyseinen esimerkkihenkilö ollut "tervanevalla" kuin kotonaan ja alistanut itsensä miltei epäinhimillisiin harjoitusmääriin tuloksena Helsinki, Suomi ja Porilaisten Marssi, tai ainakin jonkinasteista arvometallia kotiintuomisiksi? Koska alkuperäinen väittämähän oli väärä lajivalinta ja sitä kautta lahjojen heittäminen hukkaan.

Valitsiko hän jalkapallon, koska oli laiska, vai tuliko hänestä laiska, koska valitsi jalkapallon.
Itse en tosin usko kumpaankaan väitteeseen, mutta kysyn vaan.

Miksi hän sitten lopetti uransa niin aikaisessa vaiheessa, ensimmäisen kerran alta 30v jos häntä jalkapallo niin paljon kiinnosti? Itse väitän, että maastohiihdossa hän olisi menestynyt ja olisi voinut olla vaikka olympiamitalisti, mutta sitä en tiedä kuinka motivoitunut Haarala olisi siihen rääkkiin ollut.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Katsos minä olen pelannut kyseisiä kavereita vastaan ja olen pelannut useasti Miklua vastaan ja voin sanoa, että Haarala oli lahjakkaampi pelaaja kuin Miklu, joka teki paljon töitä, mutta lahjoja sillä ei ollut niin paljon ja sen takia se ihan terävin kärki on häneltä jäänyt uupumaan. Haaralalla olisi ollut enemmän potentiaalia, mutta oli laiskempi harjoittelija.

Näitähän on koko Suomi pullollaan. Koko loppuelämän voi muistella paikallisessa parin stoben jälkeen, kuinka silloin junnuna oltiin kovia ja parempia kuin nykyiset huiput, joita vastaan, tai kanssa, pelattiin. Toiset tekee sen uran itselleen ja vähän vitun moni ei tee, kun pää ei kestä olla oikeasti urheilija.

Mikä tuossa viestissä hämää on se, että puhut Miklusta, joka teki plajon töitä, mutta jolla ei ollut niin paljon lahjoja ja sen takia terävin kärki häneltä jäi saavuttamatta. Kyllä mun mielestä 17 maalia suomalaiselta hyökkääjältä Valjussa on lopulta aika perkeleen kova setti.

Aika lailla hyvä trollausta noi Hiihtofanin viestit tuntuu olevan, mutta tulipahan nyt tartuttua. Selkeetä valmentaja-ainesta ollut Hiihtofanissa tuolloin junnuna, kun on saman ikäisenä pystynyt arvioimaan objektiivisesti eri pelaajien välistä potentiaalia. Näistäkin, todellisista superlupauksista junnuna, joista ei sittenkään tullut mitään urallaan, puhutaan noissa samoissa kantakuppiloiden pöydissä. Ja edelleen, näitä(kin) tarinoita Suomi(kin) on pullollaan.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Niin mutta mestareiden liigassa joukkueiden väliset erot ovat valtavat. Näin ollen mestaruuden arvo ei ole suuri. Niin kuin ei ole jonkun Real Madridin Espanjan mestaruus.

Sitä paitsi kuten olen aikaisemmin sanonut jalkapallon globaalisuus on puhdas myytti. Tämä johtuu osittain FIFA:n markkinointistrategiasta, jossa tuodaan lajin globaalisuutta esille. Jalkapalloa mainostetaan globaalina lajina, jota mukamas pelataan joka puolella maailmaa. Tästä kertoo se, että kisoja viedään jonnekin höpö, höpö maihin kuten nyt Qatariin tai kuten vuonna 2002 Etelä-Koreaan ja Japaniin tai kuten 70-luvulla Pelen johdattamana jenkkeihin. Tämän strategian tarkoituksena on tuputtaa jalkapalloa sinne, missä sitä ei pelata, jotta siitä tulisi ns. "globaali" laji. Todellisuudessa jalkapalloa pelataan vain 75%:sti Euroopassa, Afrikassa ja latinalaisessa Amerikassa. Muualla maailmassa, kuten Suomessa, jalkapallo on puhdas sivulaji.


Kyllä sitä vaan pelataan, sori vaan. Jenkeissä esim. on 4,5 miljoonaa rekisteröitynyttä pelaajaa. On olemassa muutamia maita, jossa jalkapallo ei nauti juuri suosiota, mutta se ei tee siitä ei-globaalia lajia. Niin joo ja hiihtoa harrastetaan lähinnä Pohjoismaissa ja parissa muussa euroopan massa.

Ei pitäisi kyllä kirjoittaa tänne ketjuun mitään, niin selkeää trollailua tämä homma tai sitten on vain yksinkertaisesti pihalla asioista.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
...Todellisuudessa jalkapalloa pelataan vain 75%:sti Euroopassa, Afrikassa ja latinalaisessa Amerikassa. Muualla maailmassa, kuten Suomessa, jalkapallo on puhdas sivulaji.

En ymmärrä tätä logiikkaa, mutta aika globaalia touhua tuo jo on noilla mainitsemillasi faktoilla. Jalkapalloa PELATAAN muualla maailmassa, mutta Suomessa se on sitten vain sivulaji?! No joo, ei mun aina kaikkea tarvitsekaan ymmärtää.

Miksi hän sitten lopetti uransa niin aikaisessa vaiheessa, ensimmäisen kerran alta 30v jos häntä jalkapallo niin paljon kiinnosti? Itse väitän, että maastohiihdossa hän olisi menestynyt ja olisi voinut olla vaikka olympiamitalisti, mutta sitä en tiedä kuinka motivoitunut Haarala olisi siihen rääkkiin ollut.

Kovia väitteitä pystyy heittämään, vaikka ei oikein sitten tiedäkään kaverista mitään. Hyvää settiä!!!
 

Barney

Jäsen
Hauskaa kuinka nämä hiihtoniilot kehtaavat vielä kutsua asioita objektiivisesti katselevia tahoja "futisniiloiksi". Tuo @Hiihtofani :n Hannu Haarala stoori oli kyllä niin absurdia paskaa, että siinä jää neuvostopropagandakin kakkoseksi. Molemmilla hiihtoniiloilla tuntuu olevan faktat aika pahasti hukassa, joten koko keskustelu menee tällä hetkellä niiden korjaamiseen. Litmasen uravalinta oli etenkin harmi, koska jalkapallon takia häntä ei arvosteta tarpeeksi. Urakin jäi sitten lopulta aika torsoksi, joten luulisi Jariakin vituttavan ettei ruvennut nuorena poikana hiihtämään. Saattaisi olla yhtä arvostettu kaveri nykypäivänä kuin Harri Kirvesniemi tai Jari Isometsä. Mietaakin ihmettelee keskustelun tasoa.
 

Barney

Jäsen
Miksi hän sitten lopetti uransa niin aikaisessa vaiheessa, ensimmäisen kerran alta 30v jos häntä jalkapallo niin paljon kiinnosti? Itse väitän, että maastohiihdossa hän olisi menestynyt ja olisi voinut olla vaikka olympiamitalisti, mutta sitä en tiedä kuinka motivoitunut Haarala olisi siihen rääkkiin ollut.
Ihan nopealla googletuksella löytyi Haaralalta tällainen lausunto: "Ei siinä oikeastaan mitään sen ihmeempää nyt ollut kuin että opiskelut nyt veivät voiton. Seuran kanssa kaikki meni hyvässä yhteisymmärryksessä." Se on kuitenkin ikävä totuus, että Veikkausliigaa pelaamalla ei rikastuta. Ei tainnut Haaralan taso kuitenkaan riittää Euroopan kentillä, vaikka olikin koko junioriuransa selvästi Twiklua lupaavimpi jalkapalloilija. Samalla periaattella voidaan kysyä, miksi Haarala palasi kuitenkin sitten parin vuoden jälkeen takaisin jalkapallon pariin, vaikka laji ei häntä sinun mukaasi hirveästi kiinnostanut? Kai sinä Hannun kaverina sen tiedät, kun olet niin hyvin perillä hänen asenteestakin jalkapalloa kohtaan. Tiedät myös varmasti sen, kuinka aktiivisesti Haarala harrasti jalkapalloa tuon kahden vuoden aikana. Kuitenkin opiskelu(yliopistossa?) ja Veikkausliigassa pelaaminen (harjoitukset 2 kertaa/päivä) on melko uuvuttava kombinaatio, joten ehkä tuo opiskelu oli ihan oikea syy lopettamiselle?
 
Ihan nopealla googletuksella löytyi Haaralalta tällainen lausunto: "Ei siinä oikeastaan mitään sen ihmeempää nyt ollut kuin että opiskelut nyt veivät voiton. Seuran kanssa kaikki meni hyvässä yhteisymmärryksessä." Se on kuitenkin ikävä totuus, että Veikkausliigaa pelaamalla ei rikastuta. Ei tainnut Haaralan taso kuitenkaan riittää Euroopan kentillä, vaikka olikin koko junioriuransa selvästi Twiklua lupaavimpi jalkapalloilija. Samalla periaattella voidaan kysyä, miksi Haarala palasi kuitenkin sitten parin vuoden jälkeen takaisin jalkapallon pariin, vaikka laji ei häntä sinun mukaasi hirveästi kiinnostanut? Kai sinä Hannun kaverina sen tiedät, kun olet niin hyvin perillä hänen asenteestakin jalkapalloa kohtaan. Tiedät myös varmasti sen, kuinka aktiivisesti Haarala harrasti jalkapalloa tuon kahden vuoden aikana. Kuitenkin opiskelu(yliopistossa?) ja Veikkausliigassa pelaaminen (harjoitukset 2 kertaa/päivä) on melko uuvuttava kombinaatio, joten ehkä tuo opiskelu oli ihan oikea syy lopettamiselle?

Haarala ei lopettanut sen takia, että taso olisi tippunut, eikä esim. loukkaantumisten takia. Hän oli lajinsa huipulla pelaten Hollannissa Heerenveenissä, kunnes yhtäkkiä päätti lopettaa uransa. Palasi pelaamaan "höntsä" jalkapalloa Veikkausliigaan Honkaan ollen silti huipputasolla. Tämä kaikki opiskeluiden ohella ilman kunnollista harjoittelua ja puhtaasti lahjoilla.

Kuten aikaisemmin sanoin, mies oli laiska harjoittelija ja pelkillä lahjoilla ei huipulla pärjää. Motivaatio ei riittänyt syystä tai toisesta.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Haarala ei lopettanut sen takia, että taso olisi tippunut, eikä esim. loukkaantumisten takia. Hän oli lajinsa huipulla pelaten Hollannissa Heerenveenissä, kunnes yhtäkkiä päätti lopettaa uransa. Palasi pelaamaan "höntsä" jalkapalloa Veikkausliigaan Honkaan ollen silti huipputasolla. Tämä kaikki opiskeluiden ohella ilman kunnollista harjoittelua ja puhtaasti lahjoilla.

Kuten aikaisemmin sanoin, mies oli laiska harjoittelija ja pelkillä lahjoilla ei huipulla pärjää. Motivaatio ei riittänyt syystä tai toisesta.
Ja pointti tuolle tarinalle oli? Miehen olisi pitänyt rueta hiihtäjäksi jossa hän olisi pärjännyt paremmin pelkillä lahjoilla kun kilpailua on huomattavasti vähemmän kuin jalkapallon puolella? Itse yritin jo omalla, yhtä järkevällä tarinalla kuin itselläsi, osoittaa että miten älytöntä tuollainen "olisi pitänyt alkaa joksikin muuksi kuin mikä oli" ajattelu on.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuten aikaisemmin sanoin, mies oli laiska harjoittelija ja pelkillä lahjoilla ei huipulla pärjää. Motivaatio ei riittänyt syystä tai toisesta.

Miten sitten tältä pohjalta pystyt väittämään, että Haarala olisi pärjännyt hiihdossa, ollen jopa olympiamitalisti? Jos lajiksi valikoitui jo ennen hiihtoa futis, jossa siinäkään ei ihan mohivahuun riittänyt, niin miten se olisi riittänyt hiihdossa? Vai treenasiko junnuna mielummin hiihtoa, mutta valitsi lopulta "väärin" futiksen? Futis ja hiihto on kuitenkin aika erilaisia lajeja ja ne vaatii melko paljon erilaisia ominaisuuksia.

Miten muuten Haarala pärjäsi junnuna hiihdossa esim. vertailussa saman ikäiseen Sami Jauhojärveen, tai muuhun silloiseen Suomen kärkeen?
 
Jalkapallon seurajoukkuetasolla taso on vielä kapeampi kuin maajoukkuetasolla. Muutama rikas joukkue ostaa kaikki parhaat pelaajat tyyliin Real Madrid ja Barcelona. Näille kahdelle joukkueella joku Espanjan mestaruus on täysin rutiininomainen itsestäänselvyys niin kuin se oli Ajaxille 90-luvulla. NHL on huomattavasti kovempi tasoinen kuin Champions League.

Kumpi on rutiininomaisesti ja itsestäänselvästi hallitseva Espanjan liigan mestari, Real vai Barcelona?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Eli sitten kun joku suomalainen, esim. Litti pärjääkin futiksessa, niin se johtuu vain siitä, että sen joukkueen manatseri on ostanut kaikki maailman parhaat pelaajat juuri siihen jengiin. Vähän niinkuin Uuno Armeijan Leivissä-elokuvassa, jossa kansallisen turvallisuuden nimissä esitettiin idea ostaa kaikkien naapurimaiden aseet. Toki kilpavarustelu on yksi joukkueurheilun keskeisin tunnusmerkki, mutta mitä herkkusieniliigaan tulee, niin kyllä siellä on aina muutama muukin seura, jolla on niitä huippu-ukkoja riveissään, josta päästäänkin siihen, että jos pelaa tällaisessa joukkueessa ratkaisijan roolissa, kuten esim. Litti Ajaxissa, niin pitäisikö siinä jopa osatakin jotain, josta päästään taas siihen, että miten voidaan Litmasenkin ansioluettelolla edelleenkään väittää, että hän heitti elämänsä hukkaan pokkaamalla käytännössä kaikki eurooppalaiset pystit, mitä futiksessa jaossa on ollen vielä yhtenä vuotena maailman kolmanneksi paras jalkapalloilija.

Mies on edelleen suomalaisen futiskeskustelun keskiössä. Huikea urheilija.

Varmasti vääriä lajivalintoja tapahtuu, ei kai sitä kukaan kiistä. Mutta yhtä pöhköä kuin väittää, että näin EI tapahtuisi on väittää, että valitsemalla tietyn lajin tuhlaat kategorisesti elämäsi, vaikka muuttopäivänä palkintopystit tuodaan 18renkaisella rekalla.
 
Viimeksi muokattu:
Miten sitten tältä pohjalta pystyt väittämään, että Haarala olisi pärjännyt hiihdossa, ollen jopa olympiamitalisti? Jos lajiksi valikoitui jo ennen hiihtoa futis, jossa siinäkään ei ihan mohivahuun riittänyt, niin miten se olisi riittänyt hiihdossa? Vai treenasiko junnuna mielummin hiihtoa, mutta valitsi lopulta "väärin" futiksen? Futis ja hiihto on kuitenkin aika erilaisia lajeja ja ne vaatii melko paljon erilaisia ominaisuuksia.

Miten muuten Haarala pärjäsi junnuna hiihdossa esim. vertailussa saman ikäiseen Sami Jauhojärveen, tai muuhun silloiseen Suomen kärkeen?

Haarala oli ikäluokkansa nopein 100m:llä. Gareth Balen oloinen kaveri. https://www.facebook.com/afootballreport/posts/275213805869106 Tarinan mukaan Bale juoksi 100m 11,4s 14vnä. Jos sä vedät tällaisia aikoja 100m:llä, olet vahva myös hiihdossa.

Esim. italialainen sprintin 5. Pellegrino on todella kova myös 400m:llä. Haarala on suhteessa parempi kuin Pellegrino. Haarala ei koskaan hiihtoa harrastanut. PK-seudulla kun vaikutti, mutta hänen lahjoillansa olisi ollut enemmän käyttöä yksilöurheilulajeissa. Näin väitän.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Haarala oli ikäluokkansa nopein 100m.

SM-kultamitalisti siis. Ihan hyvin. Paljon veti kisoissa? Tilastopajasta en äkkiseltään löytänyt tuloksia.

Edit: Poikien 14v 100m SE on 11,33. Vuodelta 2002. Kovaa vetänyt Haarala jos on nykinyt 11,4 aikoja.

Tosin epäilen että juttu on täyttä paskapuhetta.
 
Viimeksi muokattu:

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Haarala oli ikäluokkansa nopein 100m:llä. Gareth Balen oloinen kaveri. https://www.facebook.com/afootballreport/posts/275213805869106 Tarinan mukaan Bale juoksi 100m 11,4s 14vnä. Jos sä vedät tällaisia aikoja 100m:llä, olet vahva myös hiihdossa.

Esim. italialainen sprintin 5. Pellegrino on todella kova myös 400m:llä. Haarala on suhteessa parempi kuin Pellegrino. Haarala ei koskaan hiihtoa harrastanut. PK-seudulla kun vaikutti, mutta hänen lahjoillansa olisi ollut enemmän käyttöä yksilöurheilulajeissa. Näin väitän.

OK. Haaralan ajat ovat kaiketi olleet sitten samaa luokkaa Balen kanssa saman ikäisenä, näin uskoisin tuon tarinan perusteella. Paljonkohan Bolt on vetäissyt 100m tuossa iässä? Ja kerro nyt vielä se, että miten nämä 100m:n kovat ajat korreloivat hiihdon kanssa? Ja mitä hiihtoa tarkoitat? Sprinttiä kaiketi, kun tuon italon mainitsit, tosin hänhän on siis kova 400m:llä, ei ilmeisesti 100m:llä? Miten muuten toi Jauhojärvi pärjäsi 100m:llä suhteessa Haaralaan? Samaa ikäluokkaa kun ovat, niin luulisi vertailupohjaa löytyvän, koska luulisi täten Mustinkin kellottaneen 100m aikoja ja on sentään auttavasti pärjännyt hiihdossa. Norjalaiset ovat varmasti kovia myös 100m:llä.

Itse en näe omissa mielikuvissani ihan heti Hesa Cupin voittajaa ja nopeaa juoksijaa sadalta metriltä hiihdon olympiamitalistina, kun ei koskaan hiihtoa edes harrastanut, mutta se johtunee siitä, että itse en voittanut koskaan Hesa Cupia parista osallistumisesta huolimatta, eikä noi mun klabbit ole antaneet noin nopeaa kyytiä koskaan. Mai bääd.

Bale ja Ronaldo olisi muuten olleet mahtavia hiihtäjiä. Mahtaisi jätkiä vituttaa tuolla Santiago Bernabeun uumenissa, kun saisivat tietää, että olisivat olleet aivan saatanan kovia hiihdossa, mutta joutuvatkin nyt tyytymään vain potkiskeluun Realin riveissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös